• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANNIKAVývojová dysfázie a obtíže jí podobné
    Máme děti které nemluví, nerozumí, často se chovají dost autisticky, ale autisti to nejsou, mají přidružené různé motorické, senzorické a jiné obtíže... A skoro nikdo vlastně neví, co s nimi. Do většiny kolonek nezapadají a odborníci rodiče často přeposílají od čerta k ďáblu, konce to nebere, čas letí a zoufalství stoupá. Pojďme sdílet zkušenosti, rady, tipy, triky, kontakty a v neposlední řadě podporu, protože ta je v našem případě sakra potřeba. Všichni totiž přece víme, že kdybychom na ty děti pořádně mluvili a četli jim, tak jsou úplně v pořádku! A když to náhodou nevíme, tak okolí to ví úplně přesně. A naštěstí neváhá se o tyto i jiné fundované rady ochotně a často podělit...
    rozbalit záhlaví
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    TRISSIE: Hehe, já si říkala, jestli se nechat triggerovat, nebo to nechat na tebe :-D

    LWEEK: Děti na sondach nekončí pro zábavu doktorům, že, ale právě proto, že hlady umírají. A zvlášť dysfatici/autisti jiné nestandardní děti mají senzoricke problémy, z jídla se jim navaluje, můžou mít problémy kousat, polykat, sahat na jídlo, může jim být odporná konzistence, nemusí vůbec chápat pocit hladu... Možnosti jsou mraky. Pomáhá třeba terapie zaměřena na senzorickou integraci, posilování orofacialnich svalů a podobně, ale zase všechno do určité míry.

    Můj syn nejedl klidně tři dny v kuse, neměl hlad, chuť, potřebu. Poprvé o jídlo si řekl tak v pěti a měli jsme hroznou radost. Rejstřík potravin má extra malý, postupně, hodně postupně se to lepší a je třeba ochotný ochutnat něco nového. Do školky šel s instrukcí, ať ho hlavně nenutí... A kdyby to zkusili, tak je okamžitě zeblije odshora dolů, takže vůči tomu měl i přirozenou ochranu...
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    TRISSIE: Možné to je, ale tak to člověk pozná když už mu dítě druhý den nesní vůbec nic, že to asi nefunguje. Rozhodně by dítě nemělo hladovět absolutně a ne moc dlouho. Je dobře že to píšeš, protože já si zase neuvědomuji, že by to někdo mohl pochopit doslovně. Vždycky je potřeba zapojit i trochu instinktu.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    LWEEK: no, s tím, že "Dítě hlady neumře" bych hodně polemizovala, zvlášť u dítěte s neurologickou / vývojovou diagnózou může úplně tenhle reflex úplně chybět.
    Plus i mírná hypoglykémie má vcelku výrazný dopad na psychickou výkonnost, jemnou motoriku, sebeovládání (fyzické i psychické) a vůbec na spoustu dalších věcí, s nimiž bojuje i běžné batole/předškolák, natož dítě s handicapem. Ono ne nadarmo se i o zdravých říká "hladové a unavené dítě nemá smysl vychovávat"!
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    MAIKA: Ahoj, odbornou radu ti nedám. Máme kluka 3 a čtvrt roku. Přijde nám, že celkem rozumí i když stejně jako jakékoliv batole si lecos vysvětluje po svém. Řeč nic moc, ale začali jsme chodit na logopedii, dostali jsme k cvičení takové ty citoslovce apod a přijde mi, že to pomáhá. Najednou zvládá víc slov a dokonce jednoduše kombinuje jako "jídlo ne", "máma jo" apod. Říká se, že dílo dokončí školka. Děti jsou víc motivované k mluvení když jsou v dětském kolektivu.

    Co se týče plenek, tak tam s tím bojujeme taky docela dost. Rozhodli jsme se, že to prostě musí přes léto dát. Takže chodíme a pořád po něm uklízíme loužičky. Naštěstí už nemá tu potřebu záměrně čůrat na věci. Postupně se to lepší. Nejprve se naučil kakat na nočníku tam už už nehody moc nejsou. Co se týče čůrání tak se to taky postupně lepší i když k dokonalosti to má dál. Plenu mu dáváme jen když jdeme mezi lidi nebo na spaní.

    Možná taky může trochu pomoci kniha "Tajemství přirozené výchovy" od Michaeleen Doucleffové. Totiž celou situaci může komplikovat to když je na dítě vyvíjený tlak nesprávným způsobem. Dítě nemá být ve stresu, ale má být motivované. A motivace není pochvala ani nějaké sladkosti, ale prosté uznání.

    Jo a jednu věc. Zjistili jsme, že největší problém je cukr. Jakmile dostane něco sladkého, tak krom toho že lítá a dělá neplechu tak se i nekontroluje co se týče čůrání. Takže má teď přísnou bezcukrovou dietu.

    Vybíravost v jídle má taky. Taky jí obvykle jen jednosložkové věci. Je to blbé ale je to potřeba nějak přežít. Říká se, že je lepší do ničeho nenutit a klidně nechat dítě trochu vyhladovět. Potom je ochotné jíst všechno. Nevím jak moc to je košer podle moderní metodiky, ale dělalo se to tak už za našich babiček a je to osvědčená metoda. Každý člověk si vybírá co mu chutná když má na výběr. Děti jsou v tomhle extrémní a je na nás je "donutit" jíst zdravě. Ale donutit neznamená řvát na ně, cpát jim to do pusy apod. Prostě jak se říká, hlad je nejlepší kuchař. Dítě hlady neumře. Nakonec se ten reflex spustí a jí co je potřeba.
    MAIKA
    MAIKA --- ---
    Ahoj všichni, mam 3,5 holku se smíšenou VD - špatné porozumění, cca 70 slov, ted začala opakovat, ukazovat, má potíže s jídlem. jí jen pečivo, párky, čokoládu, jogurty, banán a hranolky... jo a občas lízátko, nechce ochutnávat nic nového ... a ted se mi začala vztekat u toho, když ma jiny kalhoty než chce. nebo i triko a musime ho vyměnit ...
    nějaké rady jak na to porozumnění ?
    jo a taky jak odnaučit pleny ... s tim bojuju kvuli školce ... niam mi jí díky VD nevzali a speciální museli vzít ty 5 a 6 tileté nebo ty, co nevzali do zŠ....
    zkoušela jsem Sasankovou, Milíčův dům, Aloise klara ... všude plno,
    ted chodí do detské skupiny, kde jí shanim asistenta, jinak mi jí vyhodí
    nějakí rady a povzbuzení prosím?
    FINSON
    FINSON --- ---
    MARI: My jsme k téhle pediatře nedávno prchli od jedné, co byla dost na prd, a tahle nová se nám právě jeví velice dobře, tak uvidíme. Mně zpětně došlo, že bych mohl být citlivý sám, ale stejně jako synek po mně nezdědil alergii, nemusel by nakonec zdědit ani tohle... ale i kdyby, ten HSC přístup mi přijde, že má dost překryv se stylem Nevýchovy, aspoň teda podle té trochy, co jsem zatím načetl...
    MARI
    MARI --- ---
    FINSON: Pediatři obvykle jedou své zaběhlé koleje, já bych tohle asi neměla odvahu pediatře zmínit, ještě bych se právě dozvěděla něco úplně jiného. :D
    FINSON
    FINSON --- ---
    MARI: Tak dneska jsme byli ještě s nějakými vzorky kvůli nedávné infekci u pediatry, zmínil jsem níže uvedené, a paní doktorka synka vcelku hladce a rychle rozštípla, že se nejedná o vysokou citlivost, ale o kvalitní období vzdoru :-) Chlapec sice splňuje 14 bodů z toho linku, ale vystopovali jsme, že je vlastně splňuje jaksi selektivně, což tuhle diagnózu vylučuje :-)
    Nicméně specifický přístup vyžadovat bude, protože na všechno potřebuje dost času, a když ho nemá, projevuje se právě jako vysoce citlivý. Ale je šance, že ho to přejde.
    MARI
    MARI --- ---
    FINSON: Já jsem se s tímto pojmem setkala poprvé na IG u @babiesandsleep a podle všeho přinejmenším starší syn (4 r., VD expr.) vysoce citlivý asi bude. U něj jsou ale podle toho testu některé věci ještě jinak a celkově má hodně svůj svět. Jednu dobu jsem měla podezření i na nějaký atypický PAS, to ale psycholožka ve 3,5 letech vyvrátila, že spíš ne, ale určitě rysy PAS má, a že z toho vyroste. Je fakt, že po 3/4 roce se dost posunul a některé své rituály opouští a některé i vědomě (mluví o nich, že už to nepotřebuje).
    Jinak já se v tomhle zas tolik nevrtám, něco jsem si načetla, co jsem kde našla, ale spíš reaguju na konkrétní potřeby syna. Chodíme na ergoterapie, kde přímo s terapeutkou hovoříme o konkrétních problémech, na kterých zrovna pracujeme. Třeba té vysoké citlivosti jsme se už taky dotkli. Přinejmenším u syna je to hodně komplexní, kromě VD jsme v minulosti řešili i blokády a teď i přetrvávající primární reflexy.
    FINSON
    FINSON --- ---
    Ahojte, už asi vím, co děláme se synkem, t.č. šestiletým, blbě. Má zde někdo zkušenost s vysoce citlivým dítětem?
    Vysoce citlivé děti | Tátohraní
    https://tatohrani.cz/vysoce-citlive-deti/
    Na paní Elaine A. Aron jsem už narazil, mám se v tom ještě vrtat nebo prostě koupit tu její knížku?
    A teda vypadá to, že synek to má po mně - uvědomil jsem si to až dnes.
    KYO
    KYO --- ---
    Leisi.. to neuvidis hned. Ale ano, jde dopredu. Nejde o to kolik, ale ze to nestoji.
    MARI
    MARI --- ---
    KYO: Taky jsme tam teď začali chodit, zatím máme za sebou vstupní vyšetření a jednu lekci. Jak jsem se ze začátku bála, že nebude chtít spolupracovat, tak nakonec docela v pohodě. Ke komu chodíte a v čem vidíš posuny u dítěte?
    KYO
    KYO --- ---
    MARI: Ahoj chodime na Vinohradech do fyzioaktiv. Jsou tam skveli. Ale zadarmo to neni, to je vicemene nemozne sehnat.
    Jinak mi nastupuje ted mladsi Tonda do specialni skolky. Starsi holka uz 7 jde ted do prvni tridy, bez asistenta. Oba stredne tezka vyvojova dysfazie. :) delam si velke nadeje, ze ho v ty specce rozmluvi.
    MARI
    MARI --- ---
    Zeptám se ještě tady, máte zkušenosti s ergoterapií v Praze u dětí s VD? Ideálně na pojišťovnu (VZP), ale ne nutně. Hlavně někde, kde k tomu budou přistupovat cíleně na konkrétní problémy.
    JANOCKA
    JANOCKA --- ---
    Jinak klinicti psychologove jsou beznadejne vybookovani.
    Povedlo se mi ale dostat termin v spc slunicko na zacatek kvetna k jejich psycholozce.
    JANOCKA
    JANOCKA --- ---
    TRISSIE: jj, "obycejna" viroza.
    O vikendu mel horecky, ze jsem je musela 2 dny srazet po 4 hodinach kombinaci leku. A byla to pro nej vlastne prvni takova dlouha horečka. Diky 2 rokum s covidem nebyl nikdy vyrazne nemocny.
    Vydesilo nas, ze nebyl schopen se najist, protoze si nemohl vybrat lzicku. A dalsi nezvykle chovani.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    JANOCKA: myslíš nějaká "obyčejná horečka/viróza"?
    To je vcelku známé [neurologům], že po nemoci může být zhoršení stavu a dokonce i regres, takže bych to brala jako normální, jen bych si třeba někam dělala poznámky, jak to vypadalo a jak se pak rozběhl ten další vývoj.

    (u nás byl regres šílenej, plus se na nějakou dobu vývoj úplně zastavil, takže ve finále něco jako půl roku dolů na psychomotorice a lup ho diagnozy už se vršily jedna za druhou, jenže že jo, B. prodělala na úvod chřipky febrilní status epilepticus a ještě vyfasovala antiepileptika s vlivem na psychikum, takže tam by bylo spíš divný, kdyby se na psychomotorice neprojevilo nic)
    JANOCKA
    JANOCKA --- ---
    Mate nekdo zkusenost, ze by se vase dite po prodelane nemoci zhorsilo?
    MARI
    MARI --- ---
    ANNIKA: Mrknu, díky.
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    MARI: Máš FB? Je tam skupina Rodiče dětí s vývojovou dysfazii a Don Bosco se tam určitě řešil, je mi ten název povedomy. Osobní zkušenost nemám.
    MARI
    MARI --- ---
    Máte tu někdo zkušenost se školkou Don Bosco v Praze Bohnicích? Nechodí tam něčí dítě tady?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam