• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    PSYSBEE
    PSYSBEE --- ---
    Jestli bylo, tak predem diky za upozornění, smazu asap :-)
    ---
    Roku 1963 došlo v jihovýchodní části Uzbekistánu k velmi vážné nehodě. Na plynovém poli v oblasti Urta‑Bulak bylo v jednom z vrtů poškozeno potrubí, v hloubce asi 1,5 km pod zemským povrchem došlo k výbuchu těženého plynu. Požár obrovského rozsahu těžaři nedokázali uhasit. Každý den unikalo 12 milionů m³ plynu – tak velké množství spotřebuje za tutéž dobu například město o velikosti Petrohradu.

    Tři roky probíhaly pokusy o uhašení, všechny dosud známé metody postupně selhávaly. Situaci komplikoval sloup hořícího plynu dosahující výšky několika desítek metrů, přiblížit se k vrtu bylo téměř nemožné. V roce 1966 Uzbekistán požádal o pomoc Sovětský svaz, který povolal své jaderné experty. Měli problém vyřešit pomocí jaderné bomby.

    Následně byl vytvořen tým expertů složený z jaderných fyziků a geologů, kteří analyzovali situaci a provedli výpočty s jasným závěrem. Pokud se povede odpálit jadernou bombu v těsné blízkosti hořícího vrtu, tlaková vlna neprodyšně uzavře všechny otvory v zemi ve vzdálenosti až 50 m.

    Síla bomby s potřebným efektem byla vypočítána na 30 kilotun. To je zhruba dvojnásobná síla ve srovnání s bombou z Hirošimy.
    Na podzim roku 1966 byl v okolí místa požáru vytvořen šikmý vrt dlouhý 1,4 km. Jeho prostřednictvím byla nálož dopravena do vzdálenosti asi 35 m od místa úniku plynu. Následně byla šachta zalita betonem kvůli minimalizaci úniku radiace, která by jinak při explozi prošla na povrch. Po zatvrdnutí betonu byla bomba odpálena.

    Plameny vyhasly po 23 sekundách a požár byl po 1074 dnech uhašen. Vše proběhlo přesně podle výpočtů. Úspěšné bylo také opatření proti úniku radiace. Beton byl dokonce účinnější, než se předpokládalo, únik radiace byl zcela eliminován. Celá operace byla tudíž označena za velmi úspěšnou.

    Atomová bomba byla v oblasti Urta‑Bulak použita pro účely hašení plynového vrtu poprvé v historii. Vzhledem k úspěchu operace to ovšem nebylo naposled. Druhé použití proběhlo opět v Uzbekistánu, a to při ještě větším úniku plynu. I tentokrát byli povoláni experti ze Sovětského svazu a znovu byli úspěšní.

    V dalších letech byla atomová bomba použita pro podobné účely ještě několikrát. Naposledy v roce 1981 na severním pobřeží západní části Sibiře u ústí řeky Pechora. V dalších letech pak došlo k podpisu dohody o zákazu jaderných zkoušek a pozastavení testování jaderných zbraní, čímž bylo mimo jiné znemožněno také používání atomových bomb pro hašení požárů plynových vrtů.
    ---
    PS - zjisteno pri hledani obsahu filmu, jehoz plakat mam od dětství vypalenej v hlavě.. :-)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    NJAL: No a třeba kaiserlich-königliche Staatsbahnen mají/měly oficiální zkratku kkStB.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    ERRTU: Tak piš R-U
    NJAL
    NJAL --- ---
    ERRTU: Ta rise je zkratkama prokleta, Rakousko-Uhersko da jednu, Austro-Hungary druhou veselou zkratku. ;-)
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    SALVATOR: no on ten prvni utok rakouska uherska (je mi blbe to zkracovat na ru, to si ani habsburkove nezaslouzi) do srbska byl obecne epic fail. proste desitky tisic vyojaku ruznych narodu vyklopili za hranice se slovy "bojujte za cisare!". spousta jednotek se pustila do sebe navzajem ciste proto ze videla vyojaka v jine uniforme a nemluvil jejich jazykem = jasnej srb! dve davky! ludendorff, vrchni nemecky velitel byl u vytrzeni kdyz to sledoval a nemecko velice rychle zjistilo ze podporovat rakousko, za ucelem vlastniho urvani zamorskych kolonii, asi nebyl ten nejlepsi plan.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    ERRTU: To je taková esence rakousko uherský byrokracie. Úplně mi to připomnělo povídku Černá koule od Gustava Meyrinka. Už si ji nevybavuju do detailu, ale eskamotér na vystoupení v ní dokáže zhmotnit, na co člověk zrovna myslí. Průser nastane, když si na pódium pozve rakouskýho důstojníka a na pódiu se najednou objeví černá koule dokonalý prázdnoty, která začne pohlcovat všechno kolem sebe.
    EKG
    EKG --- ---
    MEJLA77: Byl to nerd!
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    STARE_CASY: Cestu si vždy vychutnával a vnímal i dynamiku jízdy. Jednou, po příjezdu vlaku na dnešní Masarykovo nádraží, běžel hned za strojvedoucím a obořil se na něj slovy: „Člověče, jak jste jel? Posledně jste si to uháněl allegretto, dnes to bylo ale jen chabé andante.“

    :D

    #kecy
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    SULTHAN: Ono je to vlastně celý jen nablblá slovní hříčka, ale s hodně dlouhým rozjezdem. (Jako člověk, kterýho vtip o pětkách a devítkách nerozzuřil, ale rozesmál, ji oceňuji.)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MEJLA77: čtu si tu díky tobě o Dvořákovi a on to byl šotouš! :)

    Antonín Dvořák: Všechny symfonie bych dal za to, kdybych vynalezl parní lokomotivu - Praha Křížem Krážem
    https://www.prahakrizemkrazem.cz/antonin-dvorak-vsechny-symfonie-bych-dal-za-to-kdybych-vynalezl-parni-lokomotivu/
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    ERRTU: že by mi to vysvětlovalo tu Dvořákovu Humoresku, která prý je inspirována vlaky, ovšem vlaky mají dneska jiný rytmus a i za mého mládi - a to už je snad skoro blíže k Humoresce než dnešku :) - byly vlaky mnohem rychlejší, ještě ten název - člověk by si skoro mohl myslet, že je to ironie :)

    #kecy

    Skladatel byl nejen obdivovatel železnice, ale veškerého technického pokroku doby. S vlaky bývá spojována Dvořákova Humoreska, jejíž tečkovaný rytmus má vyjadřovat jízdu lokomotivy. Jde však pouze o nepotvrzený mýtus, který se s oblibou traduje v dvořákovské literatuře.

    Humoreska - Národní muzeum
    https://www.nm.cz/navstivte-nas/objekty/muzeum-antonina-dvoraka/humoreska

    #fakt
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    ale tak když už ty vláčky....
    za první světové zjistilo rakousko uhersko že má obrovský logistický průser. zatímco německo bylo v rámci železnic relativně homogení, díky čemuž dokázalo poměrně rychle přepravovat vojáky kam libo, v mocnářství v podstatě co stát to jiný rozchod kolejí, jiný typ napojování vagonů a defakto na každé vnitrostátní hranici se muselo překladat z vlaku do vlaku. zárověň se v plné nahotě ukázalo že staré a pomalé vlaky jsou odsouvány ke službě na okrajích říše, zatímco čím blíž k Vídni, tím rychleji se jezdilo.
    díky tomu v prvních měsících války vznikaly naprosto neuvěřitelné choke-pointy a hrozil kolaps a vzpoura vojáků kteří místo na frontě už týden hnijou o vodě a sucharech někde na nádraží ve vagoně.
    a generalita rakouska uherska to vyřešila v pravdě generalitálně: nařídili že se všechny vlaky na všech kolejích v celé říši mohou pohybovat maximální rychlostí nejpomalejšího z nich. ten nejpomalejší jezdil cca 15 kmh. což je zhruba rychlost bicyklu na příjemné poobědní projíždce.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    XCHAOS: Obávám se, že ne:

    Reconstruction:Proto-Slavic/ulica

    Etymology

    From *ula +‎ *-ica, from Proto-Balto-Slavic *aul-, from Proto-Indo-European *h₂ewlós.

    Baltic cognates include Old Prussian aulis (“shin”).

    Indo-European cognates include Ancient Greek αὐλός (aulós, “pipe, flute”), αὐλών (aulṓn, “hollow, channel, strait”); Low German ōl, аul (Westphalian); Old Armenian ուղի (ułi, “road, way, route; journey; passage”).

    Reconstruction:Proto-Indo-European/h₂ewlós

    Etymology

    Unknown. Possible so-called "chiming root" with *kawlós, whence Ancient Greek καυλός (kaulós, “stem, shaft”), Proto-Balto-Slavic *káuˀlas (“bone”).[1]

    Noun

    *h₂ewlós[2]

    something hollow, hollowed out
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SULTHAN: no a jinak to nebyl náhodný výběr, ale byl to Stephensonův rozchod:
    The not-so-glamourous origins of standard track gauge | by Gareth Dennis | Medium
    https://garethdennis.medium.com/the-not-so-glamourous-origins-of-standard-track-gauge-2b5f1ae7e3bc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SULTHAN: Rusky/ukrajinsky(?) vulica = ulice = cesta pro voly, volská stezka :-)
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    DARKSUN: SULTHAN: Škoda.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    TOOMIX: Je to hezká internetová historka, ale na internetu už také mnohokrát vyvrácená. Respektive jsou tam určité nepřesnosti.

    Obecně ta šířka silnic, ať už římských nebo středověkých, se odvozuje od šířky dvou koní/volů, kteří jdou vedle sebe. Není tedy pravda, že šířky všech středověkých silnic se odvozovaly od římských, ale prostě nezávisle na sobě potřebovali stejné šířky silnic.

    No a nic z toho nemělo vliv na rozchod kolejnic. Ve skutečnosti na začátku 19. století neexistoval žádný standard a každá kolej byla jinak široká. A to jak v Británii, tak v USA. Existuje dokonce termín "gauge wars", protože všechny firmy na trhu používaly jiné rozchody a pokoušeli se ty svoje prosadit. Nakonec se k tomu sešla Britská komise, která (víceméně náhodně) vybrala jeden z rozchodů, který se standardizoval. A USA se tomu časem přizpůsobila, protože chtěli používat britské lokomotivy.

    Ta část o britských inženýrech je kravina.

    Track gauge in the United States - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_the_United_States
    Track gauge - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge
    British Gauge War - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/British_Gauge_War
    DARKSUN
    DARKSUN --- ---
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    The US standard railroad gauge is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number. - Aviation Humor
    https://aviationhumor.net/the-us-standard-railroad-gauge-is-4-feet-8-5-inches/

    https://twitter.com/BillHolohanSC/status/1177631604186996737?s=20

    A history lesson for people who think that history doesn't matter:
    What's the big deal about railroad tracks?
    The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number.
    Why was that gauge used?



    Well, because that's the way they built them in England, and English engineers designed the first US railroads.
    Why did the English build them like that?
    Because the first rail lines were built by the same people who built the wagon tramways, and that's the gauge they used.
    So, why did 'they' use that gauge then?



    Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they had used for building wagons, which used that same wheel spacing.
    Why did the wagons have that particular odd wheel spacing?
    Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels



    would break more often on some of the old, long distance roads in England . You see, that's the spacing of the wheel ruts.
    So who built those old rutted roads?
    Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (including England ) for their legions. Those roads have been used ever since.



    And what about the ruts in the roads?
    Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match or run the risk of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome , they were all alike in the matter of wheel spacing.



    Therefore the United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. Bureaucracies live forever.
    So the next time you are handed a specification/procedure/process and wonder 'What horse's ass came up with this?', you may be exactly right.



    Imperial Roman army chariots were made just wide enough to accommodate the rear ends of two war horses. (Two horses' asses.)
    Now, the twist to the story:
    When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank.



    These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah . The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but they had to be shipped by train from the factory to the launch site.



    The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains, and the SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses' behinds.




    So, a major Space Shuttle design feature, of what is arguably the world's most advanced transportation system, was determined over two thousand years ago by the width of a horse's ass. And you thought being a horse's ass wasn't important? So, Ancient horse's asses control almost everything and...




    CURRENT Horses Asses are controlling everything else.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    ATUARFIK: *Pushpull. To nebyla invektiva, to byl překlep.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam