VIRIK: ze školy taky nelezou jen raketový inženýři. Je to prostě komunita, z který někdo vyroste nebo nevyroste. Jsou studia, který například sledují nápady lidí v moderské komunitě a pak jim nabídnou práci. Že to není většina je irelevantní. Důležitý je, že je to možné a že se to děje. Podpora moddingu je často feature, která některou hry udrží dekádu a studio díky tomu prodává nové generaci hráčů. Díky moddingu vzniklo DayZ a díky úspěchu battle royal v DayZ, vznikla současná podoba Fortnite a tuna dalších málo nebo hodně úspěšných her. Právě díky tomu, že nějaký modder našel zajímavý gameplay loop, kterého se chytla komunita hráčů, pak streamerů a pak tu máš Rust, Tarkov aj. variace na multiplayer surivival. Jasně, je tam i minecraft. Jsou tam i knihy a filmy. To všechno je inkubační prostředí pro nové nápady. Díky moddingu, se občas vytvoří něco nového a zajímavého - co by investor neriskoval.
Z Arma 2 modingu vznikl RockezWerkz a Adam Sumrac dostal práci game designera DayZ, protože udělal Namalsk. Je to prostě organický způsob hiringu. A moderů Army byli a jsou tisíce. Často krát můžou díky moddingu ukázat svojí práci, jinému studiu.
Modding má rizika které jsi popsal, o tom se nepřeme. Ale nejde překročit, co dobrého modding znamená pro nás hráče ale i pro herní studia. A to mluvím jako hráč, který v drtivé většině hraje vanilla hry, protože mod řeší problémy, které podle mě problémy nejsou:-) Ale lidi mají své fetishe a PC je tu od toho, že si si ty svoje game design fetishe mohli naplňovat.
Tak kde se to musí potírat je multi-player cheating, piracy, fraud apod. Zbytek je neškodná hra a všechny mody instaluješ protože chceš, protože existuje steam workshop. A lidi co nechápou, že mod mění zamyšlený cíl autorů, musí zapracovat na svém chápání světa, spíš než že bychom skrze ně, měli vnímat modding.