• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: Podívej se, NECECHu, příměr, který NATASHA v dobré víře použila, není doslovným logickým argumentem, který bys měl (slovo od slova) vyvracet. Příměr se zhusta používá ke zjednodušení myšlenky tak, aby tato byla snáze stravitelná (nebo raději snad pochopitelná) pro lidi, u nichž existuje důvodné podezření, že původní interpretaci téže myšlenky z různých důvodů nevstřebali.
    Zkus tedy, prosím, chvíli nebojovat a nevyvracet naše příměry, pokus se neargumentovat proti konkrétním výrazům, obratům, synonymům a jiným, jim podobným, ale zaměř se na myšlenku, která se skrývá za těmi slovy. Snaž se – klidně potichu, pro sebe, bez reakce zde – přemýšlet nad smyslem toho, co se ti tu (a nejen tobě) snažíme vysvětlit, a neulpívej na slovech, protože ta jsou pouhým nositelem tohoto smyslu, významu, myšlenky.

    Vím, je to těžké, také se k tomu někdy uchylujeme – protože máme rádi slova a necháme se unést jejich silou, mocí, schopností (a ano, někdy – pokud je protivník obzvláště zdatný – to přináší i libý pocit, "pouhými" slovy jej povalit na lopatky, rozcupovat, uargumentovat a přesvědčit třeba o tom, že Země je placatá), ale jsou situace, kdy jediným možným řešením je na chvíli na slova zapomenout a dostat se až za ně. Je to těžké, ale jde to. Tak to zkus.

    (Tak, kdo je další na řadě? Přihlásí se ještě nějaký urozený muž, který by se pokusil naši spanilou princeznu rozesmát? Tolik princů a baronů a hrabat to zkoušelo, ale ona pořád jen vzdychá a tváří se, že nerozumí.)

    SONA1: Já děkuji - je tuze milé, býti za žárovku, která jediná postačí k prosvětlení dne! :-)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    MAEROR: Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.
    Made my day ;) Dík
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: a tabulky Šlajs!
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: No, to já taky neuvažoval, že jo. Já jenom, že pero mistrovi podávám já, a inkoust Ty. ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Po pravdě mnozí velmi dobří básníci se živí podivuhodně, což zhusta souvisí s tím, že nejsou s to přežít v prostředí různých institucí a korporací. Tím směrem bych neuvažovala.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: trochu chabá odpověď :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MALEMKRALOVNA: řekni mi proč by nemohl
    Protože nestíhá, čte Vergilia v originále...
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: řekni mi proč by nemohl ... jeden jedinej rozumnej důvod aniž by byl nasáklý předsudky

    TOMASZ: pouč mě, jaké zbraně používám? :-) ...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Ano. To jsi dobře řekl.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH:
    Tvoje všeobjímající tolerance a ochota chválit a podporovat každého Ti přinese sympatie mnoha lidí.
    Já ji ale považuji za chybnou.

    Pro názornost se i já uchýlím k paralele, protože paralely jsou docela dobrý vysvětlující nástroj:

    Každý se umí postavit na brusle, ale Pljuščenko je jen jeden.
    Obdobně každý umí seskládat nějaká slova do nějakých veršíků, a protože psát se naučí každý a pubertou také prochází každý, každý to zřejmě opravdu někdy zkusí.
    A - rozuměj mi správně - to je v pořádku.
    Nechť lidé plodí veršíky stejně jako chodí bruslit na rybník. A každému jistě někdo zatleská. Maminka, kamarádi...
    Ale pokud se prdelatá Mařka vypraví na mistrovství Evropy prezentovat svou kachní piruetku, není pravděpodobné, že by uspěla. I když to myslí upřímně.

    Jistě, je tu potíž. V krasobrusleni se snadno pozná, kdo spadl. V oblasti umění je možné donekonečna argumentovat, že to pád nebyl a nebo že to byl pád schválně.
    To je snadné.
    A to je právě to.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Nejen že může - on ji i umí tvořit. Protože všichni umíme. Stačí myslet to upřímně a mít radost ze svých pěkných (i když bohužel neúmyslných) chyb...

    NECECH: Děkuji ti ústy klasika za pochvalu. Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.

    Za sebe dodávám: jestli má být (podle tebe) mé chápání dělání chyb (respektive zvládání formy / češtiny, abych byl doslovný) VELMI NAIVNÍ, pak ano, pak raději naivním zůstanu.
    Radost ze svých chyb mohu mít snad jen tehdy, jsem-li schopen se z nich poučit a zlepšit. Nic to ale nemění na faktu, že úmyslná chyba je ZÁMĚR, neúmyslná chyba zůstává přes jakoukoli argumentaci CHYBOU.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: 0xA9BF a hned! NMI ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: No, tvl, ten je ale chytrej! :-O Třeba nás poučí i o jiných oborech, než střihač, překladatel a pod.

    Chtěl bych se mistra pokorně zeptat, prosím pěkně, může poésii tvořit i skladník ve šroubárně? ...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: A v tom je právě ten problém: nejde Ti o to, co jsi napsal, ale o sociální zisk Tvé osoby. To vysvětluje mnohé, ne-li všechno.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: nevim, co si predstavujes pod pojmem genii ty, ja si predstavuju cloveka jakymsi zpusobem vyvoleneho, extremne schopneho neceho

    a tim padem kazdy mame sveho genia v sobe, i ty, i ja, proste vsichni

    a myslim si, ze k tomu, aby se v nas probouzel Nietzscheuv nadclovek, tak prave staci dobry umysl a snaha

    snaha z meho pohledu ale neznamena makat, makat, makat (coz mi ostatne pripomina Leninovo "ucit se, ucit se, ucit se")

    snaha v poezii z meho pohledu znamena psat uprimne, soustavne a rad
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: Snazim se to pochopit... Mam trochu jiny styl uvazovani nez ty. Kdyz mi nekdo rekne: demente, máš tam hrubku , tak moji prvni reakci neni, ze se budu stydet. Ja se budu ptat: "proc mi nadavas? zname se?" a pravdepodobne se pri tom budu vztekat...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIONOR: a dalsi z meho pohledu povazlive sebedestruktivni postoj k poezii, zacinam se domnivat, ze vasi skupinu spojuje masochisticka idea basnictvi ;-)

    jak je mozne, ze milujes poezii, ale z "nepovedenych" (???) pokusu tvorit vlastni poezii soudis, ze nejsi schopen ji tvorit !!! trestim ocima, protoze si myslim, ze

    KAZDY UMIME TVORIT POEZII

    moc by me zajimalo a potesilo precist si (prip. konstruktivne kritizovat) tve tzv. nepovedene pokusy v klubu poezie bez pranic a tkanic, ale to jen mimochodem



    pouzivani metafory budovy za ucelem popisu pojmu poezie ma jeden maly hacek, a totiz ze poezie ve skutecnosti nesdili vsechny vlastnosti, ktere ma budova

    napriklad poezie nemuze nikomu fyzicky ublizit a taky nemuze nikam spadnout, poeticky text od okamziku sve publikace muze jenom rust a zdokonalit se

    dokazu si predstavit jediny zpusob, jak muze poeticky text spadnout - svemu autorovi na hlavu - a to prostrednictvim citatu

    ale to se da prezit



    k tvoji profesni situaci jako strihac je nutne rici, ze se lisi od tvorby poezie tim, ze je komercni, a tudiz mate s kolegou odpovednost vuci zakaznikovi, ktery si kupuje vas produkt / vasi sluzbu; poezie - aspon ta moje a podle toho, co tu ctu, i ta vase - neni komercni, a postmoderni ctenari proto nejsou v pozici zakaznika, jenz by mohl cokoli pozadovat, poezie je free



    VIC A VIC se k memu uzasu tady kristalizuje cosi jako nabidka nezistne pomoci pri pravopisnem pilovani nad mymi poetickymi texty, nad niz zacinam seriozne uvazovat
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: na zbytek ti odpovím zítra, na poslední řádek hned: tak to, ten vůl - a neostýchám se toho označení - dělá tak blbě, že to není vidět. takže blbě, čiliže špatně, takže zbytek keců je bezpředmětný. jestli jste to ještě pořád, ty a kolegové, nepochopili, tak se do těch šedejch kůr kopněte a chápat začněte - pokud vaše ironie není rovnou vidět, děláte ji blbě, hoši. nesorry, zapracujte.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: to beru. ale začínáme se znepokojivě dotýkat pravdivosti a ta, ovšem, převyšuje formy.
    NECECH
    NECECH --- ---
    MAEROR:

    stál jsem vždy, kde svaté stálo právo - krasny patos
    v mysli mé i v prsou všechno zdrávo - prsa predpokladam alespon trojky

    a velmi originalni rymy

    ted k obsahu: ty mas radost z toho, ze jsi naivni, v poradku, nijak ti tuto radost nechci brat

    ja mam zase radost, ze cas od casu se mi povede pekna (neumyslna) pravopisna chyba, a divim se tomu, ze ti to tak vadi
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Moje formulace nebyla záměrně věcná, šlo mi o to vyjádřit určitou naléhavost, která součástí umění bývá.
    Stručněji: autor si může s poezií cokoliv, ale musí ji zkrátka považovat za podstatnou. Protože pak s ní něco zažívá, nějak o ní přemýšlí, k něčemu směřuje --- tedy je o čem mluvit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam