MAWERICK: Ne, to není odvážné tvrzení - to co jsem citoval je konkrétní dopis v kterém došlo k prvnímu použítí termínu "steampunk" a k první definici toho, co žánrově zahrnuje.
Před citovaným dopisem steampunk prostě neexistoval - byl to jen nijak specifick nedefinovaný a neohraničený soubor "gonzo-historical manner" technofantasy, resp. retrofuturistická evoluce "Scientific romance".
Existovala díla, která byla do steampunku zařazena dodatečně poté, co vznikl jako žánrová kategorie, tj. "proto-steampunk", ale steampunk jako takový do té dob neexistoval.
(Plus byla později do steampunku zařazena i některá "zastaralá sci-fi" = Verneovky)
V tomhle dopise byl poprvé termín použit pro popis jeho tvorby a tvorby pár dalších autorů, kteří místo 100 let do budoucnosti (cyberpunk) zamířili 100 let do minulosti (steampunk)
Myslím, že poměrně trefný (a nadčasový) je tento dekádu starý popis z rigorózky M.D.Perschona:
"When K.W. Jeter inadvertently coined the term “steampunk” in a letter to Locus magazine in 1987, he was ironically classifying the neo-Victorian stories he and fellow Californians James Blaylock and Tim Powers were writing. Despite such flippant beginnings, the term has demonstrated remarkable resilience, becoming the signifier for nearly every neo-Victorian work of speculative fiction since Jeter’s own Infernal Devices (1987).
It has been used to retroactively subsume pre-Jeter scientific romances such as Michael Moorcock’s Nomad of the Time Streams (1971-1981), the ‘60s television series Wild, Wild West (1965-1969), and alternate histories such as Keith Roberts’ Pavane (1966). Even the writings of H.G. Wells, Jules Verne, and their futurist contemporaries have been labeled steampunk.
Online debates continue raging, seeking to define steampunk, with answers ranging from narrowly restricting and exclusionary definitions, to
uselessly inclusive indefinitions. Steampunk’s growing popularity in books, film, games, fashion, and décor, has only exacerbated the problem, as the term has evolved from a literary sub-genre of Science Fiction (SF)
to a sub-culture of Goth fashion, Do-It-Yourself (DIY) arts, crafts, and maker movements, and more recently, as counter-culture."
SOMBRA: Steampunk v současné době umírá a rozplizává se do blátivé neurčitosti a naleštěné prázdnoty instáčových pozérek, nicméně není "můj" a ani jsem to nikdy netvrdil. Nicméně, není ani "Tvůj" a přes veškerou ublekotanou snahu, na faktu, že je to poměrně jasně definovaný žánr, jak ze strany zakladatelů, tak i skrze odkazy na "proto-steampunk" (v ČR třeba Karel Zeman) to nic nezmění...
Co pořád nechápeš je to, že na jakýkoliv nesmyslný blábol, který si ublinkneš, já můžu sáhnout do archivu a vytáhnu buď přímo
citaci někoho ze zakladatelů žánru nebo seznam literatury, která ho Steampunk definuje. Dokonce existuje jedna rigorózní práce z roku 2012, která má 300 stran plných detailů…