• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    PRL: Pokud vim, materska se nekonala. Standardni doba je 4 roky (interni doktorad, bere stipendium), k tomu lze pridat az 5 let jako externi doktorand, cili maximalni doba 9 let - nez se to ukonci.


    MIGUEL: V panelu jsem zatim nesedel, takze mohu soudit jen podle ruznych zkazek panelistu, co znam .... no je to samozrejme klasicky zaprdeny cesky rybnicek, ja na brachu .... Taky je to hodne zavisle na panelu - nekde je vetsi tlacenice (a tedy velky tlak selektovat to brzo) nez jinde. Tim padem v nekterych panelech (napr. 204) prakticky projekt nema sanci, pokud ho tam nektery panelista nechce "ochranit". On se treba musi zdrzet, kdyz se probira projekt z jeho instituce, nicmene kazdy z ostatnich vi, ze mu na tom projektu zalezi. (A ze by jim to mohl vratit na tech jejich ...)

    Mne osobne treba celkem stve ta absolutni moc zpravodaje. Prijdou mu ctyri zahranicni posudky A, A, A, B. Jemu z toho vyjde D, a nikdo to neresi ...

    Tenhle konkretni pripad moc nedokazu posoudit, je to dost jiny obor. Mne se 11 publikaci na hlavniho resitele zda spise skrovny pocet, ale mozna byly nejake hodne prepychove .... Spis to tipuju, ze to na panelu nekdo hodne vychvalil ;)
    KATIA
    KATIA --- ---
    MIGUEL: a oni jsou na ty h-indexy nějaká pravidla? podle mě se to teda musí nějak brát podle konkrétního (pod)oboru, ve kterém působí řešitel, a to jsou tak velké rozdíly. v sociálních vědách/humanitních oborech celkové dost nízké, navíc třeba když mají nějaké obory primárně třeba knihy, tak se to těžko nesleduje...
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    GUMBA:

    PRL:
    tady je videt, ze maji hodnoceni SILNE subjektivni, sice v roce 2015 mela 11 publikaci, ale h index 2. (ted jsem se podival na WoS)
    ja jsem letos neuspel v obdobnym panelu, recenze na projekt jsem mel super, jen jedina vytka byla, ze hlavni resitel ma h index 5, coz odpovida spise juniorovi a ne resiteli standardniho projektu. Takze asi tak, proste co recenzent, to jina intepretace pravidel.

    letos to podam do rakouskyho bilateralu, kde je hodnotici agentura z Rakouska, tak jsem zvedavej, jestli aspon u nich funguji pravidla hodnoceni jasneji nez v cesky kotline.
    PRL
    PRL --- ---
    GUMBA: Mgr. Radka Kellnerová, Ph.D., dle jejího popisu na http://www.it.cas.cz/cs/kellrad - zaměstnání: od 1. leden 2004 → Výzkumný pracovník - doktorand, projekt GAČR dostala na 2015 - 2017, cca 10 let od ukončení magisterského studia. Nevím jak AVCR, ale u nás musí doktorand odevzdat disertaci do 4 let od začátku studia, jinak je mu ukončeno doktorské studium. Předpokládám, že je to asi dvojnásobným přerušením studia z důvodu mateřské dovolené.

    V tomto konkrétním případě chápu, že může mít za 10 let větší publikační historii a dostatek citací na získání standardního GAČR projektu.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    DOBYTEK: já nechápu, ja nějaká akreditační komise může udělit akreditaci oboru bez toho, aby tam byl kurs v prváku Metodika vědecké práce nebo něco podobného. Očekává se, že student napíše k titulu závěrečnou práci, na níž se má připravovat během studia a vůbec netuším, jak se to po nich může chtít, pokud jim nikdo něvysvětlí názorně JAK a JAK NE. My máme jeden semestr na začátku a dva semestry ještě kolektivně na bakalářku, podobně na navazujícím a dr. studiu
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    PRL: Nevim, ve kterem konkretnim panelu, ale jsou taci v oboru "Společenské a humanitní vědy". Nasel jsem tri za letosek; pochopitelne to muze byt specifikum oboru.
    Ja tohle samozrejme nijak nemonitoruju ani si nevedu statistiky, ale z drivejska jsem takovy projekt zaregistroval (ciste proto, ze hlavni resitelku osobne znam, a tedy i vim, ze proposal podavala tesne pred obhajobou). Podle kodu oboru (BK) je jasne, ze to budou panely 10* nebo 20* ... cili i tam je to mozne. (Netvrdim, ze pro kazdeho a ze ta sance pro doktorandy je rozumna.)
    PRL
    PRL --- ---
    KATIA: Zásadní rozdíl je ten, že zdrojový kód je náš a vše si můžeme přizpůsobit a zabezpečit podle sebe. Myslím, že jednu licenci jsme dokonce prodali před pár lety na jinou univerzitu.

    Za jeden den prozkoušíme až 150 studentů, což je vysoce efektivní, když máme letos cca 1100 prváků a někteří ani napodruhé zkoušku neudělají.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    PRL: hlavne kdyz si predstavim kolik je s proposelem prace, tak podavat grant na soutez, kde nemas ani 10% sance je proste zbytecny
    KATIA
    KATIA --- ---
    PRL: ma to nějaké zásadní rozdíly proti Moodle?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    PRL: To je pekny!
    PRL
    PRL --- ---
    GUMBA: ve kterém panelu byly tyto granty uděleny?

    DOBYTEK: Příprava na test je v tuto chvíli jen otázka vytisknutí seznamu studentů, opravování zajistí počítač, rozhraní jsme si naprogramovali sami, ukázka zkoušky zde: http://zsuk.fme.vutbr.cz/ukazkova_zkouska_zki.php (je to jen ukázka pro studenty, zkouškový test má 33 otázek a mají na něj 60 minut, pro každého studenta vygeneruje systém jiné otázky a jiné rozložení odpovědí, cca 5 otázek je výpočtových, tj. s otevřenou odpovědí)
    PRL
    PRL --- ---
    MIGUEL: souhlasím s tou nulovou šancí, většinou je argument oponenta, že doktorand slibuje např. 3 Jimp za dobu řešení grantu, ale v životopise má, že je autorem jednoho článku za poslední 4 roky, takže není reálné splnění cíle. Tuto skutečnost hodnotí oponenti negativně stejně jako nulový h-index řešitele. V panelu 101 nebo 108 nedostávají granty ani senioři s h-indexem 10.

    Ještě mě napadá jeden program, kde může doktorand uspět, a to TAČR ZÉTA.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DOBYTEK: Ke cti jim budiž, že většina si to vzala k srdci a píšou emaily jako profíci, jen mě trochu zneklidňuje, že je to můj nejlepší pedagogický výkon...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    RAGUPKI: Akademickým psaním myslím napsat pár stránek na dané téma tak, aby to mělo hlavu a patu, vědět jak a kdy citovat, jak a k čemu je bibliografie. V praxi to ale třeba tady znamená, že studenti třetího ročníku neumí napsat nejen závěrečnou práci nebo research paper, ale ani recenzi, vůbec netuší, jak přistupovat k materiálům, že nemůžou jen tak něco odněkud vykopírovat, že nějaké elektronické zdroje mají k dispozici a že by je měli používat. Už podruhé se na začátku semestru ukázalo, že neumí napsat ani email, což bylo ze začátku sranda, po dvacátém emailu bez oslovení, podpisu (emailová adresa ekvivalent xenathewarriorprincess@qq.com) nebo aspoň informace, o jaký jde předmět, s přílohou attachment.docx, to už bylo spíš k pláči...
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    DOBYTEK: Nevím přesně, co je pro tebe akademické psaní, ono to bude dost záležet na oboru. U nás je psaní jednou z věcí, o které se předpokládá, že student umí nebo se naučí praxí. Píší se pouze protokoly a hlavně závěrečné práce, takže s psaním pomáhá vedoucí a tam asi probíhá největší vzdělávání (nebo očistec, pro obě strany). Systematicky nám jazykovědci garantují kurz psaní v angličtině jako volitelný předmět, kde se člověk naučí popisovat grafy, argumentovat pro a proti a takové základní věci.

    Slyšel jsem z jiných fakult, že se pořádají odborné semináře o citacích a podobně, u nás se nějaké formáty a normy vůbec neřeší, hlavně, když jde o jednoznačnou identifikaci. Seznámení s elektronickými zdroji má na svědomí vedoucí práce, my ale studenty zahrnujeme PDF článků, které stejně nestíhají číst :-)

    Předpokládáme, že student kromě odborných znalostí z přednášek bude umět: odbornou angličtinu, věcně psát a umět sázet odborný text, programovat, pracovat s matematickým softwarem, zpracovávat digitální data, prezentovat, kriticky přemýšlet a vyhodnocovat data, tvořit postupy, pracovat s literaturou a zdroji...bere se to jako soft skills, které student nějak vsákne nebo se sám naučí kvůli diplomce. Marní studenti je nemají, dobří studenti je mají. Na něco existují volitelné kurzy nebo malé semináře.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Když jsme u těch prváků, já je letos nafasovala prvně v rámci povinně volitelného předmětu i pro mimooborové a bylo to špatně na všechny způsoby. Jak k nim přistupujete? Místní jsou v tomhle ještě trochu jinde vzhledem k nižšímu věku a odlišné motivaci ke studiu, ale přece musí být způsob, jak je trochu motivovat a nezbláznit se z toho.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    KATIA: Fakt hrůza, letos se soustředím jen na obsah, teď je tu populární strojové překládání místo pokusů psát v angličtině, a to je děs, protože si to po sobě ani nepřečtou a pak se diví, že jim to hodím na hlavu.

    Ohledně akademického psaní, jak je to teď na vašich VŠ? Za mě byl na ÚDLV úvod do studia na jeden nebo dva semestry, na PF nic a taky to podle toho vypadalo. Tady mi studenti sice tvrdili, že nějakého hodiny akademického psaní mají, ale zjevně ne dostatečné, jenom úvodem k citačním pravidlům a elektronickým zdrojům jsme se třeťáky strávili jednu celou přednášku, protože vůbec netušili, která bije. U prváků už to vůbec nemělo smysl.

    PRL: Jak ty testy vypadají? Co koukám průběžně na oficiální požadavky a ostatní předměty, testy jsou na 120 minut, musí tam být multiple choice, nějaké pojmy, slovní odpovědi a case study, to mi přijde na výběrák drsné. Jak vyjde časově příprava a opravování?
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    GUMBA: hele bohuzel, dava sice smysl posuzovat h index podle veku, a nekdo to dela a nekdo proste ne, neni zadny pravidlo, jak prepocitavat vedeckou kvalitu navrhovatele na vek. takze pak mas posudky,kde jeden napise ze mas skvelou vedeckou uroven a ve druhym ti zase napisou, ze jses looser...obecne ale gacr a doktorand, fakt bez sance
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    MIGUEL: h-index se posuzuje ve vztahu k veku resitele. Prosel jsem si ted rychle letosni seznam udelenych a minimalne tri resitele v dobe podani nemeli skonceny doktorat. Nerikam podavat si to ve 24 letech v prvaku .... ale proste 0 to neni...
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    PRL: uplne nulova, standardni argument posuzovatele je, ze tenhle typ projektu je pro seniory, a tezko bude mit doktorand h index v nejkych vysinach, pro doktoranda jen interni grant...ikdyz ted prebiram jeden pruser tacr, co mel rozpocet 8.5mil. a dostal ho doktorand. tomu ale vytelefonoval cestu skolitel. tacr je takova zvlastni agentura...
    PRL
    PRL --- ---
    DOBYTEK: Zatím prozkoušeno 1638 prváků od začátku zkouškového. Jde to rychle, zavedli jsme testy.
    KATIA
    KATIA --- ---
    DOBYTEK: ty studenti by fakt měli mít povinné kurzy na psaní, to je neskutečný kolik času člověk ztrácí opravama...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam