• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    ATUARFIK: uz dlouho me nikdo neprimel googlit s tak nejistym pocitem co to nenajdu....
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    Chtěla jsem pochválit Čechy, že mají pro toho tvora nejkrásnější jméno, ale Poláci nás jako vždycky předběhli. Świdrak. Úplně ho slyším, jak se do ticha švidrá skrze dřevo, chroust šup chroust šup.
    STENNY
    STENNY --- ---
    SALVATOR: Co jsem slyšel od člověka, který se plavil na přibližné kopii historické lodi, tak někteří navrtaji malý otvor do chodbičky šášně a pak tam injekcí striknou ředidlo, coz šášeň zabije, zatímco jiní preferují hands-on přístup a rovnou do šášně skrz fošnu zatlučou dláto. Nabyl jsem dojmu, že konkrétní řešení dost záleží na tom, jak tlusté jsou fošny trupu a jak blízko vnitřního povrchu mlž dlabe chodbu.
    Zajímavé dočasné (netesařské) řešení je vyplout lodi dost daleko proti proudu nějaké řeky, aby voda nebyla ani brakická - bez aspoň trochy soli ve vodě šášně údajně pochcipaji.
    NANTHEI
    NANTHEI --- ---
    STENNY: rozšášněná!!! awwww
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    STENNY: Nemáš nějaký bližší info k tomu, jak lodní tesaři dokážou šášeň zabít zevnitř lodi (skrz fošnu)? To by mě docela zajímalo, jak se to dělá.
    STENNY
    STENNY --- ---
    Asi každému je jasné, že vydat se na širé moře v dřevěné lodi není nejbezpečnější možný způsob dopravy. Dřevo se různě kroutí, rozesychá... a pak tu máme milého mořského mlže jménem šášeň lodní, obecně známého jako shipworm. Ten dokáže pomocí kostěné "vrtné soupravy" na hlavě dlabat do dřeva dírky podobně, jako červotoč - jenže šášeň zvládne vyžrat díru cca 1 cm v průměru. Pokud v lodi hoduje šášní jen pár, údajně se najdou lodní tesaři, kteří dokážou přesné místo určit stetoskopem a šášeň zabít zevnitř lodi (skrz fošnu), ale když se zjistí, že máte se šášní problém, tak už jich nebývá jen pár... a pak nezbývá, než loď vytáhnout na souš, různě složitými způsoby všechny šášně zlikvidovat a loď vyspravit. Pokusy šášním znechutit loď jsou velmi staré (natírání dehtem, plátování měděným plechem... až po moderní impregnaci dřeva kreozotem), ale úplně dokonalá odpověď neexistuje dodnes.
    Pokud vás napadlo, že v moři je k dispozici i jiné dřevo, než lodní trupy, tak máte pravdu - šášeň samozřejmě ráda rozežere i kdejaké dřevěné molo... nebo třeba hráz. Když se 1731 v Nizozemí provalila rozšášněná pobřežní hráz a následně se zjistilo, jak těžce poškozené jsou i ty ostatní, udělalo to na obyvatele takový dojem, že začali na stavbu hrází masivněji používat kámen.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    MAKROUSEK: Pfff... Pokrok nezastavis. Hlavně že mají "vegetarian and vegan options" :)
    Chudáci. Možná proto jde kvalita do kopru :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SALVATOR: Bohuzel, od lonskeho srpna houby. Protoze se musi zachranit planeta, prece!
    VW Stops Producing Its Most Popular Product: Currywurst Sausages | Carscoops
    https://www.carscoops.com/2021/08/volkswagen-stops-producing-its-most-popular-product-currywurst-sausages/
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    SALVATOR: A jsou to jejich nejvic produkované "součástky" :)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Volkswagen je velkej výrobce buřtů - kolem 20000 denně, což je cca 1181 tun. Dodává je do šesti svejch továren a taky třeba na stadiony. Volkswagen currywurst se vyrábí od roku 1973 v jejich továrně ve Wolfsburgu, kde se dělaj i auta, nese označení Volkswagen Originalteil (originální součástka Volkswagen) a má katalogový číslo 199 398 500 A. Volkswagen kečup má číslo 199 398 500 B. Mají i vlastní nádobí, například talíř je součástka s katalogovým číslem 33D 069 602.
    JONY
    JONY --- ---
    Solved: The mystery identity of Mervyn O’Gorman's ‘Christina’ - National Science and Media Museum blog
    https://blog.scienceandmediamuseum.org.uk/solved-the-mystery-identity-of-our-social-media-starlet-christina/

    100-year-old images of a girl in red, taken by Lieutenant Colonel Mervyn O’Gorman at Lulworth Cove in 1913, went down a storm on social media and even caught the attention of the world’s press. Some said that the photos looked almost contemporary; others called her ‘a Flickr pin-up for the 20th century’.

    One question remained: who was Christina, the star model in the captivating images on show in our Drawn by Light exhibition? Initially, she was thought to be the daughter of O’Gorman, the amateur photographer who took the photographs. But research showed he had no children, meaning her true identity remained unknown—until now.

    As a result of seeing the images in a newspaper, retired technician Stephen Riddle contacted our curator of Photographs and Photographic Technology, Colin Harding, to say he had a set of stereoscopic slides by Mervyn O’Gorman, which had been passed to him by his father-in-law.

    ERRTU
    ERRTU --- ---
    shiiiiiiiiit!
    sest dnu tomu nazad se muj oblibeny expert na historickou a jinou lukostrelbu, Lars Andersen, ke kteremu se tajne modli Legolas i Hawkeye, zapsal do Guinessovy Knihy Rekordu! cimzeto ptate se?

    prostrelil 7 sipu klicovou dirou! O.o

    Archery World Record: Most arrows through a keyhole
    https://www.youtube.com/watch?v=67W4kONfL4Y
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Existovalo něco jako Tour de Sverige a jmenovalo se to Sverigeloppet. Jelo se z Haparanda u finskejch hranic až na jih do Ystad. To je 1764 km. Závod existoval od roku 1951 do 1965. Hned v prvním ročníku zamítli účast Nilse Gustafa Håkanssona, protože pořadatelé měli obavy o jeho zdraví. Bylo mu 66 let a nejvyšší povolenej věk byl 40 let. Nils ale přesto vyrazil mimo pořadí a jako startovní číslo si zvolil nulu. Vyrážel minutu po posledním účastníkovi. Závod se jel na etapy, na to ale Nils kašlal, první tři dny a tři noci šlapal v kuse a za ním vlál jeho sněhobílý plnovous. Stala se z něj novinářská senzace a noviny byly plný článků o Stålfarfar - ocelovým dědovi, jak se mu říkalo už od 40. let. Na zastávce v Söderhamnu ho policie pořádala o lékařskou prohlídku a konstatovala, že je ve skvělým stavu. Do cíle dojel po šesti dnech, čtrnácti hodinách a šesti minutách, 24 hodin před dalším z účastníků. I když nebyl oficiálním závodníkem, vysloužil si slavnostní průvod s kapelou a audienci u krále Gustava VI Adolfa.
    O 8 let později, v roce 1959 si v 74 letech udělal cyklistickej výlet do Jeruzaléma.
    Na kole přestal jezdit až krátce po završení 100 let a zemřel v roce 1987 ve 102 letech, krátce po smrti svojí manželky, která se dožila 105.

    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    HANZO
    HANZO --- ---
    PALEONTOLOG: křížek
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    ATUARFIK: uprostřed - mezi půlkama.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    V jednom z pokleslejších nyxích klubů (jehož jsem ovšem pravidelný frekventant) se řeší problematika sexuálních hrátek se zázvorem, což mě inspirovalo k tomu, znovu si připomenout etymologii toho slova. To je taková krása! Jak si z toho každý jazyk vzal něco... a ty hláskové posuny... Ach.

    sánskrt "srngaveram"
    - a už to jede:
    řecké "zingiber"
    latinské "gingifer"
    anglické "ginger"
    německé "Ingwer / Imber"
    skandinávské "ingifaer"
    polské "imber"
    italské "zenzero"
    maďarské "gyömbér"
    a z toho slovenské "ďumbier" (podle vzoru "no matter how dumb you are, Slovak ginger is always ďumbier")
    a to je jen Evropa...

    Byla by z toho krásná infografika. Kaligraficky vyvedená, s realistickou kresbou rostliny uprostřed.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    A... co už tak zajímavé není, nemůžu se teď zbavit... I could stay awake just to hear you breathing...
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Sonda DART v noci narazí do 170 metrů dlouhého měsíce planetky Didymos. Cílem robotické sebevražedné mise je otestovat, jestli se tímto způsobem dají ovlivnit dráhy těles, která by mohla ohrozit Zemi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam