Kingdom Come: Deliverance / PS5 / 78 hodin / #dohranoUf, jsem rád, že je to za mnou, protože ta hra mi dost narušovala život :-). Nemohl jsem odložit ovladač. Zbývají DLC, ale protože mám mapu už jinak dost vyzobanou, tak asi udělám jen Přibyslavice. Vyhnu se spoilerům jak to půjde.
Tl;dr: Byla to nečekaná paráda.
Jinak ho mám za piču, ale mad respect Vávrovi, že tohle vydupal ze země. Chápu, že pitch "bude to true rpg ze středověku z middle of nowhere a nebudou tam kouzla, ale 3 prdele historicky insignifikatního lore" bylo někdy v roce 2015(?) zatraceně těžký prodat.
Co jsem žral:
Famózní mapa. Posázaví jak na vlastní kůži, kolikrát jsem se zastavil a říkal si "tpč to je idyla". Btw, i in-game mapa (zejména při zoomu na jednotlivý města/osady) mi dělala velkou radost.
Skvělej writing postav a dialogů (včetně cutscenes). Henry je role, se kterou je snadný srůst. Krčení rameny a vrtění prstem mi bude chybět. Jeho "rozevláté" kázání je perla, u které jsem se chechtal nahlas. NPCs (aspoň ty hlavní) jsou napsaný jako lidi z masa a kostí. Pařba s Godwinem je scénáristickej masterpiece. Kapoun je bro ("arsenballs!").
"Old school" RPG Hra, která nevodí za ručičku je závan ze starých časů, kdy přijít na to, jak se to má hrát, byla součást hry. Skillování ne rozdělováním bodů, ale practice, practice, practice bylo celkově fajn (a někdy frustrující). Nevýhoda je pak absence nějaké adaptivní obtížnosti. Sice jsem na začátku dostal (správně) na budku od každýho, závěrečnýma šmelcama jsem ale projel jak nůž máslem a jenom se bezpracně "prosekával" k další cutscene :-(
Dobrý questy. Co mě sralo mocně, že questy většinou vyžadovaly několik cest mezi různými vzdálenými destinacemi, často tam/zpátky/tam. Ale ty questy dávaly smysl, takže jsem to přežil. Monastery série mě docela bavila. Side questy mají vliv na hlavní linii! ("tys nám pomohl s tímhle, tak ti pomůžeme s tímhle")
Mixed feelings:
Fight! Šerm z FP perpektivy je špatnej nápad. Ale asi to nejde udělat líp, než je to udělaný tady. A i když to byl v mým podání spíš takovej button mashing, skosit několika údery kumána v brnění byl nakonec dobrej pocit jako prase. Luk je imho na PS (gamepad) nepoužitelnej.
Špaténka:
Skupinový řežby. Jediná starost byla, abych "nerozbil" skript - běžet s ostatníma, čekat s ostatníma, správně se umístit. Nic moc požitek.
Boss fight. Boss fighty jsou důležitým prvkem RPG. Tady je jeden, a navíc docela brzo.
Bugy. I to je závan ze starých časů, ale už ne tak dobrej. Tomu už jsem odvykl. Bezhlavý postavy jsou úsměvný, broken questy a/nebo pády celé hry na hubu už méně.
Dramatickej oblouk. Celkovej scénář ztrácí dech.
Na PS verzi není čeština! To je velká škoda.
Save systém. Kokotina bezbřehá.
Závěr: Boží hra s neduhy, který jí rád odpustím. Na dvojku počkám min půl roku po vydání.