Ze se v Cesku pouziva pro napajeni elektrickych vlaku 2 ruzne soustavy, jsem vedel, ale ze se pouzivaji dokonce 4, to jsem zjistil az ted.
Ty dve nejrozsirenejsi:
3 kV stejnosmernych pouziva severni cast Ceska
25 kV stridavych pouziva jizni cast Ceska
a k tomu mame jeste
1,5 kV stejnosmernych na trati Tábor–Bechyně
15 kV stridavych s kmitoctem 16,7 Hz na trati Znojmo – Šatov – státní hranice s Rakouskem.
Do budoucna by se mela cela EU sjednotit na 25 kV, na 3kV a nizsich se totiz uz nedaji dost dobre prenaset potrebne vykony pro vlaky se stale vyssi rychlosti (to se ale asi jeste netyka Ceska)
Moderni lokomotivy musi umet pracovat se vsema systemama a plynule mezi nima prejizdet.
Zajimave taky je, ze prvni elektricky vlak v Evrope, ktery dosahl rychlosti 200 km/h tu byl uz pred vice nez 100 lety - 1903 v Německu, tehdy na nezvyklem trifazovem systemu (tri troleje vedle sebe)
Železniční napájecí soustava – Wikipediehttps://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nap%C3%A1jec%C3%AD_soustava