• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSPiráti.cz (unofficial) - troll mého protitrolla je mým, ehm, spolutrollem
    Obecně plkací, otevřená a nemoderovaná alternativa k diskuzi "Česká Pirátská Strana". Stávající klub [ Česká Pirátská Strana ] slouží spíše k prezentaci aktuálního dění ve straně a oficiálních názorů strany a jejích členů, případně k debatám s příznívci... a samozřejmě přitahuje pozornost během předvolebních kampaní. No a rozmohli se nám tam odpůrci a trollové, kteří samozřejmě s napětím očekávají moment, kdy začnou být jejich příspěvky mazány, případně kdy dostanou ban. A právě v tenhle moment vzniká potřeba obecného kecacího prostoru, pro různé Pirate-related flamewars, které by v oficiálním moderovaném klubu mátly příznívce a potenciální voliče a vůbec obecně zabíraly prostor.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: přestupů prostě musí být v síti co nejmíň, jedno z čeho na co. přestupy ti zhoršují dojezdové časy, protože prostě ty intervaly neposkládáš tak aby se vůbec nečekalo.

    Jasně, Hřib může osobně za všechno.. když se něco povede, jako lávky a mosty, není to jeho zásluha, ale když se něco nestihne, je to jeho vina :-))

    To už je lepší šťourat se v jednotlivých hlasováních, typu jak hlasoval o zastavění náměstí u Intercontinentalu (no, aspoň se nic nebouralo...), ale ty manažerský kroky u jich schválených projektů přeceňuješ. S61 po zamýšlené trase skutečně nejezdí proto, že nejsou zastávky... ale zastávky staví město, nebo SŽDC?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: je to to same. Bavime se o rychlem kolejovem dopravnim prostredu (tramvaj je proti tomu pomala). Nejaky duvod to melo, pokud te to seriozne zajima, vyraz do archivu. Dokonce i nasi pradedove v casech, Praha byla na ponekud mensi plose.... uvazovali vic nadcasove nez ty :-) Aneb tomu centru se naopak chteli vyhnout. A tebou zminovane "slozite objizdeni" je v realu jen dusledek toho, ze se hromada trati po zprovozneni metra vytrhala... a zdaleka to neni jen o te pulce Vaclavaku. Aneb ona vedla tramvaj od dnesni Masarycky pres Hybernskou a Staromak, zeano. A nebo si mel "skoro-soubeh" k Jindrizsky v Prikopech.

    A znovu opakuju, ze ptakoviny typu "z kazdeho vlaku na kazdou linku metra" nedelaj ani Nemci, ani Frantici... ani Spanele, ani Norove. To zas jen "po cesku" vymyslis kraviny. Specificke ceske reseni. Ale vedle toho nejsme schopni postavit ani par zastavek u trati, co uz existuji... protoze... vymluva, proc to nevyslo se vzdycky najde ;-) To, ze S61 nejezdi pres Malesice s prestupem na metro u Depa Hostivar a dale k Zahradaku s potencialem pokracovat na Krc a Radotin je taky jeden z neuspechu, ve kterem ma Hrib svoje prsty.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no ale souběh vlaku a metra nebo souběh metra a tramvaje, to je něco jiného, než souběh 2x metra :-) nemá cenu propojovat všechno v centru do trojúhelníků bez mezistanic, když už okružní trasa, měla by se klikatit přes dosud neobsloužené čtvrti, protože to přece není soutěž v tom, jak rychle to centrum dokáže obkroužit.

    žižkov metro potřebuje, ale Déčko by se mělo z náměstí Republiky protáhnout na Letnou. Tam to tramvaje složitě objíždějí, cestou do centra, a je to tam velmi dopravně vytížené. obsloužit ŽIžkov vhodným okružním metrem by dávalo podobný smysl jako obsloužit Břevnu vyjet tramvaje, a udělat třeba i pár čistě výtahových stanic bez eskalátorů by podle mě smysl dávalo (výtahové by mohly být Malvazinky a Podbělohorská, vlastně asi i ty Kavčí hory, kvůli postupnému stoupání, možná něco jako Bohdalec, asi i Bulovka...).

    a přestupy z příměstské železnice na metro jsou fakt potřeba na všechny trasy a zbylá nádraží co nejsou na metru vůbec by byla fakt nejlepší pověsit na tu okružní trasu. Bohužel zrovna na šestce to nijak hezky nevychází, ale protnout ty kopce, na který nemůžoa dost upadaj, přijde mi. Bulovka je jasná. Existuje ale i projekt okružní tramvaje, ten je super, ale právě že developerské Óčko ho z nedostatku lepších nápadů na spoustě míst kopíruje, zatímco já to vedu tam, kde tramvaje chybí, nepočítá se s nima, nebo dokonce nikdy nebudou, protože je to prostě na nějakém kopci.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Decko melo jit k Zizkovu (a realne tam bude chybet vic nez dalsi metro u NamRep). Prekonany koncepty jsou system vsechno tahat pres centrum. Kdyz se poradne podivas na tu Pariz, najdes tam tech okrhuhu vicero - my ani ten jeden. A tech "soubehu" taky. Mimochodem, nize si chvalil to "nove spojeni II" - zajimavy, ze tam ti soubeh od Smichova pres Karlovo Namesti na Vaclavak najednou nevadi :D Mozna si ujasni svy metriky. Terminal na Smichove bude primarne terminovat hromadu primestskych linek - ostatne to plati uz dnes, ze tam mas vic vychozich linek s cisly 3xx, 4xx.... pres 60%, ktery zadny vlak nenahradi (leda ze by zas nekdo prisel s ptakovinou stylem "a tak my vas vysadime [treba] v Radotine".... ostatne tohle "reseni" uz se zrovna tam v tech vasich kotehulkach osvedcilo a jednou z "obeti" je mj. prima linka projizdejici z Dejvic pres Strahov na Karlak... aneb system "my vas do toho metra uz nejak vlezt donutime".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ... a na východě asi trasování (Nádraží Eden-Slavia), (Vinohradská nemonice-Želivského), Basilejské náměstí, Chmelnice, Nádraží Libeň :-) Měl jsem to docela hezky nakreslený (v GIMPu :-), ale od tý doby jsem udělal přeložku na Bulovku. Ve skutečnosti, horší nesmysl než Chalupoida můj návrh rozhodně není :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já jsem velký fanoušek okružní trasy metra, ale developerské Óčko se mi nelíbí a tohle je zase už překonaný tím, že na náměstí míru z Pankrác povede Déčko (jeho protažení na Náměstí Republiky/Masaryčku se mi líbí, ale dotáhl bych to až na Letnou, v neposlední řadě proto, že mi tam jede přímá tramvaj... a taky by D mohlo vést z té Letné až na Výstaviště a tam asi končit, protože metro do ZOO je v podstatě blbost, ať se lidi projdou přes Stromovku...

    Ale trasování okružního metra přes Pankrác se mi líbí, Praha by tím získala jedinou stanici, kde se kříží 3 trasy, taková pražská obdoba pařížské Defense, prostě Pankrác jako průsečík futuristických věcí... akorát z Pankráce dává smysl, aby to pokračovala až na Brumlovku a pak asi k Edenu (nádraží Vršovice je ještě moc u centra).

    Souběh Anděl-Smíchovské nádraží je nesmysl, zvlášť poté, co autobusy protáhnou na Terminál Smíchov. Krížením s A na Dejvické si nejsme úplně jistý, ale asi kde jinde. Vést to přes Vozovnu, Pohořelec a Strahov je nesmysl, zvlášť po protažení tramvaje na Strahov. Bylo by to tam hrozně hluboko. V Břevnově je logická lokalita stanice mezi Kajetánkou a Drinopolem, je to uprostřed všeho, 20 000 lidí, 2 výstupy, ten severní současně v pěším dosahu z druhé strany údolí, navíc tam jsou studentské kolej. autobus 180 je na ucpané Patočkově dávno nepoužitelný...

    Mezi Břevnovem a Smíchovským nádražím mi přijdou vhodné stanice Podbělohorská (sic! ale autobus tam jezdí vždy plný, je to v podstatě sídliště, 191 bude teda trolejbus ale právě proto by přestup z metra na trolejbus byl efektivní...) a pak něco dole na Plzeňské, asi Kotlářka, možná, pak něco nahoře na Malvazinkách, tam jezdí taky jeden autobus za druhým, ale problém je osídlení vilového charakteru. Mezi Břevnovem a Dejvickou tápu, Vojenská nemocnice dává smysl ale je moc z ruky.

    Z Dejvické by ta okružní trať mohla jet na Podbabu a pak na Výstaviště (oboje přestup na vlak, ale každý na jinou trať), za výstavištěm asi dává smysl Nádraží Holešovice jako přestup, pak cca něco jako Dělnická, pak místo přestupu na Palmovce jet přes Bulovku a přestup s B buď na Českomoravské, nebo původně zamýšlené přestupní Vysočanské. Pak nádraží Praha Libeň. Mezi Libní a Edenem úplně nevím, protože v téhle části Prahy nejsem doma, ale určitě by tam mohl být Jarov a metro chybí na Žižkově, přestup na A nedává moc smysl na dopravně saturované Želivského (i když zase Malešice...), kdyby to k Edenu zahlo přes Floru, vyluxuje to víc bloků činžáků.

    Mezi Smíchovem a Pankrácí dává smysl ještě stanice Kavčí Hory, ta byla v řadě návrhů. Naopak developerské trasování přes Olbrachtovu a Budějovickou vytváří oversaturovaný trojúhelník v místech, kde je potřeba spíš povrchová MHD s více zastávkama. No ale z Pankráce na Brumlovku je to taková smyčka, ale okružní trasa nemá být co nejkratší, ale naopak vykrývat co nejvíc prostoru vynechaného radiálníma trasama...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: z Hlavaku ke vsem trasam metra dojdes... a opet se vratime k argumentu, ze ta vzdalenost na prestup je ve finale o tretinu kratsi, nez co maji i nekteri lide v Praze dochazkovou vzdalenost k nejblizsi zastavce MHD. A realne resis nejmene podstatnou kravinu... to ze zbytek dopravy okolo je pojat mnohdy tak, ze te to jen stahne k nejblizsi stanici metra a ve vysledku tohle reseni vygeneruje vic prestupu (takove to autobus => metro => metro => autobus) jen proto, ze na periferii nemame zadnou poradnou tangencialni linku je ti fuk ;-) To, ze bys z jednoho primestkyho vlaku prestoupil na vsecky linky metra nema skorem zadny mesto. Ale ty tangenty, co ti po perii propoji paterni trasy sbihajici se treba i smer centrum tam v nejake podobe najdes zarucene... takze ano, dostavame se k zakladnimu organizacnimu failu prazske MHD - tihneme k centralnimu "hyper-uzlu", kde se bude sbihat temer vsechno. Akorat ze v miste, ktere na to stavebe vubec neni vhodne.

    Nez ta tvoje opicarna s prestupem z Acka na S7, to uz by vetsi smysl davalo kdysi zamyslene Ecko - z Hradcanske pres Pohorelec ke Smichovu a pak smer Pankrac. Protoze by to... ehm... plnilo ponekud vic funkci nez jen naplneni tve osobni touhy udelat si vylet k Berounce.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ono to "příměstským vlakem pod Václavák" je v podstatě jediná možnost, příměstské železnici dnes chybí přímé přestupy na všechny trasy metra, první linka, která to napraví, bude rychlodráha na letiště a Kladno, ale u těch zbylých tras, které zajíždějí v nejlepším případě na Hlavák nebo Masaryčku, je u těch přestupů zoufalý deficit.

    Ale když na ten projekt Spodem podíváš, tak to není zas takový ojeb, jak by vyplývalo z názvu: S7 získá podzemní přestup na A, který teď nemá (a třeba já bych ho docela užil), a hlavně ty oddělené tratě budu předvídatelné a nesdílené z koridory pro různě zpožděné dálkové spoje co mají současně prioritu a bude to šance končeně protáhnout linky městské železnice na protilehlé konce Prahy a umožnit třeba dojíždění z bydlení na jednom předměstí do práce na druhém předměstí. A taková věc je něco, co by mohlo konečně pohnout s tím nesmyslem, že z průměrné mzdy v Praze nezaplatíš průměrný nájem (což je něco, co si jako dobře placený profesionál asi neumíš moc představit...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, ten souboj je o tom ze jako obvykle se kriteria napisou a nebo vyhodnoti nejak pofiderne :-) Ja vim, on UOHS se stal uz take nepritelem Piratu pote, co rozslapal Ivanovo babovicky. Ale ono se rika, ze vladnout maji pravidla... za vsech okolnosti a ne jen kdyz se to nekomu zrovna hodi do kramu. Bohuzel na poli verejnych zakazek Pirati take predvedli, ze si s ostatnima, co si pricuchli k moci vlastne nemaj co vycitat... a ze to klickovani mezi paragrafy predvadi stejne jako ti, ktere drive sami kritizovali :-)

    Ja teda nevim o jakem vyvlastnovani mluvis... mozna bys mohl treba otevrit katastr, nez podobnou hloupost placnes. Ono vlastnikem pozemku je magistrat.... :D Takze jako ze si to ma magistrat sam sobe vyvlastnit? ;-)

    Statisticky v pomeru k celkovemu poctu uzivatelu tech lidi, co me ma v DI zas tak moc neni. Opet, snazis se zvelicovat maximalne na zaklade toho, ze v ramci tve osobni socialni bubliny je tech lidi vetsi mnozstvi a zjevne maji potrebu se tim "pochlubit". Ale v souctu se bavime o nezajimavych poctech, ktere jsou v kategorii plivnuti do rybnika. Nevim, proc by mi to melo vubec trhat zily... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: prosímtě, metro D je zpožděné kvůli souboji takových rozměrů, na který Hřib snad fakt ani vliv nemůže, zvlášť ne jako pouhý náměstek. Ale jako jo, velký korporát si nastrkal svoje lidi všude, ten i onen, a teď prostě hrajou mezi sebou hru pomocí byrokratických nástrojů veřejného sektoru...

    Jako chceš říct, že měl Hřib navrhnout zákon o vyvlastnění parkovacích míst městským částem? to je vtipná, já celou dobu říkal, že by s tebe byl skvělý Pirát, v podstatě, kdyby tě víc nebavilo rozšiřovat tady na NYXu svojí sbírku double ignore (ale já jich taky vzhledem k prosté délce příspěvků pár mám, možná bychom z id NYX mohli vylákat dotaz do databáze, aby nám prozradil, jak si v tomhle ohledu oba stojíme :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no za Hriba se ty stavby spise (opet) uspesne zpozduji... :-) Kdyz se v roce 2017 natrasal nad sbijeckou, sliboval rok zprovozneni 2027. Pak se to posunulo na 2029, pozdeji na 2031 a zly jazykove tvrdi ze ani to se nepovede :D No, to je teda "zasluha". Samozrejme, ze nejaka vymluvicka se vzdycky najde zeano :-) Aneb "uspechy", temi se pochlubime, ale neuspechy - za ty uz nemuzeme, to prece nekdo jinej.

    Realne to samy se tyka i ruznych NIMBYstu... aka ty tramvaje na Pankraci. Vis, ze Praha ma pravomoc mj. navrhovat zmeny zakonu? Hadej, jak se ta pravomoc vyuzila... no, spravne... nijak :-) Duvod pro "knuu" se u Piratu vzdycky najde. Ono logicky tramvaj neni optimalizovana na dlouhy prepravy... to je ve finale spis mistni obsluha. Vsak ne nadarmo velke aglomerace na zapad od nas stavi metro. Podivej se, jakou sit ma takova Barcelona, ktera o moc vetsi nez Praha neni. A podobnych restu najdes... mimo jine stale neni dotazeny ani metropolitni plan, ktery by podobne veci s nejakou dlouhodobejsi vizi kodifikoval. I za (spolu)vlady Piratu dochazi k dalsim prutahum. A samozrejme tam vypadavaj veci, jakoze napriklad na Zizkov by to to metro taky chtelo, kolem nakladovyho nadrazi se ted bude hodne stavet - puvodne tam melo vest to Dcko, ale nebude nic, protoze holt v Praze jsou vsichni posedli tim vsechnu dopravu tahat pres centrum. Vyborne pro turisty, ale jinak k hovnu :D Jen tramvaj to tam nevyresi.

    Takze ano, sice si na cas vydupal post primatora.... ale vysledky vlastne nic moc. Spis hodne PR o nicem :D Takovy to co jsem podelal zamest pod koberec a napravu chyb jeste prodavat jako svuj uspech. At uz treba zdrzena oprava Libenaku a nebo i dozimetrovy veci kolem DPP - kde se mlci o tom, ze Witowsky byl do DPP dosazen prave za jeho primatorovani, zeano ;-) Aneb hlasana "odpovednost politiku" - nulova.

    XCHAOS: tak to jsi zaspal dobu. Uz nezijeme v dobe CKD a pevnych pracovnich dob jak za komaru... kdys rano nalozil plny tisice lidi, vysypal ho ve fabrice v Hloubetine a odpoledne ten dav zase vezl zpatky. Zmenila se i metropole - uz to fakt neni jen o tech cestach z/do centra, spousta velkych kancelarskych objektu je dnes na te periferii (typu Chodov, Roztyly, Pankrac, Butovice, Palmovka,, Borislavka) - a ty lidi naopak potrebujes dostavat tam. A s tim vyplouva na povrho to zasadni - jak chronicky v Praze chybi tangencialni linky. No, proste nejsou.... a nebudou :D Protoze Hrib coby toho casu namestek pro dopravu si ani neumi dupnout na ROPID, ackoliv ten je mu primo podrizen.

    Zeleznice jsou drahe, protoze se vymysli nesmlysly typu "nove spojeni 2" - kdy se za potlesku i od Hriba vymysli kraviny typu "primestskym vlakem pod Vaclavak. Delame to opacne, nez to delaji treba v Berline - tam pod zem zahrabali naopak dalkove vlaky, a na povrchu si nechali mistni dopravu. Ono to je levnejsi - kdyz namisto 3-5 podzemnich stanic stavis jen jednu, zeano :D

    Srovnavat BEMU s bicyklem.... komediante :-) Bez si zopakovat zaklady fyziky, podivej se, co kolik vazi - at uz prazdny a nebo i plne nalozeny a pak si svuj uzas zopakuj. Plus samozrejme srovnej bezpecnostni prvky, kterymi disponuje tvuj bicykl s tim, co vsecko musi byt na tom vlaku. Ta vybava je... ehm... nesrovnatelna :D Pocinaje treba uz tim, ze z ty baterky na tom svym bicyklu nekrmis klimatizaci... treba.

    Letenky jsou jednoduse tezce dotovane primo dopravci. Plus se casto pouzivaji triky typu "prodame toho vic, vsak on nekdo neprijde". Akorat ze v tom letadle nemuzes bejt na stojaka, kdyz je fullhouse, zejo :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Když už se to tu nakouslo: já jsem k MHD částečně skeptický, ale nevím, jestli z toho vůbec lze udělat politický program.

    Věřím na MHD tam, kde je skutečně hromadná. Kde opravdu v rozumném taktu dopravuje tisíce lidí na stálých trasách. Rychlíkové železniční spoje by se měly posílit, zrychlit, to je taky cesta. Jsem ale skeptický ke dvěma věcem:

    - snahu rozšířit pravidelnou MHD v městském stylu tam, kde prostě žije málo lidí, nebo kde je poptávka sezónní či jen špičková. Sice mít stálá místa jako zastávky je fajn, ale musela by současně být obsluhována něčím "on demand", což by zajistilo menší čekací doby a eliminovalo nevyužité spoje. Nějaká kombinace maršrutky, přivolávané appkou, nebo nevím. Prázdné autobusy, které jezdí každé 2 hodiny, jsem zažil a zažívám všude, v Alpách i ve Středočeském kraji. Musí to být frustrující i pro ty řidiče, pokud nejsou už úplně otupělí.

    - nechápu, proč jsou železnice tak drahé a neefektivní. Elektromobil na baterie ujede 400 km a zvládá kopce, BEMU po kolejích s minimálním sklonem zvládne 70 km, přitom vlak by měl být schopen vozit těžší náklady, vzhledem k vlastní hmotnosti, než silniční vozidla. Takže šetřej na těch bateriích, nebo jak? Rozdíl v ceně letenky a cesty vlakem na 2000 km je taky neuvěřitelný. Železnice mají vyžadují náročné dopravní stavby s obrovskou návratností, vlaky na rozdíl od letadel nejezdí plně utilizované. Něco je špatně, že vychází vlaky jako nejdražší způsob dopravy. Není důvod, aby tomu tak bylo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ty se mnou vůbec vlastně osobně neznáš, nescházíš, akorát proti mě 20 let trolíš na různých fórech (a nejen proti mě, že... ono teda o lidech, kteří nás mají v double ignore na NYXu vesměs nevíme) ale jsi schopen vyslovovat soudy jako "ty jsi byl vždycky bastlíř". Hřib byl už od příchodu k Pirátům trochu jiná liga, my si jen nejsme jistý, jestli je to dobře nebo špatně, ale měl představu, jak věci fungujou, což já v začátcích Pirátů pořád ještě neměl.

    Kmotři se na MHD vždy dokázali nějak přisát, protože je to velmi velkej penězovod. Na druhou stranu, četl jsem, že mafie má ráda jednoduché věci, kde prostě máš nějaký zásilky něčeho nebo trubky s kohoutkem (drogy, zemní plyn), ale dává ruce stranou od složitějších procesů, kde musíš mít nějaký odborníky, který můžou bejt hůře ovladatelný. Takže mafie se přisaje třeba na tisk papírových jízdenek, protože to je vlastně jednoduchý, ale míň se bude srát do technických detailů provozů tramvají a autobusů, protože tam prostě třeba vylobovat nějakýho neschopnýho dodavatele může být průser. (Tolik k tomu "jak věci fungujou"...)

    Já kopu spíš za mikromobilitu, než MHD. MHD musí řešit páteřní a hodně vytížené trasy, jsem fanoušek tramvají a libí se mi rozvoj tramvajové sítě, ale tramvají je to napříč přes Prahu hodinu a život je příliš krátký na to, abych seděl hodinu v tramvaji (i když ono si v ní jde i číst a tak). Metrem je to jen nepatrně lepší, dojezdový čas klesne o hodně, ale podle mě na víc než polovinu, pořád. Chybí městská železnice, z okrajových částí Prahy je někdy snazší dojet rychlíkem do sousedního okresního města. Dostat se z Břevnova do východních průmyslových předměstí Prahy (což se občas hodí) je peklo a v úvahu připadá jen auto a Jižní spojka.

    Řada potřebných dopravních staveb se připravovala desítky let a najednou se, a to i za Hřiba, kupodivu dějí, přesto, že do té doby je blokovaly různé místní lobby. Dokonce i tramvaj přes Pankrác se pomalu šine kupředu, i když spíš metr po metru... protože místní ji blokujou, protože bojujou za svoje parkovací místa, protože parkování je přeci základní Ústavou zaručené právo :-)) Každopádně, pokud má Hřib nějaké vady (které zatím neznáme ale možná se dozvíme), tak nejsou v oblasti vztahu k MHD.

    Hřib bude vtipný, to, jak si vydupal s pár hlasy v zastupitelstvu post primátora, byla vtipná drzost a jestli to zopakuje po podzimních volbách a vydupe si takhle premiéra, bude ještě legrace :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no za historii nemuze, za udrzovani statusu quo ano ;-) Aneb ani on nedosel na IPR s tim, aby si vyndali hlavy z prdeli a uvedomili si, ze hranice Prahy se fakt dost posunuly. A nedosel ani na jemu podrizeny ROPID... aneb fakt ti prijde OK, ze se zije ze sto let starych koncepci s tim, ze periferni casti se nejak "dolepuji"? Ale vlastne tobe asi ano, tys byl vzdycky bastlir... a Hrib je asi taky podobnej strejda jako ty :D Jo, bavime se o v zasade revolucni zmene... na kterou holt nikdo nema koule. Tak se nezaponente zase rozbrecet, ze modernizaci MHD v Praze branej nejaci kmotri... ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Zbývá dodat už jen "a může za to Hřib" :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, ono i co se Prahy tyce.... ono neni Praha jako Praha. Aneb lidi nekde kolem "stare" Prahy v jejich hranicich rekneme z roku 1922 tak nejak ziji v domeni, ze tamni moznosti jsou ekvivalentni kdekoliv po Praze. Jenze ono uz treba takova Tocna ci treba Kralovice - byt je to stale formalne Praha - je realne spis takova vesnice. Realne v takovych oblastech dost casto ani nedochazi k dodrzovani "standardu" IPR - ktery rika, ze bys zastavku MHD mel mit max. 500m... realita je takova, ze to je nekdy i vic jak dvounasobek. Takze dochazi k paradoxum, ze mas od sebe dve tramvajovy zastavky 300m, ale jinde to maji na nejblizsi autobus 1200m.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, na venkově dnes bez auta prakticky nejde existovat, to vím. ale v Praze naopak nejde moc existovat s autem. Je to úplně jiná situace.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak ono nemusis mit rodinu, staci bydlet v nejake prdeli sveta, kam nic proste poradne nejezdi - presneji staci, ze treba delas na smeny a public transport je stavenej max na dopravu do/z skoly, ale uz ne na to aby te dopravil domu po sichte co ti konci v deset vecer nebo naopak na sichtu zacinajici ve ctyri. Inu, zivot je pestry... jako jasne, kdyz ti pod okny projizdi nocni tramvaj, tak nektere problemy nedomyslis :-)

    Ano, v dobe analogove to proste jen bylo dobre serizene. Jenze tehda moc jinych moznosti nebylo. Dnes ty moznosti jsou uplne jinde - a paradoxne vysledny stav je horsi nez za dob toho rucne sestelovaneho analogu. Protoze to spolu realne vlastne nekomunikuje. Si predstav, ze by takhle jezdily vlaky - jakoze by se ti vlakova cesta stavela az v momente, kdy vypravci vlak uvidi :D Jenze takhle se realne "stavi" ta cesta i pro MHD... a teorie, ze autobus ti diky preferenci projede rychleji funguje jen za predpokladu, ze ta ulice neni zrovna ucpana. A najdes hromadu krizovatek, kdy diky preferenci MHD je.... blokovana MHD. Staci, kdyz se ta linka "jen" ke krizovatce blizi z blbyho smeru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, auto je velmi rodinný dopravní prostředek. problém ale je, že ho nadužívají i lidi, kteří rodinu nemají... myslím je to tady offtopic.

    "Zelená vlna" fungovala snad už na Evropské v 80ých letech a její historie sahala snad ještě dál. Byla dost hardcoded, takže po omezení rychlosti na 50 km/h to radši zrušili, než aby to "přeladili" :-) o tomhle tuším málo, to se ve všech těch smart city nesmyslech nenašel kontext centrálního ladění semaforů?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja nikoho lakat nepotrebuju :-) Pokud mas sve neuskutecnene touhy a prani... tak vojak se stara, vojak ma :D

    Tak ono muzes postat v zacpe stejne jako muzes skejsnout ve vlaku, pod ktery ti zrovna skoci nejaky skokan nebo nedejboze kdyz si protijedouci lokomotivy zacnou vzajemne pomerovat sve sily :-) Ono v tomhle smeru ma auto trosku vyhodu, pokud nejses linej trosku vic kroutit volantem, tak muzes zvolit i alternativni trasu a kriticky mista objet. V pripade tebou zminene trati na Summerau se k tomu pridava i fakt, ze tam jde o jednokolejku - takze musis mit mj. i stesti, ze nebude vyluka... to uz to pak tak luxusni taky neni :) Proste ty rizika jsou co se promarnenyho casu tyce vicemene podobny...

    Ale jiste jsis vsimnul, ze i ti rakusaci dalkove vlaky umi spojovat. Ano, nektere relace umi byt fajn a vlak je i casove konkurenceschopny tomu autu, jakoze sedm, osm vs jedenact, nejdejboze sedmnact hodin. A to u smerem Alpy. Jo, kdyz to jde treba pres noc, tak tam je jiny benefit - ale ona ta nabidka takovych spoju je takova suboptimalni. A spravne jsi poznamenal, ze "single" cestovani taky klade jiny naroky v porovnani treba s tim, kdyz cestujes s malym deckem. To pak resis i to, aby ta cesta proste nebyla casove delsi nez je nutne. A ta flexibilita se hodi, muzes kdekoliv zastavit, udelat pauzu treba u nejake atrakce, kolem ktere zrovna projizdis... kdyz uz ditko nebavi sedet.

    Co se "ucpanych ulic" tyce... to si klidne pripis na seznam selhani ajtaku u Piratu. Obecnym problemem dopravy v Praze je bodove rizeni dopravy, kdy si defacto kazda krizovatka zije svym vlastnim zivotem - kdy jako bonus nejaky "pravidelny" program narusuji vzruchy typu preference MHD. No a Hrib v tom samozrejme pokracuje. Vysledkem toho je samozrejme stav, kdy se popojizdi od cervene k cervene - protoze to "neumime" ridit jako propojeny liniovy system. Tem tzv. dopravnim "inzenyrum" bych doporucil exkurzi treba do takoveho nemeckeho Wurzburgu. Najdes tam vsechno - dobre fungujici MHD, rozumnou infrastrukturu pro kola... ale taky treba tu "zelenou vlnu" - kdy ti promenne znaceni mj. signalizuje doporucenou rychlost, aby to vychazelo. Vtipny je, ze ty nase "bodovy preference" MHD ve finale casto vytvari stavy, kdy jedna linka MHD vyblokuje druhou - protoze holt o ty druhy ta krizovatka jeste ani nevi (a ten autobus ti pak stoji v kolone aut, ktere ta "pseudochytra" krizovatka nepousti). Na Patockove se k tomu holt jeste pridava regulace na vjezdu do tunelu - ale to s tou neschopnosti ridit dopravu liniove take souvisi. Neco z toho jsou "produkty" strategie to tem ridicum aut zneprijemnit, ale dvacet let tohohle experimentovani akorat prokazaly, ze tahle teze nefunguje :-) Mimoto Patockova by sla zahloubit... jen to holt stoji prachy. Kazdopadne mesto jako celek i nejake ty radialni komunikace potrebuje - tak to bylo, je a bude... nemuzes ve velkomeste ocekavat klid samoty u lesa... :-) Auto mozna primo v tvem zivote neni, ale urcite v nejake casti i tve osobni logistiky auta proste figuruji... aneb to, ze ty tu "posledni mili" odpalis na cargo-kole neznamena, ze ti tu antenu do Prahy ti dovezl nejaky nadseny biker buhviodkud ;-) Samozrejme se k tomu pridava life-style... kdy ti lidi sice reknou, jak auto jakoze nepotrebuji... ale vzapeti si naklikaji obed na damejidlo & spol :D Aneb vsechno si nechavaji kuryrem vozit az pod rypak...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak hlavně přilákej PULNOC diskutovat sem :) v zácpě jsi v prdeli časově, i pokud ti to nevrčí a nesmrdí.

    Já nevím jak ti to vysvětlit. Velkou část svého života pokládám za promarněnou a i moje cestování bylo takové letem světem, taková nějaká hezká panoramata a vyfotit náměstí a možná prolézt největší turistické atrakce... ale jestli nějaké minuty a hodiny byly FAKT promarněné, tak to byl čas strávený v dopravních zácpách. Téměř jsem dospěl k postoji, že pokud nějaká věc v životě vyžadovala, abych seděl v autě v dopravní zácpě, tak ta věc téměř určitě nestála za to. (jasně, lidi tak jezdí do práce a živí rodiny a to asi stojí za to... ale já tím rodinu neživil a tak jsem to prostě škrtnul, protože bez toho to smysl nedává).

    Prostě mám to štěstí, že dokážu nějak přežívat bez auta. Zítra třeba naložím náhradní anténu do cargokola a jedu s ní na servis a výměnu asi 3 km. Není to pro každého, ne každý si takový luxus může dovolit, ale prostě jsem po dvaceti letech toho, jak to dělám, dospěl k tomu, že tohle je právě ten způsob, jak to chci dělat.

    Vlaky na dovolenou znám, nejvíc směrem do Alp, tam už jsem jel několikrát, můj oblíbený spoj přes Budějovice a Linec do Alp vyráží z Hlaváku po šesté ráno a když si vyberu správné přestupy, ve dvě odpoledne už stoupám do hor a teď po dalším napřímení tratě to možná bude ještě lepší. Ale taky mi fascinuje letenka Pardubice - Girona, která šla vloni s trochou štěstí koupit i za 12€ ...

    S autama je to složitý. Těžko můžu moralizovat, když sám si můžu některé z mnoha aut v širší rodině nebo ve firmě půjčit skoro kdykoliv, kdybych fakt potřeboval (akorát si můžu dovolit ten luxus a nedělat to, což nemá každý). A i pokud si je nepůjčím, nabídky spolujízdy přicházejí skoro pořád. Ale i tady před tím z nějakého důvodu utíkám, například na běžky jsem letos jel autobusem, trochu natruc, v minulých letech několikrát párkrat taky, nově uvažuju i o středisku v Alpách v dosahu vlaku... prostě nějak mám naježděno autem dost a nebaví mi to, ve vlaku se kdykoliv projdu a protáhnu, dojdu si na záchod, najím se, nejsem skrčený, stísněný.... adrenalin z toho, že sám řídím, si zase užiju na kole.

    Přímý vliv na tu nechuť mají dopravní zácpy v mojí čtvrti, které se vytvořily po otevření Blanky. Prostě je u nás najednou stejně aut, jako předtím bylo ve východních čtvrtích prachy. Ten provoz se k nám přelil těmi tunely a zhoustl a já k těm autům úplně ztratil jakýkoliv respekt. Na elektrokole předjedu běžně celou zácpu v Patočkově, nebo i Holečkovu do kopce (to pravda jen kvůli uzavírce a zúžení se střídavým semaforem, který je tam už neuvěřitelně dlouho...). Když jsem nucený tyhle úseky odřídit v autě, tak se můžu vzteknout, i když fakticky jde o pár minut.

    Jde o to, že některé věci jsem si prostě rozhodl nepustit do života... a ono to jde. Je spousta lidí, co se rozhodli nepustit si do života určité věci, a i když mě se to zdaleka nedaří se vším, o čem se domnívám, že by bez toho život byl v podstatě lepší, tak nějak všechny ty lidi začínám chápat. Samozřejmě nejde lidi přimět, nějakými zákazy, aby toho všichni nechali... část opravdu nemůže, nemá jinou možnost. Jde spíš o to, aby ta možnost některé věci nedělat zůstala zachována. Příští taková věc bude nejspíš digitalizace.... už dnes jsou smartphony všudypřítomnější, než kdy byl automobilismus a já sám sice jsou okouzlen tou důvěrou, kterou mi systém projevuje u automatických pokladen nebo třeba i když samoobslužně platím na festivalech QR kódem (letos už na dvou různých), ale přesto... vzniknou určitě situace, jako dopravní nehody u těch aut, do kterých se prostě nebude příjemné dostávat....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam