LYCO: hele, kdybys to řekl o jakékoli jiné zavedené společnosti z kosmonautiky nebo o jiné nové společnosti, dal bych ti za pravdu. Dal bych ti za pravdu i před dvaceti lety, kdy SpaceX stavěla Falcon 1 a jela přesně tímhle způsobem. Tři starty, tři totální faily, rychlé iterace, pokaždé se podělalo něco jiného...
Jenže SpaceX má od té doby úspěchy. Po třech failech s Falconem udělali dva povedené starty a místo toho, aby jeli postupným vylepšováním (jak dokonce měli původně v plánu), rozjeli rovnou násobně větší raketu Falcon 9 a znovu se jim opakovaly neúspěchy spojené s rychlými iteracemi. Jenže z každého failu nasbírali data, poučili se, opravili, co bylo špatně, změnili, co uznali za vhodné a šli do toho znovu a znovu. Jakmile spolehlivě lítali nahoru, začali makat stejným způsobem na přistání prvního stupně. Povedl se osmý pokus!
Podobný vývoj proběhl u Dragona, kde si možná vybavíš spektakulární výbuch zapříčiněný tryskami. I tehdy je zase znovu spousta lidí odepsala. Že nikdy nebudou vozit lidi. Vozí. A dřív než zavedená a mnohem dražší konkurence.
To, jak ty říkáš, leštěné hovno, tedy rychlé iterace proložené neúspěchy, na kterých se učí, jim funguje. Přestože pálí prachy v prototypech, jsou ve výsledku levnější a rychlejší než konkurence. A s finálním produktem bezpečnější a spolehlivější (Falcon 9 + Dragon).
SS/SH měl za sebou druhý start, předtím byly tři starty samotné Starsihp. Zkus si dát trochu práce a na ten vývoj se podívej. Jak šílený progres tam je. Od prvních protypů, kde se všichni smáli, že to zkroucené a mizerně svařené, k tomu, co mají dnes. A poslední test SS/SH byl výborný. Rampa bez poškození (nevěřil jsem, že takhle jednoduché řešení na ztlumení spalin může fungovat - ale fungovalo), jelo všech 31 motorů od zážehu až do separace, proběhl hot staging, který u takhle velké obludy zatím nikdo nezkusil. Mají data, co se při tom stalo (v tomhle měřítku už simulace moc nefungujou), Starship jela dál pak dalších několik minut. Jo, oba stupně byly ztracené, ale vzhledem k tomu, že mají data, tak je to jedno. Stejně už dávno mají další prototypy - u starship navíc dělají několik prototypů současně a učí se přímo na jejich stavbě.
To, co reálně SpaceX brzdí, je v tuhle chvíli byrokracie. Mohli být dávno dál, mohli mít za sebou více testů (a více výbuchů a hlavně více dat), ale nedostávají povolení tak rychle, jak by potřebovali.
Chápu, že jsi zaujatý proti Muskovi, ale SpaceX vývoj funguje lépe než jiným. Důkazem jsou projekty, které už mají za sebou. Falcony, Dragon, Starlink - obrovské projekty, kterou jsou v cíli dřív než jakákoli konkurence. Ceny za vývoj pochopitelně nejsou známé, ale jsou známé ceny za start. A pod cenou SpaceX fakt nejede. Ty ceny jsou prostě nižší, v nejhorším případě stejné jako konkurence. A SpaceX z toho má dost na to, aby mohli "pálit prachy" za Starship.