• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANNIKAVývojová dysfázie a obtíže jí podobné
    KYO
    KYO --- ---
    Tak uz mame diagnozu od psycholozky. Kdyby nekdo potreboval, tak vazne doporucuji Mudr. Novakovou. To byla nadhera. Umela to s Tondou znamenite. Zaver zni multisystemova vyvojova porucha. Takze je to kombinace PAS, dysfazie a regulacni poruchy. Ale dobra zprava je, ze cvicenim se to srovna a bude v poradku. Hruba motorika vyvojove na 15 mesicich, jemna na 4 roky. To znamena, ze je velmi chytry, ale nedokaze se projevit. Je mu ted 2,5 roku.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    popsala bych to nejlíp tak, že ona mluví česky jako já německy - na mě se taky musí pomalu a jednoduše, i když po dostatečném rozmyšlení jsem schopná odpovědět i dlouze a komplikovaně (a občas i gramaticky úplně správně :)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ANNIKA: Bára mluví (výslovnost nechám stranou) docela dobře, časuje, skloňuje, má dost velkou aktivní slovní zásobu - není to úplně na úrovni věku, ale tragický to taky není.
    horší je ta pasivní stránka - je tam asi (určitě) zhoršená sluchová diferenciace, pokud si dávám pozor na to, abych komunikovala jasně a srozumitelně a v krátkých větách, tak se chytá dobře, ale s těmi delšími a komplikovanými je problém.
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    TRISSIE: My pohádky jako takové stále necteme. Knížky jedou, Honzík prohlíží a jen ulazujeme a říkáme, co se tam děje. Vede doprava, takže takové jednudech "Vlak, Bumbac, pan bolí, viju viju, hasiči ssss" apod. Vychází to z toho, co říká on. Ale je fakt, že pořád zdaleka nerozumí všechno. Jinak já ukazuju a říkám ta správná pojmenování, maximálně dvouslovna. Barca už bude asi dal :-)

    A jinak alternativy říkám většinou obě, protože si často vybere tu druhou, než bych čekala. Tak mu dávám výběr :-)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    dotaz na zkušenější - kdo jste měli dítě s primárně receptivní dysfázií, osvědčilo se vám čtení knížek v "původní podobě", nebo spíš upravené (osekané?)

    pro příklad: Bára je se čtením na úrovni Krtečka, tak holt čtu Krtečka (jsou tam obrázky na ukazování, učíme se nový slova, a koneckonců u čtvrtýho dítěte už to tak jako tak umím zpaměti). Na jedné stránce jsou dva termíny pro totéž - "šnek" a "hlemýžď" - obojí nové slovo. Přečíst, jak je, nebo si vybrat jeden (třeba šnek pro lepší výslovnost) a toho se držet, dokud si ho plně nezafixuje?
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    v pátek na foniatrii padla předběžná diagnoza vývojová dysfázie, dneska neurologie (pravidelná a plánovaná, neurolog má dítě v péči od pěti týdnů kvůli prenatálnímu poškození mozku).

    přišlo mi, že neurolog papír z foniatrie nebere nijak vážně. Jako ne nějak neprofesionálně (žádné shazování kolegů), ale spíš "z jedné návštěvy u úplně cizího člověka, kde tříleté dítě nespolupracovalo, se nedá vyvozovat nic o tom, jak se bude stav vyvíjet". Samozřejmě chce, abychom pokračovali spolupráci s foniatrem, logopedem i pedpsych poradnou, aby se výhledově nic nezanedbalo, ale problém aktuálně moc nevidí (taky samozřejmě dítě v ordinaci, kterou důvěrně zná, chovalo daleko spontánněji, spolupracovalo a komunikovalo, o čemž jsme jsi na té foniatrii mohli nechat akorát zdát).

    tak já nevím. v pátek jsem byla děsně zdrblá, teď si zase říkám, že až tak zle nebude? strašná houpačka, tohle :-(
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    KYO: jestli te to aspon trochu uklidni, tak muj syn pri vysetreni taky tahal veci a mackal pristroje a celkove se choval silene, na te pani tehdy bylo videt, ze ma cukani servat ho i me. Zadny zavery ala hyperaktivita apod. z toho ale tehdy nevyvozovala.

    Jinak souhlas s TRISSIE: zvlaste s tim "z projevu pas / dysfazie muzete cilenou praci hodne znormalizovat".
    Nebudu ti lhat, je to beh na dlouho trat a je to hodne narocny...clovek ma casto pocit, ze to nikam nevede, ze vysledky jsou nulovy, dite se nikam nepousouva...je unavenej, vycerpanej, taky nastvanej na sebe i na dite... To vsechno je uplne normalni, i ta spousta negativnich pocitu a emoci, co muzes zazivat a pocitovat sama vuci sobe i vuci diteti... Chce to hodne hodne hodne trpelivosti, coz se snadno rekne, ale kde ji ku*va vzit, ze?! Psycholozka mi rekla, at si poridim pletaci jehlice a naucim se pomalinku plest. Abych zamestnala ruce kdyz budu mit obcas chut dite ubit :D Pry to pomohlo jeji matce, aby ji neprizabila kdyz se s ni ucila (psycholozka ma totiz adhd, coz je mmj.krasnej dukaz toho, ze i lidi s nejakou poruchou / diagnozou to muzou cilenou a trpelivou praci nakonec dotahnout i k vs diplomu, byt to ve skolce vypadlo, ze budou rodice radi, kdyz to jednou dotahnou na zametace ulic).
    Ja konkretne u nas asi do tech 5,5 / 6 fakt moc pokrok nevidela. A bylo to frustrujici. Jako jo, byly mensi, dilci uspechy, maly posun v nekterych oblastech, ale jeste pred rokem jsem si fakt neumela predstavit, ze by syn byl schopen jit do normalni skoly, ze by zvladl ucivo. Ten posun za ten rok je ale neuveritelny, ta cilena prace prinesla vysledky a posun najednou, dohromady a ja ted kazdy den ziram, co vsechno syn zvlada a kolik se toho naucil.
    Chce to cas, lasku, trpelivost a dobre zasobeny bar (sem tam).
    Neboj se, zvladnes to. A malej taky.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KYO: tak podezření na dysfázii jste měli už předtím, a to, že tam není sluchový nález, je přeci dobře, ne?
    z hluchoty nevyroste, ale z projevů PAS / dysfázie můžete cílenou prací hodně "znormalizovat"!

    já ti strašně moc rozumím, když dcera konečně dostala diagnozu dětské mozkové obrny, tak jsem to taky strašně obrečela, přestože v reálu se vůbec nic nezměnilo, a že to tam je, jsem samozřejmě věděla, jen ale vidět to černé na bílém bolelo hodně.
    dneska si povol se tím trápit, zítra začni řešit, kudy a jak dál. jeden den po druhém!
    KYO
    KYO --- ---
    No tak jsme byli na foniatrii. Jsem v depce. Nezjistili moc. Jen takovy ten rychly usni test, ktery vysel docela dobre. Na levem uchu ma zatku a musi na orl to vycistit. Chce ho poslat na foniatrickou kliniku pres noc, aby ho vysetrili poradne. Vicemene mi rekla, ze ma komunikaci opozdenou a Tonda se tedy predvedl, ze vubec neposlouchal a delal, co nemel. Tahal veci a mackal pristroje. Rekla mi, ze je tam hyperaktivita a ted zjistit proc. Dokonce mi do zpravy napsala podezreni dysfazie nebo atypicky autismus. :-((( Doporuceni na psychologii.
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    KYO: plavani byl ten druhy krouzek, do ktereho jsme chodili a pokracujem vlastne az do ted, oba kluci jsou vodomilove, ale s druhym to teda byla vyzva :D
    Prvni krouzek byla hudebka, mel tam uzasnou pani ucitelku (k te chodil i prvni syn a oba ji milovali), ktera zvladala tolerovat jeho individualitu a privrela oci i tehdy, kdy ostatni deti s rodici sporadane sedely na balonu, zatimco moje dite litalo po mistnosti a neslo ho uklidnit. Ve 4 jsem s nim chtela pokracovat hrou na fletnu, na kterou chodi starsi synator, ale po pul roce jsme to vzdali, nebylo v de dobe v silach mladsiho si ty noty zapamatovat (kazda nota mela pro lepsi zapamatovani jinou barvu, coz u nas bylo k nicemu), natoz drzet spravne fletnu.
    Odplenkoval se az po 3 narozeninach. Ja se o to snazila uz drive, ale bylo naprosto evidentni, ze to nepobira, vubec nechapal co a proc se to deje, kdyz mel najednou mokry teplaky (v tom lepsim pripade), byly to sileny nervy pro nej i pro me. Zpetne si dost vycitam, ze jsem na to tak tlacila a stresovala ho tim.
    KYO
    KYO --- ---
    Jezisi... krouzky. Ja chodila s Tondou na Pohyb detem. Prestala jsem tam s nim chodit, protoze on proste totalni nicil vyuku. A uz jsem nemohla vydrzet s nervy pozorovat ty matky tam. Tak jsem s nim zacala chodit na plavani, ktery teda korona utla. A tam ho to bavilo jeste vic, jenze udrzet hyperaktivni dite nad hladinou a jeste, aby delal nejaky pokyny.. No.. bojuji. Nastesti tam jsou matky jenom tak dve. Mensi audience, ale ten pocit je furt strasnej. Navic vsichni uz jsou odplenkovany. To Tonda taky neni. Ale u toho jsem uz ostrilena od prvorozene. Ta mela na kakani plenky do ctyr let. :D
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    KYO: jo, tohle me dralo docela dlouhou dobu. Zvlaste kdyz jsem s mladsim chodila od jeho roku do 2 krouzku stejne starych deti, chodil tam do 4 let a ja tak mela moznost v primem prenosu videt, jak ostatni deti "jedou", zatimco ten muj zacal chodit az jako posledni, kdyz se delala nejaka spolecna cinnost tak nechapal pokyny, tudiz nespolupracoval, do 3 let vubec nemluvil (zadna mama, zadny papa, ham...proste nic), vic jak do 5 se nezvladal sam oblect (horsi koordinace a spoluprace tela a rukou).
    Ma lehkou formu dysfazie, postupem casu temer vse dohnal, takze ma "jen" opozdeny vyvoj reci a je hyperaktivni. Psycholozka me pripravila na to, ze se skolni dochazkou (mel odklad, takze pujde az ted v zari v 7 letech) musim pocitat s ruznymi dys poruchami. Zaroven me ale uklidnila, ze jeho porucha u nej neni zpusobena mentalni retardaci a nema zadny mentalni hendikep, dle jejich zaveru je naopak inteligencne nadprumerny, coz s sebou ovsem nese to, ze si svoje nedostatky uvedomuje a trapi ho, coz se u nej projevuje afektivnimi zachvaty ve snaze se s tim nejak srovnat (bud zuri nebo place, ale za posledni rok se to hodne zlepsilo, doby, kdy po me v zachvatu hodil zidli nebo se snazil ublizovat sam sobe uz jsou nastesti davno pryc).
    U nas bylo nejnarocnejsi obdobi asi do 5,5 let. Dost tomu dodavalo i to, ze syn je velky a vypada starsi, takze v jeho 5 si vsichni mysleli, ze uz je urcite skolak a casto jsem poslouchala poznamky, jak je nevychovanej, kdyz neodpovida na pozdrav nebo je strasny jak mluvi, kdyz uz je tak velkej. Nastesti ve skolce mame fakt uzasny pani ucitelky, ktery si s nim daly praci, nespechaly na nej, daly mu vzdy cas aby se "vymackl" a snazily se fakt porozumet tomu, co rika. Pro me osobne byl zlomovy okamzik, kdyz v tech 5,5 poprve dokazal spravne pojmenovat barvy (bila, cerna, cervena, modra, zelena, zluta). To jsem se regulerne rozbrecela a zacala mit pocit, ze to bude dobry.
    Za posledni rok udelal obrovsky pokrok, tak jsem zvedava, co nam prinese nastup do skoly.
    SARGO
    SARGO --- ---
    KYO: Je to hrozný pozorovat, zvlášť když pak jde kolem nějaká disciplinovaná spořádaná holčička, která se ve třech letech ráno sama obleče podle počasí a udělá celé rodině snídani, ale na to mám oblíbenou historku s naším starším, který ve třech neřekl srozumitelnou větu, jel si úplně po svém (a víc než napůl jsme čekali, že bude autista jak vyšitý, protože nějaký oční kontakt, třeba? haha), spolupráce žádná... ostatní děti mi připadaly jako postižené, jak divně pomalu se hýbaly... A od pěti dál posloucháme ódy na slovní zásobu a projev, a i tu inteligenci má nadpůrměrnou. Jo, je hyperáč, ale ta porucha není silná a vyrůstá z toho.
    Zvlášť kluci jsou opravdu na zabití v tomhle, děšení ještě odlož :-)
    KYO
    KYO --- ---
    On*
    KYO
    KYO --- ---
    Otazka. Jak se vysetruje u dvouletych ten sluch? Ok nedokaze reagovat na pokyn ala rekni, ze neco slysis.
    KYO
    KYO --- ---
    Je hrozny pozorovat, jak ostatni deti jsou uz nekde jinde. :/
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KYO: tak základ je, že tam není nic jasného horšího - ADHD i dysfázie jsou diagnozy náročné, ale... jsou i horší. A u obou těchhle se ranou intervencí dá hodně usměrnit...
    KYO
    KYO --- ---
    TRISSIE: jo, my tam byli pred ctyrmi lety a to byla precpana katastrofa po vsech strankach. Jinak neurolozka udelala zaver adhd nebo dysfazie, ale rikala, ze se mozna srovna casem sam. Kdyz ne, tak logo, psycholog atd. Kontrola za pul roku. Tak ted jeste foniatrie.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KYO: možná to mají nově? my tam byli loni v únoru.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KYO: tak co, jak jste dneska dopadli?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam