DONTRAGEDY: Ceník za použití Certis
http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/certis/index.html je na stránkách ČNB a je pevný. Tedy ten poplatek 1-9 haléřů za neprioritní platbu mimo exponované časy.
Ceník za služby Global Payments nevím, jestli je pevný, o mnou zmíněné ceně jsem se kdysi bavil s členem představenstva menší banky. Je možné, že větší banky mají lepší podmínky, ale nemyslím si, že o moc, moc prostoru pro vyjednávání tam není a Global payments jako de facto monopol nic moc k ústupkům netlačí. Česká spořitelna má vlastní autorizační centrum a tudíž služeb Global payments nevyužívá (mám pocit, že jako jediná banka u nás, ale mohu se mýlit). Je to vhodný kandidát na "druhou banku", zejména v zahraničí. Protože když vypadne systém Global payments, tak nejde zaplatit žádnou z karet vydaných českými bankami, kromě ČS, na jednu takovou situaci si v minulosti pamatuji. Ale platné to bylo jen v zahraničí, v ČR to stejně nešlo - obchodníkům nefungovaly terminály, pokud je měli od jiných bank, v těch spořitelních zase nefungovaly karty jiných bank - nebylo je jak je ověřit. Čistě teoreticky šlo zaplatit kartou ČS na terminálu ČS, ale protože to pokladní nevěděly, ani to nezkusily.
Co se týče bankomatů - "pravé" offline bankomaty u nás už nejsou. Kdysi bývaly a šlo díky nim čerpat bezplatný krátkodobý kontokorent, zkrátka vybrat z karty více peněz, než bylo na účtu. Mělo to svoje omezení (výše částky, celý limit nešel vyčerpat kartou, muselo se v krátkém okně udělat bezhotovostní převod z účtu a výběr z bankomatu), ale šlo to. Když to klient včas vrátil (např. věděl, že mu zítra přijde výplata), ani nedostal pokutu za nepovolený debet. Dnes už něco takového není možné, poslední banka, o které vím, že to ve velmi omezené formě umožňovala byla Fio, posílala zůstatek na účtu do Global payments 4 krát denně, takže tam bylo vždy několikahodinové okno, kdy šlo zůstatek na účtu poslat převodem pryč a zároveň stejnou částku vybrat z bankomatu. Co mohla být pro někoho výhoda, byla zároveň nevýhoda - po příchodu peněz na účet je bylo možné vybrat až po několika hodinách. Dnes už to neplatí, i když ještě před rokem se mi něco podobného podařilo i když v opačném pořadí. Nejdříve jsem vybral kartou a následně provedl převod z účtu, čímž jsem se dostal pod minimální zůstatek 100 Kč. Ale to nebylo způsobeno offline autorizací, ale tím, že u FIO (alespoň v tu dobu) blokace nesnižovaly disponibilní zůstatek.
Co se týče zůstatku při platbě či výběru z bankomatu - standardní postup je ten, že bankomat (terminál) se zeptá v autorizačním centru (tedy u Global payments), zda může provést danou výši platby a dostane odpověď pouze ano/ne. Lze to ale udělat i sdělením zůstatku (některé bankomaty ho po výběru tisknou na lístek). Celý vtip je schovaný v tom, že jak u výběru z bankomatu, tak u platby u obchodníka je výše poplatku pevně zakotvena smlouvami (u plateb je to určité procento z transakce, u výběrů z bankomatů to je buď pevná částka nebo procento z transakce nebo obojí), takže provozovatel bankomatu si nemůže moc vymýšlet a tím pádem ani autorizační centrum mu nemůže naúčtovat částku, kterou z realizace služby nepokryje. Ostatně to je důvod hromadného zavádění "debit" karet. Ještě před pár lety zde nebyly, byly Visa Classic, Visa Electron, Maestro, Mastercard, Mastercard/Visa Gold, atd. Na první pohled nešla rozeznat kreditní a debetní karta a ani některé terminály to nepoznaly, klienti mívali problém v zahraničí, když se jich obsluha zeptala, jestli je karta "debit" nebo "kredit" a oni po pravdě uvedli "debit", platba neprošla. Pak se podařilo karetním společnostem prosadit "debit" karty a vnutit provozovatelům bankomatů pevný (nižší) poplatek za výběr systémem "chceš akceptovat "debit" karty? Pak musíš akceptovat i námi určený poplatek". To mělo za následek několik věci:
1) velmi rychlé rozšíření "debit" karet, nejdříve mezi bankami, které neměly vlastní bankomaty, protože ty ušetří nejvíce
2) zlevnění výběrů z cizích bankomatů u bank s agresivní cenovou politikou, zavedení neomezeného počtu výběrů
3) bankomaty si začaly účtovat vlastní poplatky při výběru zahraničními kartami (obvykle ve výši kolem 5-6 USD), stalo se mi to už v Thajsku, Kambodži, Brazílii
Když to tedy shrnu - i při jiných transakcích, než je výběr z bankomatu, se provádí dotaz na zůstatek, ovšem díky různým smlouvám není možné účtovat nějaký zvýšený poplatek. Ovšem samotná služba "dotaz na zůstatek" není těmito smlouvami tak omezena, proto je zde poplatek vyšší.
Každopádně budu-li mluvit o výběru z bankomatu v rámci ČR, tak ten vždy provádí dotaz do Global Payments (nejde-li o kartu a bankomat stejné banky a i zde to jde v některých případech přes Global payments). Systém tak musí být poměrně robusně konstruován (aby zvládl i tisíce transakcí najednou - dotazy z různých bankomatů či terminálů do stejného centrálního systému současně), protože i několikavteřinový (natož minutový nebo hodinový) výpadek má za následek nefunkčnost plateb nebo výběrů. Naproti tomu dávkový systém zasílání plateb do CERTISu toto zvládat nemusí, navíc nepříjímá dávky nonstop (o svátcích, víkendech a mezi 16. a 17. hodinou). Nějaké lokální přetížení v řádu vteřin nebo minut tak nikdo vlastně ani nezpozoruje (ne že by k němu pravidelně docházelo, ale nemusí tam mít takovou rezervu). Výsledkem je, že je výrazně levnější. Však také prioritní platby jsou opět mnohonásobně dražší, než neprioritní. Základní cena prioritní platby je 1 Kč (oproti 9 haléřům u neprioritní), příplatek za podání dávky ve špičce je 1 Kč (mezi 13:00 a 14:30) a 4 Kč (mezi 14:30 a 16:00). Ovšem to nebrání komerčním bankám si za prioritní platbu naúčtovat i více než sto korun.