• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ne, to je právě blbost. návratnost energie nepotřebuješ, ale často potřebuješ energii naopak spotřebovat..

    třeba kráva nebo proso má EROEI malou, dáš do ní spoustu energie, pak jí sežereš, a ty z toho získáš zlomeček energie kterou jsi do toho investoval..
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: OPAKUJI VĚTU:ekonomika není JEN A ANI PŘEVÁŽNĚ EROEI,dokážež chápat význam psaného slova???
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: na EORI ne, ale ne EROEI už docela jo :-) je to prostě faktor, který ti nutně hraje roli v návratnosti nějaké investice, že jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Americké stíhačky F/A-18 Super Hornet pohání biopalivo | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/americke-stihacky-fa18-super-hornet-pohani-biopalivo
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    LOPIK: přesně ,proto tomu říkám postapokalyptické vize...
    ano v případě armagedonu je to možmé,nicméně rozhodně ne v rámci progresivního dynamického vývoje civilizace,který se defacto až na malé odbočky sem tam táhne celou historií lidstva
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ale na EORI ekonomika nefunguje!!!!!!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Já si dokážu představit třeba ten říční člun, a třeba i toho týpka, co na něm bude bydlet a jezdit s ním. Ono to tak ostatně funguje i teď, tak proč ne za sto let.

    Ale táhnout něco krávou, to si fakt představit nedokážu.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Jenže ty myslíš na extrémní případy, kdy třeba ani není jiná alternativa (válka, Thajci co s celou rodinou žijou na lodi protože nic jinýho nemají, Vietnamská válka, banda hipíků atd..) - v našich podmínkách se to už nerozšíří nikdy, protože se to prostě nevyplatí..
    Jesti nastane situace, že jiná alternativa nebude, tak by se musela stát nějaká katastrofa takovýho měřítka, že řešit ekologickou stopu čehokoliv nebude naprosto nikdo..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Namítal tady někdo něco proti říčnímu člunu?

    Řeknem ti, že GPS navigovaný krávy jsou blbost a ty se začneš bránit, že říční člun je super.

    He?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: hele, jde třeba o to, že zboží má různou životnost, a dnes je potřeba ho dopravit různě rychle.

    tedy, vzhledem k úsporám rozsahu a dostatečné rychlosti dnes převládajících druhů dopravy (které často závisí na ropě) byly ty pomalejší způsoby s nepředvídanými výkyvy ve spolehlivosti a rychlosti vytlačeny. jenže s růstem cen ropy ta výhodnost úspor z rozsahu prostě nemusí být dostatečná. a když k tomu připojíš růst nezaměstnanosti... hergot to je tak těžké představit, že někoho prostě třeba bude BAVIT život na říčním člunu (i s celou rodinou, a samozřejmě připojeném k Internetu :-), místo aby se živili třeba jako hráč na burze nebo dealer hypotékového bydlení, nebo tak něco ? :-)

    třeba nákladní čluny na thajských řekách mají všechny vzadu takové domečky, kde bydlí nějaký správce i s celou rodinou...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: no výborně, já netvrdím, že všechno se musí vozit na oslu či na volském potahu.

    ale jsem přesvědčen, že kdyby se to nějak pořádně zanalyzovalo do hlobky, tak se ukáže, že volský potah má pro přepravu nákladů do hmotnosti cca 500 kg na vzdálenost max. třeba 10 km zdaleka nejlepší EROEI - a že tím pádem jsou volové v podstatě biopaliva 4. generace....
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Chaosi tipni si, proč byla ta doprava výrazně dražší v dobách kdy se používali ty spřežení a výkřikem techniky byla nákladní plachetnice..
    Neříkám, že půlka z těch věcí o kterých píšeš, nejsou úplný nesmysly - třeba pivo můžeš i dneska rozvážet klidně s koňským povozem (když máš nadšence co se ti o ty koně bude skoro zadarmo starat) ale masivně se to už nevrátí nikdy.. Stejně jako abakus už nikdy nenahradí kalkulačky..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Nikdo netvrdí, že se všechno musí vozit dieselovým náklaďákem, a většina z těch variant o kterejch jsi mluvil je použitelná. Kromě volů a oslů.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: překlepy neřeš ,jakožto samouk při osaní více prsty jich mam dicynky plno...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: fajn, ale to seš na míle daleko od původní vize oslího světa
    já bych se ale stejně dopmníval ýe bude použito zcela jiného prostředku než dnes či v minulost
    minimálně v městech se dá daleko lépe použít setrvačníkový motor, rozhodně lépe než osli..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: eh, přístavu, ne "přístavku" :-) překlepy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: no ale já jsem osel uvedl jenom jako příklad alternativního způsobu dopravy vůči ropě. musíš si toho osla představit jako proměnnou.

    za tuto proměnnou můžeš kromě osla dosadit široké spektrum něčeho, co se dnes nepoužívá, i když to know-how ovládáme: říční člun, trolejový říční člun (sic!), nákladní tramvaj, nákladní trolejbus (sic!), nákladní kolo, nákladní plachetnici, koňská a volská spřežení... no a samozřejmě nákladní, které dnes jsou na ústupu. to vše byly způsoby dopravy, které se používaly, v době, kdy ta doprava byla výrazně dražší, než je dnes.

    nicméně osli bych rozhodně nediskriminoval: dovedu si představit venkovské oblasti, které se k nim skutečně v souvislosti s růstem cen ropy vrátí. a to třeba i v Evropě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH:
    ITCHY: ale vy si furt představujete, že ti osli mají nahradit plnou vzdálenost dopravy španělských rajčat celých 2000 km, nebo celou vzdálenost dopravy chemických hnojiv až na pole... (aspoň stovky km...). ale to je naprostý omyl.

    prostě jestliže cena paliva stupne, tak ČÁST dopravy začne být realizována alternativními způsoby, protože se to prostě začne vyplácet. a pochopitelně překlenuté vzdálenosti by odpovídaly tomu druhu dopravy: tedy ne na oslu tisíce km, ale na oslu z nejbližšího nádraží nebo z přístavku na pole (tedy jednotky km).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Ano, železnice. Ne osli.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no mluvil jsem pravda spíše o konci 19. století. masivní růst měst těch umožnila železnice - ne dieselové náklaďáky... ty v té době ještě neexistovaly.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    OMNIHASH: tak nějak, on má prostě utkvělou představu anehneš s ním..
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Plachetnice opět trochu mimo - na kontejnerovou loď se vejde nákladu asi tak jako na sto plachetnic.. Doba převozu není podstatná - rychle nejedou jen kvůli tomu, aby ušetřili za ten mazut nebo na co to jezděj.. Víc času než samotná plavba zabere vyclení, manipulace a čekání než ti kontejner vůbec na nějakou loď nacpou..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam