• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RYBOSHŠaManYsMuS

    Témata ke sdílení: extáze, trans, smrt, zrození, rituály, tanec, zpěv, bubnování, šamanská tvorba, meditace, šamanská cesta, léčení, "drogy", duchové, jiné světy, příroda, přírodní síly, energie, harmonie, šamanská moudrost, jiné entity, šamanské cestování, provázení, osobní svoboda, channeling, nové podoby šamanismu, úloha šamanů ve společnosti, moderní člověk a šaman ....

    Každý má možnost vytvořit anketu, takže když vás něco napadne ...
    Káždý má možnost měnit nástěnku, takže pokud chcete přidat knížku, link nebo moudro ...

    Snažte se uvědomit si svou cestu, než začnete polemizovat se zástupci jiných cest. Posuzujte věci vždy z většího měřítka. Mějte na paměti konečný stav. Buďte vděční a slušní, ale nesmlouvaví.

    Když je kmen v koncích, rozhoduje náčelník. Když je v koncích náčelník, šaman de na houby.

    Jsem saman?

    18 hlasy od 18 respondentů
    • 16.7% / 3 hlasy
    • 50.0% / 9 hlasů
    • 33.3% / 6 hlasů
    rozbalit záhlaví
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    NIKOPOL: od jakékoliv praktické zkušenosti odtržené? řekl bych, že to jsi spíš Ty - tahle badatelka studuje šamanismus přímo v terénu na Kavkaze a na Sibiři a navazovala na výzkumy badatelů jako je např. Gavril Xenofontov, který zachytil "původní formu" šamanismu ještě předtím, než jej začala zlikvidovala komunistická strana a než začalo jeho popularizace na západě a tím i velké zkreslení a odklon od původní podoby
    AIM_FREEMAN: o své osobní praxi nehovořila, ale nepůsobila dojmem ani šamanky, ani neošamanky
    HONZAL: jn, Eliadeho četla a pěkně ho kritizovala (např. to, že jako esenci šamanismu vidí stav extáze, přestože u spousty etnik v jejich šamanismu nijak zahnuta není). Ale o Eliadem je obecně známo, že o šamanismu moc nevěděl a studoval ho jen ze své pracovny, takže jeho Šamanismus a archaické techniky extáze nejsou uznávané (stejně jako všechny jeho ostatní "vědecké" práce)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    DIDGENAUT: asi četla Eliadeho...k tomu bych snad jen dodal, že třeba McKenna podstatu šamanismu popisuje líp (imho)

    pokud existuje na tohle téma nějaká zajímavá literatura, asi by mě to zajímalo

    NIKOPOL: proč ne?

    roztrhání těla nemusí probíhat nutně vyloženě fyzicky
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    NIKOPOL: Mě to přijde docela inspirativní. Blízkost smrti je dobrej inciační zážitek a neni úplně neobvyklej. Nemá to holt ty folklórní barvy, ale funguje to:) Poznal jsem dívku co od klinické smrti začala vnímat energie, komunikovat se světem duchů a praktikovat kde co. Kámoš epileptik zase třikrát za život věděl že někdo od nich z rodiny zrovna zemřel a kdyby se snažil, mohl by určitě ten dar rozvinout.
    Co se týče nedobrovolnsti, tak to bývá taky docela často. Prostě si to člověka vybere a chce ho to. Celého a dokud to nepřijme tak má problémy.
    Trvat na vymření rodiny je asi v našem kulturnim kontextu trochu přehnané;)

    Nicméně se mi tvoje reakce líbila, protože kam bychom přišli, kdybychom se klaněli religionistům;)

    DIDGENAUT: Díky moc. Zajímavý. Ta paní co ti o tom povídala tím pádem tedy vůbec nic nepraktikuje, když neprošla iniciací?
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    DIDGENAUT: ano to je velmi zajímavé, a od jakékoliv praktické zkušenosti velmi odtržené :-)
    CUCHULAIN
    CUCHULAIN --- ---
    ZIVA: a tak to jo. i když osobně nevím, k čemu můžou být komukoli zkušenosti někoho jiného. jediné důležité jsou přece vlastní zkušenosti. nebo myslíš že ne? :-)
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    CUCHULAIN: mno ale me nejde o moje zkusenosti, me jde primarne o zkusenosti jinych osob.
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    AIM_FREEMAN: moje přednášející se soustředila hlavně na Asijský šamanismus, pro který je charakteristické:
    -šaman je osoba, kterou si vyvolil nějaký duch jako svého prostředníka a někoho, komu bude pomáhat
    -šamanem se tedy člověk nestává z vlastního rozhodnutí a nechce se jím stát
    -duch ho ale mučí tak dlouho, dokud se mu nepodvolí (tento stav se projevuje např. epilepsií či jinou psychickou nemocí), poté dojde k iniciaci, kdy duchové šamana (z pohledu jeho prožívání) roztrhají na kusy a jeho maso sní. Při tom leží 3 dny (někdy více, někdy méně) v bezvědomí či je někde v izolaci a pouze pije vodu. V tomto stavu duchové naučí šamana jeho schopnosti, může po světovém stromě do nadsvětí a podsvětí (záleží, jestli jde o černého nebo bílého šamana)
    -při této iniciaci musí zemřít několik jeho příbuzných (zaznamenán příběh až o 70 mrtvých, zpravidla ale tak do deseti)
    -znakem vyvolenosti duchem může být také fyzická degenerace - 6 prstů, blány mezi prsty apod.
    -šamani spolu často bojují ve zvířecí podobě
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    mě baví název "městskej šamanismus" ;-)
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    CUCHULAIN: to já taky, a jakože fakt kouří :-)
    CUCHULAIN
    CUCHULAIN --- ---
    NIKOPOL: může být. i když znám i ženy, které bubnují, až se kolem nich kouří :-)
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    DIDGENAUT: a dokázal bys nějak šamanismus vymezit?
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    DIDGENAUT: vidíš, já jsem ještě ani nepochopil co se tu řeší. jen jsem zaregistroval, že tu někdo lodbrogovi vysvětloval advaitu, což rozhodně bylo třeba udělat, protože ten o ní určitě nikdy neslyšel;)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    DIDGENAUT: proto sem radši napsal, že v mym pojetí (a asi by stačil ten stav transu, zbytek z toho vyplývá). Určitě nemam ambice si ho definovat, jak to dělaj religionisti. Četl jsem jen Eliadeho, šlo to, ale popravdě mam pocit, že to je snaha uchopit dost obtížně uchopitelný téma.

    jo, asi bych dal název západní neošamanismus ;-)
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    mm .. a co se tady vlastně řeší ? ... mě by to i zajímalo .. co já se pamatuju, tak mimo hluchejch témat, otázek bez odpovědi se tu tak celkem mluvilo něco o způsobech meditace, pak něco o nahrávkách, něco o bubnech a tabákových a liánových obřadech a hromadách odkazů na ně ... co se tady jako řeší ? ;-D

    a co že je teda ten šamanismus ? abysme se vystříhali zásahů do pole, které zjevně přísluší pouze vyvoleným (kteří nás snad doposud neopustili) ;-)


    HONZAL: rád se nechám poučit :-) .. povídej

    all .. NIKOPOL .. zajímaly by mě ty mínusy .. můžete prosím svoje námitky a protiargumenty verbalizovat?
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    tvé domněnky jsou chybné, nic takového u sebe nepředpokládám. Jen jsem chtěl poukázat na to, že to, co je vědeckou obcí označováno a studováno pod pojmem "šamanismus", má s tím, co se tu řeší, víc rozdílného než společného
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    NIKOPOL: očividně máme odlišné zkušenosti a asi i dost odlišné vnímání celé záležitosti, takže to bysme nedali dohromady. :-)
    PRASAD
    PRASAD --- ---
    taky se odporoučim toto nema ani uroven ani nic spolecneho s samanama......preji vam mnoho zdaru
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    CUCHULAIN: daL jsem ti plus za bezprostřední odpověď .. :-) ale nutno poznamenat, že buben je pro muže :-)

    ... že jako muži jsou velcí, hrubí, tupý a takových užívají i prostředků ... ženy jsou jemné, duševně mnohem vyspělejší, mají vagínu, lůno ke zbírání síly a tak .. taky často mají jen jednoho muže a po jíném netouží, jsou tak mnohem čistčí a jejich záměr, síla, směrování mnohem koncentrovanější ... ženě stačí po zemy jemně tančit :-))
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    DIDGENAUT: hoho :-))) jé a ty se jako domníváš, že máš nějakej patent na správnost "cože jako šamaniizmus je, a jak se o něm mluví" ? to mě baví, nepůjdem na pivo ?
    CUCHULAIN
    CUCHULAIN --- ---
    ZIVA: stačí si zabubnovat a nová zkušenost je na světě :-)
    CUCHULAIN
    CUCHULAIN --- ---
    HONZAL: protože my, jakožto šamani, nejsme takové celebrity a tudíž jsme pro většinu přítomných méně známí a zajímaví? :-)
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    je vskutku zábavné absolvovat kurz o šamanismu u religionistky, která se na něj specializuje, a pak zavítat do podobné diskuse jako je tato. Nechtěli byste to tu přejmenovat spíš na naivní ezoterický new age neošamanismus?
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    HONZAL: asi jsem málo "psy"nadšenec ... ale nějak to moc nechápu kde vidíš to spojení s přírodou, když, pominu-li zkutečnost, že na psy většinou jezdí hipíci lační drog a společnosti, ani ta hudba už neni analogová, už se nehraje z gramců, ale z cedeček (a tenhle fenomén myslim prosák právě z psy a house partys do celý sceny). digitální hudbu přej dokážem vnímat jen my jako hudbu, timpádem pro astrál nic. tayk jsem moc neviděl, aby někdo na psíčku používal ty mastidla rituálně, spíš mi to přijde, že tam všichni mastej, co to de - spíš, aby od sebe utekli, než aby se našli - a když se případně ztratěj a musej se chvíli hledat, případně jejich prožitek m mistickonáboženskej náboj, je to spíš nějakej přesah, štěstí, milost než, že by někdo žádal o spojení, a slyšení svých nízkých proseb. málo se taky ví, že by se lidi sešli zatancovat, aby někoho léčili a podobně ...

    ne že bych v těch párty neviděl nějakou touhu po nebo volání našich kořenů, taky jsem na to kdysi přišel zkrz párty, ale jako na spirituální práci se na to myslim poukazovat nedá.
    a ani se to nedá brát jakože obřadně, i kdyby se pařilo na správnej datum, ten záměr je prostě někde jinde
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam