• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TOXICMAN: Ajo, sorry.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Ups, tak to se omloiuvam, ja mel za to, ze je rec o papirovejch kelimcich (neco jako ze starbucks). Tak to si sypu popel na hlavu, sorry Errtu ;)
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    ...tak to abych přispěl něčím víc topicovějším, co?



    Nevím, jak vám, ale mně ty černobílý herečky přijdou všechny stejný. Ale tady Hedwig Eva Maria Kiesler je dost spešl.

    A né jen proto, že to je rakouskouheračka s moravskými kořeny na matčině straně, která pak s novým jménem Hedy Lamarr dobyla Hollywood a svého času byla vnímáná za když ne nejhezčí ženu stříbrného plátna, tak jednu z nej nejkrásnější ženu?
    Bývá také považováná za jednu z inspirací pro první kreslenou disneyovskou Sněhurku (narozdíl od Snowflake jí ale stačilo prostřídat jen šest manželů z nichž posledním byl její rozvodový právník) a pak posloužila i jako předobraz originální původní Catwoman (1940) (žádná černoška, žádná bloncka, sorry Eartho, sorry Mitchelle)



    Ale to přeskakuji.

    V 18 (r. 1932) si střihla hlavní roli ve filmu Gustava Machatého - Extase.

    Lehce o filmu pro kulturní ignoranty jako jsem já: o roli stála např. mladá Adinka Mandlová. Její milenec Hugo jí to ale rozmluvil s tím, že nebude dobré začínat kariéru jako nahá. Nicméně když pak viděla úspěch Hedy v Hollywoodu, tak ji docela mrzelo, že poslechla chlapa.
    Hedy se nejen že nahá koupe v přírodě, ale v rouše Evině běží i za svým splašeným koněm (smůla Adí, kdybys tam hrála, bylas bys snad v každé filmové encyklopedii). Jo a jde o první nepornografický film zobrazujúci ženu pri orgasmu. Teda jen její obličej, ale i to stačilo, aby filmík odsoudili a tak trochu zabanovali i velcí filmoví kritici jako papež Pyjus a Hitler (i když on měl možná spíš problém s tím, že přece nešlo, aby árijci slintali nad židovku v extázi).

    Pak se vdala za svého fanouška - o třináct let staršího zbrojařského magnáta Friedricha Mandla - výrobce a dodavatele nejen munice pro Hitlerovo Německo. Který byl mimo jiné tak trochu žárlivka a snažil se z celého světa skoupit všechny kopie Machatého filmu Extase. Prostě se holka dostala do zlaté klece, kam ji chodili očumovat italští fašisti a němečtí nacisti (prý se někdy stavili i Benito a Áda, což je takové lehce ironické, že Adolf zakázal film manželky svého kámoše)

    A tak v roce 1937 od svého manžela utekla, když jedné noci uspala komornou, která ji měla hlídat, a poté ujela na kole převlečená do jejích šatů s hrooomadou šperků.

    Hurá přes Paříž a Londýn do U.S. of America, cestou se sčuchnout s Hollywoodským bossem MGM, změnit jméno a od 1938 nastoupit hvězdnou dráhu po celá 40. Ale kterak holka k úspěchu před kamerami přišla, to je ta méně zajímavá část.

    Heduš sice řekla, že "Kterákoli dívka může vypadat překrásně. Stačí, když bude klidně stát a tvářit se přihlouple.", ale to nebyl její šálek kafíčka.
    Po tatínkovi to byla holka zvídavá a on ji rád zasvětil do tajů kolem elektřiny, mechaniky a tak. No a co, že to byla holčička, místo panenek radši rozebírala a skládala věci.

    A jestli se něčemu nemohla krásná Hollywoodská herečka vyhnout, tak Howard Hughesovi (filmový producent, režisér, pilot, letecký inženýr, podnikatel, vynálezce, umělecký producent, značně psychicky vyšinutý muž a megaloman - to se to žije renesanční život, když se někdo umí narodit a podědit, že?!)
    Tak se tak bavili, on podporoval její invence, ukázal jí, jak se vyrábí letadla, ona si vzala pár knížek o rybách a ptácích, koukala na obrázky těch nejrychlejších a nejhbitěších a tadá!




    Hughes si dal chvilku na popadnutí dechu a pak to nějak zakomponoval do svých ér, která hned fičela na frontu.

    Další udělátka z její hlavinky - Coca-Cola v kostce (během WWII nějak nestíhali zásobovat. Sama Hedy tedy řekla, že to chutná pěkně hnusně, ale dvířka pro šumáky se otevřela), takové ty krabičky na kapesníky, kdy vytáhnete jeden a další se povystrčí, upgrade semaforů (vsunutí oranžové mezi červenou a zelenou) a fluorescenční obojky pro psy.

    Ale ten nejlepší vynález, nebo koncept, ten přišel v r. 1940 po seznámení se s klavíristou Georgem také takovým kutilem Antheilem s láskou k pianolum (znáte z každého westernu - samohrající piano s válcem s dírkama). Pro film Mechanický klavír z r. 1924 Antheil složil hudbu, kdy 16 klavírů synchronizoval pomocí papírové děrné pásky. Toto naši mladou ženu fascinovalo a napadlo, že podobná děrná páska by se dala použít i pro synchronizaci rádiových kmitočtů.
    Vzpomínáte na jejího prvního manžela? Tak tuto problematiku řešil s kámošema od fochu - jak to udělat aby spojenci neokázali stopovat jejich signály k jejich torpédům.

    Tento komunikační systém měl tedy sloužit hlavně na moři, konkrétně ovládat dálkově řízená torpéda a sloužit pro tajnou komunikaci, protože díky přeskakování kmitočtů mohl nepřítel jen těžko zjistit, která frekvence se právě používá a tak signál rušit.

    Armáda to však dala k ledu jako příliš složité - a taky si do toho přeci nenechají kecat od nějaký hérecký krasotinky a nedostudovanýho zevláka. Umělcům doporučila spíše se usmívat a propagovat státní dluhopisy, jestli chtějí nějak pomoci válečnému úsilí.

    Ale aspoň z toho byl Patent číslo US2292387 (r. 1942, jí bylo 28, jemu 42) na "komunikační systém založený na principu přeskakování mezi frekvencemi".



    (představa přenosové cesty, u níž by se synchronně, pomocí děrné pásky(!), přelaďoval jak vysílač, tak přijímač. Postup, kdy při přenosu informací se vysílač a přijímač synchronně přelaďují na další a další frekvence a který je znám pod zkratkou FHSS (Frequency-hopping-spread-spectrum), tedy zvláštní druh modulace odolné proti odposlechu,)

    Myšlenka byla oprášena během druhé kubánské krize začátkem 60. let (když vypršela patentová práva), kdy si napjatá situace naléhavě žádala nové způsoby utajené komunikace, a najednou se princip "přeskakování frekvencí v rozprostřeném spektru" hodil!


    Později se stal tento patent základem velké části dnešní bezdrátové komunikace - satelitní telefony, bluetooth, GPS a lze ho označit za pradědu Wi-fi.
    O Lamarr si můžete leckde přečíst jako o Mother of Wi-fi, ale spíše je grandmother. :)



    Po posledním rozvodu se zcela odstřihla od světa, podle některých to bylo i kvůli její uvadající kráse. Přestala komunikovat s rodinou i s přáteli a skončila zahořklá a osamocená. Kvůli zhoršujícímu se zraku později ani nevycházela z domu. Zemřela v 85 letech v roce 2000.

    Shrnuto bez podtržení - není moc lidí, kteří by měli hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy (1960) a zároveň byli uvedeni do emerické National Inventors Hall of Fame (2014) a získali Pioneer Award od Electronic Frontier Foundation a k tomu o nich a jim Jonny Depp napsal písničku.

    This is a song for Miss Hedy Lamarr
    Erased by the same world that made her a star
    Spun out of beauty, trapped by its web
    She's a perfect cocoon entwined in gold thread
    Her beauty is spectacle, the thoughts too pure
    The light of her being, her exotic allure
    Was torn at the seams for daring to dream
    It's so hard to speak when you're frozen in scream




    Já nevím, jak se to stalo, ale najednou jsem zjistil, že mám na třech zařízench otevřeno spousto panelů o ní, tak jsem si to zesumíroval. Veškeré výše uvedné informace jsou poctivě progooglené z více zdrojů, avšak bez záruky, že oni od sebe neopisují :-)



    heh, nechtěl bych ten výplod číst na mobilu :)
    ABAP
    ABAP --- ---
    CERNYRYBIZ: sorry za spravedlivé rozhořčení, o folklóru nebyla řeč.
    Poslední věty pobavily : https://diskuze.libimseti.cz/priciny-a-lecba-grafomanie-950598
    TANKIE_
    TANKIE_ --- ---
    QUANTI: vulvu, nikoli vaginu. Sorry, ja musim. (Ano, i v clanku to maji blbe.)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    SALVATOR: Když jsem si přečetl nadpis, tak jsem si říkal že je divný že o tom nevím. Ale pak jsem zjistil, že tam zařvalo dvacet rusáků a pochopil jsem proč o tom nevím :))

    A to není cynismus, ruskej voják neni člověk, sorry.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    MEJLA77: Ehm... sorry ale zkurvils pointu.

    Učí velký bílý žralok syna lovit, a povídá mu:
    - Hele, mladej, támhle se koupe člověk. Připlaveš k němu, ukážeš ploutev a začneš kolem něj kroužit. Uděláš první velkej kruh, pak menší, a nakonec nejmenší. No a pak ho chytíš a sežereš.
    - A proč nemůžu normálně připlavat a sežrat ho rovnou?
    - Hele mladej, musíš mu dát čas na vyprázdnění, jestli ho nechceš chceš žrát i s hovnama.
    MALKE
    MALKE --- ---
    SALVATOR: Historka, mám historku. Kdysi mě napadlo chodit vejšce na kurz latiny, proč, to už netuším, a ani to není důležité. Každopádně vyučující nebyla zrovna nejostřejší tužka v penále. Jednou nám popisovala následující situaci: Obrátila se na ni nějaká firma zabývající se překladem filmů (zdůrazňuji: mluvíme o vysokoškolském pracovišti), že se v jakémsi filmu objevuje latinský text, ale oni nemají psané dialogy a nevědí, co to je. A že by to potřebovali zjistit. Dumala, dumala, ale anglická výslovnost byla nepřekonatelná. Člověk by řekl, že normální je hodit jim to zpátky na hlavu a říct Sorry, jsem asi debil; nebo Tato svahilská výslovnost nelahodí mým uším, nevim, dál. Ale to ona ne. Vzala libovolný text (mám dojem, že nějakého klasika) a řekla Dejte tam tohle. Tak to vzali a dali to tam a byl z toho průser jak mraky, protože ten text byl něco hezkého ze Zjevení, hrálo to tam docela podstatnou roli a značná část lidí, kteří ovládají angličtinu a alespoň bazálně latinu, se zorientuje.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    GIRAFFKA: sorry jako, ale neni péče o děti genová záležitost? ptam se pro kamaráda:)
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    STARF: tak sorry, mazat to nebudu, ať do stejné pasti již nikdo nespadne
    každopádně to okolí ATOMIKS: je velmi zajímavé
    DARKSUN
    DARKSUN --- ---
    SALAMAN: Vyprosuju si sracky o tom, ze nekomu doporucuju hulit. Asi nechapes psany text. A to me fakt neba. (sorry, na takovouhle sracku jsem se musel ozvat).
    KLIP
    KLIP --- ---
    MARASAN: sorry, jsem cetl "tahle" misto "tahla". Tak to nevim, detaily nepisou :)
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    ...a pak se divime uctivacum chemtrails?
    vzdyt se vlastne jedna o to same. Doted mi to prislo jako naprosty bizar, ale po precteni o Tuskegee a SeaSpray si uz vubec nemuzu byt jisty. Jako sorry, ale sprejovat lidi projizdejici tunelem? To je opravdu prilis i na konspiratory. Sejeme vitr, sklizime bouri.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RADIQAL: ...touhle adaptací ale nevyvoláš démony, ale jen dezoláty... (eh, sorry, pokus o vtip)
    BBR
    BBR --- ---
    NIKDAS: Stručná přednáška ze zeměpisu k Zipfovu pravidlu a velikosti měst (sorry za délku):
    Zipfovo pravidlo (v zeměpise se pojem užívá spíš než zákon, někdy taky rank-size rule) je spíš aproximací a zeměpisci kdysi tvrdili, že víceméně platí v "přirozeně se vyvíjejících sídelních systémech". Jelikož definovat či jen zhruba vymezit přirozeně se vyvíjející sídelní systém není snadné, lze se na "nepřirozenost vývoje" sídelního systému vymluvit vždy, když empirické pozorování teoretický předpoklad velikostní distribuce sídel nepotvrdí. Podstatný závěr/poznatek o světě, vycházející z Zipfova pravidla je, že komplexní či semikomplexní systémy (ve smyslu komplexity jak ji chápou zeměpisci) v nichž je větší počet jednotek, např. sídla v nějakém větším území, kraj v Česku už stačí, firmy v ekonomice, ale třeba i mzdy lidí či bohatství lidí (pokud mzdy či bohatství nejsou přehnaně regulovány), nebo hory/pohoří nebo řeky a říční soustavy, neomezuje se to jen na sociální/ekonomické znaky/jevy mají tendenci ke krajně asymetrické distribuci, na rozdíl od distribuce normální (Gaussovy).

    Čili krajně asymetrické rozdělení je pro určitý druh jevů/znaků přirozené ve smyslu typické, a je opakovaně porozorované. Neplatí to absolutně, na obou koncích křivky jsou často různé odchylky. Je málo velkých měst a tak nějak se s pořadím zřetelně zmenšují, ale jejich rozdělení nemusí příliš odpovídat Zipfovu pravidlu v jeho čistě matematickém vyjádření. Na opačném konci je málo těch úplně nejmenších vesnic, ale jen u trochu větších už ta pravidelnost platit zase začíná. Na konci velkých selků vizte česká krajská města, Praha 1,6 mil. (nebo i víc, podle toho, co z té sídelní kaše kolem do Prahy započítáte), Brno něco přes 400 tis., Ostrava přes 300 tis. (snad ještě, za bolševika bývala druhá před Brnem), dále Plzeň, která kol sebe má suburbánní sídelní kaše docela málo, ale má cca 150 tis. lidí, a pak 6 krajských měst, která mají všechna kolem 100 tis., když přidáte zázemí, počet obyvatel se zvětší, ale zase budou vycházet víceméně stejná. Když pohlédnete do jiných zemí, je to poněkud jiné, ale ta podobnost v nepodobnosti platí i tam.

    Pravidlo krajně asymetrického rozložení pro mnoho znaků/jevů, které kolem sebe pozorujeme má důležité důsledky. Jedním z nich je to, že takové rozdělení nerepresentuje příliš dobře průměr. Zpravidla se používá medián, případně doplněný nějakými dalšími percentily.

    Praktickým důsledkem je nesmyslnost tvrzení, na které často můžete narazit v médiích, že "více než polovina lidí v Česku má podprůměrnou mzdu/plat", s explicitním či implicitním dovětkem, jaká je to hrůza. Není to hrůza. Je to normální a v normálním světě a v normální společnosti to tak bude vždycky, právě proto, že to vyplývá z toho pravidla krajně asymetrické distribuce tohoto jevu.

    Učenější diskuse a učenější vysvětlení, s menším důrazem na zeměpis, je zde. Jen neberte moc vážně ta tvrzení ve druhém odkazu v pořadí, že při "přirozeném vymezení městských/urbanizovaných/metropolitních areálů" je Zipfovo pravidlo potvrzeno. Neprověřoval jsem tu studii, ale mám pochybnost z důvodů uvedených výše.
    Rank–size distribution - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rank%E2%80%93size_distribution
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gibrat%27s_law
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: "Jedinou podmínkou je, že data musí být v minimálním rozsahu tří logaritmických intervalů (tj. v minimálním rozsahu tří desítkových řádů).", hmm. Zajímavé.

    Logaritmy (a tedy spirály) cloumají vesmírem i přírodou důkladně a zrovna u toho Zipfa není potřeba nějaký extra matematický trénink, aby za tím člověk opět viděl spirálu a nějaký druh stromu s logaritmickou složitostí. Sorry za #offtopic, ale zrovna tuhle na nedělní vycházce do přírody jsem s jedním programátorem debatoval, jestli může existovat datová struktura, která by měla O(log)(N) (nebo jak se to píše) složitost i pro vkládání dat, i pro vyhledávání (pak jsme se už přesunuli k obligánímj a více aktuálnějšímu tématu ChatGP a neuronových sítí s miliony parametrů, ale jsem přeci jen dost pošahaný matikou, aby mě zajímaly i ty nadčasovější a jednodušší otázky - a ano, Zipfův zákon přímo zavání tím, že evolučně vznikající struktury rády vyhledávají s logaritmickou složitostí, ale otázkou je to přidávání - protože jazyk i města vznikají tisíciletou evolucí - pokud to tedy není "celé jen v naší hlavě", že - tak ta složitost vytváření těchto struktur asi moc logaritmická nebude :-)) Protože jsme se nevyvinuli tak, abychom si jen tak "mezi řečí" s nějakým člověkem vytvořili vlastní jazyk se zipfovým rozdělením, který budeme používat jen mezi sebou a ne navenek :-)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    CERNYRYBIZ: Mě zase zradil autocorrect, sorry. Chtěl sem napsat, jestli myslíš Štěpána I. Svatého. On je totiž maďarsky Szent István a je to první maďarskej král. Předtím neměli krále a potom možná jo, ale to už byla historie moc pečlivě zaznamenávána, aby byli mýtický. Ono ani na tomhle, jako sem říkal, nic mýtickýho není a o žádný jeho souvislosti s medvědem taky nevím.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    SCHWAB: sorry, V ČR 28.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    CROSS: sakra se mi to vzdycky pletlo se stavitelem lodi Otto Von Bismarckem #irony #sorry
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: ja uz sem tak zblblej, ze sem cet "Sakra, sorry za ty chybějící otroky" a predstavil sem si stavbyvedouciho na ty Via BigMac, jak vecer vraci pracovni cetu do otrocince a par kusu jich chybi, pac sou uz "zacestěný" do zakladu, tak jen pokrci ramenama a rekne vratnymu v otrocinci tohleto...:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam