• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO

    Jaké preferujete středy

    18 hlasy od 18 respondentů

      rozbalit záhlaví
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      WADER23: Nevykrucuj se. Tys dal tento link jako argument. Říkaj ti to jasně, nepatrné měřitelné rozdíly RLC a přitom "big" slyšitelné rozdíly.

      To že to nějaká skupina lidí neslyší, tj. stejný jako s tím vínem. Hovno poznám esi nasávám Dom Perignon nebo Bohemku. A hovno pomůže esi to bude ve flašce vod mlíka nebo potmě. Jak se asi bude v % lišit měřitelný chemické složení? Přesto se významná množina lidí s nadprůměrně vyvinutými chuťovými pohárky shodne, že jedno je podstatně lepší.

      Z mého pohledu je tu ale významná množina- většina lidí, kteří prostě nejsou dostatečně sluchově disponování nebo nemají dost citlivý/ kvalitní aparát, čili ani rozvinuté jemné rozpoznávací schopnosti ve smyslu someliéři vs zbytek populace. Na a ti, co to slyší prostě utrácejí za něco, co ti první nerozeznaji, stejně jako někdo utrácí za drahý vína.

      Z čistě technického pohledu, ten tvůj "prozváněcí" RLC benchmark prozrazuje jediné. Tato metoda nepotvrzuje přimou úměru měřitelnými rozdíly RLC veličin a rozdíly akustickými.
      WADER23
      WADER23 --- ---
      TEDDYBEDDY: Ohledně linearity, se už teď nevyhneme přesnějším termínum.

      Kabel je lineární se chápat, že je rovně natažený :-), tj. moje chyba v nepřesné formulaci.

      Jak píšeš, že, kabel je kmitočtově závislý, tak to je pravda, že nemá lineární frekvenční závislost

      Já jsem myslel, že se jedná o lineární systém , to, začněme jednoduchým vysvětlením, znamená, že pošleš li na vstup jednu frekvenci, tak na výstupu získáš zase a pouze tuto jedno frekvenci. To, že má nějakou kmitočnovou závislost znamená, že tu frekveci získaš utlumenou nebo zesílenu a nějak fázově posunutou. Ale když tam pošleš 6 kHz, tak na výstupu dostaneš taky 6kHz a nic jiného. Není tam žádné zkreslení

      Naopak u nelineárního systému, tam při pošleš jednu frekvenci a dostaneš spoustu dalších věcí kromě té frekvenci co jsi tam poslal, a tomu v audio říkáme zkreslení. Reproduktor je taky z principu nelineární, membrána se různě vlní v módech, spider to limituje, atd.

      Takže kabel, jako lineární systém, nezanáší zkreslení, na rozdíl od systému nelinárního, jako reproduktor.

      Ten zdroj co jsem posílal, tak samozřejme hodnotí ty kabely i subjektivně.

      Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Přesně tam, kde ji dělají všichni audiofilové a o čemž tu celé roky debatujeme stále dokola.

      Aby ten test byl vypovídající, tak musí být slepý a metodicky správně.

      Je to stejné jako s tím objektivním měřením, buď něco měříš správně, a výsledky jsou platné, nebo něco měříš blbně a výsledky platné nejsou.

      V celém tom textu je to jejich "blind" zmínka jen dvakrát. Pokud oni neviděli na kabel, a jen si psali poznámky, tak to je sice blind hodnocení. Ale má to stejnou váhu, jako kdyby tam byl pořád jeden kabel, jim řekli že hodnotí deset kabelů a oni napsali 10 různých hodnocení. Je to blind, ale vůbec to neříká, jestli je to správně.

      Uplně vyloučit ty jejich výsledky potvrdit ani vyloučit nemůžeme, protože nepopsali tu metodiku "blind" porovnání, ani ty výsledky.

      Nicméně, spíše se přikláním z toho, že to udělali blbě, a to z jednoho jedinného důvodu. Když ti něco vyjde, tak nemáš co skrývat, a zveřejníš detaily. Když ti něco nevyjde, tak to naopak uvedeš jen minimum informací.

      Proto je tam spousta technických detailů (měření jim vyšlo) ale žádné vysledky z "blind" testování, jako třeba jestli jsou ty kabely schopni poznat od sebe když na ně nevidí.

      Naopak dobře metodicky provedené (včetně tabulek jako kdo co hodnotil), blind testy zesilovačů i kabelů, kde je statisticky dokázáno, že lidé ty rozdíli neslyší.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      WADER23: Ne- není lineární. Furt je to kmitočtově závislý RLC komponent v cestě signálu. Ale aťsi. Důležité je pro nás porovnání měření mezi jednotlivými kabely. A z toho vyplývá co, vojín Kefalín? Cituji závěry testerů hned z prvního srovnání dvou Audioquestů. Čti pozorně prosím.

      "The Audioquest was listed as the second and third cables during the livestream. ***The step from a DIY-store wire to a serious cable is big. Very big.*** In short: there is definitely a wow factor in this case. Now fortunately Yung and Martijn are practiced listeners and can adjust to this feeling.

      In the notes there are things like: nice stereo image, lots of detail and ‘drawed in the sound of the saxophone’. However what is very interesting is that both Yung and Martijn have a preference for the DBS cable. There we read that more reverb and nuance comes out.

      In Martijn’s case, we read that the breathing and valves in the saxophone are easier to follow. The Audioquest was number 3 on your author’s Top 3 list. And he also came back in the top three of Martijn.

      ***In short: there is already one cable that both measures and sounds good. A funny detail: there are almost no differences in measurements between the DBS and non-dbs cable. But there is a difference in sound and experience. These differences in sound can also be heard in the samples.***


      Nabízí se tedy otázka: kde udělali soudruzi z NDR chybu? Nějaké návrhy?
      WADER23
      WADER23 --- ---
      TEDDYBEDDY: Prozvánění 1Khz signálem demonstruje, že kabel je lineární a nevzniká na něm zkreslení, ani harmonické, ani neharmonické. Komplexní signál je jen superpozice jednotlivých frekvenci, a právě díky tomu, že je kabel lineární, a bez zkreslení, tak se bude shodovat i komplexní signál, tolik teorie.

      Komplexní test celého řetězce (zdroj, zesilovač, reproduktor, měřící mikrofon) kde se mění jen kabely? ale jistě, ozvalo se z kouzelného sluchátka.

      Megatest speaker cables - real measurements, samples and blind test! - How to read the measurements? - Alpha Audio
      https://www.alpha-audio.net/review/megatest-speaker-cables-real-measurements-samples-and-blind-test/2/



      Vertikální chlíveček má 0.5db, takže ty rozdíly v nerovnosti frekvenční charakteristice, jsou něco jako zlomečky db.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      VOZKA: Ok, souhlas s bodovým zdrojem. Proto třeba já osobně preferuji špičkový dvoupásma. No a zas, pokud nemáš tu svou referenci průběžně k dispozici nebo naposlouchanejch aspoń 50-100h nejsi objektivně schopen rozlišit, jak ovlivňuje charakter zvuku konkrétní bedna, zesilovač nebo kabel. Já třeba léta ladil svůj set na etalon AKG 701.

      WADER23: Ok. Čili prozvánět kabel 1kHz nebude asi nejlepší metoda. Nic ve zlým, ale stejnou odezvu dá tímto způsobem nejspíš i svařovací drát či péro vod gauče.

      To co potřebujeme vidět je, jak se konkrétní kabel chová v konkrétním zapojení s komplexním hudebním signálem. Je tak milý Machu?
      SVANC
      SVANC --- ---
      VOZKA: Ten neslepý a slepý test reprosoustav, který jsem prve zmiňoval, je tady. Účastnilo se ho 40 zaměstnanců firmy Harmon a výsledky jsou dost výmluvné.

      In summary, the sighted and blind loudspeaker listening tests in this study produced significantly different sound quality ratings. The psychological biases in the sighted tests were sufficiently strong that listeners were largely unresponsive to real changes in sound quality caused by acoustical interactions between the loudspeaker, its position in the room, and the program material. In other words, if you want to obtain an accurate and reliable measure of how the audio product truly sounds, the listening test must be done blind.
      WADER23
      WADER23 --- ---
      TEDDYBEDDY: Ale jistě, ozvalo se z kouzelného sluchátka. Odpověd je v grafu s popiskem FFT. Pouští se tam signál 1 KHz. Ten je naprosto čistej po přenosou v obou kabelech. Kromě toho 1Khz, je tam ještě vidět síťové rušení ale to jen kolem -100dB. Prostě tam žádný rozdíl vetší než -100dB není...
      Dokonce ten audiofilskej kabel má větší THD - pořad samozřejmě pod hranicí toho, co by bylo lidské ucho schopno vnímat....


      Audiofilskej kabel zde


      Levnej kabel zde
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      TEDDYBEDDY: Ne úplně, ale obecně mi hodně sedí bodové zdroje. Třeba starší (před oddělením Fyne audio) Tannoy Definition DC10, nebo KEF Blade jsou pro mě blízko ideálu - a tady se prásknu, že tyhle dvě na pohled velmi odlišné bedny mi překvapivě v běžných podmínkách (tj. mimo extrémní hlasitosti, v normální akustice) zněly velmi podobně. Mají podobnou frekvenční i směrovou charakteristiku a není na nich nic zpraseného, takže to není až tak divné, ale překvapilo mě to.

      Vývoj jsem taky dělal v oblasti bodových zdrojů, ale zaměřoval jsem se ne na high end, ale na to, jak srazit cenu kvalitního mid-endu. Takže jsem třeba testoval způsoby jak vyrovnávat směrovou charakteristiku u širokopásmových měničů řízenou difrakcí nebo trochu obskurnějšími metodami, nebo potom hledal limity konstrukce typu synergy horn. Tam se jednak směrovost jednotlivých měničů vůbec nemusí řešit protože je nejdřív zrušena tím že je každý ve svojí vlastní bandpass ozvučnici a pak tvarována sdíleným zvukovodem, a jednak se velmi snižuje harmonické zkreslení protože ho potlačuje právě ten bandpass, a díky tomu se dá jít s cenou měničů výrazně dolů.

      Ale Synergy horny jsou koncept vymyšlený pro ozvučovací aplikace, který sice v hifi funguje výborně (nízké zkreslení a výborná direktivita, a autor konceptu Tom Danley dneska už i studiové/hifi repro prodává), ale na high-end mu něco chybí, konkrétně lepší geometrie zvukovodů. Na to byl potřeba výzkum, který je matematicky daleko nad moje možnosti a tehdy ještě neexistoval. Dneska už existuje, tak se k té stavbě svého skutečného etalonu třeba dostanu, ale v posledních letech na to není čas. :)
      DAVE_PAGE
      DAVE_PAGE --- ---
      VOZKA: ano, ja to i zminuji "Hodnoceni uletavaji vsemi smery a fakt jen ty nejlepsi a nejpropitejsi meli obcas validni odhady na obsah sklenic". Skutecne trenovanej odbornik a na chut a cich sensitivni clovek by mel spravne kategorizovat vino. Ale i to vetsinou probiha tak, ze by mel vino popsat a zaradit. A to zarazeni oduvodnit. Pri tom zarazeni muze udelat chybu, ale pokud pro to bude mit duvody, muze si tu chybu obhajit. (typicky zaradi nejakou flasku na sever Francie. A i kdyz to bude treba Australie, ale charakteristika bude odpovidat typickemu projevu ve Francii, je to OK)
      Plus teda, ze u vina nikdo nerozporuje, ze kazde vino chutna jinak. U tech dratu je to spis opacnej problem :)
      SVANC
      SVANC --- ---
      VOZKA: To je nedorozumění - to hodnocení obarveného bílého vína právě byl neslepý test.

      Naopak ve slepém testu se pozná i to, co jinak překryjí vizuální vjemy. Kdysi se takhle testovaly různé reprosoustavy, přičemž při neslepém testování posluchači upřednostňovali velké, vizuálně výrazné modely bez ohledu na jejich umístění v prostoru. Následné slepé testování dopadlo jinak a posluchači rozdílně hodnotili i zvuk po přesunutí beden.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      VOZKA: Tvl. pokud se dobře pamatuju, tak jsi i nějaký repro vyvíjel- stavěl, ne? Takže máš určitě nějaký osobní zvukový etalon, ke kterýmu se vztahuješ, ne? Nebo aspoň sluchátka? Neříkám, že to musí být apec za x mega.
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      SVANC: K té vinné studii bych dodal, že to byli _studenti_. O víně moc nevím a nevím jaké jsou someliérské standardy, ale existují zkoušky zahrnující blind tasting kterými spousta lidí prochází a úspěšně pozná spoustu docela jemných rozdílů - jen to není snadná věc kterou by dal člověk bez tréningu. To já jenom abychom se zase nedostali k tomu, že ve slepých testech není poznat nic - je, ale někdy je holt potřeba dost praxe :).
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      WADER23: Ano, domnívám se též, že spektrální analýza ukáže proč různé kabely přenáší audiosignál v různé kvalitě. Pak nezbývá, než to prověřit, což by pomohlo ukončit tyto plytké diskuze.

      VOZKA: No jde o to, že až dlouhodobá zkušenost s top- produkty z tebe udělá znalce, či osobu povolanou. Můžeš být vyhlášený teoretik a používat správnou metodiku, ale stejně jako s těma kundičkama nebo vínem- prostě praxe dělá mistra.

      Ale já jsem též na straně tvých velikánů. Minimálně jistě vnímáš, že v každém návodu ke špičkové auditechnice dostaneš doporučení použít co nejkvalitnější kabeláž. A není to určitě myšleno- použít co nejtlustší dvojlinku s pvc, je tak?
      SVANC
      SVANC --- ---
      DAVE_PAGE: Přesně tak. Kdysi jsem četl nějaký článek o testování vína i za pomoci skenů mozku, které prokázaly, že drahé víno skutečně vyvolává lepší pocit. Ovšem i v případě, že jsou přehozené etikety na lahvích. Článek končil slovy, že když chcete udělat přátelům radost, tak slušné víno přelijte do nějakých opravdu drahých lahví :D

      Tohle je taky fajn...
      In a sneaky study, Brochet dyed a white wine red and gave it to 54 oenology (wine science) students. The supposedly expert panel overwhelmingly described the beverage like they would a red wine. They were completely fooled.
      The research, later published in the journal Brain and Language, is now widely used to show why wine tasting is total BS. But more than that, the study says something fascinating about how we perceive the world around us: that visual cues can effectively override our senses of taste and smell.
      https://www.realclearscience.com/blog/2014/08/the_most_infamous_study_on_wine_tasting.html
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      TEDDYBEDDY: Jestli si myslíš že je nějakej own to že dokonce i týpek kterej v tuhle chvíli doma dokonce ani žádný hifi repráky nemá ví o zvuku násobně víc než ty, tak není :)). A to se za experta fakt nepovažuju, jen jsem v diskuzích o podobně základních věcech obvykle na stejný názorový straně jako velikáni který na rozdíl od tebe nebo mě hifi jako obor vytvářeli.
      CROME
      CROME --- ---
      Omg here we go again and again and again….
      WADER23
      WADER23 --- ---
      TEDDYBEDDY: Samozřejmě, že v naměřeném signálu a následně ve spektrální analýze, uvidíš rozdíl mezi dvouma kytarama, protože přístroje jsou citlivější než uši&mozek. O tom jak jsou citlivé uši a mozek vypovídá třeba ztrátová komprese zvuku, to jsou pak spektru pak naprosto zásadní rozdíly, které uši&mozek neuslyší.

      Problém je v tom, jak ty rozdíly interpretovat, změříš rozdíly a nedá se objektivně říci, co je lepší nebo horší, prostě je to jen jiné, proto se asi moc nástroje neměří, ale lidi si je vybírají subjektivně - někomu se třeba ta tebou uvedená "horší skoro identická kytara" bude líbit více.

      Jinak úvaha, že i malé rozdíly můžou dělat i velký dojem je správná, pokud jsou to rozdíly v něčem, na co je ucho citlivé.

      Hudební nástroje na rozdíl od kabelů nejsou obecně lineární systémy, tam je to o dost složitější i než třeba i u reproduktorů.

      Asi nikdo nerozporuje, že dva reproduktory se stejnou frekvenční charakteristikou nepůjdou rozlišit, protože je tam spousta dalších harmonického a neharmonického zkreslení, různá fázová zpoždění, vyzařovací charakteristiky a tak.

      Proto tady taky nediskujeme o tom, že si nemá cenu kupovat lepší reproduktory (nebo lepší hudební nástroje), ale diskutujeme tady o kabelech, které jsou naopak prakticky lineární a nejjednodušeji a nejpřesněji měřitelné.
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      VOZKA: Jasný. Low-budget test. Já se ptám, jestli uvidíš rozdíl mezi témito přípravky- jakožekytarami a solidním amarickým telecasterem na osciloskopu. Páč v reálu bude ten rozdíl ohromující.

      Ty slepý testy schvaluji, protože, jak se zdá, vetšina low-costových hifíků má hokej mezi vidovými a hudebním vjemy. Tak aby se vám to prostě nemíchalo, chápu. Pro mě nebyl problém vyměnit nablýskanýho lampovýho McIntoshe za dvě nudný krabice MF, když za 5 min. slyším, že ten druhý je lepší.

      PS. Už si pořídil pořádný hifi?
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      TEDDYBEDDY: To za co utrácejí zákazníci často s kvalitou nesouvisí, ale dejme tomu že tady jo. Kytaru nemusíš objektivně měřit ve smyslu frekvenční odezvy nebo dynamiky, ale pokud ti jde o zvuk a ne třeba o ergonomii, můžeš třeba vytvořit studiovou nahrávku vzorové kytary a studiovou nahrávku jiné kytary (nahranou stejným člověkem na stejném aparátu hned po sobě), která je konstrukčně co nejpodobnější až na jednu věc která je jinak - třeba pozice snímačů. Tím s přijatelnou jistotou (nějaká nejistota je způsobená vždycky tím že to musí člověk zahrát dvakrát co nejpodobněji) můžeš izolovat zvukový vliv té jedné konkrétní věci. A dokonce pak s těmi nahrávkami můžeš dělat... Slepé testy!

      Doporučuju zrychlenou ukázku toho jak se přesně tohle dá dělat na úrovni DIY budgetu, bez rozpočtu vývojového oddělení které může jít do výrazně větších detailů:

      Tested: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
      https://www.youtube.com/watch?v=n02tImce3AE
      TEDDYBEDDY
      TEDDYBEDDY --- ---
      DAVE_PAGE: A dá se to změřit? :)))
      DAVE_PAGE
      DAVE_PAGE --- ---
      mirnej OFFTOPIC - Vzdycky kdyz ctu debaty o vlivu kabelu na kvalitu hudby, tak si vzpomenu na vinne degustace, ktere jsem hromadu let delal. Kdyz lidi vidi lahve, tak se to hodnoti jedna radost. Kazdej hned vi, co je lepsi a drazsi. Kdyz jsem flasky zabalil do novin, tak to zacala byt ta spravna legrace. Hodnoceni uletavaji vsemi smery a fakt jen ty nejlepsi a nejpropitejsi meli obcas validni odhady na obsah sklenic. A kdyz si lidi zavrou oci, tak obcas nekdo nepozna ani bile od cerveneho :)

      A uplna legrace byla, kdyz jsem vymenil obsah lahve a do drazsi nalil vino levne (a naopak) a schvalne je zabalil nedbale, aby slo poznat, jaka je to lahev/etiketa. V tu chvili lepsi etiketa zahadne vystreluje kvalitu vina a jeho cenu do nebes - a naopak :)

      Jestli obcas pochlastavate doma s kamosi, tak si to zkuste :)
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam