• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA:
    BRENMCGUIRE: pokud jde o čistě gravitační urychlení (bez motorického manévru v "peri-iovu"), tak na hmotnosti v podstatě nezáleží - pouze na geometrii, tzn. na největším přiblížení k planetě. prostě jakkoliv velké těleso získá příslušné delta-V (že to větší těleso o něco víc "pohne jupiterem", to nám může být celkem fuk :-)

    další problém je, že průlet kolem Saturnu je oproti průletu kolem Jupiteru celkem zanedbatelný... sice Saturn nemá zdaleka tolik radiace, takže je možné letět těsně nad atmosférou, ale stejně se obávám, že gravitační urychlení od Saturnu bude něco jako 10% toho od Jupiteru (mj. proto, že oběžná rychlost Saturnu kolem Slunce je výrazně nižší, než oběžná rychlost Jupitera .. a gravitační manévry jsou i o tomhle - když se na kole chytneme náklaďáku, můžeme se tím urychlit na rychlost náklaďáku, ale ne víc)

    Domnívám se, že kombinace gravity-assist manévrů s průlety kolem Země, Venuše a Jupiteru bude efektivnější, než letět zdánlivě "jednodušeji" kolem Jupiteru a Saturnu. Kromě toho, byla tu mise Ulysses, která použila průlet kolem Jupitera k něčemu jinému, než sondy do hlubokého kosmu:
    Ulysses (spacecraft) - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ulysses_(spacecraft)#Jupiter_swing-by

    Teď nevím, jestli úplně nemlžím - ale možná by šlo manévrem podobným Ulyssesu zkonstruovat docela efektivní gravitační prak např. Země - Venuše - Země - Jupiter - Země - (Venuše) - Jupiter. Pravděpodobně by tak šlo sondu urychlit víc, než průletem kolem Saturnu (ale někdo by to musel samozřejmě nacpat do simulátorů - já používám intuitivně-magický přístup a zásadně nic nepočítám :-)

    "Dual Jupiter assist" sice asi nedává smysl, zato:
    I think the Jupiter-Sun dual gravity assist was suggested for some interstellar probe
    Unmanned Spaceflight.com > Mission To Sedna
    http://www.unmannedspaceflight.com/lofiversion/index.php/t4905.html

    ... což je ale optimální zkombinovat zase s nějakou solární plachtou, ještě, protože cca na úrovni dráhy Merkura už dávají slušný tah (a navíc, dokud se k Slunci blížíme, tak vyplatí sluneční plachtou naopak brzdit a tím ke Slunci spadnout co nejhlouběji - a teprve po průletu kolem něj zrychlovat se "Sluncem v zádech"). Každopádně, když už se jednou necháme od Jupitera katapultovat zpět ke Slunci, tak nemá smysl paběrkovat u kamenných planet a vyplatí se využít jako gravitační prak rovnou Slunce (pokud to všem konstrukce sondy umožní)

    Extrémním případem který pamatuju ze sci-fi by gravitační manévr Clark "Rámy", který pro gravitační navedení se k dalšímu mezihvězdnému cíli použil přímo průlet horními vrstvami sluneční atmosféry :-) obávám se, že pozemské materiálové inženýrství ale zatím není tak daleko - viz
    Gravity assist - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist#Limits_to_slingshot_use

    základy jde skutečně pochytit i s KSP, když se budete (napoprvé marně :-)) snažit "spadnout" z dráhy kolem Munu zpět na Kerbal a zjistíte, že je to taky energeticky náročný manévr :-). no, a úplný prazáklad jde pochopit i z odletu ISRO Mangalyaana nebo dnes právě Exomarsu (sice jen trojí zvyšování elipsy a během jediného dne, ale princip v podstatě pořád stejný)
    KULA
    KULA --- ---
    BRENMCGUIRE: stáhni si KSP a testuj...
    BRENMCGUIRE
    BRENMCGUIRE --- ---
    Otázka, která je krapek moc nad moje schopnosti:
    Nepotřebuji přesná data, jen aby to nebylo mimo mísu.

    Jak by prosím optimálně vizuálně vypadala konstelace Jupiteru a Saturnu pokud bych tyto dvě planety chtěl využít ke zrychlení velkého objektu a nasměrováním ven ze soustavy a onen objekt se pohybuje z vnější strany sluneční soustavy dovnitř aby ji nakonec opustil.
    Obrázek by byl nejlepší ale budou stačit i přibližná data v rozsahu 1990-2022 +/-
    Nepožaduji přesné výpočty.
    Řekněme že objekt váží o cca něco málo více jako dvě letadlovky Nimitz. baj očko 237tis tun. a případně ještě jeden objekt okolo 50tis tun.
    Počáteční rychlost okolo 23 km/s nebo 108km/s bez použití motorů.
    A čistě hypoteticky pokud by se použily ještě motory řekněme typ Nerva kolika cca % by to pomohlo ke konečné rychlosti?

    A dodatečná otázka ta samá konstelace dala by se využít i ke zpomalení?


    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXYGEN
    TOXYGEN --- ---
    CHEVALIER: je to raketa z radaru don-2n (anti-icbm system), ale neviem presne oznacenie.

    BROUKOID ma asi pravdu
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    TOXYGEN: Ja bych rekl ABM (Anti-Ballistic-Missile) 51T6 (GORGON)
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    TOXYGEN: vypada hezky. Co to je?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BIDAK:

    PAD ABORT of the Russian Soyuz-2.1b carrying the Resurs-P3 earth observation sat from Baikonur
    https://www.youtube.com/watch?v=D7PBti3iEW8
    TOXYGEN
    TOXYGEN --- ---
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    Soyuz Resurs pad abort.
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    VIRGO: не курить :))
    VIRGO
    VIRGO --- ---
    Roscosmos announces manned mission to Mars, says most of the new rocket already built...

    CLUMP
    CLUMP --- ---
    What’s Eating at Pluto?
    http://www.nasa.gov/feature/what-s-eating-at-pluto

    Far in the western hemisphere, scientists on NASA’s New Horizons mission have discovered what looks like a giant “bite mark” on Pluto’s surface. They suspect it may be caused by a process known as sublimation—the transition of a substance from a solid to a gas. The methane ice-rich surface on Pluto may be sublimating away into the atmosphere, exposing a layer of water-ice underneath.

    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: jelikož to něco váží, tak se to stejně musí brzdit pomalu. Určitě na to nebude červené tlačítko pro případ, že by se někomu namotalo jistící lano.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THERIDANE: jiste, neomezene energie v case, ale ne neomezene v okamziku, pak jde o cas brzdeni.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    THERIDANE: mohl by to pohanet gyroskop umisteny na tom prstenci - jedina reakce na zbytek stanice by byla ta trocha co "propusti" treni ve spoji se stanici...
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    SEJDA: ne, elektrické energie má ISS prakticky nekonečno, ale prostě na takový dynamický zátěže není žádnej z těch prvků stavěnej (např. Canadarm má mechanický maximum kloubů 800 Nm)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THERIDANE: duvod bude asi ten, ze by stalo hodne energie takovy rychly pohyb zastavit
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    THERIDANE: NASA Glenn Research Center na tohle téma celkem pravidelně dělá studie (zhruba jednou za prezidentský období :) PDF
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BROUKOID: Ok, to pak ano. Ale že několik stovek až tisíc kg hmoty rotující jednou za tři sekundy "nerozhodí" ISS se mi nezdá - jednak všechny pohyby, co tam dělají, jsou o několik řádů pomalejší (důvod to mít asi bude) a jednak — hlavně — rotující část plavidla není žádná sranda. Mám o tom za poslední roky popsáno asi tisíc stran, tak se trochu rozepíšu :-)

    V ložisku je vždycky tření a tak je potřeba neustále motorem ztráty vyrovnávat (udržovat otáčky). Díky Newtonovu 3. zákonu ale motor působí stejně jak na rotující sekci, tak na zbytek ISS (protože platí zákon zachování momentu hybnosti), a proto by stanice musela tento krut neustále kompenzovat činností gyrostatů (nejde) nebo motorů (stojí peníze). V odvážnější literatuře se tohle řeší dvěma stejnými proti sobě rotujícími oddíly, protože jejich celkový kroutící moment je roven 0 (ideálně).

    Pořád je ale problém s praktičností. Když pominu gyroskopický jev a s ním spojenou nutnost zastavit rotaci před každým manévrem, asi největší překážkou jsou sítě. Propojit nekonečně rotující segment se zbytkem lodi prostě nejde (jsou to stovky elektrických vodičů, optika, vzduchotechnika, užitková voda, odpad, chlazení, ...). Rotující segmenty tak obvykle mají všechny sítě vlastní, jsou to prakticky samostatné stanice se vším všudy.

    Proto se v současných plánech pracuje spíš s rotací celé stanice/lodi na kabelu k protiváze jako je třeba modul s pohonem. Tím se dosáhne většího poloměru (klidně kilometry) a nízkých otáček (pár desítek za hodinu), odpadnou problémy s technikou a hlavně je to výrazně levnější. U jaderných pohonů (styl NERVA) to navíc významně sníží dávku posádce.

    https://www.youtube.com/watch?v=a18SN3uN8VI
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    THERIDANE: zije? melo se jednat o jeden maly pokusny modul. To je moje pointa. Absolutne souhlasim ze to neni "obyvatelne". Muj komentar na 20rpm jako "male otacky" byl v tom, ze to nerozhodi ISS - a vlezt dovnitr na par hodin muze i clovek. Nehlede na to ze by se tam klidne mohly par mesicu/let nechat zit nejaka pokusna zvirata.
    MMACHER
    MMACHER --- ---
    Pop Chart Lab --> Design + Data = Delight --> The Chart of Cosmic Exploration
    https://www.popchartlab.com/products/the-chart-of-cosmic-exploration
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam