• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEXKoncept, inspirace, postupy a souvislosti v hudební tvorbě
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    napadlo me, co udelat nejaky klubik na samplepacky?
    nebo to berete jako crate diging a neradi se delite?:) zadne corky, spis freecka
    napr
    80s Electronic Drum Pack (Demo) - Free Download
    https://soundcloud.com/datadrive/80s-drum-pack

    SHEALA
    SHEALA --- ---
    DOKKTOR: nebudu ti davat minus :) Ale mám názvy jako bound1 bound1_posidechainu bound1final bound1prolupa bound1prolupafinal :)
    VEX
    VEX --- ---
    OTZ: Když se mi podaří dokončit track, tak v tu chvíli ho více méně začnu ignorovat. Je to uzavřená kapitola, ve který jsem uspokojil nějaký produkční touhy a jde se dál. Asi dávám daleko větší důraz na proces než výsledek.
    VEX
    VEX --- ---
    OTZ: Není to zase tak dlouho, co se můj pohled na vlastní tvorbu úplně převrátil z produkce konkrétní skladby jako středobodu všeho, na dláždění cesty, kde je každý track jen kamenem tvořícím tu cestu a pomáhá mi jít dál.
    Asi se z toho tak stal dost egoistickej projekt, kde už nedávám žádnou váhu okolním vlivům, ale cejtim se od tý doby daleko svobodněji a nebojím se dělat si co chci. Je pak už jen bonus, když se to sejde i s vkusem posluchačů, což se paradoxně začalo dít daleko víc, než když jsem tomu podvědomě šel naproti.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    kdo nemá aspon jeden projekt nazvaý bublanina, at mě dá minus :D
    OTZ
    OTZ --- ---
    VOZKA: kecas, noise_tech bych u sebe taky nasel :D i kdyz s jinou priponou..

    ja jsem teda na nazvy uplne levej, takze bublanina apod mi prijde velice vhodna :D nicmene, kolikrat vyslednej track pojmenuju zdaleka jinak nez projekt, takze kdyz ho chci treba po pul roce otevrit, kolikrat tapu. pokud si teda ten projekt finalne neprejmenuju podle tracku..

    a to ani nemluvim o tom, ze jsem v prubehu casu (cca od prelomu milenia) delal ve vsech tech beznych programech a DAW..rebirth, fruity loops, reason a nakonec ableton. a kdyz se pak clovek snazi nacpat vsechny ty stary napady do jednoho setu prave v tom abletonu, je to na hodiny..a jenom ten setup na live jsem resil asi rok (nejdriv jsem to zkousel z reasona, ale to proste na live neni..), no a klasicky jsem skoncil na 8 savlich. a dneska si rikam, ze je to az az..
    OTZ
    OTZ --- ---
    VEX: tak prave ty suplikovky se ti muzou velmi hodit, pokud potom skladas nejaky album, nebo set, tamhle vezmes preset, tady clip, pak to pokroutis, nakombinujes treba s nejakou smyckou z banky (at uz osobni nebo stazeny) a ejhle, uz mas neco co se da pouzit.
    OTZ
    OTZ --- ---
    SDN33: no, reknu ti to takhle. hledat vychodisko ve zmene nastroje je trochu falesna chimera. to ty se musis zklidnit, a usporadat si workflow..cemuz samozrejme predchazi stovky hodin dumani a zkouseni vseho moznyho, takovych a makovych postupu (k cemuz me dost pomohl reason, tam si 5 krabicek muzes zapojit 100x jinak, FL je podle me spis pro programatory, reason pro hracicky a ableton pro ty, co to mysli vazne, spojuje dost dobre vyhody obou a jeste toho ma dost navic).

    nervozita myslis pred vystoupenim? vetsinou to vyresi panak a cigaro, a jak clovek zacne hrat a soustredit se, polozi se do toho a na nejakou tremu zapomene, tlaci ze sebe co umi a jede..samozrejme, opet, musi mit natrenovano.

    pokud myslis pri tvorbe doma/ve zkusebne, tak u toho nervozni nebyvam, pokud vsechno funguje jak ma (a je fakt, ze obcas clovek zhuleny resi nejakou picovinu ala blbe zapojeny kabel neprimerene dlouho) :D a ze soustredeni se snazim nenechat vytrhnout. tak nejak vim, co delam.
    OTZ
    OTZ --- ---
    Pro inspiraci a ilustraci doporucuju treba tvorbu Tangerine Dream..obcas az epicke :)
    OTZ
    OTZ --- ---
    CHINOXR: nevyjadril presne TO kvuli cemu jsem to zacal delat. a to je chyba, dojit v ramci tracku k zaveru odlisnemu od pocatku? prave ta zmena, vyvoj, pribeh, je imho nosna struktura..

    a prave vpletani zivotnich zkusenosti a vyvoje udalosti do hudebniho pribehu muze byt dosti poucne, nerkuli magicke :) pro tebe i pro posluchace. meditace v bezcasi, kdy se vsechno spoji. mezitim to ale obiha..
    OTZ
    OTZ --- ---
    CHINOXR: promin, ale tady me napada neco o trpelivosti..pokud mam nejakou predstavu a chci ji zpracovat tak nejak precizne, srozumitelne a pritom rafinovane (aby posluchacovi neutocila jenom na prvni signalni a mel v tom pribehu i nejakou zahadu a prekvapeni), tezko to dam na prvni dobrou, zas takovej genius nejsem :) i kdyz sam sebe povazuju spis za "skladatele" a vypravece, nez famozniho instumentalistu.

    pokud ze sebe ale chci jenom honem neco dostat bez ohledu na to, jak tomu kdo bude rozumet, budu rvat a neseru se s nicim, to je jasny.
    OTZ
    OTZ --- ---
    DOKKTOR: ..produkuješ hotové (neměnné) dílo.. vazne?

    s dovolenim trochu odbocim od technikalii a zamirim spis k mentalni rovine veci.

    takhle striktni postoj me trochu zarazi. zni to, jako bys mel za to, ze tvoje dilo je "z kamene" a v case nemenne, odolne jakymkoliv vlivum. stejne tak tvoje tvorba celkove, jak muze zustat nemenna? nic neexistuje nezavisle, nic netrva vecne, jak pravil kdosi moudry.. :)

    ja to teda mam dost jinak, vnimam sam sebe jako jistej druh media, a svoje vlastni dilo povazuju tak nejak za hovno (coz ovsem neznamena, ze bych se za nej stydel - je prece soucasti prirozeneho procesu..) :D neboli za jakysi muj produkt, ktery dalsi entity muzou libvolne pouzit k dalsimu pretvareni, rozebirani a znovuskladani, dle libosti. zde je zrejma paralela s vykladem autorskeho prava a licenci.. autorsky zakon vs. CC. stejne jako ja chytam vlny z vesmiru - vnejsiho a vnitrniho - a vyjadruji je nejakym jazykem..

    na tohle jsem kdysi kdesi narazil a velmi me to poucilo, pomohlo to na vlastni dilo se nevazat a nebyt zavisly na tom, zda "uspeje" ci nikoliv..a tim si neblokovat energii a svobodu k dalsi tvorbe:

    SUVERENITA VŮČI VLASTNÍMU DÍLU

    Pro všechna skutečná velká nadání existuje vposled jen jediná záchrana důstojnosti osoby, a sice ta, že jedinci, kteří musejí nést její břemeno, se od ní přesto dostatečně distancují, aby si uchovali suverenitu vůči vlastnímu dílu. A to se daří přinejmenším tak dlouho, dokud nevyschne pramen tvořivosti. Tento pramen ve skutečnosti prýští z podstaty osoby a jako takový zůstává mimo pro proces vzniku díla, stejně jako je nezávislý na tom, co v tomto procesu bylo vykonáno. To, že problematičnost génia má svůj původ ve skutečné lidské bídě, se ukazuje v případě "intelektuálů" , u nichž zvrácení poměru mezi osobou a dílem zkrystalizovalo ve hmatatelný trvalý stav. Co je na tomto fenoménu vlastně odpudivé, není tak arogance toho, kdo všechno ví lépe, jako spíše to, že člověk je nucen připustit to, že i ty nejhorší jsou nejspíš ještě podstatně cennější než jejich autoři. Známkou intelektuála je totiž to, že není dotčen vlastní problematičností autorství, tedy že nepocítí ani náznak strašlivého ponížení, které spočívá v tom, že člověk zakouší, jak se stává dítětem vlastního díla, stižen prokletím, že v něm rozpoznává rysy své tváře, jako v zrcadle, v omezenosti onoho, tak a ne jinak.
    EUR0
    EUR0 --- ---
    VEX: piva? bych musel v polke setu odbehnut :D ja to riesim radsej dvoma panakama ^^
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    zásada č 1.

    takových složek mám asi dvacet jenom s ableton projekty

    můj nejoblíbenější je asi soubor "zasnic.als" :D
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    ATOMINATOR: Až pak vytvoříš vlastní zvuky, budeš vědět, jak je členit a nebudeš tak vytvářet v jedné složce kupu zvuků pojmenovaných bublanina.xrni apod.

    Jsem se musel jít podívat do svojí renoise složky a nezklamalo, přímo bublanina žádná, ale úplně dole se ještě necházalo wtf.xrns :D

    ATOMINATOR
    ATOMINATOR --- ---
    Na počátku byla otázka: „Kurva, jak tohle dostat ven z hlavy?!“ A možná si vymýšlím, protože v té době jsem byl moc slušný na takové obhroublosti. Nicméně jsem začal tvořit ve snaze zachytit hudbu, kterou jsem mohl slyšet jen sám. Jak jsem však zjistil, není to až tak jednoduché. Bez jakékoliv znalosti teorie jsem se do toho vrhl, abych pak několik let opakoval cyklus „načnout track, zaseknout se na nějakém problému, začít být netrpělivý, ze vzteku všechno smazat a ujišťovat se, že se k hudbě už nikdy nevrátím“.
    Takhle to pro mě šlo vlastně až do roku 2012, kdy jsem teprve začal zjišťovat, co vlastně v DAW dělám. Čím víc jsem si ale byl jistější v kramflecích, tím víc začalo opadat nadšení, s nímž jsem ze začátku k hudbě přistupoval. Začal jsem méně dělat tracky a místo toho se soustředil na technickou stránku věci a jen si tak hrál. A tak jsem to i bral. Což byla docela chyba, protože když jsem si hrál, tak jsem tu a tam přišel i s docela fajn nápady. Jenže jsem to bral tak, že teď se učím a opravdové tracky budu dělat až někdy. Což je samozřejmě nesmysl. Jo, občas to bylo poměrně nezáživné, ale častěji se mi stává, že vytvořím něco, s čím by se dalo pracovat, ale prostě si to neuložím, protože mi to přijde triviální. Jenže pak už se k tomu nikdy nevrátím.

    Zásada č. 1, asi vůbec nejdůležitější: Všechno si ukládat a naučit se organizovat si složky. Dodnes jsem se to pořádně nenaučil. Problémem může být i to, že jsem často nevěděl, jak to pojmenovat. Takže první rada, kterou bych si sám sobě dal, je ta: Otevři si např. NI Massive, jdi do browseru a poslouchej všechny zvuky a vnímej, v jakých jsou kategoriích. Až pak vytvoříš vlastní zvuky, budeš vědět, jak je členit a nebudeš tak vytvářet v jedné složce kupu zvuků pojmenovaných bublanina.xrni apod.

    Zásada č. 2: (když už si člověk osvojí jedničku): Nenech se svazovat tím, že něco zní jako Lead Synth. Je na tobě, jak který zvuk ve skladbě použiješ. Takže pokud něco někam ukládáš, měl bys mít představu, jak to budeš chtít použít.

    Zásada č. 3: Když vytvoříš zvuk, kterej zní nahlas hnusně, zkus zauvažovat, zda by se nehodil jako jedna z vrstev, když bude tišší a schovaný. Často tak může ve skladbě vytvořit potřebné napětí, které tam může s hezky znějícími zvuky chybět.

    Zásada č. 4: Ta je taky důležitá: Nech master kanál prázdný a neřeš finální mix předtím, než je to opravdu potřeba. O masteringu ani nemluvě. Ani na to nemysli, teď pracuješ na tracku.

    Zásada č. 5: Pokud tě to nebaví, proč to děláš? Dělej to, co chceš sám, ne co je trendy a dělají to všichni kolem tebe.

    Zásada č. 6: Když něco ekvalizuješ hodinu, tak už jsi to patrně zkurvil. Dej si pauzu, změň prostředí, akustické vjemy, a pak se vrať, znovu si to poslechni a rozhodni se, co je s tím potřeba.

    Zásada č. 7: Četl jsi šestku? Když už se chceš v něčem rýpat, tak ukládej a ukládej. A pak se ulož do postele, někdy je pozdní odpoledne moudřejší rána, do něhož ses skrze noc proklikal.

    Zásada č. 8: Když nevíš, neboj se zeptat na fóru. Pokud jsi předtím poctivě gůglil a svou odpověď nenalezl, tak do toho jdi. Ale jo, jasně, že jsi nejchytřejší a přijdeš na to sám, ale to už ti bude 70 a budeš slyšet jen půl frekvenčního rozsahu.

    Zásada č. 9: Nepiš na Nyx nějaké zásady a radši něco skládej.
    VEX
    VEX --- ---
    SDN33: Co myslíš nervozitou/nesoustředěním? Když cejtim, že sem u práce roztěkanej, tak to vypínám:D Před hraním dám dvě piva a často to vyjde.

    Mě by zajímalo co šuplíkovky? Mám hroznou nechuť se k projektům vracet, ale občas se mi něco znovuobjevenýho líbí. V 99% případů už nic uleželýho nedotáhnu, ale rád bych s tim něco udělal, protože čím hlouběji do historie, tím často lepší nápady nezatížený sound designem.
    SDN33
    SDN33 --- ---
    PNXNTDD: . Mně Flko hlavně "štve" tím, jak neomezeně se v tom dá překombinovávat. Ale jsem na to tak kurevsky zvyklej, že se do jinýho softu nedostanu. Udělal jsem už spustu tracků ( o kvalitě nemluvím), ale prakticky žádnej není komplet. To oposlouchání, jak píše Chinoxr, je mor. Plus pak CPU už nedává. Velkou alternativu vidím v Renoise, ale to je úplně jinej svět :) a tam, pokud člověk neumí dělat jednoduše, tak by se asi zbláznil - pokud to teda neovládá jak kolo a trackery má v žilách ( https://www.youtube.com/watch?v=zGK-EzEa45U :)) ) Dřív se v ničem jiným nedělalo. Ale asi to musí mít každej v sobě. Myslím, že se to nedá naučit. (No možná jo, pokud bys chtěl vyloženě kopírovat nějakej zvukovej trend, kterej frčí půlka planety.) Furt si říkám, že by bylo nej se vymezit nějakým HW, kterej se prostě naučit komplet ovládat na max, ideálně nějakej syntezátor a z něho náhrávat stopy do editoru. Bicí už takovej problém nejsou. Ale tak to jsou velký prachy.

    Spíš mě zajímá , jak bojujete s nervozitou/nesoustředěností? pokud vůbec..
    NALLE
    NALLE --- ---
    dobra kniha k tematu: https://makingmusic.ableton.com/



    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    CHINOXR: A nebo: Udělat si projekt jenom s bicíma a podkresem a nějakýma přechodama a do toho všeho to kroutit live. Dělal jsem tak jeden track a nebylo to špatný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam