DZODZO: to záleží, koukni třeba na
http://www.astronautix.com/a/aquarius.html - to je big dumb booster SSTO který má cca 30 % šanci na selhání
by design ale výměnou za to je velmi levný - je to určené na dopravu zásob, třeba i paliva, které je snadné nahradit. Pamatuj na to že za znovupoužitelnost se platí, IIRC Falcon 9 má cca 2x nižší nosnost (nebo 2x vyšší spotřebu paliva) pokud se vrací, a to nevíme o kolik lehčí by byl kdyby nemusel mít nohy a příslušné výztuže.
No a systém jako je SLS nebo Staurn V dotankovávat nepotřebuje...
CHAOS_RK:
> Ad ceny: simple google search...
Ceny SLS souhlasí. Nezávislý odhad ceny Starship jsem nenašel. Nejbližší co jsem našel je
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Starship#Cost_and_funding a podle toho Starship doteď stála nejmíň 7 miliard (4 mld od NASA za lunar lander, 3 mld přiznané u soudu) a je zatím ve fázi prototypu a vývoj pořád probíhá v divokém tempu. Myslím že není nerealistické když odhadnu, že do certifikace pro lítání s lidma Spaceship sežere ještě jednou tolik, tzn. jsme na podobných číslech jako SLS.
ONDRA_99:
Ad spolehlivost: Shuttle lítal na první dobrou. SLS lítalo na první dobrou. Saturn V lítal na první dobrou. (Myšleno bez havárií, jasně že byly problémy.) Původní video, které tuhle diskuzi nastartovalo bylo o tom, že složitost je problém a že Starship je hrozně složitá (on tam mluvil o přistání na Měsíci, ale většina problémů byla u Starship). Myslím že předpovídat, že full-flow staged combustion cycle motory s nejvyšším tahem na světě, vyráběné firmou která doteď používala mnohem jednodušší cyklus a menší raketu, budou nespolehlivé, není nijak přehnané.
Ad řešení: já žádné nemám. To ale neznamená že nemám pravdu, jen že problém nevyřeším.
Ad vynášení lidí na ISS: popravdě o tom moc nevím. Máš nějaký dobrý zdroj, že bych se dovzdělal?
STARE_CASY: to mi nepřijde jako dobrý způsob uvažování. Jasně SpaceX má za sebou velké úspěchy, ale je potřeba říct že riziko (i předtím) bylo ohromné, a dost možná to hlavní co měli je štěstí.
Můj názor je, že Starship není vhodná k přistání na Měsíci, protože je nespolehlivá, složitá, její provoz bude hrozně drahý a v žádném případě nebude v termínu. Za těchto okolností nedává smysl pokračovat ve vývoji ve stávající podobě - to je ta záporná zpětná vazba, která je ignorována.
Všichni: už jsem tu napsal tak sto stran textu; další argumentace zítra.