• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FINpoezie & texty různých autorů
    SONA1
    SONA1 --- ---
    ... třicet pět let mačkám zelený a červený knoflík mého presu, třicet pět ale i let piju džbány piva nikoliv pro pití, já mám hrůzu z opilců, já piju, abych napomáhal myšlení, abych líp se dostal do samotného srdce textů, protože to, co já čtu, to není ani pro zábavu, ani abych si ukrátil dlouhou chvíli, nebo dokonce abych líp usnul, já, který žiji v zemi, ve které patnáct generací umí číst a psát, já piju, abych ze čtení už nikdy nemohl spát, abych ze čtení dostal třasavku, protože já sdílím s Hegelem ten názor, že ušlechtilý člověk je málo šlechticem a zločinec málo vrahem. Kdybych já uměl psát, napsal bych knihu o větším štěstí a o větším neštěstí člověka. Knihami a z knih jsem se poučil, že nebesa nejsou vůbec humánní a člověk, kterému to myslí, tak taky humánní není, ne že by nechtěl, ale že to odporuje správnému myšlení. Pod mýma rukama a v mém hydraulickém lisu hynou vzácné knihy a já tomu proudu a průtočnosti nemohu zabránit. Nejsem víc než něžný řezník.

    Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota (třetí varianta)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    UŽOVKA

    Rudolfu Černému

    Spí, mrtva je užovka v upolínu,
    má barvu pláče její zvadlá pleť,
    a na ruce jak padá zeleň stínů,
    na křídlech milovat, ó považ teď.

    Tak s hlavou nazad obrácenou dřímá,
    jak mrtvé dny se nazpět dívají,
    má barvu řek, a nehledět už zpříma,
    hle, dávná marnost rozkázala jí.

    Skloňte se, sosen sloupy jantarové,
    sudlice trav, kde mihla se v dny nové
    nit stříbrná, již sotva postřehls.

    Džbán výšek rozbit, tuhne draslo slz...
    Má barvu pláče, řek a mokrých stínů,
    spí, mrtva je užovka v upolínu.

    Jan Zahradníček, Jeřáby, 1933
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ŠPANĚLSKÉ ZÁTIŠÍ

    Za kamenem, provrtaném mlži
    do tvaru lebky, pustém jak sierra,
    mohu vidět muže v pokleku.
    Je docela nahý ten muž
    a má pozdviženou obrovskou dlaň
    a dívá se do toho chiromantikého zrcadla
    na býka - řítí se na něho za zády.

    Symbol bezpečí je vyznačován
    červeným terčem na ohradě, ale to,
    co přináší barvu čistou do ruda,
    je krev, kterou rozehrává srdce, tep,
    jemuž přezdívají Nevímedne Anihodiny,
    a přestože muleta života bude nakonec
    stejně roztržena neblahým rohem,
    bráníme se, proklínáme, nechceme ---


    (Emil Juliš, Hra o smysl, Severočeské nakladatelství, 1990)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    násilí bez předsudků

    násilí bez předsudků je
    dát cizímu pánovi na nástupišti
    pěstí
    nastavit nohu dítěti který
    běží kolem
    násilí bez předsudků je
    znásilnění
    bodnutí člověka na ulici
    nožem do zad
    jen
    tak
    protnout dva příběhy
    jednou událostí
    v jednu chvíli-
    sblížení
    sblížení

    sblížení


    sblížení



    sblížení


    Jan Těsnohlídek ml. - Násilí bez předsudků
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Jak se lekáme
    když vyletí kámen

    těch kruhů na hladině
    něž doskáče

    Obraz co se mine
    a nikomu nechybí

    Uzavřená
    zrcadlící voda
    nebe a klid

    A zas je po smrti


    Viola Fischerová - Předkonec
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Tenkrát býval sníh fajn
    když jsme se na sáňkách
    řítili z kopce

    dole přeletěli potok
    a domů se vraceli večer
    v teplácích zmrzlých na kost

    Ten dnes dává víc
    Zasype
    -alespoň na pár dní-
    zející hlínu


    Viola Fischerová - Předkonec
    FIN
    FIN --- ---
    Středem města – jeho stále tlukoucím srdcem – místem, které přitahuje kroky a kde se chodec octne podivně, nádherně, aniž na to myslel, zde není náměstí, ale most. Za všech ročních období, v kteroukoliv hodinu je třeba postát na Karlově mostě, kde jsme zřídka sami: za blahodárného silného jarního nakyslého větru, který rozcuchává celý kopec, když se sníh snáší hustě na Malou Stranu, jež usnula v bílém světě, už vás volají pouze kamenní chodci: ráno za čerstvého prášení vzduchu, abyste pohlédli na Hrad, jak rozkládá svá průčelí na hukotem vod, i večer, abyste naslouchali svěřování soch.

    Claude Dourguin
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Vítr, co vstal,
    ač ani list
    nestačil rozechvět,
    jen se sebou si chladně hrál,
    kde končí ptačí svět.
    Vítr, co vzbudil tesknou slast,
    jak vlna rozchodu,
    zklidněná mrazem víry v to,
    co nikdo neshlédl.



    Emily Dickinsonová
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Vilém Závada
    A PŘECE



    Už jsem jako veřejná zpovědnice,
    co lidí chodívá se ke mně zpovídat.
    Beru na sebe všechny hříchy světa,
    jak mám z nich potom rozhřešení dát?

    Už jsem jako veřejná nemocnice,
    kde není volný ani jeden kout.
    Sám trpím všemi chorobami lidstva
    a každý nemocný chce ve mně ulehnout.

    Už jsem jako ty městské hřbitovy,
    co leží ve mně mrtvých, kost na kosti.
    Dlouhým schodištěm hrobů sestupuji
    dolů až na dno, na tržiště marnosti.

    Já také denně stokrát umírám,
    uvnitř jak ohořelé dřevo zčernalý.
    Nemyslím ale na nářky a na máry,
    spíš na snoubení, kolébky a chorály.

    Tam, kde se lidé svíjejí a reptají,
    ukazuji jak střelka u kompasu
    vždy na sluneční stranu života,
    na jeho vznešenost, na jeho krásu.

    Hledívám dlouze k ozářeným vrcholům,
    až rozpustí se ve mně všechen kal.
    Už necítím křehkost a bídu člověka,
    když první kroky k hvězdám udělal.

    Nasednu jednou do podzemní dráhy,
    abych si našel poslední svůj byt.
    A z něho potom budu zemi žehnati,
    že směl jsem na ní aspoň chvíli žít.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    stíny se dlouží vítr v polích stárne
    je příliš ticho začíná se hra
    na slepou bábu v sladkost upadáme
    a chyba broskví by nás zabila

    Jan Skácel: Chyba broskví
    FIN
    FIN --- ---
    Smutno je mi
    Vlasta Redl


    Smutno je mi
    Smutno je mi
    Na ten smutek není lék
    Slíbil jsem ti
    Že se změním
    A skutek neutek'

    Změnil jsem se od základu
    Jak's to chtěla johohó
    Jenže to má jednu vadu
    Že už není pro koho

    Smutno je mi
    Smutno je mi
    A nikdo nic netuší
    Nikdo si na týhle zemi
    Pro mě slzy nesuší

    Je to pěkné nadělení
    Proměnit se docela
    Ale nejhorší je pomyšlení
    Že už bys mě stejně nechtěla.

    Smutno je mi
    Moje milá
    Když tak píšu po nocích
    A ta láska
    Ta mi zbyla
    Nemůžu si pomoci

    Co lidí se na mě dívá
    Poslouchá a přemýšlí
    A já tobě hraju
    Tobě zpívám
    A ty dávno neslyšíš

    Smutno je mi
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Jdu z prkna na prkno
    pozorně, pomalu.
    Nad hlavou cítím světlo hvězd
    a moře okolo.

    Nevím, zda konečný
    nebude příští krok.
    To dává chůzi prekérnost,
    zvanou též zkušenost.


    E. Dickinsonová
    FIN
    FIN --- ---
    byla to oáza, nebo fatamorgána
    v níž jsem nalezl modrý dům?

    tak či onak byl prázdný
    na zemi v něm ležela
    prázdná láhev od zavařeniny
    plná odložených vzpomínek
    které už neměly páteř


    Martin Švanda, Petrolejová vesnice
    FIN
    FIN --- ---
    DÉLKY TRVÁNÍ
    Art Garfunkel


    1. vdech-výdech: 4 sekundy
    2. roztříštění vlny o břeh: 10 sekund
    3. umytí a usušení: 80 minut
    4. nízký příliv a odliv: 6 hodin
    5. produktivní nahrávací frekvence: 12 hodin
    6. od říznutí k zahojení: 8 dní
    7. listí na stromě: 6 měsíců
    8. zapomenutí kamarádovy urážky: 1-5 roků
    9. správné ohrnutí záložek u kalhot: 28 let
    10. civilizace: 400 let
    11. překonání ztráty pravé lásky: věčnost


    překlad: Michal Bystrov
    LITTLEFOX
    LITTLEFOX --- ---
    Sníme – je to dobré, že sníme,
    ranilo by nás, vzhůru být.
    Však protože hra nás vraždí,
    a my hrajem – zní křik.

    To nic! Lidé mřou navenek,
    krev tu věc v sobě má.
    My ale v dramatu mřeme
    a drama neumírá.

    S nedůvěrou se střetnem,
    oba zrak otevřený,
    zdali vidina není omyl,
    a zbledlé překvapení

    nás nezmrazí v dřík žuly,
    jen s věkem, se jmény
    a možná i s egyptským rčením –
    je obezřelé, snít.


    E. Dickinsonová
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    UBIK: dobrá, dobrá, mažu...ale naposled to tu bylo 9. 1. 2007...to mi nepřijde zas tak nedávno...
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Jan Placák/Procházka sadem

    ***

    Noční korespondence přátel

    Vzal sis Stilnox? Píše Honza
    Vzal, odpovídá Ivan
    A co?
    Nic.
    Já si vzal taky jeden, a nic.
    Vem si Rivotril, píše Honza
    Už jsem si vzal, odpovídá Ivan
    A co?
    Nic.
    Já si vzal taky jeden, a nic.
    Vem si Nitrazepan, píše Honza
    Už jsem si vzal, odpovídá Ivan
    A co?
    Nic.
    Já si vzal taky jeden, a nic.
    Vem si Rohypnol, píše Honza
    Už jsem si vzal, odpovídá Ivan
    A co?
    Nic.
    Já si vzal taky jeden a nic.
    Vem si do postele lahev whisky, píše Honza
    Už jsem si vzal, odpovídá Ivan
    A co?
    Nic, ale aspoň něco.
    Já si ji taky vzal, a nic, ale máš pravdu, aspoň něco.


    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Jan Placák/Procházka sadem

    ***

    Svalit se do trávy
    a nic nedělat
    jen se dívat
    jenom ne na lidi
    jen poslouchat
    jenom ne slova.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Jan Placák/Procházka sadem

    ***

    Slunce tu nezapadá
    ale prostě se schová za mraky
    a najednou je tma

    Snad kdysi
    za svitu praskající louče
    svou rukou neumělou
    jsem na stěnu namaloval
    co rád bych pojedl k večeři.
    UBIK
    UBIK --- ---
    Zima

    Stále jsem hovořil o zimohrádku, až jsi řekla: tak mě
                                                                             tam zaveď.
    A tu jsem se počal vymlouvat: možná, že se zklameš,
    je to uprostřed polí a v lese jsou divoké kočky,
    na schodech jsou sochy, které si ovívají pohlaví lopuchou,
    nebudou se ti líbit.
    Přiznám se, řekl jsem, že jsem si něco vymyslel.
    Ale tys uhodla, že jsem si vymyslel všecko, a řeklas:
    už si taky myslím, že by se mi nelíbil,
    nemám ráda divoké kočky a nikdo nás tam nečeká,
    nemysli na to.


    (Ivan Wernisch, Zimohrádek, 1965)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam