• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    NECECH:
    NECECH: Že je to divné. Přijde mi, že někteří lidé píšou, ne protože je to baví, ale protože chtějí být umělci. Ale ono to chce uvědomit si, že lidí je na světě jako sraček, téměř vždy bude v čemkoliv někdo lepší, tak proč se neuvolnit a nepsat to svoje a přestat si hrát na umělce/básníka, kterým ve finále stejně nikdo v podstatě nejsme. Možná jsme poetické duše co píšou a zajímají se, ale nic víc. Přinejmenším já to o sobě ani nechci tvrdit, ani se do té pozice nepřímo nechci stavět. Stydět se za svojí rannou tvorbu, to je jak stydět se za to, že jsem se posrával jako batole, nebo že jsem byl tak moc trapnej, když mi bylo 15.

    Rád bych taky upozornil, že žádnej učenej z nebe nespadl. Stydět se za svojí nedokonalost je fakt nejhorší věc na světě.

    Btw. NECECHu ke tvé stati. Naprosto souhlasím. On ten pravopis je hloupé hodnotit už z jednoho důvodu - jak jsem psal je to všechno provázané - z toho důvodu mi přijde hloupé se zaměřit jen na jazyk. Ještě ke všemu po gramatické stránce. Přijde mi to takové dost alibistické. Jako by dotyčný člověk měl takový "polokoule" na to, aby se do někoho navezl, ale nemá takový "koule" na to, aby řekl, to téma je slabé, celkově tam není rytmus a je to píčovina. (celé je to tak pokroucené, být v PM poezii benevolentní k tématu i kompozici, ale být nazi ke gramatice)
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIONOR: Jinak je smutne, ze se vlastni poezie bojis: Děsím se dne, kdy se ohlédnu zpět, a zjistím, že jsem se vůbec nezlepšil v tom co dělám.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIONOR: Nesnaž se přenést břímě odpovědí na jiné! - To me pobavilo. Kdyz nechces diskutovat, nemusis, ja te nenutim. Snazim se pochopit tvoji pozici a jak vlastne myslis ty sve (tendencni) otazky.

    Pro me je nepochopitelny, jak nekteri autori v priruckach pravopisu hledaji jakousi vyssi pravdu, neco jako Bozi zakon. Ja napriklad gramatiku akademie ved CR (a tim mene skolni prirucky nebo wikipedii) neuznavam jako lingvistickou autoritu. Vim, ze maji sve chyby. Ze pravidla ceskeho pravopisu maji daleko k dokonalosti. A proto se jimi neridim, aspon ne v umeni/poezii, kde naopak vychazim z absolutni svobody tvorby.

    Vidim, ze soustavne na sobe pracujes a chces se zlepsovat. To respektuji. Myslim si ovsem, ze se zbytecne zatezujes velmi sebekritickym pohledem na tvoje ranni dilo (ve veku 20-25 let). A kdyz ty nevidis zadny posun, zadne zlepseni, tak to jeste zdaleka neznamena, ze tam neni.

    I me se stava, ze nektery muj text se mi po letech uz nelibi. Bud tohle ignoruji (za ucelem zaznamu vzpominek), anebo dotycny text vymazu z pismaku resp. ze sveho pocitace.

    Nektere texty i po letech trochu upravim, aby odpovidali mym stavajicim konvencim (mj. i pravopis).

    Jinak upozornuji na [ NECECH @ Poesie bez pranic a tkanic ]

    FIONOR
    FIONOR --- ---
    Moje odpověď je jednoduchá - snažím se číst lepší věci a psát lépe (i když jde o věci, které nikde nepublikuji) - stejně jako se snažím zlepšovat profesně nebo ve svých dalších koníčcích.
    S tím souvisí i to, že si hodně cením, když narazím na něco, co opraví chybu, které jsem si jí nebyl vědomý (jako třeba tady), protože není nic trapnějšího, než se nechat nachytat na švestkách. Pak už je jedno, jestli se naučím jak chybu nedělat, nebo najdu cestu, jak se vyhnout situacím, kdy k té chybě může dojít... Existují pravopisné jevy, kterým se vyhýbám, protože si nejsem nikdy jistý, jak je správně psát - a to i v případech, kdy si k nim otevřu Pravidla - ale ne vždy to vyjde a pak raději požádám o konzultaci někoho kdo umí lépe, než abych se (klidně i za pár let) chytil za hlavu a cítil se jako idiot...

    Děsím se dne, kdy se ohlédnu zpět, a zjistím, že jsem se vůbec nezlepšil v tom co dělám. To je ostatně důvod, proč už poezii nezkouším psát, ale pouze ji čtu. Když jsem si s odstupem pár let přečetl co jsem psal ve dvaceti a co o pět let později, tak jsem nenašel žádný výrazný posun - jako záznamník vzpomínek dobré, jako umění nepoužitelné.

    Ale nesnaž se přenést břímě odpovědí na jiné. Já ti položil otázku a ty se snažíš odpovědět pomocí toho, že se vymezíš vůči odpovědi jiných lidí. Což je solidní útěk před tím, abys musel říct sám za sebe svůj vlastní názor. V tomhle ocituji FINa: Je to teplé, až to bolí.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIONOR: ja tu vuli (asi) mam, ale kazdopadne mam jine priority nez dokonaly pravopis, a co se tyce ostatnich otazek: co kdybys na ne nejdriv odpovedel sam (resp nejaky tvuj kolega / nejaka tvoje kolegyne)? - ja se pak pripojim
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    Zkusíme to z jiné strany.
    Máš rád poezii? Pokud ano a myslíš to s ní vážně (tj, není pro tebe jen kratochvílí na které vlastně nesejde), pak se dá předpokládat, že se toužíš zlepšovat.
    A to v tom smyslu, že toužíš psát i číst lepší poezii...

    V opačném případě bys totiž stagnoval nebo se dokonce zhoršoval - ani jedno není zábavné, tím méně, že by se tím dalo chlubit.

    Nabízí se tedy otázka - v jakém ohledu se zlepšuješ? V čem jsou tvá témata jiná než před několika lety? Jsou silnější? Pravdivější?
    Nebo je lepší jen forma, kterou je vyjadřuješ? V jakém ohledu?
    Tyhle otázky míním vážně... Pokud totiž máš vůli se zlepšovat, nechápu co ti brání v tom postupně odbourávat vlastní nedostatky v pravopise. Pokud tu vůli nemáš, pak naopak nechápu proč vlastně píšeš.
    NECECH
    NECECH --- ---
    NATASHA: Ano. Nesnazim se o nic, nez abych mohl jednoduse byt autenticky. A tim, ze jsem v mnohem jiny nez majorita, vzdycky musim spoustu veci vysvetlit, zejmena, kdyz jsem dosel k presvedceni, ktere se lisi od zabehlych predstav. At uz se bavim s kolegami lingvisty, s radikalnimi muslimy nebo s ceskymi basniky...

    MAEROR: Snazim se, ale ocekavam, ze protistrana udela totez.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH: Hmmm, Ty jsi vážně úplně jiné zvíře.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ad Noc literatury: Díky všem za zprostředkované dojmy slovem i obrazem :)
    Lituji, lituji.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NATASHA: NATASHA: já zvládnul celkem sedm lokací. Nejsilnější zážitek byla Kolářová s Viklickým v Jazz Docku, ale Ornest u Kemi byl taky super. Budař má svoje nepochybné kouzlo, Hádek starší je daleko zajímavější herec než jeho bratr... Fotorepo je zde https://picasaweb.google.com/103845440845542556019/NocLiteratury
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: Podívej se, NECECHu, příměr, který NATASHA v dobré víře použila, není doslovným logickým argumentem, který bys měl (slovo od slova) vyvracet. Příměr se zhusta používá ke zjednodušení myšlenky tak, aby tato byla snáze stravitelná (nebo raději snad pochopitelná) pro lidi, u nichž existuje důvodné podezření, že původní interpretaci téže myšlenky z různých důvodů nevstřebali.
    Zkus tedy, prosím, chvíli nebojovat a nevyvracet naše příměry, pokus se neargumentovat proti konkrétním výrazům, obratům, synonymům a jiným, jim podobným, ale zaměř se na myšlenku, která se skrývá za těmi slovy. Snaž se – klidně potichu, pro sebe, bez reakce zde – přemýšlet nad smyslem toho, co se ti tu (a nejen tobě) snažíme vysvětlit, a neulpívej na slovech, protože ta jsou pouhým nositelem tohoto smyslu, významu, myšlenky.

    Vím, je to těžké, také se k tomu někdy uchylujeme – protože máme rádi slova a necháme se unést jejich silou, mocí, schopností (a ano, někdy – pokud je protivník obzvláště zdatný – to přináší i libý pocit, "pouhými" slovy jej povalit na lopatky, rozcupovat, uargumentovat a přesvědčit třeba o tom, že Země je placatá), ale jsou situace, kdy jediným možným řešením je na chvíli na slova zapomenout a dostat se až za ně. Je to těžké, ale jde to. Tak to zkus.

    (Tak, kdo je další na řadě? Přihlásí se ještě nějaký urozený muž, který by se pokusil naši spanilou princeznu rozesmát? Tolik princů a baronů a hrabat to zkoušelo, ale ona pořád jen vzdychá a tváří se, že nerozumí.)

    SONA1: Já děkuji - je tuze milé, býti za žárovku, která jediná postačí k prosvětlení dne! :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, mohu tě ujistit, že mnohem větší problém než to, že se někdo, kdo píše něco kvalitního, stydí číst, je to, že čte nebo se veřejně horem spodem snaží promenovat spousta naprosto nesoudných volů, které ani v nejmenším nenapadá, že by náhodou zdaleka nemuseli být tak nápadití, originální, bezchybní, skvělí a vůbec, jak oni si bez nejmenších pochyb myslí. to druhé totiž vídám asi 10x častěji než to první.
    NECECH
    NECECH --- ---
    NATASHA: metaforu krasobrusleni povazuju za mene povedenou nez metaforu budovy, protoze

    (a) jenom v krasobrusleni mas porotu s jasnymi kompetencemi a transparentnimi kriterii
    (b) jenom v krasobrusleni existuje jednoznacny mezinarodni ranking

    a predstava, ze jako autori poezie spolu souperime podobne jako spickovi sportovci, mi pripada hodne scestna


    a ostatne mi moje (s mirnou nadsazkou) všeobjímající tolerance a ochota chválit a podporovat každého zatim zadne velke sympatie nevynesla, spis naopak, ale mozna to jeste prijde, a pokud ano, tak me to samozrejme potesi, ale o to v prvni rade nejde, ja proste lidem chci pomahat tvorit, a spousta lidi ma psychicke blokady a stydi se za svoji tvorbu, takze mladi autori tohle musi prekonat, nez se prokaze, v cem jejich spisovatelsky talent (ne)spociva

    rozhodne nehodlam podporovat literarni masochismus (vy to myslim nazyvate "flagelantske nalady"), ktere imho jen vedou ke zbytecnym depresim
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    NATASHA: Ja jsem stravila (pracovne) cely vecer v lokaci Staropramen, kde cetl Jiri Ornest z povidkove sbirky Janusze Rudnickeho; z meho pohledu to letos probihalo velmi pekne, lide byli dobre naladeni, chvalili mista i produkce (vcetne te "moji"), dostavilo se i nekolik autoru.
    Pro Hannu dodavam, ze u sebe jsem prelidneni zaznamenala jen mirne, a to cca mezi 20:30 a 21:00. Cekala jsem to o dost horsi.
    HANNA
    HANNA --- ---
    NATASHA: hlavne prelidnene. po navsteve Symbiosy, kde se cetla pekna ukazka z One day D. Nichollse, jsem uz dalsi, byt netradicni, lokace vzdala. ale jako napad se mi to moc libi a mile me prekvapila naprosta profesionalita ctoucich (Konig s Krobotovou).
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Na jiné téma: šel jste včera někdo na http://www.nocliteratury.cz/2012/cs/praha/homepage ?
    Bohužel jsem nemohla, ale zajímalo by mě, jaké to bylo.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Aha :)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: lenin se učil, učil, učil, aby nemusel makat, makat, makat a mohl vést... kam to dovedl, vědí miliony mrtvých. to ovšem nijak nesnižuje hodnotu makat, makat, makat :-)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    MAEROR: Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.
    Made my day ;) Dík
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: a tabulky Šlajs!
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: No, to já taky neuvažoval, že jo. Já jenom, že pero mistrovi podávám já, a inkoust Ty. ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam