ITCHY: až bude benzín (a nafta) 4x dražší než dnes s přihlédnutím k inflaci či případně deflaci - prostě k indexu ostatních spotřebitelských cen. prostě dnes se za cenu průměrného poledního oběda dají pořídit 3-4 litry pohonných hmot - tak se bavíme o době, kdy za cenu oběda bude 1 litr.
nevím, kde "nechápu, že je ekologičtější jezdit na plyn" - za prvé, slovo "ekologie" znamená něco trochu jiného, a je soustavně zneužíváno ("šetrnější k živ. prostředí" není to samé, jako "ekologický", to je prostě nedorozumění), za druhé - i v jiným diskuzních fórech patřím k propagátorům čištěného dřevoplynu, jakožto zatím asi nejrealističtějšího biopaliva 2. generace (problém je tam ten, že zemědělci CHTĚJÍ jezdit po poli traktorem a sklízet řepku a dostávat za to dotace - nechtějí mít na polích rychle rostoucí křoví, i kdyby to bylo efektivnější) - za třetí: kde je psáno, že hybridy musí být jen na benzín nebo na naftu (ty se také plánují) - a nemůžou mít jako doplňkové palivo k bateriím právě třeba zemní plyn ?
teoretická účinnost spalovacího motoru dnešní koncepce končí někde na 40% (reálná je dokonce asi jen 20% - což je překvapivě málo). pravda - šestitaktní motory (na které mě nasměroval id E2E4, za což mu děkuji) mohou mít zřejmě teoretickou účinnost vyšší - ovšem zřejmě zatím nemáme vhodné materiály, ze kterých by je bylo možné postavit tak, aby měly dostatečnou výdrž.
ovšem hybridy, které by měly jak výrazně větší účinnost, tak i výrazně menší hmotnost motoru, by mohly místo pístového motoru používat např. keramickou vysokotáčkovou mikroturbínu. takovou turbínu je docela nevhodné připojovat k převodovce, nebo ke generátoru, ze kterého chceme dostat 50 (či 60 Hz) pro potřeby běžné rozvodné sítě: ovšem pokud je nám jedno, jaká bude přesně ta frekvence (protože to obratem usměrníme a uložíme do akumulátoru, nebo řídíme asynchronní motor pomocí tyristorů a nějakého palubního počítače, který sleduje aktuální "palubní frekvenci" - a neřešíme přifázování k rozvodné síti s fixní frekvencí), tak může být vysootáčková turbína docela dobré řešení. a teoretická účinnost je tady najednou klidně 50% a celková hmotnost taky menší než u klasického motoru.
v počátcích automobilismu - ovšem ještě ani třeba v 60. letech, kdy se krátce experimentovalo s turbínovými sportovními auty nebo třeba wankelovým motorem - prostě nebyla k dispozici levná elektronika, která je potřeba k řízení tohohle všeho: nebyly dispozici ani tyristory, pro plynulé řízení výkonu asynhroního motoru. dnešní typ pohonu se rozšířil proto, protože před sto lety byl tím nejjednodušším a nejefektivnějším, co bylo k dispozici. diesely jsou efektivnější jsou k dispozici asi 80 let, a přesto se v osobních autech začínají používat teprve asi během posledních 20-30 let.
setrvačnost automobilového průmyslu je obrovská: jestliže hybridní pohon (např. s využitím turbíny na CNG) je dnes to nejefektivnější, co umíme - tak to znamená, že jsme někde tam, kde byly dieselové motory ve 20. a 30. letech: prostě nejprve se to začne používat u autobusů a kamionů (kde je poptávka po efektivitě nejvyšší, a třeba rekuperace energie u rozjetého kamionu jedoucí max. povolenou rychlostí z kopce po dálnici asi fakt stojí za to, že ano...) - a teprve za nějaký čas se to začne prosazovat u aut - protože individuální automobilisté jsou nesmírně konzervativní, těžkopádní a tvrdohlaví (ostatně - to, že sednou do auta a jedou do práce, místo aby pracovali z domova od počítače, to vcelku mluví za vše :-)