• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    KASTA
    KASTA --- ---
    REVAN: ber to spis tak, ze stin je neuvedomela cast vlastni osobnosti (u muze i u zeny) a anima+animus souvisi s interakci s opacnym pohlavim.

    Jsou to psychologicky terminy, v ramci moznosti psychologie maji svou definici, kterou je podle me dulezity znat a chapat, abysme se o tom mohli bavit a vedeli jsme o cem mluvime.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    na tom odkazu co look posilal nize je definice "anima = obraz zenstvi jak se jevi v muzske psychice"

    pokud si to tak zadefinoval (takto uzce), tak to tak inu ma, neni to zadna vypoved o tom zda zenstvi je nebo neni pritomno v zenske psychice

    pripada mi ale ze 'anima'/'animus' od te doby teda zlidovely a pouzivaji se sireji ;)
    REVAN
    REVAN --- ---
    REVAN: Jung: Velmi netantrický pohled, musím podotknout ;-) Kdybych nečetl jeho pozdější alchymistické spisky, ani bych mu nevěřil že usiloval o "spojení protikladů".
    REVAN
    REVAN --- ---
    SPIELMANN: LOOK: KASTA:
    Teda nazvat ženství u ženy "Stín", to mi přijde pěkně devalvující ;) Já bych to nazval Shakti, ale to se dostávám mimo Junga.
    Žena musí mít prostě něco, proč se prožívá jako Ženu, a ani stín, ani já/ego, mi to nevysvětlují. V případě nepřijatého ženství by se to dalo terapeuticky brát jako stín. Ale fenomén ženství v ženě prostě existuje (stejně jako mužství v muži) a důkazem budiž vůbec to, že existují ženy a muži.
    Jak se tak zamýšlím, on to měl Jung vlastně rozatributované: ta Shakti by byla Panna, Matka, Stařena, ..... a asi spousta dalších... a pak by vlastně na tu Animu skutečně spadalo jen působení v muži...
    KASTA
    KASTA --- ---
    REVAN:
    SPIELMANN: jo, asi jo, Stin..:-)

    HUSOKACHNA: jo, zrovna asi pred tydnem jsem tohle procital...:-)
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo to je
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Celá psychoanalýza je přece nedokazatelný konstrukt...
    LOOK
    LOOK --- ---
    ARGANNAH: a to se divil jen na zaklade jednoho snu?

    jinak, vse to jsou teoreticke (nedokazatelne) konstrukty, muzem nejak nadefinovat animu u zeny, ale jake prakticke vyuziti to bude mit? jak casto se to v praxi (tj. analyze) objevi? nevystacime si se stavajicimi konstrukty? atd.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    LOOK: No jako já si to myslím ale taky, a to jsem žena... Dokonce se kdysi můj psychoterapeut poté, co jsem mu vylíčila jeden sen, dlouze divil, že jestli je prý možný, aby i žena měla animu
    LOOK
    LOOK --- ---
    REVAN: cast zenstvi se kterou se identifikuje spadne do ja/ego, zbytek do stinu.

    "fenomén ženství v ženě prostě existuje" = tva projekce animy:)
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    REVAN: Stín:-)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    KASTA: O silnem konstelovani animy u muže jako důvodu k zženštilosti nebo homosexualitě píše Jung zde:

    Jung, Carl Gustav: Archetypy a nevědomí: Výbor z díla II. Str.142

    (psal sem to do jedné práce a knihu doma nemám, nemůžu tudíž citovat)
    REVAN
    REVAN --- ---
    KASTA: Já si tedy popravdě také nevzpomínám, že bych to u Junga někde četl jinak než žena-animus, muž-anima. Jenže ten fenomén ženství v ženě prostě existuje. Jak by ho tedy Jung nazval? Co z Jungových archetypů by mu odpovídalo?
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: to s animou u zeny x animem u muze - ja si uplne nejsem jistej ze to Jung takhle vubec nekde resil - nebo aspon ja to nikde nezaznamenal. Nabizelo by se to napr u homosexuality, ale mam pocit, ze ani tam to nevidel "prohozeny", spis popisoval vseobecne charaktery muzu podle toho jak silne je konstelovan archetyp animy a charaktery zen zase podle toho jak silne je konstelovan animus...
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    KASTA: hmm, sakra... když na to teď koukám, je možné, že to je o muži. Všude se tam hovoří jen o "snící" a nikde není konkrétně řečeno muž/žena. Byla jsem tenkrát dost unavená a asi jsem se pořádně nesoustředila. Ale i tak to byla přínosná diskuze, bez toho překouknutí by mě ani nenapadlo hledat animu u ženy.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    JEHNECI: původní Jungovo pojetí bylo tak jak píšeš, nicméně Jung své myšlenky během života redigoval a nakonec tvrdil, že muži i ženy jsou formování oběma archetypy.
    Ono obecně, nejen u Junga, ale i Freuda, Lacana a vlastně i jiných myslitelů je dobré se dívat, z jakého období je daná myšlenka, neboť všichni své myšlenky a názory prohlubují a mění a zvlášť třeba u toho Lacana je zajímavé, jak některá pojetí docela dost během svého života změnil.
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: jen fakticka poznamka/dotaz - je snici z toho citatu opravdu zena, neprekoukla ses? - se mi zda, ze je tam v tom citatu pouzitej muzskej rod "naň" = na něj. Tu knizku jsem necetl, pokud je to opravdu u snici zene, je to zajimavy, muzes sem treba dat nejaky dalsi podrobnosti o ty "pacientce" jestli jsou v knizce zmineny...?
    ACKO
    ACKO --- ---
    YMLADRIS: Nerada bych mistra Junga nejak hrubě zkreslila, ale vpodstatě se blížíš tomu, jak to chápe. Ten poměr animus/ anima je v průběhu lidského života proměnlivý, Jung rozděluje lidský život na 4 etapy po 20 letech. to první období je formování člověka a učení se, příprava na život, ve druhém období převládá právě ta složka animus u mužů/ amima u žen v souvislosti s jejich rolí a životní náplní. Po čtyřicátém roce se role poněkud mění( ženám odrůstají děti a muži cítí syndrom vyhoření ve své roli dobyvatele světa a živitele rodiny), takže i ten poměr animus/ anima uvnitř kažého jedince se přesouvá lehce na druhou stranu. K vyrovnání obou složek osobnosti by pak mělo dojít v rámci " zmoudření" ( záměrně v uvozovkách, neb je to velmi idealizující představa:)) po šedesátém roce života.
    LOOK
    LOOK --- ---
    nechme promluvit odbornika:)
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/anima.html
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/animus.html

    k puvodnimu tematu JEHNECI, REVAN: pouziti anima/animus v tomto vyznamu imho neni caste, ja sam jsem pri cteni junga/jungianu na nej nenarazil. napadl me alternativni vyklad, kdy ta druha zena ve snu neni anima, ale stín.
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: jo, ta fascinace (hrozně to chce, zamiluje se bezhlavě) "druhým pólem"... to zní archetypálně:))

    uvažuju, kam (jak) se to podělo u mě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam