• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BULKA1PŘED A PO
    KUBIIK
    KUBIIK --- ---
    GECKO: tvoji vrstevnici, kteri maji od valecnych masakru stejny odstup jako ty a vyrostli spolu v nejtesnejsim sousedstvi skoro treti generaci v naprostem miru, se v jugoslavii v devadesatkach zacali brutalne vyvrazdovat znovu. Proc?
    PABLITOS
    PABLITOS --- ---
    Minulost je za námi, ale pořád ji vlečeme s sebou...
    GECKO
    GECKO --- ---
    KUBIIK: Ale to není argument, to je jistá teze a pořád nevím, jak si to vypořádání představuješ a se kterou minulostí se jako ještě hodláš vypořádávat a se kterou už případně nikoliv...

    Pokud zůstaneme u dané události, tak jistě, stát se to nemělo. Byl to bezpochyby odsouzeníhodný čin a viníci měli být potrestáni. Ale co s tím dál. Jsou mrtví, nelze je exhumovat, odsoudit a popravit.

    IMHO se s minulostí nelze neustále vypořádávat.... a definitivně vypořádat už vůbec ne. Se vypořádáš ty, ale tvoje děti vstanou jako noví morální bojovníci a budou se vypořádávat znova... Nebo se mám bát, že moje vnoučata se budou vypořádávat s tím, jak si moje generace poradila nebo spíš neporadila za revoluce s komunistama?

    CPT_PLESARD
    CPT_PLESARD --- ---
    KUBIIK: a jak by sis to vyrovnani predstavoval?
    KUBIIK
    KUBIIK --- ---
    GECKO: Není pravda, že nemám argument. Zní je potřeba vypořádat se s minulostí a ZCR to vyjádřil líp, než bych to dokázal já. Není můj problém, že je mimo tvoje chápání, spousta lidí ho naopak chápe přímo a intuitivně. Taky existují lidi, kteří nechápou například pojem "svědomí" a není jich vůbec málo, když například jeden je český předseda vlády a druhý je prezident. Kdyby mě někdo takový požádal, abych mu vysvětlil, co přesně tím myslím, taky bych ho poslal tam, co posílám tebe s tím vypořádáním.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    NJAL: židovský hřbitov v Protějově a nemožnost zachránit náhrobky ze dvorků a domů v okolí ještě dnes.
    GECKO
    GECKO --- ---
    KUBIIK: No to jen opakuješ ten stejný argumentační faul s pokusem jak vyhrát i když vlastně žádný argument nemáš.
    ADELHAIDA
    ADELHAIDA --- ---
    A ještě auto. Červené, páč jsem ženská.



    NJAL
    NJAL --- ---
    Ale abych uplne nekecal... Nalevo doba americke obcanske valky.
    ZCR
    ZCR --- ---
    GECKO: je to off-topic, ale sakra k věci. Zeměplochu mám načtenou, bez obav. Přečti si toho Thera, fakt doporučuju.
    NJAL
    NJAL --- ---
    GECKO: Jojo. A kdyz mi zahadometne odpovedel ve stylu "tabor Lety", tak mi na mou otazku o kontextu dal akorat minus. A tak jsem se ani nedozvedel, jestli slo o situaci kolem Let do roku 1945, za sociku, nebo po 1989. Ale virtue signaller ma urcite pocit dobre vykonane prace. :-)
    ADELHAIDA
    ADELHAIDA --- ---
    Tak co teda radši Elišku Junkovou místo gaychatu?



    KUBIIK
    KUBIIK --- ---
    GECKO: No tak, když ti napíšu jestli nemáš z té postoloprtské události ani trochu blbý pocit, tak je ti obsah pojmu "vypořádat se s minulostí" nepřístupný a tvoje první otázka zní co si přesně představuješ pod tím "vypořádat se s minulostí", tak co s tebou jinýho, žejo.
    ZCR
    ZCR --- ---
    NJAL: no ale to je přece ten zásadní problém - ty hranice mělo české království, ale ne český národní stát, protože idea českého národního státu v té době ještě neexistovala! Národní stát je konstrukt 19. století. Ještě v prusko-rakouské vojně se "Češi" byli schopní nadchnout pro císařa pána a utlouct Prušáky čepicema - protože loajalita byla nikoli národní, ale feudální.
    Vždyť jim to národnostní dělení bouchlo do ksichtu hned po vzniku republiky (mám na mysli neokoje v severních Čechách). Pak už to šlo samospádem. Jak jednou tohohle národnostníhi čertíka pustíš z krabičky, je z toho nakonec průser.
    (jinak upozorňuju, že pro německý nacionalismus mám stejně malé pochopení jako pro ten český)
    GECKO
    GECKO --- ---
    KUBIIK: Hmm... nedokážeš smysluplně odpovědět na otázku, tak se pokusíš vyhrát debatu způsobem "S tebou se nemá smysl bavit, tak končím, protože mám prostě pravdu a poslední slovo" To je další pěkný argumentační faul. Bravo.

    ZCR: Mě přišlo nesmyslný to postavit proti sobě a ptal jsem se proč... nepřipadá mi provokace hrát na nějakou protijakoukoliv strunu. A Zemana a volby a průser a národní stát, to už je teda IMHO úplně mimo tuhle diskusi a jediný, co mě k tomu napadá je, že všichni tihle idealisti s jasným názorem, jak by se dal svět udělat lepší by měli povinně číst Zeměplochu.
    ZCR
    ZCR --- ---
    GECKO: ty žiješ v nějaké paralelní realitě, ve které Zeman nevyhrál první volbu díky tomu, že dovedně brnkal na protiněmeckou strunku? A jaký je z toho po letech průser!
    S husitstvím se vyrovnávat pořád musíme, resp. ne s husitstvím jako takovým, ale s tím jeho všudypřítomným pokřiveným paobrazem, který nám tu zanechaly minulé generace.
    NJAL
    NJAL --- ---
    ZCR: Panove od stolu nenarysovali jen nejake cary na mape, ceske kralovstvi melo peknych par staleti vicemene stejne historicke hranice.
    NJAL
    NJAL --- ---
    KUBIIK: Znam, a nejaky kontext?

    Nicmene doporucil bych presunout se napr. sem: [ 2. světová válka ]
    ZCR
    ZCR --- ---
    GECKO: dokud bude tohle vnímáno jako provokace, jsme v piči a zpovykaní důchodci budou volit Zemana, protože sudetoněmecké nebezpečí.
    Ano, já zcela chápu, proč a jak došlo k divokému i "nedivokému" odsunu, považuju to za tragedii, ale zároveń dějinnou nevyhnutelnost - jinak to dopadnout nemohlo. Ale úplně stejně chápu, proč čeští Němci v takovém množství volili Henleina, když v ´18 pánové ve fraku od stolu narýsovali nějaké čáry na mapě - přičemž jim ruku vedla úplně jiná logika (národ(nost)ní), než jak se situace na daném území po staletí utvářela -, které se "nám" pak vymstily. (Připomínám, že zejména v příhraničních městech byla většina obyvatelstva německá a právě tyhle oblasti byly kvůli struktuře tamního průmyslu (textil, sklo, bižuterie) nejhůře postižené hospodářskou krizí ve 30. letech, a čs vláda to nezvládla.) Taky dějinná nevyhnutelnost.
    Problém leží samozřejmě hlouběji, v samé ideji národního státu - protože národní stát je toxický mem, který umožňuje dělit "naše" od "cizího" a tímhle hledáním rozdílů a vymezováním se hází vidle do jakékoli samozřejmé spolupráce. Bylo z toho krve a utrpení, že si to tady u nás neumíme ani představit.
    Doporučená četba: Philipp Ther: Temná strana národních států.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam