• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    NOXNOCTIS: proc zmetek? proc si myslis ze to ma priroda takhle jasne ohranicene? potkani skoci na jakoukoliv novou potkanici, ackoliv jsou uz na samym dnu svych sil, sloni si hledaji jedineho partnera na cely zivot a po jeho smrti si noveho uz nenajdou... zivot je neskutecne pestry.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STRYX: ja muzu jeste doplnit co mne zaujalo, jsem cetla o nich
    Mosuo - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mosuo

    coz je matrilinearni spolecnost kdesi v cine, kde zena zije cely zivot se sestrami, matkou ap. a s detmi v dome. Kdyz zacne byt plodna, dostane pokojicek, kde prijima sexualni navstevy. Muze spat s kym chce, ale podminka je, ze ten muz do rana vypadne. Muzi nemaji v zenskem dome (kde se vyviji, pracuje, zije, funguje, ...) co delat. Zena je tak spojena se svou matri-linii. Zarlivost a partnerske vztahy je povazovana za trapnou, promiskuita za zadouci. Neni mozne, aby dvojice zila rodinny zivot jak ho zname my.

    Takze maji volnost v sexu, ale nemaji romantickou lasku atd.
    STRYX
    STRYX --- ---
    YMLADRIS: Jenom doplnim, ze tohle, co rikas, je vzasade pohled strukturalni antropologie. Tyhle kulturni restrikce maji za sebou silovou mechaniku a casto funguji jako stavebni bloky spolecenskeho usporadani. Je otazka je-li adekvatni je hodnotit jako dusevni poruchu, kdyz mohou byt podminkou pro vznik spolecenstvi s vyssi komplexitou. Navic je-li konkretni formalni rys odstranen, byva nahrazen jinym, plnicim v syti symbolickeho radu uplne stejnou funkci.

    Pro srovnani: pripomina mi to proflakly (ale moc zajimavy) vyzkum ohledne incestniho tabu, ktere sekundarne podporuje exogamii a vede k vytvareni stabilnich vazeb napric spolecnosti a umoznuje integraci do vetsich celku. Pokud se nemylim, Levi-Straus v jeho mechanismu videl dokonce proto-formu jazyka.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NOXNOCTIS: no nevim no. Mas to nejak antropologicky podporeny evidenci nejake kultury kde je teda kolektivni identita, vsichni soulozi s kym chteji, deti vychovavaji spolecne, o jidlo se deli, majetek nema vyznam, neni co resit (sex, majetek, rod..) a ze v takove kulture tim padem se neprojevuje 'temna stranka' ale pouze hluboke vyverajici stesti? Asi by bylo zajimavy si myslet, ze sex je tak zasadni a fatalni vec, ze kdyz je uvolnen vztah k sexu, tak uz pouze vyvera hluboke stesti, ale ja si to predstavuju tak, ze lidi jsou komplikovana vec. Kdyz budou mit uvolneny sex, tak budou mit tabuizovane neco jineho, nejake jine bloky a problemy, treba ... touhu vymanit se z te kolektivni ochranne identity, odejit nejak, vymezit se sam za sebe ... a pro zmenu budou trpet a budou temni kvuli tomu. My mame osobni nezavislost (sebeurceni, vlastni nazor a tyhlety veci), ale majetkovo-rodinno-deti-sex zavislost (zuzenost), oni naopak.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    NOXNOCTIS: taky si dovolim mirne nesouhlasit :) pokud by bylo nekdy v minulosti prirozene ze by vsichni lidi meli stejny vztah k sexu, velice tezko by doslo ke vzniku nejake deformace. klonim se spis k domnence, ze v urcity historicky moment prevladla jedna skupina s nejakou sexualni preferenci (mysleno spise ve smyslu frivolni vs majetnicky vs stitivy pristup) nad jinou.
    KASTA
    KASTA --- ---
    ALBERTO: jo tak to bych potvrdil
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    citovou neangažovanost - máš pravdu - upřesním: třeba s ní cloumají emoce, cítí se k někomu přitahována, ale jede to přes spodní čakry, a čtvrtá je zavřená. nebo city, úsměvy, předstírá, ale cítí se prázdná.
    KASTA
    KASTA --- ---
    ALBERTO: Souhlas! já se s podobným výrokem (o temném nitru) poslední dobou setkal dvakrát a v obou případech to bylo tohle. Ještě bych dodal, že už ta volba slov ("temné") ukazuje na něco nepřijatýho, vytěsněnýho.

    V jednom případě zněl výrok, že "má v sobě temný místo kam se bojí jít" a ve druhým, se mluvilo o "temným místě, který někdo dokáže vyléčit"

    Jen nevím jak ta "citová neangažovanost" s tím jsem se nesetkal - spíš bych řekl: silné emoce, které jdou proti vědomému zaměření (takže je potřeba je ze všech sil potlačit a tím vznikne jakýsi emoční prázdno)
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    rek bych, ze vetsinou tim zensky myslej tu cast, ktera je sexualne-magicky-manipulativni nebo citove neangazovana nebo si libuje v negativnich emocnich stavech a destruktivnich emoci, diky nimz citi jakoby intenzivneji, ze jsou na zivu. nektery zensky si v teto temnote libujou, jiny ji maj zas naopak vytesnenou ("bila a cerna labut")
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Sabina Spielrein: 'Destruction as the cause of coming into being' - výpisky z této práce: http://ografologii.blogspot.cz/2012/08/sabina-spielrein-destrukce-jako-pricina.html - Otázka by mohla znít, kdo od koho čerpal? Sabina od Junga nebo Jung od Sabiny?
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Takovej prenatalni ulet :-)
    Na stojáka - Lukáš Pavlásek - Cesta zpátky - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=gd7fm16-dKI
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    'temne' bych si v bezne mluve spojila nejspis s agresi a destrukci, krutosti atd
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    charatkeristiky a aktivity, o kterych si mysli, ze je spolecnost povazuje za nezadouci,takze naprosto cokoliv - treba dojida zbytky jidla v kfc. Stin bych do toho netahal, clovek, ktery ma tuseni o svym stinu,by dle meho hovoril jinak.
    BLACKDRAGON
    BLACKDRAGON --- ---
    ak niekto kto necital Junga hovori o svojom temnom ja, asi mysli svoj negativny stin, co ine ako sexualne sa da u zeny pod tym predstavit?
    KAAKA
    KAAKA --- ---
    měla bych dotaz - podívejte se na obrázek v odkazu [ SA_KRA_ @ obrazky, co mne rozstipou - CTI ZAHLAVI !!! (tzn. primárně formou či obsahem nadpruměrné, nikoli vtipné, morbidní a WTF) ]
    setkala jsem se s tím, že takový typ obrázků může působit fobicky
    ne kvůli obsahu (lebka dítěte), ale čistě vizuálně
    jak myslíte, že by takovou reakci interpretoval jung? jak byste to interpretovali vy?
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Přitom to je poměrně snadno verifikovatelné. Nechť se někdo sebere, odjede do nějaké hluboce matrilineární matrilokální kultury a zkusí tam analyzovat, co se děje s archetypem otce. Jako kulturní determinista mám ovšem (asi předsudečnou) obavu, že se tam s ním děje houby. ;)
    PUKU
    PUKU --- ---
    DIDGENAUT:
    "Mě zajímal pohled biologický, setkal jsem s informací, že archetypy jsou vrozené."

    Vrozené ve smyslu biologicky zapsané- biologické vědy zatím tak daleko nejsou, jde IMHO o názor. V Jungově podání chápu jako kulturně vrozené/zapsané. Jak já ho chápu- existuje dispozice lidského organizmu k archetypálnímu nazírání světa, podobně jako existuje dispozice ke vnímání, učení etc.
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    "Objektivní vysvětlení skutečnosti, kde je podmínkou intersubjektivní verifikovatelnost a falzifikovatelnost" a postmodernistické paradigma se nijak nevylučují, v religionistice nikdo neprosazuje nějakou jednotnou interpretaci náboženství. Nedostupnost ideálu objektivity ještě neznamená, že jdeme špatnou cestou - vyjadřuje to snahu o bezintencionální přístup: nesnažit se náboženství pohanit ani adorovat. Vytváříme modely reality, mapy pro orientaci v ní, které můžou být různě přesné a podle různých měřítek. William Paden: Bádání o posvátnu, viz. např.: Navzdory jakýmkoli výhradám k jungovskému výkladu není zřejmě prohlášení archetypů za „metafyzickou fantazii“ tím nejvhodnějším řešením. Archetypy představují spíše konstitutivní součásti určitého interpretačního rámce, v němž jsou spolehlivě empiricky doložené. V jiném interpretačním rámci samozřejmě mohou působit zase jako metafyzická fantazie. Každý interpretační rámec je konstituován v první řadě nikoli „objektivní pravdou“, nýbrž spíše konsenzem interpretační komunity. Jak poukazuje jeden ze soudobých religionistů W. E. Paden (Bádání o posvátnu s. 142), nemáme žádný neinterpretovaný, „objektivní“ svět, s nímž bychom mohli srovnávat svět interpretovaný a určovat, nakolik interpretace odpovídá „skutečnosti“ a nakolik je interpretační rámec „správný“.
    Mě zajímal pohled biologický, setkal jsem s informací, že archetypy jsou vrozené.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    DIDGENAUT: Aha, tak ona je religionistika pokusem o "objektivní vysvětlení skutečnosti, kde je podmínkou intersubjektivní verifikovatelnost a falzifikovatelnost." No vida, to jsem nevěděla. ;)

    Teď vážně. Religionista, který si namlouvá, že "objektivně vysvětluje skutečnost" a pracuje podle jakéhosi tertium non datur, žije v nějaké hodně velké a hodně smutné iluzi a je odsouzen být vyvrácen, ev. vyvracen, a mít z toho depresi, protože nebude vůbec chápat, proč je kritizován. Kolik lidí, tolik možných interpretací náboženství, které ti lidé vyznávají, v náboženství může být simultánně pravda deset různých, vzájemně se vyvracejících věcí a otázky po objektivní skutečnosti nevyhnutelně končí konstatováním "ten si myslí to a ten zas ono, ale jinak nevíme". Přesně k takovým konstatováním dochází např. i Pascal Boyer, matador to kognitivní "religionistiky" (používám to slovo v souvislosti s ním jen v uvozovkách a s velkým zdráháním).

    A i kdybychom nákrasně zjistili, kde v mozku jsou archetypy "uloženy", co přesně tím zjistíme? Objevíme shluk jader, který je zodpovědný za náboženské myšlení, ale jak nás to posune k lepšímu pochopení náboženství, to mi naprosto není jasné.

    DARJEEL: Hele, je to věru krásně alternativní plamenná řeč, ale nemá smysl posuzovat vědce podle administrativních nároků univerzit na ně, stejně jako nemá smysl posuzovat středoškoláky podle osnov ministerstva školství. ;)
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    DARJEEL: Tak tak, na rozdíl od některých pánů akademiků v slonovinových věžích dokáže s tou mapou konceptů pracovat s vědomím toho, že jde o mapu, a ještě se u toho dobře bavit :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam