Last of Us / 23,5h / Steam Deck /
#dohranoO této hře jsem četl už léta že je to naprostý top, co si člověk může zahrát, takže jsem se hrozně těšil, když oznámili vydání na PC. Můj stolní počítač by to neutáhl, ale na Steam Deck to kupodivu jede docela v pohodě, i když oficiálně píšou noluvou podporu. Asi na 10 místech se mi to sekalo, že to z ničeho nic zamrzlo a spadlo a musel jsem restartovat. To byl docela opruz. Plus než se samotná hra pustí tak to několik hodin počítá shadery. I tak jsem to té hře shopen odpustit, protože ten zážitek je prostě skvělý. Remasterovaná edice nabízí naprosto dokonalou grafiku s nekonečným množtví drobných detailů. Často jsem jen tak stál a kochal se prostředím. U Naughty Dog to podobně jako u Uncharted 4 není žádné generické prostředí, ale je vidět jak si s tím vyhráli a že i samotné interiéry domů vyprávějí svoje vlastní příběhy.
Co se týče samotného hraní a příběhu - je tam velmi silný vztah mezi hlavními postavami, který se v průběhu prohlubuje. Základní premisa světa zombie apokalypsy je v podstatě stejná jako v jakémkoliv filmu či hře - zombíci jsou v převaze a jsou všude, ale větší nebezpečí pochází od ostatních lidí a žádná jistota a bezpečné místo neexistuje. Dříve či později si pro vás přijde nějká tlupa nájezdníků. Je dokonce možné, že jsem ve výsledku zlikvidoval více přeživších než nakažených. Což je pro mě i jedna z výtek, co mám: v podstatě se střídají pasáže příběhu s pasážemi akční střílečky. A pro mě ta druhá část není tak zábavná. Stejné to bylo u Uncharted 4, kdy se člověk musel prostřílet vloženými akčními pasážemi aby mohl pokračovat dál v příběhu. V tomto je pěkně vidět srovnání se seriálem, kde za celé první dva díly hlavní hrdina zlikviduje 2 zombíky, zatímco ve hře za tu samou dobu asi 30-40. Člověk z nich pak nemá takový strach a nedává to ani moc smysl.
Druhá výtka je k tomu, kam se postava Joela nakonec vyvine. Stane se z něj chladnokrevný bezcitný stroj na zabíjení a hráč nemá možnost to jakkoliv ovlivnit. Za mě by stačilo nechat v závěru hry možnost volby, kdy by to hráč mohl rozhodnout za sebe, podíval se na závěrečné videa a pak si nahrál pozici a dokončil to i tím druhým způsobem, na který navazuje druhý díl.