WHISPERMOONLITE:
přemýšlím o tom, co je "ostrá" a "legitimní" kritika. - pokud je její součástí odsudek s ambicemi na všeobecnou platnost, pak je to mimo mísu, jak o tom mluvím. - takový odsudek by byl možný, kdyby zde existovala exaktní a závazná měřítka, bez ohledu na styl, kontext, časové zařazení, čtenářskou zkušenost atd. - snažím se proto "ostrost" kritiky vidět ve vztahu k předem daným poetickým východiskům, v přesnosti a věrnosti nahlédnutí textu z určitého úhlu. - ovšem s tím, že tato východiska nemohou apriorně znehodnocovat jiná. -
Inu, pokud dělám, co můžu, a báseň mi pořád přijde strašně spatná, můžu prostě napsat, že podle mě je strašně špatná (můžu třeba dát i průchod emocím, které ve mně její špatnost vyvolala) a nemusí v tom být ani nějaký neurotický agresivní tik ani aspirace na objektivitu. Když to napíše někdo, kdo prokázal, že u básní různých typů dokáže kvalitu ocenit - a v těch či oněch kruzích docházejí čtenáři většinou k podobným závěrům jako on - může to mít značnou váhu. Člověk může - a myslím, že když chce kritisovat, tak by i měl - zkoušet různé úhly pohledu, hledat, jestli není nějaký, z něhož je báseň dokonalá. Když žádný nenajde, nebo najde jen takový, v němž nechce setrvávat a vůbec ho nechce "počítat", protože mu přijde "úchylný", může zkrátka říct, že podle něj to dobré není. To "podle mě" může i vynecat, to se koneckonců rozumí samo sebou. Já si myslím, že absolutní jistotu, že později nezměníme názor, nemáme při
vůbec žádném souzení, nejen při posuzování kvality díla,
nikdy nemůžeme být zcela objektivní. Ale o některých věcech je téměř universální konsensus, skoro všem se to zkrátka jeví stejně.
Myslím, že jde-li o posuzování básní, je dobré, když různí lidé reflektují a artikulují svou zkušenost s dílem, to, jak se jim dílo jeví, snaží se pojmenovat, co jim přijde zajímavé, co nezajímavé, nudné, rušivé a já nevím jaké ještě. Reagují na sebe navzájem a říkají "ale houby, vždyť se podívej na tyhle verše, to je přece..." atd. Ty úvahy o tom, která kritika ja dostatečně objektivní a jestli vůbec nějaká je zcela objektivní, nejsou tak důležité jako konfrontace pohledů na totéž dílo. Pokud někdo řekne "tohle je strašně špatné", nějak to demonstruje či vysvětlí a nikdo se neozve, aby artikuloval jinou zkušenost a pojmenoval nějaké kvality, které to z jeho hlediska má, dost možná se to všem jeví zhruba stejně. Ale říkám znovu - už tolikrát se stalo, že něco, co v době napsání neocenil skoro nikdo, a za 50 či 100 let to byl "hit", nebo naopak, že jistotu universálním konsensem nemáme imho nikdy.
zajímalo by mě, co si pod takovou kritikou představuješ ty. - a potom také, zda je shoda v soudu nad nějakým dílem relevantní vůči jeho hodnotě. - zda je možné o díle takto "hlasovat" - přeneseno též do prostředí různých komisí a edičních rad.
Pokud se dílo nelíbí nikomu (resp. se třeba všem prudce nelíbí), tak se nikomu nelíbí (a to třeba prudce), no. Spekulace o jeho skryté objektivní hodnotě, již nikdo není t. č. s to zahlédnout, mohou být zajímavé, ale myslím, že si je zde můžeme odpustit. No a když se dílo nikomu nelíbí, tak ho v typickém případě nikdo nebude vydávat (byť samozřejmě i to se může dít, ale to můžem nechat stranou). Nakladatelé (aspoň někteří) se řídí především prodejností, takže když se najde velká skupina lidí, jimž se dílo líbí, asi vyjde, i když všichni "specialisté" budou lomit rukama, jaký je to shit a budou nakrásně zdůvodňovat, proč jim to přijde strašně špatné. (Samozřejmě se můžem přít o to, zda a nakolik má stát dotovat vydávání děl, jež se líbí jen úzkému okruhu znalců, ale jinak v této oblasti nějak nevidím žádnou spornou otázku.)