• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    CATEE
    CATEE --- ---
    TRISSIE: To musel byt obrovsky vyzkumny tym s neskutecnou spotrebou nebo s tim primo museli smelit, protoze jedna V2 = 3900kg ethanolu… 😁
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BONEMINA: Takže by klidně mohla lítat na náš BiBoLi :-)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    RSZ: mno.. dopisu na nejkay OKB bych uplne neveriul asi :) ale jinak... je to imho pravda :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    MAWERICK: "Mig-25 potřeboval na sedmdesát minut letu, což byla maximální doba, po kterou
    nemusel tankovat, čtrnáct tun leteckého benzínu a půl tuny čistého lihu pro
    odmrazovací a chladicí systém. Kdekoliv se MiG-25 objevil, následovalo ho vždy
    obrovské množství alkoholu, takže si brzy vysloužil mezi příslušníky vojenského
    letectva přezdívku Létající bar. A důstojníci z okolních posádek pod jakoukoliv záminkou dojížděli na základnu naplnit si láhve.

    V Čugujevce kolovala historka, že skupina žen leteckých důstojníků, pobouřená
    alkoholismem svých mužů, podala protest do konstrukční kanceláře v Moskvě, aby napříště navrhli letadlo, ve kterém se nebude používat líh. Na to jim prý někdo z vedení kanceláře sdělil, ať se jdou vycpat, že když se jim zachce, budou plnit letadla třeba i koňakem."

    Z Poslední let pilota Mig-25 (otiraji se tam o to dost, ale je to napsané občanem US, tak si nejsem jistý, jestli to není trochu vyšperkované).
    BONEMINA
    BONEMINA --- ---
    TRISSIE: někde jsem kdysi četla přepočet, že let jedné V2 vyžadoval dva vagony brambor.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    A mezi piloty a pozemnim personálem se mu říkalo létající bar :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    No když už jsme u toho alkoholu...

    Podobné to bylo s Migem 25. Ten měl alkoholem chlazenou elektroniku... A taky se zdálo že spotřeba chladícího média byla v "ostrém" nasazení vyšší než při vývoji:)))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ATOMIKS: jedna věc je trvalý nedostatek alkoholu pro pohon, a druhá věc je jeho trvalý přebytek mezi konstruktéry, techniky i vším personálem. Zkombinuj tyhle dvě věci...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    Proč si kazit dobrou historku pravdou...
    RSZ
    RSZ --- ---
    ATOMIKS: imho nebyl
    rozhodně to není, vážně, zmiňované v žádné literatuře o a4, kterou jsem kdy přečetl, zato tam jsou stovky drobných technologických obtíží, které bylo nutné vyřešit
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    TRISSIE: prostě mi přijde, že nedostatek alkoholu zrovna nebyl tím limitujícím faktorem, proč V2 vzlétla až v roce 1944, a ani jsem o tom dosud neslyšel.

    Mírně zajímavým faktem budiž, že V2 byla vlastně jedním dílem ze série raket.
    Aggregat - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aggregat
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TRISSIE: jinak komu se nechce rozkliknout odkaz a zajímá ho, jak to bylo s těma martini, tak:

    A former engineer from Peenemünde estimated that the alcohol content in one rocket was about the same as 66,130 dry martinis
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    A co se týče zpoždění, Áda zkrouhnul podporu protože si na začátku války myslel že to vyhraje těmi zbraněmi, co už má k dispozici.
    Dávám to z hlavy ale v 41-42 mělo Peenemünde pouze poloviční dodávky oceli, než požadovalo, a tak to bylo se vším, i s lidmi. Až když začlo Ádovi týct do bot tak si vzpomněl na vunderwaffe...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ATOMIKS: https://www.popsci.com/blog-network/vintage-space/how-many-martinis-can-you-fit-inside-v-2-missile/ + cross checking via wiki (česká a primárně anglická)
    via TIL na Redditu, samozřejmě, bez mučení přiznávám, že sem hážu zábavné věci, které tam najdu.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    CHEVALIER: https://museum-peenemuende.de/zeitreise/raketenantrieb/

    Die A4-Rakete wurde durch einen Treibstoff aus dem Brennmittel, einem Gemisch aus 75 % Alkohol und 25 % Wasser, und flüssigem Sauerstoff als Oxidator angetrieben.

    Takže se omlouvám.
    Bohužel jsem zachytil i informaci, která přímo tento údaj rozporovala.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    ATOMIKS: No, píšou to i tady..

    A4/V2 Makeup.
    https://www.v2rocket.com/start/makeup/design.html
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    TRISSIE: k tomu by mě zajímal src
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    TRISSIE, CHEVALIER: Zatím nacházím jen ten ethanol ale někde se to řešilo. Dokonce se traduje že obsluha říkavala že palivo do A-4 je "dobrý pití". Ale ethanol na hlavní propulzi by být neměl.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    TRISSIE: Prosím Tě teď to neozdrojuji ale alkohol se používal k pohonu turbočerpadel. Hlavní palivo bylo jiné.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    Můžu od teoretické fyziky odbočit k fyzice aplikované, alias k balistickým střelám?

    O rané balistické řízené střele V-2 použitá Německem v 2. světové válce jste asi slyšeli, pokud ne, můžete si osvěžit své znalosti zde:
    V-2 – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/V-2
    Česká wiki se omezuje na konstatování, že "zbraň však byla nasazena příliš pozdě".

    A to je právě ta zajímavá otázka! Proč byla střela, jejíž vývoj započal už v roce 1936, a do jejíhož vývoje nacisti investovali 2 miliardy dolarů (v cenách roku 1944), nasazena až v roce 1944?
    Odpověď je... dalo by se říct, lidská a pochopitelná. Tahle střela totiž jako palivo používala etanol, který už v předválečné a o to víc válečné ekonomice do výzkumu fasovali na příděl v omezeném množství. A z nějakého důvodu se jim neustále strašně vypařoval a nikdy ho nebylo na testy dost!
    Vedoucí výzkumu, generál Walter Dornberger, nebyl úplný blbec. Nejdřív nechal smíchat palivo s růžovou barvou, ale stál proti nefalšovaným raketovým vědcům, kteří do týdne zjistili, že stačí růžovou vodičku přefiltrovat přes bramboru a mají zase čistý alkohol. Další pokus, přimíchání laxativ/emetik, vedl ke snížené produktivitě vlivem častých zdravotních přestávek (u těch zaměstnanců, kteří vůbec přišli. Občas jich chybělo ze zdravotních důvodů tolik, že se testovací start ani nemohl uskutečnit). Metylalkohol vedl přesně k tomu, co se dalo čekat - jeden zaměstnanec zemřel a další oslepl. No a volat na to SS se generálovi přece jen nechtělo (dokonce se je aktivně snažil držet mimo), tak holt výroba začala až v roce 1944. Celkem těchhle raket Němci vyrobili asi 6000 a odpálili 3172 (a zabili tím asi 7 tisíc lidí), což teda potenciál tajné zbraně k zvrácení průběhu války nenaplnilo.

    Holt za vším hledej ženskou, a za čím nenajdeš ženskou, za tím najdeš ožralého chlapa!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam