VSOUKOLOHLOR: no ekotechnika určitě ano... to je slovo, které mě hodně zajímá.
především ale nevím, proč tomu říkat nutně "sestup": prostě celé je to o tom, aby lidé poměřovali kvalitu svého života jinými kritérii, než dosud. jsou relativně objektivní ukazatele kvality života - očekávaný věk dožití, kojenecká úmrtnost, míra zabezpečení v důchodu, věk odchodu do důchodu apod. - prostě kritéria, která se tak či onak dotýkají většiny populace a lze je nějak více či objektivně "změřit".
potom jsou tu ovšem lifestylové ukazatele, které taky ovlivňují to, co se dnes chápe pod pojmem HDP - a tam si myslím, že cesta je spíše v osvícení lidí, než v růstu za každou cenu. souvisí např. větší výkon motoru něčího auta s vyšší kvalitou života ? to je dost diskutabilní: auto s výkonnějším motorem může mít vlastně i docela dobrou spotřebu (třeba lepší než u těžkého auta s poddimenzovaným slabším motorem), může být praktické (jede rychle do kopce, je bezpečnější při předjíždění) - jenže tenhle ukazatel sám o sobě nevypovídá nic o tom, jestli s tím autem najdete v cíli vaší cesty místo k zaparkování, nebo jestli třeba neuvíznete v dopravní zácpě (sakra, já jen v pátek uvízl asi 5x v dopravní zácpě - při relativně krátké cestě ze západního konce Prahy kousínek na východ od Prahy !)
(BTW, na pumpě u Přerova nad Labem se dá natankovat 100% bionafta. za 27 Kč/litr - jak je to možné, že je levnější, než normální nafta, pokud podle odpůrců je řepka rentabilní jen díky povinnému přimíchávání do nafty ??)
tedy zpět ke "společnosti poklesu spotřebu energie" - v podstatě, nevidím především důvod nazývat jí společností "dlouhého sestupu": není to žádný sestup, je to cesta vpřed a je to cesta ekonomického růstu bez současného růstu spotřeby energie. je to cesta zjemnění vnímání toho, co všechno vyjadřuje ekonomika a peníze, které se v ní točí: je to jako stěžovat si, že v civilizacích které vynalezli kolo a jízdu na koni a vůz tažený koňmi došlo současně k poklesu počtu pracovních příležitostí pro nosiče nákladů na hlavě !
těch 10% populace vyspělých zemí, které "postmaterialistické" hodnoty uznávají, bude současně nejspíše tvořeno možná i tak 80% inteligentní a kvalifikované populace v těchto zemích (dobrá - chápu, že třeba automobiloví, dopravní nebo jaderní inženýři až tak nadšení nebudou :-). v podstatě každý, kdo je ochoten si koupit knížku nebo zaplatit za lístek do kina, lístek na koncert či festival, nebo třeba i za opravdu dobré jídlo v restauraci, je "postmaterialista" - opakem je jenom ten, kdo si nakupí to nejlevnější náhražkové jídlo v supermarketu, do kterého ovšem dojede autem o motoru s výkonem 100 kW.
ono už ani není dobré používat slovo "postmaterialismus" - protože je i spousta "materialistických" hodnot, které přitom vůbec na spotřebu energie náročné nejsou ! nazval bych to spíše "postenergetismem" nebo "postkonzumerismem" - staré termíny jako "postmaterialismus" (já jsem po filosofické stránce tak cca 60% materialista :-) nebo "postindustrialismus" (jsem šťastným majitelem 50% podílu v CO2 elektrodové svářečce, se kterou ale zatím neumím zacházet :-) nevystihují přesně podstatu té transformace, ke které tu dochází.