• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIEKT0: byl jsi za posledních 5 let v autoservisu? Dneska se skoro nic neopravuje, dneska se stejně mění součástka za součástku. Převodovka, altík, kompresor z klimatizace ... Ta poškozená se pak případně pošle někam na repas.
    Jinak kolo obsahuje brzy a pneu už dneska a stejně se neposílá do fabriky jako celek, ale mění se jen součástky (zrovna u brzd nebo pneu teda toho není moc co opravovat, to je třeba měnit tak jako tak :) ) Představa, že budu chtít vyměnit brzdové destičky a oni mě nachargujou za celé nové kolo vč elmotoru, je dost bizarní
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    NIEKT0: Není to jen těžiště - je tam problém s neodpruženou váhou, kromě toho že všechny nerovnosti a díry by ti šly přímo na to "všetko" - tzn. mechanicky by se ti to ničilo, tak by jsi měl podobný problém i v karoserii, o dost víc by tam šly vibrace. Druhá věc je i ovládání auta, tomu to taky nepomůže.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    CERMI_FOX: No este raz si precitaj co pisem: AK by sa podarilo strcit motor do kolesa, tak to koleso obsahuje zaroven aj pneumatiky, brzdy, olej, vsetko... A asi nie je dovod to nutne opravovat na mieste. Prisiel by si s autom, vymenili by ti kolesa za kolesa, a za 15 minut odchadzas. A koleso sa posle do fabriky na generalku.

    Jasne, ostali by ti nejake ledky, stierace a otvaracie okienka, ale... to su vlastne drobnosti.

    Nefunguje to tak dnes, ale v principe preco nie? Okrem toho ze zatial nikto takto daleko nesiel, okrem ineho vraj kvoli problemom s taziskom pri presune motora/motorov.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CERMI_FOX: ... případně asi nejčastější závada bývala, dokud jsem bydlel v Praze, nějaká damage z toho, že ostatní neumí parkovat, případně rozbité okénko.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIEKT0: jenže motor není jediná věc na autě. Přijde mi, že většina návštěv servisu je kvůli obecným věcem, které má každé auto - STK, přezouvání pneu, výměny oleje, brzdy atak. Případně výměny žárovičky do blinkrů, kvůli které je třeba odstrojit půlku auta :-) Místo rozvodů a podobných údržeb, co je třeba dělat co deset let, tak zas přibudou výměny baterií

    Samozřejmě je tam méně moving parts, takže určitě to bude znamenat jednodušší práci pro servisáky, ale nemyslím, že "násobně".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: protože nabíjet budeš u Lidlu, spíš než u pumpy, tak ty předražené obchůdky půjdou do háje (ostatně, celou Francii máš posetou automaty na tankování, obchůdky vymřely i tak...)
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    CERMI_FOX: Elektromotor je/bude nasobne jednoduchsi nez spalovak, to je v skutocnosti dost zlozity stroj, aj ked sme si uz na to zvykli. Ad absurdum, ak by sa ti podarilo zmestit cely motor do kolesa, navsteva servisu by mohla znamenat vymenu 4 kolies, kus za kus, nic sa nebude rozoberat na mieste a cau (mozno este skontrolovat baterky, ale to asi budu hlasit online). Nejaka praca navyse vzdy bude, ale asi to bude jednoduchsie nez dnes.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: proč by EV neměly potřebovat autoservisy a autosalony? I EV je třeba servisovat, měnit gumy, chodit na STK apod. Pumpař se přejmenuje na nabíječe - sice bude mít nejspíš méně klientů, protože si někteří zvládnou nabít doma, na druhou stranu mu tam klienti vydrží déle - ostatně prý pumpaři nejvíc vydělávají na víc na obchůdku a jídle než na prodeji PHM.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: za půhodinu nabíjení klidně dobiješ u dnešních nabíječek 100% baterky, záleží teda na nabíječce a na konkrétním autě. Takže těch 10 minut Ti může úplně v pohodě stačit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WARBABY8: ano, ale velké automobilky nejsou nutně to, čemu říkám "automobilová lobby". velké automobilky mají svoje investory, akcionáře, financování, vztahy s vládami a bankami... to je jiný level. Já se bavím o drobné lobby. Místní autoservis nebo autosalón. Místní pumpař. Prostě drobná ekonomika, vytvářející pracovní místa. Navíc i všichni jejich zákazníci, kteří jako celek představují určitě ještě větší procento populace. Jsou jako celek samozřejmě "formidable enemy", řečeho slovy admirála Thrawna :-)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    XCHAOS: vzhledem k tomu kolik už automobilky narvaly do vývoje a výzkumu elektromobilů, tak si troufám naopak tvrdit, že pokud elektromobilita ustoupí, tak to pro řadu z nich bude dost zásadní provar. Viz. třeba volkswagen, kterýmu hrozí krach...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: elektro-"mobilů", eh :-) baterka jako baterka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: existuje obrovský zájem automobilové lobby vyvolat ve veřejnosti strach z elektromobilů a elektromobility současně. Tak trochu se cílí i na elektrokola, nad kterými sportovci ohrnují nos, apod. - přitom první levná věc, kterou každý může udělat s přebytky ze svého soláru, je právě nabíjet elektrokolo, protože to cenově konkuruje mopedům a je fakt pro každého (low budget kutilové zvládnou přestavbu, je to fakt komodita, ne náhodou se elektrokola víc šíří na moravském venkově, protože prostě lidi tam jsou spořivější...)

    Když řeknu automobilová lobby, myslím to vážně - v automotive branži se točí 10% HDP a to jsou sakra velký miliardy. benzínový pumpy, ojetý auta, náhradní díly, a samozřejmě výroba orientovaná na hloupá auta s malým množstvím elektroniky ale spoustu převodovek a mechanických prvků. Takže ten strach se dotýká velké části veřejnosti, velké části profesí.

    Největším handicapem velkých elektromobilů zůstává omezený dojezd a dlouhá doba nabíjení: to samo o sobě stačí ke zpomalení adopce, i když zhoustne síť dobíjecích stanic, tak nikomu se nebude chtít jet pomalu (protože je to úsporné) a pak se ještě nudit u kafe během dobíjení (jasně, lze si nakoupit, ale to je půlhodina a za půlhodinu dobíjení se to moc nenabije). Takže existují dost vážné překážky adopce, ta se zvýší teprve až s nástupem ojetých levných mobilů, který budou mít lidi jako 2.auto do rodiny nabíjený z vlastních solárních přebytků a budou s tím jezdit hlavně na nákupy a občasné výlety. Jenže po tom rozpoutání stranu je prostě poptávka: lidi neradi změny, zvlášť když mají pocit, že jsou jim nucení a těch 10% HDP se týká co do počtu pracovních míst i víc jak 10% populace v produktivním věku (i když ta míra zainteresovanosti na tom podílu HDP se bude divoce lišit, část z toho jsou relativně nízkopříjmové profese, ale právě ty díky absenci jiné kvalifikace jsou nejspíš nejvíc vystrašené...)
    ALTOR
    ALTOR --- ---
    KUTAS: Ta statistika je drtiva. Zajimavy by bylo asi porovnavat auta stejneho stari, ale rozdil bude stale asi znacny.
    Zajimavy jsou i hybridy.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: Termokamera ti řekne teplotu na povrchu v danou chvíli... to je celý. Nepoznáš z toho kolik šťávy máš v baterii, v jakém stavu ty články jsou, ani jestli se to do druhého dne roztopí tak, že to zase chytne.

    Když už teda byla řeč o narativech, tak týpek co tweetuje jak je něco dokonale růžový a každej kdo tvrdí opak je dezinformovaný idiot mi přijde jako někdo, kdo jede narativ a neměl by se brát moc vážně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: vždyť je to v tom vlákně popsané, že to sleduješ termovizí, takže to máš jak zjistit + že se od toho kontejnerového chlazení ustupuje.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STETKINS: máš dvě srovnatelné EV, se stejnou kapacitou baterie. Jedno z nich je o půl tuny těžší, protože místo LiPol má LiFePO baterii. Které bude mít větší opotřebení brzd, pneumatik, veškerých mechanických částí a menší dojezd?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: no akorát, že vůbec. Ano, selskou logikou by mělo elektrické (myšleno těžší) auto mít větší oděr brzd, ale vzhledem k tomu, že většinu zpomalování zvládne motorem, tak brzdy se opravdu neobrušují...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: rozdíl v hašení je, baterie se může znovu vznítit dokud si drží náboj dostatečně vysoký na to, aby se zahřála na potřebnou teplotu. Jak na tom je nemáš šanci zjistit. Nedá se s tím dělat nic jiného, než to dostatečně dlouho chladit. Mít to ve vodě je prostě jednodušší, než to nechat na dvorku a jít to kropit pokaždé, když se z toho začne čoudit. Tohle není narativ ale fakt.


    STETKINS: protože vyšší hmotnost znamená vyšší oděr, ale ty baterie pominout nemůžeme - ty dělají tu hmotnost. LiFePO má na stejnou kapacitu asi dvojnásobnou hmotnost než LiPo. To může být u osobáku třeba půl tuny rozdíl.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: Hele, když pominu ty baterie, můžeš mi vysvětlit, proč by oděr brzd u elektromobilu mohl být v případě emisních norem problém?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: já reaguju hlavně na ten narativ "EV hoří a jsou nebezpečná", protože ZATÍM nehoří víc než ICE (naopak) a v tom hašení taky není zas až tolik zásadní rozdíl (narativ, že "se to musí strčit do kontejneru s vodou" - což opět není pravda).

    ad twitter - mno, když ten hasič naskakuje na příběh o tom lutonském letišti, který zjevně není pravda... tak bych byl prostě s informacemi od něj obezřetný.

    Jinak k těm použitím bateriím z aut - zaslechl jsem právě příběhy o tom, jak si to lidi dávají k FVE. Jak tohle hlídat, aby to nebylo nebezpečné nevím... ostatně, když vidím jak mají třeba sousedi panely dané přes hromosvody, tak mi přijde, že nefungují už základní věci.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: hybrid je fakticky EV - hasí se stejně. Ale znovu zopakuji (ale fakt už naposled) - veškerá EV jsou pořád dost nová a riziko stoupá s opotřebením baterie. Rozdíl oproti telefonům, který udáváš, není relevantní - ta baterie v autě je spousta malých článků a ty jednotlivé články se v průběhu času úplně vybíjejí a nabíjejí, bez ohledu na to jak často jezdíš nebo nejezdíš. Šéfuje si to řídící jednotka a je to kvůli životnosti baterie. Životnost baterie je nějak spočítaná aby byla bezpečná, ale zatím nebylo mnoho příležitostí to reálně vyzkoušet. Mluvilo se i o tom, že po nějakých X nabíjecích cyklech se ta baterie prostě odpojí a musíš ji vyměnit, aby se předešlo zvýšenému riziku vznícení - nevím jestli to tak někdo už dělá.

    Co se týká twitterového vlákna, tak já budu ve věcech požární ochrany spíš věřit těm hasičům. Přijde mi to o dost rozumnější.

    Ta čínská auta AFAIK už se tu dají koupit (nevybavím si teď co jsou zač), ale možná se to změní, protože EU začíná být v téhle oblasti poněkud protekcionistická.

    Jinak obecně zabezpečení není o tom, že si řeknem "no, tak děje se to jenom občas, tak se nám to určitě vyhne", ale že se udělají opatření, aby to nebyla katastrofa, když se to stane zrovna nám a vyhneš se věcem, co riziko zvyšují. Takže třeba že ty baterky dáš někam, kde je příznivá teplota a není kolem moc věcí co by mohly hořet. A nebo že nebudeš jezdit elektromobilem s baterií degradovanou na poloviční kapacitu, protože na nákup a zpátky to ještě dojede a když to nezačlo hořet do teď, tak už to bude v pohodě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam