• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Tradice. Zase jsem teď narazil na to, že se v nějakém plkacím klubu na nyxu řeší tradice. Co je a není tradiční, jaké masky by se měly nosit na karneval, co je tradiční rodina...

    Před 40 lety vyšel sborník prací renomovaných britských historiků The Invention of Tradition, který (jistě ne jako první, ale AFAIK měl z těchto prací největší ohlas) uvedl přemýšlení o tradicích a "tradicích" do reálného kontextu.

    Spousta tradic je mnohem méně tradiční (ve smyslu předávaná z generace na generaci a sahající hluboko do minulosti), než se na první pohled zdá. Což neznamená, že jsou nějak zásadně méně platné nebo funkční. Podstatné pro jejich zavedení a udržení je, zda lidi něčím oslovují.

    https://is.muni.cz/el/fss/podzim2018/SOC291/um/2_Hobsbawm_ch1.pdf

    Invented tradition - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Invented_tradition

    Kdo nemá náladu a trpělivost na suchou faktičnost vědeckých statí, postnu sem recenzi z Goodreads:

    Own up, all of you who watched even an excerpt from the TV coverage of the recent wedding of the future King and Queen of UK and thought, well, yes, sure the Brits are good at this kind of thing, after all they've had hundreds of years of practice at it. Ummm, no actually. As by far the most readable of the essays in this volume claims, it was not until the very late nineteenth century that the monarchy was aggrandized through elaborate public ritual: William IV's coronation was mockingly known as the Half-Crownation, and at the beginning of her reign, Victoria was obstinate and obstructive, and those responsible for devising ceremonies were incompetent. Did you know, for example, that Victoria's coronation was completely unrehearsed? The clergy lost their place in the order of service, two trainbearers talked throughout the entire ceremony, and the choir was 'inadequate'. Indeed, the function of these ceremonies is as old as the monarchy itself, but the form that the ceremony should take is a reflection of how the role of the monarch is conceived, and that is different in different ages. In his essay, David Cannadine sees a correlation between the waning of royal influence and the growth of enhanced ceremonial - the beginning of what he calls the 'cavalcade of impotence'. He analyses the theatrical performances of royalty between 1820 and 1977, taking in the first show that I remember watching on TV, the investiture of the Prince of Wales - which, as I clearly recall, struck me at the time as a load of humbug.

    Another highlight in this volume is Hugh Trevor-Roper taking delight in riling the 'Scotch' as he insisted on calling them, to the annoyance of Scotsmen and women everywhere who normally like to be kept distinct from the stuff sold in bottles. He takes every possible opportunity to remind the reader that it was an Englishman who invented the kilt in the early eighteenth century. With enormous gusto he describes how the idea of a separate tartan for each clan was a 'hallucination' sustained by economic interest, and is surprisingly indulgent and forgiving of the (English) Allen brothers who styled themselves the Sobieski Stuarts and were virtually single-handedly responsible for the creation of the mythology around the 'ancient' Highland dress as a vestige of an early rich civilization - as represented by Ossian. Those clever Englishmen, forging a Scottish national identity and duping the Scots into believing in their own cultural superiority.

    Equally informative, if a tad drier, is the piece on Wales by Prys Morgan. Welsh national costume? Invented by the wonderfully named Augusta Waddington."In 1834 she was not even clear as to what a national costume was, but she was sure there ought to be a costume that would be distinctive and picturesque for artists and tourists to look at." Eisteddfods, druids, bards, national heroes? All in the interest of creating a romantic concept of nationhood through cultural history.
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    ESTEN: v Chotěboři nemůže být tolik nepůvodních obyvatel! :)
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    TRISSIE: Ja doplnim, ze v te dobe v celym Wyomingu zilo jen neco pres devet tisic nepuvodnich obyvatel. Asi jako dneska v Chotebori.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    a ještě doplním, že prvním americkým státem, který dal ženám volební právo, byl Wyoming, a to už v roce 1869 (kdy tedy ještě nebyl státem, ale teritoriem).

    Tamní velmi pragmatičtí zákonodárci vzali v potaz demografické ukazatele (aka šest dospělých mužů na jednu dospělou ženu a minimum narozených dětí) a spočítali si, že jediné, co by tak mohli nabídnout, aby se tam nějaké ženy přistěhovaly, by bylo to volební právo. A jak řekli, tak udělali. A protože to fungovalo, tak když v roce 1890 dosáhli dostatečné populace na to, aby se stali samostatným státem, a Washington měl s tímhle jejich nastavením problém a vypadalo to, že se na tom přijetí Wyomingu jako státu zasekne, Joseph Maull Carey, budoucí guvernér státu, poslal jen lakonický telegram "Radši budeme dalších 100 let mimo Unii, než abychom do ní vstoupili bez našich žen!"
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    HNILOB: jakkoli fakta jsou nezpochybnitelná, dlužno dodat, že Susanna Salterová nebyla jen tak nějaká holka pro srandu králíkům - pocházela z politicky velmi aktivní rodiny, její otec byl prvním starostou Argonie, její manžel byl městským tajemníkem a její tchán víceguvernér Kansasu. Ona sama studovala na vysoké škole, ale ze zdravotních důvodů nedokončila poslední ročník. Takže tenhle vtip pánům moc nevyšel :-)
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    SALVATOR: To je spíš odkaz zkopírovaný/sdílený přímo z výsledků vyhledávání na Google. Jinak se to okamžitě přesměruje na původní čistou URL.
    Pokud je to nějaká URL zaregistrovaná aplikací, tak se to ale typicky otevře rovnou v ní. Z YouTube není problém tím sdílením získat čistou URL.
    Ale kdyžtak se to dá vyčistit i manuálně.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    JON: Při sdílení na mobilu je lepší použít tohle a pak volbu Kopírovat odkaz, než rovnou URL z adresního řádku.

    JON
    JON --- ---
    NELLAS: jak se mi to na telefonu zkopirovalo, tak jsem to postnul.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    JON: Proč nedáš odkaz přímo na YouTube, proč tam necháváš ten Google?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Feeling small: Fingers can detect nano-scale wrinkles even on a seemingly smooth surface | ScienceDaily
    https://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130916110853.htm

    Lidé jsou schopni hmatem rozpoznat výškové rozdíly malé byť jen 13nm.

    To je jako rozpoznávat rozdíly v řádech desítek metrů něčím co má v průměru řádově stejně jako Země.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ATOMIKS: mírně zajímavé je, že i ChatGPT normálně umí mluvít mezislovansky a je tomu fakt rozumět (appka, hlasový mod)
    RSZ
    RSZ --- ---
    XCHAOS: jako na každé stavbě v ČR mimochodem
    DELIRIUM
    DELIRIUM --- ---
    E2E4
    E2E4 --- ---
    V bunkach se deji zajimavy veci na mechanicky urovni.

    The Inner Life of the Cell Animation
    https://www.youtube.com/watch?v=wJyUtbn0O5Y


    obzvlast zajimava je vyroba ATP, je tam turbina ktera rotuje rychlosti az 20000 RPM. :)

    ATP synthase in action
    https://youtu.be/kXpzp4RDGJI?t=124
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATOMIKS: jedu přecpanou Krakovií směr Morava a mezislovansky se v tomhle vlaku rozhodně mluví ;-)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    jinak třeba ve starých dobrých US of A v době souběhu otroctví a indentured servitude nebylo neobvyklé, že k černým otrokům se pán choval lépe, než k bílým námezdním služebníkům, protože otrok, to je celoživotní investice, ale námezdní služebník (pokud se toho dožije a nenajde se nějaká vhodná záminka, proč mu za špatné chování službu prodloužit) nakonec odejde.

    Jo a pokud námezdní služebník byla žena, pán ji znásilnil a ona otěhotněla, tak vyfásla k původní délce služby dva roky navíc. To chceš!
    EKG
    EKG --- ---
    TRISSIE: A kterou pracovni smlouvu a zivotni podminky myslite, pani Müllerova? otazal se Svejk, hmotnou, nebo urcitou?
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    DARKSUN: tak nevím, s čím přesně polemizuješ, když já píšu o "východoasijských předcích" a o tom, že měli pracovní smlouvu, ale reálně podmínky otroků? Nebo snad chceš tvrdit, že jejich pracovní a životní podmínky odpovídaly tomu, co si dnes pod pracovní smlouvou představujeme?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam