Tohle je spíš takový soubor střípků zajímavostí, protože se mi je bohužel nepodařilo dohledat do takové hloubky, jak bych chtěl. Navíc se to váže k takové malé lokalitě, takže je to spíš místní zajímavost.
V obci Klínec, malý kousek za Prahou, stojí zvláštní budova.
Mapy.czhttps://mapy.cz/s/haducamejeZ dálnice si jí moc nevšimnete, to spíš když jdete procházkou kolem opačné strany pozemku.
Stojí velmi těsně u dálnice a je poměrně rozlehlá (2 nadzemní podlaží a několik traktů, vedle ní stojí garáž na 5 aut, stojí ve velké zahradě nebo spíš lesíku, skrz který vede asfaltka lemovaná socialistickými pouličními lampami), ale zároveň taková nenápadná. Párkrát jsem kolem ní šel a říkal jsem si, co to asi dřív bylo? Školicí středisko SNB? Nebo nějaká permanentní báze pro stavbaře ze 70. let, kdy se místní obyčejná výpadovka přestavovala na rychlostní silnici?
V pondělí 17. dubna 1950 byla v Klínci v hotelu „STOP” (dříve Restaurace „Stop” J. Landkammera, studentská ubytovna Klubu československých turistů) otevřena
internátní Ústřední politická škola Československé strany lidové (z bývalého školicího střediska), která zde působila až do roku 1989.
Co se tam asi učilo? Politických škol u nás bylo několik
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Deskoslovensk%C3%BDch_stranick%C3%BDch_a_politick%C3%BDch_%C5%A1kol a u těch spadajících přímo pod KSČ si osnovy dovedu představit, ale jak mohly vypadat osnovy lidovecké školy, jejíž vedení ovšem zejména v 50. letech do značné míry kolaborovalo s KSČ? Mix marxismu-leninismu a nedělní školy?
A v souvislosti s pátráním po historii téhle školy jsem narazil na další zajímavost:
Technicky pozoruhodným stavebním objektem v úseku stavby byla realizace posunu budovy školy v Klínci mimo prostor staveniště nově budované silnice. Posun školy byl realizován za účelem ověření navrženého způsobu a technologického zabezpečení posunu děkanského kostela v Mostě, kterým měla být zachráněna historická památka při likvidaci centra města za účelem těžby hnědého uhlí. Zkušenosti získané při posunu školy v Klínci byly plně využity při realizaci posunu uvedeného kostela.
Dálnice D4 | Praha - Karlovy Vary - Cheb - Domů | Dálnice D4https://www.dalniced4.cz/#historie„Ale přesun jsme si potřebovali odzkoušet. A tak jsme v roce 1971 jako první objekt stěhovali vilku u silnice na Dobříš,“ řekl pro Rychnovský deník Josef Holanec, tehdy zaměstnanec firmy Transfera, která se na akci podílela. „Do doby, než se začal kostel stěhovat, byl každý rok přesunut jeden objekt. Za dobu existence firmy se přemístilo asi čtrnáct objektů.“
Kostel na kolejích. Před 40 lety sledoval odvážné Čechy celý svět - iDNES.czhttps://www.idnes.cz/bydleni/architektura/presun-kostela-most.A151006_121140_architektura_webNení úplně jisté, jestli šlo o tuto budovu, protože tahle zrovna nevypadá jako vilka. Na druhou stranu stojí fakt velmi těsně u dálnice a politický záměr nebourat by tady byl. V té době stála v Klínci i nová základní škola, ale ani ta nevypadá jako vilka a působí dojmem, že stojí stále na stejném místě, vedle obecního úřadu, vzdušnou čarou 400 m od dálnice. (Ale bůhví, jak to tehdy v Klínci vypadalo.)
Možné vysvětlení je, že těch objektů kolem strakonické dálnice posunovali víc. (Vlastně by mě zajímal výčet všech budov, které ta Transfera přesunula ještě před mosteckým kostelem.)