Mad Max / PC / 69 hodin / #dohrano z kategorie "resty", před několika lety jsem to v nějaké slevě pořídil, dal tomu pár večeru, nechal se rozptýlit něčím jiným a odinstaloval když jsem potřeboval místo.
teď jsem na tuto hru narazil v referenci a dal jí druhou šanci. a musím říct, že i když si budu tradičně remcat, tak dávám seal of dohrál-jsem-do-titulků. a kus za. a připadám si jako když jsem na střední škole při změně tříd našel v lavici zapomenutou knihu, zkusmo otevřel... a za půl hodiny mě se smíchem vyváděli studenti z jiné třídy protože jsem se začetl nejen tak že jsem si nevšiml že spolužáci šli do jine učebny, já si ani nevšiml že do třídy přisli uplně jiný studenti a začala další hodina :D pro úplnost dodám že ta kniha byla Kulhánkova Cesta krve.
težko uvěřit, že tahle hra vyšla před deseti lety v rámci exhumace Maxova universa filmem Zběsilá cesta, který já pokládám za ukázku toho jak oživovat serie, bomba a nadšení. jediný problém, který s touto inkarnací universa mám, je fakt, že Max žil prokazatelně minimalně za když už ne před začátkem úpadku. v úplně prvním filmu s Gibsenem mu je cca dvacet tři. ale tenhle svět vypadá minimálně sto let po apokalypse, včetně kmenů, pověr a legend, prostě mi přijde na tu dobu přiliš orezlý a rozpadlý. a Max na padesátníka moc nevypadá...
příběh je klasika, Max něco má, někam přijede, někdo ho přizabije a o všechno okrade, někdo ho zachraní, Max pozevluje po scéně a končí v lepším případě sám jen v o trochu horším stavu než začal, nebo v častějším, ponechán s holou prdelí napospas pouštnímu slunci. v tomto drží hra basu s filmem. takže: Immortan Joe měl krom Rictuse Erectuse (Ricta Erecta?) ještě druhého podobně jebnutého synka jménem Scabrous Scrotus (doslova Strupatý Šourek, Joe byl táta k pohledání). ten jest guvernérem v Gas Townu kam byl vyslán sjednat pořádek a to v tomto světě znamená lapit, obrat, a zabít/zmrzačit/zotročit vše živé i mrtvé, nehodící se škrtněte podle toho jak moc jste dnes vstali prdelí napřed. a Scrotus vstáva zásadně hned třema prdelema naráz, protože na začatku celé hry je to on kdo vás okrade o vše, za což se mu okamžitě revanšujete zaražením motorové pily do mozku a promptním odchodem ze scený držkou do písku pouště. zachrání vás pokřivený šílený mechanik Chumbucket, který ve vás vídí světce a mesiáše své podivné ale zábavne víry v motor, spalovaní a válce a jehož předurčením je vytvořit automobilový Magnum Opus a jehož oslavné nábožensky laděné hlášky jsou prostě boží! následuje náhodné setkání s ženou a její dcerou která zažehne naději Maxe na novou rodinu, navazuje zjištění, že ambulatní lobotomie se úplně nepovedla a končí to tradičně celé v prdeli, tak jak to má Max nejraději. ten pak opouští scénu tradičně sám, stěží s tím s čím do kraje dorazil.
tahle hra je důkazem, že jde čerpat, instpirovat se až možná i bezostyšně kopírovat, až krást a přesto vytvořit unikátní zážitek. totiž, nebudeme si lhát, tohle je pouštní verze Middle Earth:Shadow of Mordor, která vyšla pouhý rok před ní. jen místo geniálního systému nemesis (který, och běda, již nikdy neuvidíme, protože licenci má zrušené studio Monolith) máme auto a zpřátelené základny, místo Ratbaga nám asistuje zmíněny mechanik Chumbucketna. na mapě rozdělené na tři hlavní, gas town a jednu poušt pod níž je letište, budeme snižovat vliv Scrotuse ničením základen, totemů, sniperů a konvojů, odminovávat, sbírat informace, historické fotky, šrot, karoserie pro auto a prostě celou tu klasiku openworldu, zdroje jsou. na každé ze čtyř obydlených map je zároveň spojenecká základna nějake vice či méně šílené frakce. mapa samotná je super, členitá ale přehledná, každé území ma určitou barvu a nádech a podle prostředí i typ budov. začínající Jeet territory, vyschlý přístav, je plažově bíložluty, Gutgash je oranžový jak ze Zběsilé cesty, rozpadlé benzínky na vás doslova ječí "Faaalooouuut!", okolí Gas Townu je Spolana Mordorovice jako hovado, věčný příkrov kouře chrleného rafinerii, jedna velká skládka a jezera ropného kalu. to všechno je uchvatně nasvícene, zahalené do mračen kouře a prachu a ujíždět (marně) poprvé před pouštní bouří je úžasný zážitek. težko uvěřit že je to fakt deset let stará hra, ukázková práce. a ty exploze a plameny a ve vzduchu se točící vrak a kusy pancířu rozletávající se do okolí... prostě och uch ach. až podezřele často jsem to při jízdě někam narval protože vy jste se zase kochal pane doktore. tolik screenshotů jsem neudělal od ghost of tsushima.
místo levelování armády skřetů zde budeme vylepšovat hned několik věci naráz. základem všeho je auto. lepší v6 a posléze v8 motory, výfuky, lepší pneu, na ně grindovací kotouče, armor, vrhač harpun na řetězu kterým lze loupat nepřatelský armor i ikonická boom-stick kopí. na naší Black-on-Black lze dát šest různých karoseríí, ruzné barvy a polepy. možností customizace je spousta. všechna jsou krásně vidět na autě a i poznat na změně jízdy. zárověn platí že lepší je težší takže i balancujete a odpustíte si nejlepší přední nárazník, protože vám srazí akceleraci na půlku než si odemknete a vylepšíte v8.
budeme levelovat Maxovo vybavení, lepší boxery, lepší bundu, nove xichty, skilly odemikající komba. Max je navíc neustále krásně pomláceny a odřeny a zakrvácený podle toho čím zrovna prolezl. také budeme u duchovního vůdce levelovat Maxe jako člověka. kolik má zdraví, kolik nalootí scrapu, kolik ušetří paliva při jízdě apod. a budeme levelovat i tři spřátelené strongholdy. ty dávají zásadní pomocné ruce pro danou oblast, při návštěvě strongholdu vám dotankují a doplní zrdaví a náboje, pomůžou odhalit všechny lokality v oblasti, nebo budou automaticky sbírat scrat z vámi rozmlácenách protivníku místo vás automaticky. samé užitečné a vliv majíci věci, žádný hluchý upgrade jako +5% k výkonu stěračů. spousta vylepšení je navíc zamčená buď nalezením na mapě nebo určitou věcí, např snížením vlivu Scrotuse v oblasti na nulu, zabráním konkretního místa, splněním vedlejšího questu, což vás nutí prozkoumávat a sbírat a hledat. a to je v tomhle světě opravdu radost. krom pár míst mám mapu vyzobanou do mrtě.
pocit z jízdy a vliv vylepšení jsou super, což je nezbytné protože v autě budete trávit valnou část hry. a to nejen v rámci přesouvání, likvidace konvojů je jedna z nejzábavnějších aktivit ve hře. na cestách budeme narážet na náhodné útoky Buzzardů i Srotových příznivců, znovu zmíním likvidaci konvojů. opěšalí pak budeme procházet ruiny, sklepy, kanály, zasypané odbavovací haly letiště, budeme se prát a rvát, střílet z brokovnice, dorážet nožem. co se boje týče, tady se spíš než z Shadow of War čerpalo z Batman Arkham atd série. většinou stojíte v kruhu nepřátel a snažíte se nediskriminačně distribuovat rány na všechny strany. pomáhat vám budou úskoky, kryt a kontra a dokonalý kryt. postupně se vám nabije rage který po omezený čas udělá z Maxe nezastavitelné zběsilé hovado. budeme obsazovat nepřatelské strongholdy a bojovat s jejich bosy. strongholdy, tam se opět počerpalo, Fallout a supermutantí architektura, to tam na vás doslova vříská. a proč ne, sedí to do toho světa jak okovaná bota Buzzardské prdele. tohle je prostě vybalancovaná nádhera se kterou si dal někdo fest práci a jedna z mála her která filmu naprosto suveréně sekunduje a děla mu samou čest a žadnou ostudu. ano, i ikonickou scénu na "dva muži vejdou, jeden vyjde" se dostane.
a budu si remcat! husná pistáciová zelená! trochu ostudy se přeci jen našlo...
ano, dobře, ve hře je pár bugů. vetšina vtipných. random event, člověk nebo skupina jde pomalu pouští, má nad sebou ikonku kapky, to znamená že z polní flašky, ze které doplňujete zdraví a kterou si sami dočerpáváte na náhodných mistech na mapě nebo v strongholdu, můžete dát chodící sušené šunce napít. odměnou je odhalení místa na mapě, info o nepřátelkém strongholdu, prostě intel. nojo, jenže když stojíte moc blizko u té osoby, tak ona se po animaci rozejde dřív než skončí zatmívačka, engin zpanikaří a vystřelí vás dvacet metrů do vzduchu! dál třeba pes sveřepě detekuje i minu která vás už jednou zabila a tudíž tam fyzicky není. nezájem, já si tu svini pamatuju, haf haf haf!!! a v The Heighs kus za Jaw je dvěstě metrů dálnice na které mi fps droplo vždy na půlku, ať jsem stál osamělý na míste nebo jel obklopen desítkou kouřících a prášících nepřátel. a dvakrát se mi stalo že jsem loadoval protože jak moje auto tak moje postava, nevím ja to popsat jinak, zatáhla ručku a skákala po půl metrech. a sorryjako, jedna oblast která je ale skoro třetina mapy je jen poušt a kousek letište, buď došel dech nebo si regulerně šetřili místo pro dlc které nikdy nepřislo.
ale největší průser, křivda a pokurvenost je toto: tahle hra pochází ze začatku dob kdy SE KURVA PROHLÁSILO ŽE HRA JE DOPÍČE SLUŽBA!!!@#!$!@#
takže nevím kolik contentu jsem prošvihl díky tomu že WB Play a Download, stejně jako možnost dát si fight s jiným hráčem je WAAARRRRGGG nedostupná! sralo mě to pokaždý když jsem vlezl do menu!
tohle je jeden z mála případů kdy doufám v retroaktivní spravedlnost, že se odhlasují příslušné zákony a všichni manageři kteří tenhle shit ve hrách prosazovali, budou veřejně popravováni na náměstích!
sumasumárum: ale ten závěrečný rant nemůže nijak umenšit skutečnost, že jsem si tuhle jizdu MadMaxovskou Austrálii nesmírně užil. asi je i dobře že to hraju až po deseti letech kdy to na trochu smutnější ultra nastavení dává i moje 3060rtx. a Maxovské universum si naprosto zasloužilo tuhle pecku. málokterému filmu sekunduje jeho hra takhle kvalitně, promakaně, neschovavá se za licenci ale chce udělat fortelnou práci. takhle se to dělá. takhle to má vypadat.
Praise be!!