• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: Podívej se, NECECHu, příměr, který NATASHA v dobré víře použila, není doslovným logickým argumentem, který bys měl (slovo od slova) vyvracet. Příměr se zhusta používá ke zjednodušení myšlenky tak, aby tato byla snáze stravitelná (nebo raději snad pochopitelná) pro lidi, u nichž existuje důvodné podezření, že původní interpretaci téže myšlenky z různých důvodů nevstřebali.
    Zkus tedy, prosím, chvíli nebojovat a nevyvracet naše příměry, pokus se neargumentovat proti konkrétním výrazům, obratům, synonymům a jiným, jim podobným, ale zaměř se na myšlenku, která se skrývá za těmi slovy. Snaž se – klidně potichu, pro sebe, bez reakce zde – přemýšlet nad smyslem toho, co se ti tu (a nejen tobě) snažíme vysvětlit, a neulpívej na slovech, protože ta jsou pouhým nositelem tohoto smyslu, významu, myšlenky.

    Vím, je to těžké, také se k tomu někdy uchylujeme – protože máme rádi slova a necháme se unést jejich silou, mocí, schopností (a ano, někdy – pokud je protivník obzvláště zdatný – to přináší i libý pocit, "pouhými" slovy jej povalit na lopatky, rozcupovat, uargumentovat a přesvědčit třeba o tom, že Země je placatá), ale jsou situace, kdy jediným možným řešením je na chvíli na slova zapomenout a dostat se až za ně. Je to těžké, ale jde to. Tak to zkus.

    (Tak, kdo je další na řadě? Přihlásí se ještě nějaký urozený muž, který by se pokusil naši spanilou princeznu rozesmát? Tolik princů a baronů a hrabat to zkoušelo, ale ona pořád jen vzdychá a tváří se, že nerozumí.)

    SONA1: Já děkuji - je tuze milé, býti za žárovku, která jediná postačí k prosvětlení dne! :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, mohu tě ujistit, že mnohem větší problém než to, že se někdo, kdo píše něco kvalitního, stydí číst, je to, že čte nebo se veřejně horem spodem snaží promenovat spousta naprosto nesoudných volů, které ani v nejmenším nenapadá, že by náhodou zdaleka nemuseli být tak nápadití, originální, bezchybní, skvělí a vůbec, jak oni si bez nejmenších pochyb myslí. to druhé totiž vídám asi 10x častěji než to první.
    NECECH
    NECECH --- ---
    NATASHA: metaforu krasobrusleni povazuju za mene povedenou nez metaforu budovy, protoze

    (a) jenom v krasobrusleni mas porotu s jasnymi kompetencemi a transparentnimi kriterii
    (b) jenom v krasobrusleni existuje jednoznacny mezinarodni ranking

    a predstava, ze jako autori poezie spolu souperime podobne jako spickovi sportovci, mi pripada hodne scestna


    a ostatne mi moje (s mirnou nadsazkou) všeobjímající tolerance a ochota chválit a podporovat každého zatim zadne velke sympatie nevynesla, spis naopak, ale mozna to jeste prijde, a pokud ano, tak me to samozrejme potesi, ale o to v prvni rade nejde, ja proste lidem chci pomahat tvorit, a spousta lidi ma psychicke blokady a stydi se za svoji tvorbu, takze mladi autori tohle musi prekonat, nez se prokaze, v cem jejich spisovatelsky talent (ne)spociva

    rozhodne nehodlam podporovat literarni masochismus (vy to myslim nazyvate "flagelantske nalady"), ktere imho jen vedou ke zbytecnym depresim
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    NATASHA: Ja jsem stravila (pracovne) cely vecer v lokaci Staropramen, kde cetl Jiri Ornest z povidkove sbirky Janusze Rudnickeho; z meho pohledu to letos probihalo velmi pekne, lide byli dobre naladeni, chvalili mista i produkce (vcetne te "moji"), dostavilo se i nekolik autoru.
    Pro Hannu dodavam, ze u sebe jsem prelidneni zaznamenala jen mirne, a to cca mezi 20:30 a 21:00. Cekala jsem to o dost horsi.
    HANNA
    HANNA --- ---
    NATASHA: hlavne prelidnene. po navsteve Symbiosy, kde se cetla pekna ukazka z One day D. Nichollse, jsem uz dalsi, byt netradicni, lokace vzdala. ale jako napad se mi to moc libi a mile me prekvapila naprosta profesionalita ctoucich (Konig s Krobotovou).
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Na jiné téma: šel jste včera někdo na http://www.nocliteratury.cz/2012/cs/praha/homepage ?
    Bohužel jsem nemohla, ale zajímalo by mě, jaké to bylo.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Aha :)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: lenin se učil, učil, učil, aby nemusel makat, makat, makat a mohl vést... kam to dovedl, vědí miliony mrtvých. to ovšem nijak nesnižuje hodnotu makat, makat, makat :-)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    MAEROR: Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.
    Made my day ;) Dík
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: a tabulky Šlajs!
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: No, to já taky neuvažoval, že jo. Já jenom, že pero mistrovi podávám já, a inkoust Ty. ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Po pravdě mnozí velmi dobří básníci se živí podivuhodně, což zhusta souvisí s tím, že nejsou s to přežít v prostředí různých institucí a korporací. Tím směrem bych neuvažovala.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: trochu chabá odpověď :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MALEMKRALOVNA: řekni mi proč by nemohl
    Protože nestíhá, čte Vergilia v originále...
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: řekni mi proč by nemohl ... jeden jedinej rozumnej důvod aniž by byl nasáklý předsudky

    TOMASZ: pouč mě, jaké zbraně používám? :-) ...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Ano. To jsi dobře řekl.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH:
    Tvoje všeobjímající tolerance a ochota chválit a podporovat každého Ti přinese sympatie mnoha lidí.
    Já ji ale považuji za chybnou.

    Pro názornost se i já uchýlím k paralele, protože paralely jsou docela dobrý vysvětlující nástroj:

    Každý se umí postavit na brusle, ale Pljuščenko je jen jeden.
    Obdobně každý umí seskládat nějaká slova do nějakých veršíků, a protože psát se naučí každý a pubertou také prochází každý, každý to zřejmě opravdu někdy zkusí.
    A - rozuměj mi správně - to je v pořádku.
    Nechť lidé plodí veršíky stejně jako chodí bruslit na rybník. A každému jistě někdo zatleská. Maminka, kamarádi...
    Ale pokud se prdelatá Mařka vypraví na mistrovství Evropy prezentovat svou kachní piruetku, není pravděpodobné, že by uspěla. I když to myslí upřímně.

    Jistě, je tu potíž. V krasobrusleni se snadno pozná, kdo spadl. V oblasti umění je možné donekonečna argumentovat, že to pád nebyl a nebo že to byl pád schválně.
    To je snadné.
    A to je právě to.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Nejen že může - on ji i umí tvořit. Protože všichni umíme. Stačí myslet to upřímně a mít radost ze svých pěkných (i když bohužel neúmyslných) chyb...

    NECECH: Děkuji ti ústy klasika za pochvalu. Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.

    Za sebe dodávám: jestli má být (podle tebe) mé chápání dělání chyb (respektive zvládání formy / češtiny, abych byl doslovný) VELMI NAIVNÍ, pak ano, pak raději naivním zůstanu.
    Radost ze svých chyb mohu mít snad jen tehdy, jsem-li schopen se z nich poučit a zlepšit. Nic to ale nemění na faktu, že úmyslná chyba je ZÁMĚR, neúmyslná chyba zůstává přes jakoukoli argumentaci CHYBOU.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: 0xA9BF a hned! NMI ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: No, tvl, ten je ale chytrej! :-O Třeba nás poučí i o jiných oborech, než střihač, překladatel a pod.

    Chtěl bych se mistra pokorně zeptat, prosím pěkně, může poésii tvořit i skladník ve šroubárně? ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam