NATASHA: je to věc čistě empirická. musíš-li něco napsat, tak to napíšeš, dokud jsi při smyslech. neví se dopředu, zda jde o literaturu, ale pokud ano, její naléhavost je tak silná, že ti poskytne dost sil, aby sis
pod jistou podmínkou nezbytné prostředí k tvorbě vytvořila, vyvzdorovala, zadlužila sebe nebo druhé apod.; ve vztahu k předpokládanému uživateli díla – čtenáři, kulturně jazykovému společenství – jde o
nelegálně vytvořené podmínky, neboť správně je musí vytvářet tento uživatel, nikoliv ten, kdo hodnotu poskytuje.
dobře, víme všichni, že prakticky to období jinak překlenout nelze, dopředu na neexistující rukopis nikdo nevsadí. skutečný problém nastává, až když je hotov. Můžeš jej dát zadarmo nebo za tržní podmínky, což je u neziskové literatury totéž, ale v takovém případě se dluhu, který jsi na sebe z uživatele přenesla, nikdy nezbavíš. pak ti nezbývá, než jej daným uživatelům prakticky odpustit – přesně takhle to v převážné většině případů probíhá, a to se nazývá obětí, o které mluvím.
v jiném případě si rukopis necháš pro sebe, a vše zůstává v rámci tvé osobní hry bez nároků, jak píšu v předchozím příspěvku. jenže tím také umírá literatura, pokud o ni v daném případě šlo, neboť se nikdo odpovídající nepřihlásil ke starosti o ni.
pokud však nějaký autor uvažuje v rovině, že potřebuje publikovat za každou cenu, aby se svěřil, předvedl, získal uznání toho či onoho druhu, navázal kontakt se čtenářem apod., je to jeho/její problém, a prakticky tak vyměnil dluh, který z uživatele převzal, za jinou hodnotu a nemůže si dál stěžovat. to je třeba zdůraznit.
čili já nevím, jaké by bylo ideální uspořádání, ale jedno je jisté: nelze ten dluh přebírat na sebe donekonečna; přinejmenším máš jako autorka právo jej odmítnout. ani nadání a další literární schopnosti tě nezavazují k tvorbě pro druhé, protože samy o sobě
legální podmínky k tvobě nevytvoří.
jinak nemyslím, že jde ve vztahu ke společnosti o roli svatého muže nebo poustevníka. jde o roli popeláře, soustružníka, architekta, chirurga, sociálního pracovníka, o jakékoliv placené povolání, v němž poskytuješ hodnotu a žádáš kompenzaci.
pokud ti rozumím, opakovaně přímo i nepřímo namítáš, že tvorba se nemůže dít na objednávku, neboť to ohrožuje autorskou svobodu. v konkrétním případě to platí, taky věřím, že skutečný autor musí vidět dál, a je tím, kdo rozhoduje o podobě díla.
ovšem obecně: copak čtenář nebo společnost přímo nepožadují existenci literatury? copak není nezbytná? jistě, mnozí to nepřiznají, neboť díky trvalé shovívavosti autorů zde literatura jaksi samozřejmě existuje, tak proč se vzrušovat? jenže je to lež, jednoznačně. požadavek na existenci literatury je neodmluvitelný, vždyť by bez ní ani neotevřeli pusu, aniž z ní vyšel jen nějaký pazvuk nebo nesmysl.
chápu, že pro tebe ta částka nemá význam, ale teoreticky, na kolik bys vyčíslila hodnotu svých knižně publikovaných rukopisů, pokud vezmeme v úvahu např. jen čas a energii? zapomeň na chvíli, že jde o volnočasovou zábavu po zaměstnání.
tuhle částku jsi čtenářům nebo literatuře odpustila, minus tedy něco získané prodejem, ovšem Dauphin normálně autory neplatí, je sám rád, že se drží nad vodou, přirozeně, takže tam asi nic nebude. ono to takhle jde, a dá rozum, že lecjaký vydavatel dá přednost autorům, kteří po něm nic nechtějí, než aby v zájmu literatury prodělával desítky, by stovky tisíc. i v tvém milém světě se čtenáři jde o literaturu až na druhém místě, o peníze na prvním. to je třeba mít na paměti; nejprve je třeba udělat jistý finanční ústupek, pak přijde na řadu třeba literární hodnota, nebo spíš jak se komu líbíš, s kým máš jaké vztahy, kdo ti může kde pomoct, a teprve pak se otevírá cesta do milého světa ke čtenářům. :)
z literárního hlediska jde o nekalou soutěž. a fakt znám autory, kteří se schopností vlézt do prdele vydavateli a nějak ho umluvit, ještě chlubí…
tak já myslím, že to celkově není v pořádku, byť proti srozumění se čtenáři nic nemám – jenže za tuhle cenu? za tuhle špínu? – nevěřím, ani když to nebudu brát osobně, že něco takového literatuře prospívá. nevěřím.