• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WARBABY8: ano, ale velké automobilky nejsou nutně to, čemu říkám "automobilová lobby". velké automobilky mají svoje investory, akcionáře, financování, vztahy s vládami a bankami... to je jiný level. Já se bavím o drobné lobby. Místní autoservis nebo autosalón. Místní pumpař. Prostě drobná ekonomika, vytvářející pracovní místa. Navíc i všichni jejich zákazníci, kteří jako celek představují určitě ještě větší procento populace. Jsou jako celek samozřejmě "formidable enemy", řečeho slovy admirála Thrawna :-)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    XCHAOS: vzhledem k tomu kolik už automobilky narvaly do vývoje a výzkumu elektromobilů, tak si troufám naopak tvrdit, že pokud elektromobilita ustoupí, tak to pro řadu z nich bude dost zásadní provar. Viz. třeba volkswagen, kterýmu hrozí krach...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: elektro-"mobilů", eh :-) baterka jako baterka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: existuje obrovský zájem automobilové lobby vyvolat ve veřejnosti strach z elektromobilů a elektromobility současně. Tak trochu se cílí i na elektrokola, nad kterými sportovci ohrnují nos, apod. - přitom první levná věc, kterou každý může udělat s přebytky ze svého soláru, je právě nabíjet elektrokolo, protože to cenově konkuruje mopedům a je fakt pro každého (low budget kutilové zvládnou přestavbu, je to fakt komodita, ne náhodou se elektrokola víc šíří na moravském venkově, protože prostě lidi tam jsou spořivější...)

    Když řeknu automobilová lobby, myslím to vážně - v automotive branži se točí 10% HDP a to jsou sakra velký miliardy. benzínový pumpy, ojetý auta, náhradní díly, a samozřejmě výroba orientovaná na hloupá auta s malým množstvím elektroniky ale spoustu převodovek a mechanických prvků. Takže ten strach se dotýká velké části veřejnosti, velké části profesí.

    Největším handicapem velkých elektromobilů zůstává omezený dojezd a dlouhá doba nabíjení: to samo o sobě stačí ke zpomalení adopce, i když zhoustne síť dobíjecích stanic, tak nikomu se nebude chtít jet pomalu (protože je to úsporné) a pak se ještě nudit u kafe během dobíjení (jasně, lze si nakoupit, ale to je půlhodina a za půlhodinu dobíjení se to moc nenabije). Takže existují dost vážné překážky adopce, ta se zvýší teprve až s nástupem ojetých levných mobilů, který budou mít lidi jako 2.auto do rodiny nabíjený z vlastních solárních přebytků a budou s tím jezdit hlavně na nákupy a občasné výlety. Jenže po tom rozpoutání stranu je prostě poptávka: lidi neradi změny, zvlášť když mají pocit, že jsou jim nucení a těch 10% HDP se týká co do počtu pracovních míst i víc jak 10% populace v produktivním věku (i když ta míra zainteresovanosti na tom podílu HDP se bude divoce lišit, část z toho jsou relativně nízkopříjmové profese, ale právě ty díky absenci jiné kvalifikace jsou nejspíš nejvíc vystrašené...)
    ALTOR
    ALTOR --- ---
    KUTAS: Ta statistika je drtiva. Zajimavy by bylo asi porovnavat auta stejneho stari, ale rozdil bude stale asi znacny.
    Zajimavy jsou i hybridy.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: Termokamera ti řekne teplotu na povrchu v danou chvíli... to je celý. Nepoznáš z toho kolik šťávy máš v baterii, v jakém stavu ty články jsou, ani jestli se to do druhého dne roztopí tak, že to zase chytne.

    Když už teda byla řeč o narativech, tak týpek co tweetuje jak je něco dokonale růžový a každej kdo tvrdí opak je dezinformovaný idiot mi přijde jako někdo, kdo jede narativ a neměl by se brát moc vážně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: vždyť je to v tom vlákně popsané, že to sleduješ termovizí, takže to máš jak zjistit + že se od toho kontejnerového chlazení ustupuje.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STETKINS: máš dvě srovnatelné EV, se stejnou kapacitou baterie. Jedno z nich je o půl tuny těžší, protože místo LiPol má LiFePO baterii. Které bude mít větší opotřebení brzd, pneumatik, veškerých mechanických částí a menší dojezd?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: no akorát, že vůbec. Ano, selskou logikou by mělo elektrické (myšleno těžší) auto mít větší oděr brzd, ale vzhledem k tomu, že většinu zpomalování zvládne motorem, tak brzdy se opravdu neobrušují...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: rozdíl v hašení je, baterie se může znovu vznítit dokud si drží náboj dostatečně vysoký na to, aby se zahřála na potřebnou teplotu. Jak na tom je nemáš šanci zjistit. Nedá se s tím dělat nic jiného, než to dostatečně dlouho chladit. Mít to ve vodě je prostě jednodušší, než to nechat na dvorku a jít to kropit pokaždé, když se z toho začne čoudit. Tohle není narativ ale fakt.


    STETKINS: protože vyšší hmotnost znamená vyšší oděr, ale ty baterie pominout nemůžeme - ty dělají tu hmotnost. LiFePO má na stejnou kapacitu asi dvojnásobnou hmotnost než LiPo. To může být u osobáku třeba půl tuny rozdíl.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: Hele, když pominu ty baterie, můžeš mi vysvětlit, proč by oděr brzd u elektromobilu mohl být v případě emisních norem problém?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: já reaguju hlavně na ten narativ "EV hoří a jsou nebezpečná", protože ZATÍM nehoří víc než ICE (naopak) a v tom hašení taky není zas až tolik zásadní rozdíl (narativ, že "se to musí strčit do kontejneru s vodou" - což opět není pravda).

    ad twitter - mno, když ten hasič naskakuje na příběh o tom lutonském letišti, který zjevně není pravda... tak bych byl prostě s informacemi od něj obezřetný.

    Jinak k těm použitím bateriím z aut - zaslechl jsem právě příběhy o tom, jak si to lidi dávají k FVE. Jak tohle hlídat, aby to nebylo nebezpečné nevím... ostatně, když vidím jak mají třeba sousedi panely dané přes hromosvody, tak mi přijde, že nefungují už základní věci.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: hybrid je fakticky EV - hasí se stejně. Ale znovu zopakuji (ale fakt už naposled) - veškerá EV jsou pořád dost nová a riziko stoupá s opotřebením baterie. Rozdíl oproti telefonům, který udáváš, není relevantní - ta baterie v autě je spousta malých článků a ty jednotlivé články se v průběhu času úplně vybíjejí a nabíjejí, bez ohledu na to jak často jezdíš nebo nejezdíš. Šéfuje si to řídící jednotka a je to kvůli životnosti baterie. Životnost baterie je nějak spočítaná aby byla bezpečná, ale zatím nebylo mnoho příležitostí to reálně vyzkoušet. Mluvilo se i o tom, že po nějakých X nabíjecích cyklech se ta baterie prostě odpojí a musíš ji vyměnit, aby se předešlo zvýšenému riziku vznícení - nevím jestli to tak někdo už dělá.

    Co se týká twitterového vlákna, tak já budu ve věcech požární ochrany spíš věřit těm hasičům. Přijde mi to o dost rozumnější.

    Ta čínská auta AFAIK už se tu dají koupit (nevybavím si teď co jsou zač), ale možná se to změní, protože EU začíná být v téhle oblasti poněkud protekcionistická.

    Jinak obecně zabezpečení není o tom, že si řeknem "no, tak děje se to jenom občas, tak se nám to určitě vyhne", ale že se udělají opatření, aby to nebyla katastrofa, když se to stane zrovna nám a vyhneš se věcem, co riziko zvyšují. Takže třeba že ty baterky dáš někam, kde je příznivá teplota a není kolem moc věcí co by mohly hořet. A nebo že nebudeš jezdit elektromobilem s baterií degradovanou na poloviční kapacitu, protože na nákup a zpátky to ještě dojede a když to nezačlo hořet do teď, tak už to bude v pohodě.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: však v tom odkazu právě řeší počet požárů na 100k aut a pořád to vychází u ICE výrazně víc, i když vedou hybridy.
    Jinak v tom textu co jsi poslal ty je právě zmíněno, že EV hoří méně - zatím, s tím, že se nedá říct jestli třeba s postupným opotřebením nebudou hořet víc, ale zatím to nikde potvrzené není.
    Používaní baterii u telefonů a u aut je výrazný rozdíl - telefony dost často vybíjíš úplně do mrtě a stejně kromě té kauzy tuším s jedním typem Samsungu myslím žádné mobily nějak masivně nehoří.

    Jinak tomu hašení se věnuje třeba tohle vlákno - https://x.com/diagon_swarm/status/1654982917641105409?s=46 btw. stejný člověk ma reakci i na jeden odkaz co jsi posílal ty: https://x.com/diagon_swarm/status/1804592608041369942

    Je třeba možné, že čínská EV hoří víc, tak snad si je do Evropy jen tak nepustíme nebo budou muset plnit jiná kriteria.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Revolution in Power: CATL's Battery Technology
    https://youtu.be/qNd-8dfcITo?si=eNGcROVOeMFwodJ4
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: aha, tak já se koukal jenom na to jedno, kde do ní vrtali.

    Ale znovu zopakuji - viděl jsem na vlastní oči, jak hoří zkratovaná LiFePO. Hořela pěkně.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Ještě pro kontext doplním, že mám v garáži 10kWh LiFePO baterii a než jsem ji tam nechal umístit, tak jsem se v téhle oblasti celkem důkladně informoval, přinejmenším pokud jde o typy baterií, co byly ve hře.
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: Video -
    We tested:
    Overcharge
    Short-Circuit
    Puncture
    External fire (ignition)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: na těch videech do ní dělají díry, to ti moc neřekne o tom, co to udělá když se zahřeje, což? Viděl jsem, co udělá když se zkratuje - hoří pěkně. Ale znovu, ve srovnání s "čistokrevnými" lithiovými bateriemi je to pořád daleko lepší.

    KUTAS: ICE přirozeně hoří častěji, protože EV je řádově méně a taky jsou ty auta pořád dost nový.

    nevím k čemu chceš podklad, tak náhodně vyberu co mě napadne a třeba se trefím:
    Riziko vznícení stoupá s opotřebením, protože se nabíjením a vybíjením mění struktura baterie (fakticky to tam krystalizuje) a vznikají místa, která neplní svoji funkci a působí jako odpor a snižují kapacitu a účinnost nabízjení (mění procházející elektřinu na teplo). Proto musíš jednou za čas vyměnit baterku v telefonu, pokud nevyměňuješ moc často telefony. https://www.accure.net/battery-knowledge/blog-battery-aging#How

    Hořící čínská EV: https://news.metal.com/newscontent/101781161/there-are-about-2000-fires-in-more-than-800000-electric-vehicle-related-enterprises-in-china-every-year

    Hašení: https://estav.tv/v/pozar-elektromobilu-analyza-prvniho-realneho-zasahu-hasicu-v-hromadnych-garazich-v-cr/
    Hašení elektromobilu aneb jak hasí elektromobil hasiči z USA - Portál řidiče
    https://www.portalridice.cz/clanek/jak-se-hasi-elektromobily-zkusenosti-hasicu-z-usa
    - ale úplně nejlepší je zeptat se hasičů, co u toho někdy zasahovali :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: máš k tomu nějaký podklad? Včetně toho co je snažší uhasit jestli náklaďák nebo EV osobák?

    Ony ta rizika u ICE jsou taky docela velká a hoří právě častěji než EV.

    Jinak viz:
    Gas vs. Electric Car Fires [2024 Findings] | AutoinsuranceEZ.com
    https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: no nevim jestli jsi koukal na videa ,ale Lifepo4 samo o sobe nehori , ona vyda jen dostatek tepla aby zapalila veci okolo ale sama nehori jen cudi a hreje .
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam