• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARALDBanky, bankovnictví, bankovní operace
    Vaše zkušenosti s českými bankami. V čem jste spokojeni, v čem ne. Zajímá vás, jak funguje banka uvnitř?

    [ mBank ] - klub spravovaný ADAMMem, kde lze získat odpovědi na dění uvnitř této banky
    rozbalit záhlaví
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    NELDE:
    MAGE: Pracoval jsem u Schleckera (drogerie, zkrachovali, jejich prodejny převzala Teta) a tam náklady na práci s hotovostí nebyly - jednoduše je do banky odnesla vedoucí o své polední pauze ;)

    STEPNI_VLK: když bude obchodník chtít, poradí si. Může mít imprinter - ledaskde ho mají, ale práší se na něj, protože ho personál neumí použít. Je také možné mít bateriový terminál se SIM kartou, je to jen o motivaci.

    KOC256: před pár týdny jsem měl možnost si užít srovnání ČD, RJ a LE. Potřeboval jsem se dostat z Pardubic a všechny vlaky měly zpoždění.
    Poznatky: u LE a RJ není možné koupit jízdenku přes Internet na zpožděný vlak, pokud již je po čase plánovaného odjezdu. U ČD si nejsem úplně jist, jestli jsem jejich systém správně pochopil, ale na konkrétní spoj (s rezervací místa) to možné není, nicméně šlo by koupit na danou trať bez rezervace a jet čímkoliv (jen by to bylo dražší než na konkrétní spoj a bez té rezervace, což vzhledem situaci by se dalo očekávat, že bych celou cestu stál).
    Nejbližší spoj byl zpožděný LE. Jelikož nebylo možné koupit jízdenku přes Internet, volal jsem na infolinku a po proklikání se "plechovou hubou" zvolil "koupi jízdenky přes telefon". Ani zde jsem neuspěl ze stejného důvodu jako u RJ. Není možné koupit jízdenku na vlak, který dle jízdního řádu už odjel (i když do stanice ještě nedorazil). Poradili mi, že si ji můžu koupit ve vlaku, ale s přirážkou 50 Kč. Vzhledem k tomu, že i bez přirážky byl LE jednoznačně nejdražší, rozhodl jsem se nakonec přes Internet koupit RJ, který jel asi za 45 minut a který byl jeden z prvních nezpožděných vlaků toho dne a šlo na něj koupit jízdenku přes Internet. Sice jsem dorazil od 45 minut později, ale cenově naprosto bezkonkurenčně, proti LE cena méně než poloviční, levnější i než ČD (ne o tolik ale s jistotou místa). Nevím jak je to s platbou kartou u RJ ve vlaku, ale přes Internet to není problém.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    OMNISLASH: My kupř. nikde nic nedeklarujeme a hosté se nás běžně ptají, jestli vůbec mohou platit kartou. To jen na doplnění. Jinak tomu, co jsi zažil, tleskám - to je samozřejmě pohostinnost na nejvyšší možné úrovni.

    Nepůsobím tu jako zástupce či mluvčí našeho baru, chraň bůh! Psal jsem to sám za sebe jako svůj názor - jsem v tomhle poněkud paranoidní zpátečník, navíc ovlivněný shlédnutím filmu Nepřítel státu. ;) Prostě jsem jen použil příklad z práce pro ilustraci (asi jsem to měl napsat jasněji - moje chyba). Pokud by se něco takového stalo u nás, tedy že někomu něco slíbím a pak nemohu splnit, dovedu si živě představit, že by se to řešilo obdobně. Sám vždy, když něco podělám, doplňuji omluvu také nějakou tou pozorností na účet podniku a beru to jako samozřejmost.

    NELDE: Jo takhle, tys to myslel z pohledu obchodníka. To jsem tě špatně pochopil. V tom případě bych tedy ještě doplnil jako nevýhodu karty její nefunkčnost z jakéhokoli důvodu. Výpadek proudu v podniku, nefunkčnost terminálu, chyba na straně banky, nedostatek hotovosti na účtu apod. A ano, i tyhle věci se prostě dějí. Zrovna nedávno vypadl proud v celé čtvrti a v takovém případě kartou prostě nezaplatíš, i kdyby ses na hlavu stavěl, a i kdyby ti to obchodník předtím třebas desetkrát slíbil. A chyba není ani na tvé straně, ani na straně toho obchodníka. V tomhle vidím mimochodem obrovskou nevýhodu a zároveň zranitelnost celého našeho současného "online světa" - není zdroj energie, není svět. A i proto mi přijde nesmyslné chtít rušit platbu v hotovosti.
    MAGE
    MAGE --- ---
    NELDE: musíš s tím jezdit do banky, tam to asi taky nebudou chtít brát zadarmo a cestou tě může někdo obrat...
    NELDE
    NELDE --- ---
    STEPNI_VLK: Nevýhoda karty je v poplatcích pro obchodníky. Nevýhoda hotovosti je v manipulaci - přepočítávání, nutnost mít na vrácení, vést evidenci.
    NOISEGATE
    NOISEGATE --- ---
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    moje zkusenost s placenim / neplacenim kartou a obdivuhodnym vyresenim:

    nejaky rok a neco zpet jsme byli ve 4 zapijet kamaradovu svobodu v praze. nejdrive jsme se zastavili v nejakeho steak vyvarovne. nevzpomenu si na nazev, ale velmi mile prekvapilo. takovy jakoby vetsi sklep, cervene cihlovane, klenby, v chodbe pult s konkretnimi kusy masa, aby zakaznik vedel, co si objednava. meli brat karty, na coz jsme se radeji hned pri vstupu zeptali. ujistili nas, ze karty berou. pojedli jsme nejake vyborne steaky, popili nejaka pivka. kdyz jsem sel kolem baru na wc, odchytil me cisnik. velmi se omlouval a vysvetloval, ze se jim nejak porouchal platebni terminal. ze se jim to nestava, velmi je to mrzi a pokud by bylo mozne, abychom platili v hotovosti. ze si uvedomuji, ze nam tim pusobi komplikaci, kdyz uz jsme se na ty karty ptali a ze by nam radi jako kompenzaci za to nabidli 15% slevu. rikal jsem, ze by to nemel byt problem. kdyz jsem se vratil z wc, pristaly nam na stole jeste nejake rumy jako omluva

    dost me to zaskocilo, protoze jsem zvykly spis na takove to ceske, co tady bylo popsano nize: "blbi jdou do baru jen s kartou a co jako cekaji, kdyz mi nebude fungovat terminal?!". je videt, ze kdyz se chce, da se to resit i slusne a rozhodne to udelalo dojem

    chci tim rict, ono je fakt hrozne hloupe mluvit o naivnich zakaznicich, co jdou do baru jen s kartou bez hotovosti. naopak je asi dobre si uvedomit, ze pokud davam jasne najevo, ze platby kartou prijimam (at uz nalepkou ve dverich, nebo na webu, ustnim sdelenim, etc,..), tak ten "naivni zakaznik" dost mozna u me utraci i prave proto, ze pocita s tim deklarovanym placenim kartou a ze kdyby od zacatku vedel, ze kartou nebude moci platit, tak ke mne jednoduse nejde a zadny problem mu nevznikne
    ALTOR
    ALTOR --- ---
    PATRIKCHRZ: jo diky, taky sem to udelal.
    Trochu mne iritovalo, ze kdyz jsem mu zavolal 3 dny zpatky a ptal se jestli mi muze usetrit cas abych si nemusel zakladat ucet u creditas, tak mi rekl, ze ne, ze je to jen pro ty kteri jsou u nich ochotni nechat pres 3m.

    O 3 dny zpet, po zalozeni uctu u Kreditas to hned jde. Chapu ten princip, ze ne vsem se do toho chce, ale tohle bylo tak trochu otravny. Premyslel jsem, ze se jim na to vykaslu, ale zase urok je to rozumnej a byli prvni kdo s nim sli nahoru, tak si neco za odvahu zaslouzej.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    MAGE: Mne je to úplně jasný - jako číšník jsem vyplňoval "tip report", z kterýho mi to pak počítali :) Pak ale má říct, že ho serou daně a příště bude volit nějakou pravicovou stranu (místo soc/levice), co slibuje jejich snížení - a ne že mu to sebere EET, u kterýho o žádných srážkách nevím.

    A protože předpokládám nevinnu, zvláště když ji explicitně deklaruje, tak se ptám, kde to tedy mizí…
    MAGE
    MAGE --- ---
    NAVARA: tak byva to tak ze spropitne jde primo na ruku...
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    MAGE: píše že daně (z příjmu, zdravotní, sociální,…) neojebává, takže jsem docela zvědav, kde jinde se mu ta půlka ztratí a jakou roli v tom hraje EET
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    STEPNI_VLK: však jsem psal, že když bude někdo chtít dát spropitné za mimořádný výkon, tak si způsob vždy najde (i kdyby se tam měl vrátit druhý den). Za standardní službu (přijmu objednávku, přinesu ji, zkasíruji) má být obsluha zahrnuta v ceně - ať už v ceně jídla nebo ve stolovném (hodně jsem se s tím setkal v Itálii; to mi přijde i lepší, protože % sazba zbytečně prodražuje dražší pokrmy).

    Velmi zajímavý (a pro mne nejlepší) způsob úhrady ceny za obsluhu (a vůbec provoz restaurace) jsem zažil v ostravském 2TO2 baru. Zde se platí za strávený čas - 25 Kč za půl hodiny přes den a 35 Kč večer. Díky tomu je pití za +/- režijní ceny (slitím panáků do flašky by se člověk dostal cca na cenu dané lahve v běžné obchodní síti), což vybízí k tomu vyzkoušet dražší pití - proč si dávat za 18 Kč panáka Bacardi, když si za 55 můžete dát Zacapu. Ideální příležitost vyzkoušet pití, které v baru stojí (někdy i hodně) přes stovku za panáka a přes tisícovku za lahev, když ani nevíte, jestli vám bude chutnat. Zároveň vás z baru nebude nikdo vyhánět, když tam budete sedět o 1 panáku (ne, nebudete, tolik rumu (a za svoje :D ) jsem snad nikdy jinde za večer nevypil).
    MAGE
    MAGE --- ---
    NAVARA: jsou to prijmy a mel bys to danit =)
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    STEPNI_VLK: Co ti z toho spropitného, krom procenta poplatku pro banku, zmizí?
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    RATTKIN: Můžu ti s klidem indiána říct, že se ti to opravdu spíše zdá. Jsou směny, kdy třebas až 70 % plateb proběhne bezhotovostně. Poměrně často je to 50:50. A kde jsi z mého příspěvku vyčetl nějaké podvádění, to je mi popravdě záhadou.

    NELDE: Můžeš, prosím, konkrétně specifikovat, jaké jsou ty nevýhody obojího?

    Jinak, to že vám někdo daní spropitné, není debilní pro toho, kdo ho dává, protože ten také ze svého příjmu obvykle daně platí. - Tady jen víceméně opakuji názory našich hostů. Někdo prostě chce ocenit to, co jsme pro něj udělali, a nelíbí se mu, že nám z toho spropitného nejde celá částka.

    A spropitné vnímám spíše tak, jak ho popsal Patrik, tedy ne, jako něco samozřejmého, ale spíše odměnu za nějaký mimořádný výkon. Rozhodně se nepohoršuju nad tím, když mi někdo spropitné nedá.

    PATRIKCHRZ: Budu se opakovat, ale kde jsi - probůh - v mém příspěvku vyčetl něco o vynucování spropitného? Já naopak nikdy tuhle větu nepoužil a vždy mi bylo žinantní se kohokoli při platbě kartou ptát, zda chce zadat spropitné. Že to někteří lidé dělají, to je věc jiná. Ale o tu mi v mém příspěvku rozhodně nešlo. Jediné, co jsem vlastně chtěl říct, je to, že mi přijde minimálně naivní spoléhat na to, že všude zaplatím kartou a nemít u sebe dostatečnou hotovost. Nic víc a nic míň.

    Tímto končím OT a zároveň se omlouvám za to, že jsem ho tu svým příspěvkem vyvolal.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    PATRIKCHRZ: Je to taková podivná kombinace amerického přístupu spropitné vždy, kdy ovšem čísníci (resp. všechny tips person) mají výjímku z minimální mzdy, kterou mohou mít až třetinovou oproti ostatním bez dýšek; a českého ojebávání zákonů o daních a povinném pojištění, kdy je větší část platu vyplácena načerno a dýška jsou toho neevidovanou součástí.

    Takže zrušení hotovosti, aby i v restauracích a hotelech bylo nutné platíit dle skutečného stavu, by mohlo pořešit i tenhle problém s nucenýma dýškama, protože už by nemělo pointu dávat ofiko minimální mzdu…
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    STEPNI_VLK: co mi dokáže fakt otrávit večer, je, když si obsluha doslova vynucuje spropitné - platím kartou a obsluha "a teď můžete zadat spropitné".
    Jak píše Nelde, běžná služba má být započítána v ceně (v supermarketu, na benzínce nebo v McD taky nikdo nechce spropitné). Když bude chtít zákazník z vlastní vůle dát nějaké spropitné (za mimořádný "výkon"), tak si nějaký způsob, jak ho dát, najde.

    RATTKIN: ideální by byla jednotná DPH, více sazeb jen nahrává různým podvodům a "optimalizacím"
    NELDE
    NELDE --- ---
    STEPNI_VLK: Jenže s tím spropitným je to problém, že se vůbec dává (o nějaké "zvyklostní" velikosti ani nemluvě). Obsluha má mít odměnu započítanou v cenách, stejně jako ostatní.
    Jinak, to že vám někdo daní spropitné, není debilní pro toho, kdo ho dává, protože ten také ze svého příjmu obvykle daně platí.
    Debilní pro klienta je platit kartou a dávat spropitné hotově - to jsou dvě platby, takže máš nevýhody obojího.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    STEPNI_VLK: já jsem ten magor. ale zdá se mi že kromě mě všichni platí hotové. ale pro mě je to pohodlnější a je to i rychlejší.
    toho eet pána jsem nevolil. správně řešení je snížení DPH na potraviny na 8%, jako to naši v Polsku, nebo zvýšení platů jako to naši v Germanii, ne České řešení podvádět.
    KEJKLIR
    KEJKLIR --- ---
    Setkali jste se prosím někdo u Revolut karty při placeni online přes GoPay s problémem? Co je na Revolut kartě potvrzení přes 3D Secure (potvrzení platby v aplikaci),tak mi od té doby přes GoPay platit nejde. Vždycky to zahlásí chybu kvůli tomu 3D Secure. Zkoušel jsem googlit,ale na nic jsem nenarazil. Jde to nějak obejít/vyřešit?
    KOC256
    KOC256 --- ---
    NELDE: Jsem pro. Mozna jsem jen nenarazil, ale nejsem prilis paranojidni. Treba ted celou dovolenou (7 lidi) jsem ustal “jen” s mobilem (AP) a mozna by sla i ta kreditka pri pujceni auta resit skrz AP. V zaloze samozrejme byly ruzne karty od ruznych bank, ale az na jeden zminovany fail jsem to ustal s revolutkou v AP.
    Jeste za par hodin asi narazim, protoze bude mit revolutka planovany vypadek 3-6AM, kdy se zrovna budu presunovat na letiste a docepovavat PHM+cosik na jidlo.
    NELDE
    NELDE --- ---
    KOC256: Ono to stejně skončí biometrikou. Přiloží se oko a pak si člověk vybere kterou kartu chce použít.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    PATRIKCHRZ: No AP je pro me velka vyhoda. Jako ty nerad saskujes s mobilem, ja zase nechci vytahovat penezenku a riskovat ze mi neco vypadne z “kabelky” nebo penezenky, kam pak dat penezenku? Nebo narychlo zatridit kartu, zavrit, dat do kabelky a zapnout. Mobil mam vzdy v kapse a neresim. Pro me je vzdy “nocni mura” pujceni auta kde vytahuji ridicak, obcanku/pas a jeste kreditku. Ted to vse drzim v ruce a do toho mam neco vyplnovat. Otevreny batoh, vsechno na stole atd. No.

    Hlavni je, ze si kazdy umime najit to svoje...
    PATRIKCHRZ
    PATRIKCHRZ --- ---
    KOC256: je to, samozřejmě, obchodní rozhodnutí banky, ale zavést nějakou službu a pak motivovat lidi, aby ji moc nepoužívali je takové "postavil si hospodu, ale chodili mu tam lidi". Zavedení jakékoliv služby znamená náklady, její udržování také, nedává pak moc smysl motivovat lidi proti jejímu užívání, krom toho, že to dost blbě vypadá, je to nákladné (i kdyby z normálních plateb dala banka bonus třeba 0,1 %, tak to útraty (ze kterých bude zisk, ne takové ty quasi cash transakce, ze kterých často zisk není) moc nezvýší, ale akorát to odčerpá zisk ze všech), to už je lepší danou službu vůbec nezavádět - zkrátka marketingově lépe vypadá, když firma danou službu nemá, než když ji má implementovanou nějak blbě.

    Ale, samozřejmě, je to obchodní rozhodnutí. Já požaduji především kvalitní implementaci klasické platební karty, tj. embosovanou, s čipem (pokud možno standardním, i to je u některých bank problém, že mají nestandardní velikost čipu a ten pak na některých terminálech nefunguje) a s možností správy limitů (tj. možnost nastavit dostatečné limity pro platby i výběry z bankomatu - rozhodně více než 100 000 Kč, možnost nastavit zvlášť limity pro různé druhy transakcí), s kvalitním plastem karty (který vydrží po celou dobu platnosti karty.
    Další důležitá vlastnost jsou dobré směnné kurzy a poplatky (vedení, výběry v tuzemsku i zahraničí). A samozřejmě rád využiji nějakých vratek, pokud karta dává.

    pak dlooouho, dlooouho nic, pak případná pojištění (pokud jsou ke kartě zdarma nebo za splnění podmínek).

    Jestli banka podporuje nějaký XY Pay mě zajímá, jen pokud je nějak zvýhodněn - a to využiji, shrábnu výhodu a danou službu opět zruším. Netoužím potom šaškovat u pokladny s mobilem - kde při manipulaci s nákupem ještě tak hrozí jeho rozbití nebo odcizení.

    Ale chápu, že ne každý to má tak, mám známého, pro kterého je rozhodující možnost platit hodinkami, protože na běhání si s sebou nebere ani peněženku, ani mobil, má Garminy, takže GP je pro něj důvodem ke změně banky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam