• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    CUKI: Victron umí tzv. AC-coupled PV, kdy si řídí kompatibilní střídač - viz https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start
    V zásadě vezmeš grid-tied střídač a při výpadku sítě si vytvoříš "microgrid", kde výkon reguluješ tím MPII zvyšováním frekvence (cca 50,2-53 Hz). To by šlo třeba ve variantě s Fronius nebo SolarEdge, které jsem taky zvažoval, ale byla by to krabice navíc. Enphase se tváří, že to taky umí - https://enphase.com/en-gb/download/ac-coupling-enphase-iq-microinverters-victron-battery-inverters-tech-brief - ale tam pak stejně narážíš na legislativu s distribucí, takže smolík pacholík.
    Přetoky mám naštěstí povolené na výkon pole, takže jakkoli mě to vnitřně trochu dráždí, reálně je to jedno a střídače jedou naplno pořád.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CUKI: teď už jsi několik levelů dál, než čemu bych rozuměl :)

    Mám tuhle baterii: https://ups.heureka.cz/sofarsolar-bateriovy-modul-bts-5k-5kwh-04250591/

    Předpokládám, že balancing to má, když si ta řídící jednotka bere nějakých 40 W. Těch 98 % jsem přečetl na střídači a zřejmě si to nějak měří ta baterka a předává dál přes interface. Je to čína, tak je klidně možné, že to prostě každý rok odečte 1 %. Nicméně má to nějaký certifikáty a podobný zaklínadla, podle kterých by měla být dobrá, nebo alespoň bezpečná.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERWOLF: Jo měřil jsem kapacitu v určitém a stejném intervalu po prvním cyklu a rok po té a vyšlo mi 106% Kdybych to měřil třeba po pěti nabitích, mohlo to mít klidně i 115% původní kapacity?

    Ale přirozená ztráta kapacity článků sama o sobě bude klesat (tedy ta rychlost jakým se to děje). Ale u baterie jako celku od jisté hranice sama poroste, často až vysoce exponenciálně. Ta hranice je dána BMSkou, respektive balancerem.

    Nedávno jsem tu měl doma na opravu 48V pylontech. Ani ne 4 roky starý. Půl roku zpátky už byla znát i bez měření citelná ztráta kapacity. Baterie už se ale zachránit nedala. Měla v sobě naprosto tragickou BMS s pasivním, teď si z hlavy nepamatuju, myslím že 50mA balancerem. A co hůř bylo to serioparalelní zapojení ze třiceti pytlíkovejch článků ve třech krabicích vždy 5x2. Mezi sebou jinak nechráněny. Navíc nijak nestaženy. Měli za sebou 360 cyklů z deklarovaných 6000? To je naprostej výsměch. Prostě všechno špatně. Ty baterie tam byli 4. Takhle za chvíli na vyhození. Ostatní na tom byly lépe, ale jestli vydrží nějak fungovat další 4 roky?

    Problém vidím naprosto zásadní v tom spojovat nijak nechráněné články k sobě, to by se snad mělo trestat useknutím ruky. Ty články dokud se nerozjedou, budou naprosto v pohodě. Ale po celou dobu to tohoto systému není nic co by ty články dokázalo mezi sebou srovnávat. Pokud ten jeden článek půjde do kopru, ten druhej bude o to více trpět. A jak se to stane tak to bude celkově větší zátěž na ten balancer. To nestažení tomu taky dost nahrává. Jedna zatím fungující baterie je viditelně už teď nehranatá.


    Tedy za mě chyby:
    balancer pro srandu králíkům
    S-P zapojení
    použití pytlíkáčů
    nemožnost baterii vyměnit nebo ubrat jeden článek

    Ten poslední bod je velice zásadní, protože většina HW dokáže jet stejně dobře na 16 i 15 článků. Tedy pokud jeden náhle odejde. Můžu v klidu existovat dál s -6% kapacity, tady nikoliv.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    ROGERD: tak pokud vím, solar edge je u velkých síťových elektráren momentálně poměrně dost rozšířený. Samozřejmě kdyby hasiči si neprosazovali svoje kraviny s nízce nejnižším a nejbezpečnějším napětím, tak by tomu asi bylo jinak, ale bohužel...

    Tak máš tam milion komponentů, to prostě znamená, že ta pravděpodobnost chyby roste ať chceš nebo ne. Navíc přístupnost komponentů je pro údržbu a kontrolu naprosto zásadní a to je v případě tvého řešení také dost slabé místo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROGERD: A nemůžeš tedy víc rozepsat to řešení nějaké schéma atp.? Já furt moc nechápu jak to funguje.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERWOLF: Tak nejdříve to docela dost roste. Klidně 10 a víc % nahoru už po pár nabitích. Za na roky by jsi měl díky tomu být stále nad nominální hodnotou. Ale spíše bych to neřešil, protože je otázka co to ukazuje.
    CYBERWOLF: Ano i ne. Článek jako takový ne, ale u baterie to platit může vlivem rozhození článků. Proto nemá smysl kupovat nějaké uzavřené řešení které neznáš jak funguje. Balancer je základ.
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    WARBABY8: Masově se to asi nerozšíří, protože je to dražší než Solax/GoodWe, to je jasné a o tom snad ani diskuse nebyla. Stejně tak se u nás moc nerozšířil třeba SolarEdge.
    Technicky mi to slabé nepřijde, ale tam záleží, na čem komu záleží.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    ROGERD: no tak jestli je to jen o osobní preferenci, tak to nemění nic na tom, že je to řešení, které se masově asi těžko rozšíří, vzhledem k tomu, že je to technicky slabší a navíc ještě dražší.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CYBERWOLF: v principu procento za rok znamená životnost 20 let do poklesu na 80%, s tím se tak nějak všeobecně dá počítat
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    WARBABY8: Už jsem to tu vysvětloval několikrát.
    Šlo to postavit na Solaxu? Šlo. Bylo by to levnější? Bylo. Šlo to postavit na SolarEdge? Asi ano. Šlo to postavit čistě na Victronu? V tomhle setupu ne.
    Mně se líbí tohle.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STETKINS: já měl zato, že to je nejdřív pomalu a pak ubývá čím dál rychleji. Ale jestli je to jak říkáš, tak dobrý
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    ROGERD: takže tam máš mikrostřídače, plus victrony? A kde je teda nějaká výhoda nebo benefit?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CYBERWOLF: za mě v pohodě. Jednak to není moc velký úbytek a jednak ten úbytek je na začátku největší (není lineární)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Když LiFePO4 baterie po cca 2 letech ukazuje 98% SOH, je to v pohodě, nebo nic moc?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: měl, akorát v roce 2018 fungovala jen do cca 42 km/h, zatímco vloni naopak od cca 42-48 km/h, podle úrovně nabití baterie :-) což vedlo k tomu, že pohoří Atlas jsem sjížděl výrazně sebevražednějším tempem, než východní svahy Tian Shanu :-) Jenže do té Číny to bylo tak táhlé klesání, že se stejně baterka rychle nabila a nebylo kam rekuperovat.. takže jsem motor odpojil a jel, co to dalo.

    Nemluvím ale o těhle extrémech. Mluvím o spotřebě, kterou mám teď, v průměrné českém terénu, s tou rekuperací od 42-48 km/h. Ono to rekuperování při dobržďování stejně nestojí za řeč, to spíš ničí baterku, pokud není předimenzovaná jako u elektromobilů. Smysl má ta táhlá rekuperace v režimu, v jakém by v normálním autě měl člověk zařazeno a brzdil motorem.

    Bohužel jde o čísla, které odpovídají spíš elektrickému mopedu, než elektrickému kolu. Váží to 70 kg, z toho baterka může mít tak, co já vím, 5? 7kg? Podíl hmotnosti baterie na hmotnosti vozidla je zajímavé číslo, u velkých elektromobilů to bude něco kolem 25-30%. Já bych se rád časem dostal na něco podobného (dejme tomu 10 kg baterie při 50 kg celkové hmotnosti?). Někde u takové hodnoty by to mělo být lifestylově ekvivalentní aspoň tomu mopedu, akorát bez smradu a bzučení...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jestli si dobre pamatuju, XCHAOS nemel na kole rekuperaci. Z toho ma elektromobil 20-30% energie (takze spotreba 10 je v realu klidne 13)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no, to ovlivní tak možná průměrnou rychlosti, což na oplátku zvedne účinnost motoru, ale čistě bez elektřiny na tom opravdu ujedeš s bídou 50 za den a budeš rád.. je to těžký vehikl. Resp. když opravdu kus cesty tvrdě šlapu a je to po rovině, dostanu se na 1 kWh/100 km.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: no ale tam cast energie dodavas ty sam ne? Keby bol elektromobil ako z Flintstonovcov, tak mozno by tiez bola mensia spotreba
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pro srovnání, moje solární kolo jezdí někde mezi 1.1-1.5 kWh/100 km, při průměrné rychlosti kolem 30 km/h. Takže výsledky těch elektromobilů nejsou až tak špatné :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROGERD: Nenadhodíš schéma, já si to nějak neumím představit, výstup je jasnej, ale mě tam chybí nějakej prvek - nabíječ? když z těch panelů jedeš rovnou v AC. A vlastně i výstup. Jak to funguje, když to jede napřímo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam