• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    WARBABY8: to by bylo samozřejmě idealni u skoro vseho. Proto pisu "prekvapuje me" a ne "melo by se" :-)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CERMI_FOX: a co takhle to zregulovat tak, že si lidé řeknou, že je to na nic a ze své vlastní vůle si koupí něco jinýho? ;-)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: co se tyce dani, tam je jednoduche reseni - platba za km, at uz pres mytne brany nebo pres nejake sledovatko. To uz se resi v nekterych statech.

    Touchscreeny jsou velky peklo, v Tesle si ani nemuzes nastavit sterace nebo klimu bez prolejzani menu. Prekvapuje me, ze na tohle jeste neni nejaka regulace, kdyz jinak mame regulaci na vsechno mozne Nouzovy otvirani dveri je schovany nekde pod podlazkou kapsy ve dverich ... Kdo nevi, nenajde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: já si taky myslím, že u elektromobilů se bude ledacost vyměňovat, při opravě... Tesly jsou specifické a budou mít zřejmě síť značkových servisů, ale ostatní servisy si po počáteční nedůvěře na elektroauta zvuknou.

    Ten strach z poklesu prodeje pohonných hmot je ale systémový. Jasně, může zatím být proruský trolling, ale ten není všemocný. Spotřební daň na PHM je velký status quo, na který určitě spolehá stát, finanční instituce, všichni, řidiči jsou s tím smíření... společnost má obrovský zájem na zachování statutu quo a strach z revolučních změn. A nezaplatit spotřební daň ani DPH a nabít si auto z vlastních solárů je revoluce, co si budeme povídat. Není to samospasitelné, viz nemožnost dobíjení přes den, pokud někdo dojíždí do práce, závislost na počasí, apod. Ale stejně to je revoluce, zatím alespoň pro progresivní důchodce.

    Každopádně strašení požáry je přehnané. To mám větší strach z (polo)automatického řízení, z chyb při chování elektronického ovládání, z toho, že si lidi navyknou na touchscreeny a nebudou v nouzi umět otevřít dveře ručně. To všechno jsou reálná rizika. Ale strašit požárama lithiových baterií.... jsme už léta obklopeni mobily., notebooku, ve všem je lithium. Kdo z vás kdy reálně viděl, že by někomu chytl notebook? (aby to víc, než jen trochu začoudilo, to se asi občas stane, a není to nutně požár baterie...)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIEKT0: byl jsi za posledních 5 let v autoservisu? Dneska se skoro nic neopravuje, dneska se stejně mění součástka za součástku. Převodovka, altík, kompresor z klimatizace ... Ta poškozená se pak případně pošle někam na repas.
    Jinak kolo obsahuje brzy a pneu už dneska a stejně se neposílá do fabriky jako celek, ale mění se jen součástky (zrovna u brzd nebo pneu teda toho není moc co opravovat, to je třeba měnit tak jako tak :) ) Představa, že budu chtít vyměnit brzdové destičky a oni mě nachargujou za celé nové kolo vč elmotoru, je dost bizarní
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    NIEKT0: Není to jen těžiště - je tam problém s neodpruženou váhou, kromě toho že všechny nerovnosti a díry by ti šly přímo na to "všetko" - tzn. mechanicky by se ti to ničilo, tak by jsi měl podobný problém i v karoserii, o dost víc by tam šly vibrace. Druhá věc je i ovládání auta, tomu to taky nepomůže.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    CERMI_FOX: No este raz si precitaj co pisem: AK by sa podarilo strcit motor do kolesa, tak to koleso obsahuje zaroven aj pneumatiky, brzdy, olej, vsetko... A asi nie je dovod to nutne opravovat na mieste. Prisiel by si s autom, vymenili by ti kolesa za kolesa, a za 15 minut odchadzas. A koleso sa posle do fabriky na generalku.

    Jasne, ostali by ti nejake ledky, stierace a otvaracie okienka, ale... to su vlastne drobnosti.

    Nefunguje to tak dnes, ale v principe preco nie? Okrem toho ze zatial nikto takto daleko nesiel, okrem ineho vraj kvoli problemom s taziskom pri presune motora/motorov.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CERMI_FOX: ... případně asi nejčastější závada bývala, dokud jsem bydlel v Praze, nějaká damage z toho, že ostatní neumí parkovat, případně rozbité okénko.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIEKT0: jenže motor není jediná věc na autě. Přijde mi, že většina návštěv servisu je kvůli obecným věcem, které má každé auto - STK, přezouvání pneu, výměny oleje, brzdy atak. Případně výměny žárovičky do blinkrů, kvůli které je třeba odstrojit půlku auta :-) Místo rozvodů a podobných údržeb, co je třeba dělat co deset let, tak zas přibudou výměny baterií

    Samozřejmě je tam méně moving parts, takže určitě to bude znamenat jednodušší práci pro servisáky, ale nemyslím, že "násobně".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: protože nabíjet budeš u Lidlu, spíš než u pumpy, tak ty předražené obchůdky půjdou do háje (ostatně, celou Francii máš posetou automaty na tankování, obchůdky vymřely i tak...)
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    CERMI_FOX: Elektromotor je/bude nasobne jednoduchsi nez spalovak, to je v skutocnosti dost zlozity stroj, aj ked sme si uz na to zvykli. Ad absurdum, ak by sa ti podarilo zmestit cely motor do kolesa, navsteva servisu by mohla znamenat vymenu 4 kolies, kus za kus, nic sa nebude rozoberat na mieste a cau (mozno este skontrolovat baterky, ale to asi budu hlasit online). Nejaka praca navyse vzdy bude, ale asi to bude jednoduchsie nez dnes.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: proč by EV neměly potřebovat autoservisy a autosalony? I EV je třeba servisovat, měnit gumy, chodit na STK apod. Pumpař se přejmenuje na nabíječe - sice bude mít nejspíš méně klientů, protože si někteří zvládnou nabít doma, na druhou stranu mu tam klienti vydrží déle - ostatně prý pumpaři nejvíc vydělávají na víc na obchůdku a jídle než na prodeji PHM.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: za půhodinu nabíjení klidně dobiješ u dnešních nabíječek 100% baterky, záleží teda na nabíječce a na konkrétním autě. Takže těch 10 minut Ti může úplně v pohodě stačit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WARBABY8: ano, ale velké automobilky nejsou nutně to, čemu říkám "automobilová lobby". velké automobilky mají svoje investory, akcionáře, financování, vztahy s vládami a bankami... to je jiný level. Já se bavím o drobné lobby. Místní autoservis nebo autosalón. Místní pumpař. Prostě drobná ekonomika, vytvářející pracovní místa. Navíc i všichni jejich zákazníci, kteří jako celek představují určitě ještě větší procento populace. Jsou jako celek samozřejmě "formidable enemy", řečeho slovy admirála Thrawna :-)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    XCHAOS: vzhledem k tomu kolik už automobilky narvaly do vývoje a výzkumu elektromobilů, tak si troufám naopak tvrdit, že pokud elektromobilita ustoupí, tak to pro řadu z nich bude dost zásadní provar. Viz. třeba volkswagen, kterýmu hrozí krach...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: elektro-"mobilů", eh :-) baterka jako baterka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: existuje obrovský zájem automobilové lobby vyvolat ve veřejnosti strach z elektromobilů a elektromobility současně. Tak trochu se cílí i na elektrokola, nad kterými sportovci ohrnují nos, apod. - přitom první levná věc, kterou každý může udělat s přebytky ze svého soláru, je právě nabíjet elektrokolo, protože to cenově konkuruje mopedům a je fakt pro každého (low budget kutilové zvládnou přestavbu, je to fakt komodita, ne náhodou se elektrokola víc šíří na moravském venkově, protože prostě lidi tam jsou spořivější...)

    Když řeknu automobilová lobby, myslím to vážně - v automotive branži se točí 10% HDP a to jsou sakra velký miliardy. benzínový pumpy, ojetý auta, náhradní díly, a samozřejmě výroba orientovaná na hloupá auta s malým množstvím elektroniky ale spoustu převodovek a mechanických prvků. Takže ten strach se dotýká velké části veřejnosti, velké části profesí.

    Největším handicapem velkých elektromobilů zůstává omezený dojezd a dlouhá doba nabíjení: to samo o sobě stačí ke zpomalení adopce, i když zhoustne síť dobíjecích stanic, tak nikomu se nebude chtít jet pomalu (protože je to úsporné) a pak se ještě nudit u kafe během dobíjení (jasně, lze si nakoupit, ale to je půlhodina a za půlhodinu dobíjení se to moc nenabije). Takže existují dost vážné překážky adopce, ta se zvýší teprve až s nástupem ojetých levných mobilů, který budou mít lidi jako 2.auto do rodiny nabíjený z vlastních solárních přebytků a budou s tím jezdit hlavně na nákupy a občasné výlety. Jenže po tom rozpoutání stranu je prostě poptávka: lidi neradi změny, zvlášť když mají pocit, že jsou jim nucení a těch 10% HDP se týká co do počtu pracovních míst i víc jak 10% populace v produktivním věku (i když ta míra zainteresovanosti na tom podílu HDP se bude divoce lišit, část z toho jsou relativně nízkopříjmové profese, ale právě ty díky absenci jiné kvalifikace jsou nejspíš nejvíc vystrašené...)
    ALTOR
    ALTOR --- ---
    KUTAS: Ta statistika je drtiva. Zajimavy by bylo asi porovnavat auta stejneho stari, ale rozdil bude stale asi znacny.
    Zajimavy jsou i hybridy.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: Termokamera ti řekne teplotu na povrchu v danou chvíli... to je celý. Nepoznáš z toho kolik šťávy máš v baterii, v jakém stavu ty články jsou, ani jestli se to do druhého dne roztopí tak, že to zase chytne.

    Když už teda byla řeč o narativech, tak týpek co tweetuje jak je něco dokonale růžový a každej kdo tvrdí opak je dezinformovaný idiot mi přijde jako někdo, kdo jede narativ a neměl by se brát moc vážně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: vždyť je to v tom vlákně popsané, že to sleduješ termovizí, takže to máš jak zjistit + že se od toho kontejnerového chlazení ustupuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam