• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARALDBanky, bankovnictví, bankovní operace
    Vaše zkušenosti s českými bankami. V čem jste spokojeni, v čem ne. Zajímá vás, jak funguje banka uvnitř?

    [ mBank ] - klub spravovaný ADAMMem, kde lze získat odpovědi na dění uvnitř této banky
    rozbalit záhlaví
    ADAM
    ADAM --- ---
    AIAX: a kde že prosímtě jsi to ekonomické vzdělání získal?
    AIAX
    AIAX --- ---
    Zdar všem, možná teď přenesu diskuzi do trochu filozofičtější roviny, ale nedávno jsem narazil na pár informací, které vypadaly dost potrhle, ale stejně mně to vrtalo hlavou. Mám ekonomické vzdělání, ale ne specializované na bankovnictví, a tak doufám, že je tady někdo, kdo se v bankovnictví vyzná natolik, aby mi dokázal odpovědět.

    Známý mi před časem doporučil podivný dokument s názvem "The Money Masters" a knížku "The Creature from Jekyll Island" (přeložený úryvek např. zde: http://www.zvedavec.org/komentare/2008/01/2404-co-je-to-metoda-mandrake.htm), kde se vysvětluje, jak vznikl americký Fed, odkud se berou peníze a jak bankovní kartely ovládají svět. Jsem k podobným spikleneckým teoriím extrémně skeptický, ale tentokrát mi to nedalo a jal jsem se hledat nějaké rozumné názory, které by tyhle spekulace vyvrátily, ale na nic kloudného jsem nenarazil. Zdá se, že principy jako "fiat money" a "frakční rezervní bankovnictví" je fakt, který se bere jako samozřejmost.

    Takže se ptám - pokud je pravda, že centrální a soukromé banky vlastně vytvářejí peníze z ničeho, opravdu není problém, že ty peníze jsou nekryté? A může to tak jít donekonečna, aniž by se systém zhroutil. Logicky mi to smysl nedává, protože z přírodních věd je známo, že nekonečný exponenciální růst v konečném světě není možný.

    Díky za případná vysvětlení.
    RIMRR
    RIMRR --- ---
    ADAMM: díky za vyčerpávající info;)
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    Druhá věc ovšem je, že bys mohl oprávněně namítnout, že ti měli strhnout pouze poplatek za výběr - a že ti vznikla újma nedostupností prostředků. Na tvém místě bych se obrátil na Ombudsmana ČS.

    # e-mail: ombudsman@csas.cz (pro operativní řešení Vašeho podání uveďte, prosím, telefonní spojení)
    # telefon Po - Pá 8:30 - 17h - 844117118 (modrá linka)

    Taktéž dobrá metoda je obrátit se na tiskovou mluvčí - kgajduskova@csas.cz - a napsat ji, že máš známé v médiích a budeš věc v případě neochoty eskalovat. To funguje imho bezpečně v kterékoliv bance :) osobně mi tenhle typ stěžovatelů pije krev, ale to nic nemění na tom, že když se něco takového stane (včera to byl redaktor libereckého radiožurnálu), náprava musí být okamžitá, pokud je to jen trochu možné.
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    RIMRR: vycházím z informací, které mám od kolegyně z clearingu. řešili jsme to minulý týden, tohle jsem dohledal, takže dávám k dispozici. instrukce se označuje jako HD 33.

    Ve Vyhlášce ze dne 2.2.2004 (Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách) v par. 11 jsem našla technický postup bank při opravném zúčtování. Mimojiné se tam píše, že, banka, která chybu způsobí je oprávněna dát bance, která vede účet neoprávněného příjemce podnět k odepsání částky. Banka, která vede účet neoprávněného příjemce chybně zúčtované platby, je oprávněna do 3 měsíců ode dne vzniku chyby bez příjemcova souhlasu odepsat z jeho účtu tuto částku atd....a v par. 13 se píše, že není-li na odepsání chybně zúčtované částky na účtu neoprávněného příjemce dostatek peněz, banka, která vede tento, účet eviduje a zároveň blokuje docházející peněžní prostředky ve výši opravného zúčtování, nejdéle 3 měsíce od vzniku chyby...pak k poslední dni této lhůty pokud klient stále nemá na účtě dostetek peněz banka převede i částku nižší a to ve výši peněžnbích prostředků, které jsou k dispozici právě v poslední den této lhůty....
    RIMRR
    RIMRR --- ---
    prošel jsem s kámošem pár zákonů č. 21/1992 Sb, vyhlášku.. 62/2004 a nic takového nenašel.
    RIMRR
    RIMRR --- ---
    ADAMM: prosím, nevíš alespoň číslo zákona?
    NELDE
    NELDE --- ---
    YNZA: Pokud bys měl jejich IBAN, tak se to z něj dá odvodit.
    YNZA
    YNZA --- ---
    ADAMM: dik, dal sem to tam bez ni a sezralo to, tak snad to i dojde kam ma :)
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    YNZA: to jsou stare formaty. pomlcku ignoruj, cele to hod do cisla uctu.
    NELDE
    NELDE --- ---
    FEDAJKIN: Podle mně je za převod odpovědná ta BoI. Takže reklamuj, že peníze nedošly. Mělo by to jít přes nějaký mezinárodní clearing a tam se to mohlo ztratit.
    YNZA
    YNZA --- ---
    poradil by nekdo, potrebuju celkem urgentne poslat platbu na ucet v KB, jenze to na nejaky divny format 404440-571/0100.

    571 je predcisli a napsali mi to obracene? nebo je to skutecne 404440 predcisli a 571 cislo uctu?

    (Proc musi byt tak jednoducha vec nekdy tak slozita?)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Zdravim všechny. Právě sem absolvoval vyčerpávajíccí sérii telefoních hovorů, při kterých sem se snažil objevit svou zmizelou transakci, abych se dozvěděl, že chyba není na ničí straně. Doufam že tady v teple nyxu bude někdo vědět.

    Asi před dvěma týdny jsem si převedl určitou částu z Bank of Ireland do Komerční banky. Transakci jsem zadal přes internetbanking. Na výpisu se tvářilo vše v pořádku, peníze se mi strhly z učtu a tvářily se odeslaně. Leč na učet v kb nic nedošlo. Zašel jsem do BoI, kde mi řekli, že vše v pořádku. Poté jsem obvolával KB přes všechny expresní linky a poradce, aby mi nakonec oznámili že žádnou transakci neobdrželi. Iban, swift code jsem zkontroloval snad stokrát, i přes různý validátory abych ověřil ten co mi zobrazuje kb na výpisech, vše se tváří vpořádku.

    Takže peníze se odeslaly, ale nepřišly. Leč nikdo neví o problému. Jediný co mě napadá, jestli tam není nějaká intermediary bank, ale v zásadě sem ztracenej. předem díky.
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    RIMRR: banka má právo to požadovat a sám jsem se setkal v tomto případě s tím, že pracovník banky udělal chybu a pak to nechal všechno převádět zpět... v daném případě ovšem ten člověk peníze na účtu neměl a tak se mu tam udělala blokace (na tři měsíce) - to je dané ze zákona, že ta druhá banka musí první vyhovět...

    no ale myslím, že když na ně vyběhneš, tak ti to musí co nejrychleji zase poslat zpátky. vyhrožuj medializací, to na banky docela zabírá :)
    RIMRR
    RIMRR --- ---
    tak si odpovím - banka si ty prachy opravdu může vzít (ČS měla "štěstí" že jsem je tam měl).
    Jinak narazil jsem na zajímavost - podepisoval jsem v momentě rušení účtu dva "papíry". 1. protokol o zrušení údaje databáze karet (zneplatnění mé plat.karty) a 2. výpověď smlouvy (ve které ruším bank.účet a všechny souvis.služby). Je tam bod, že jsem si vědom toho, že zrušením Účtu zanikají veškeré příkazy a dispozice zadané k Účtu. A teď třešnička na dortu - obě tyto smlouvy mají uvedené dvě různé osoby ze strany banky, které mají být podepsané ale podpisy jsou shodné:) Jinak řečeno nevím, kdo je na smlouvě ze strany banky podepsán a zda je ta smlouva vůbec platná.

    Z toho plyne varování - vyhněte se ČS - drahé a neprofesionální služby. Špatnou zkušenost s touto bankou má více lidí z mého okolí.
    ADAM
    ADAM --- ---
    budu teď rušit tři účty u spořitelny. asi si to vyberu do hotovosti..
    RIMRR
    RIMRR --- ---
    Zdravim,
    má situace: rušil jsem účet u ČS a požádal jsem o převod zbylých prostředků na nový účet u nové banky. Těsně před zrušením účtu jsem vybral z bankomatu peníze, což slečna u přepážky ihned viděla. Dostal jsem od slečny informaci, že ČS si odečte z mého "starého" účtu peníze ve výši vybrané částky a poplatku za výběr z ATM a zbytek mi ČS pošle na nový účet v nové bance.

    Dnes - po 10 dnech - ČS zažádala mou novou banku o navrácení veškerých peněz zaslaných z mého starého účtu, protože zapomněli strhnout zmíněný výběr z bankomatu. Částka, kterou si ČS zapomněla před odesláním mých peněz strhnout je směšná vzhledem k celkovým zdrojům, které se na jejich popud vrátily nazpět.

    Dle mého soudu se jedná o chybu pracovníka ČS, kvůli kterému se nemohu nyní dostat ke svým zdrojům a mám v ohrožení pravidelné splátky za hypo. Přiznám se že jsem netušil, že cizí banka může požádat o navrácení zaslané částky bez souhlasu majitele účtu (to je otázka na někoho z vás, kteří se v tom vyznáte). Díky.
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    ANDY_WARHOL: Pochopil jsem to, jen mne zaujala ta shoda ulic :)
    ADAMM
    ADAMM --- ---
    VITI: neda, protože to je služba, která se v česku neřídí standardy visa - ale vlastními dohodami mezi bankami, které si to mezi sebou navzájem vyjednávají (obvykle jako barter). předpokládám, že v relativně brzké budoucnosti to bude možné u bankomatů Euronetu a Pharro. zatím ovšem ne.
    NELDE
    NELDE --- ---
    DAMIAN: Jenom čekat. Pozor trvá to asi 10 pracovních dní.
    DAMIAN
    DAMIAN --- ---
    Byl jsem tenhle tyden v mKiosku a zřídil jsem si učet včetně karty... musim ted ještě po přihlášení do internetbankingu znova tu kartu objednávat? nebo jenom čekat? nějak jsem se v tom mKiosku zapomněl zeptat jak to bude s kartou, tak ted nevim...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam