COMODOR_FALKON: LOL. Už nějakej pátek se částečně živím jako motoristickej novinář, což mimo jiné zahrnuje i testování aut. To, proč vývoj běžnýho mainstreamovýho auta stojí miliardy není o manažerech a čističích hajzlů, ale o detailech.
Proto všechny ty malý, neznámý automobilky vyrábějí malosériový spartánský sporťáky, super drahý luxusní sporťáky nebo sem tam nějakou užitkovou nebo terénní věc, přičemž to všechno stavěj z kousků, který vyvinuli ty velký automobilky.
Drahý není vyvinout auto, který bude umět jezdit 350 kilometrů za hodinu nebo který bude strašně rychlý na Nürburgringu, ani vyvinout hustokrutej teréňák.
Drahý je vyvinout auto, který bude dostupný, spolehlivý a bude dělat všechny ty drobnosti, který si ani neuvědomuješ, že od něj čekáš, a nebude tě srát.
Příkladem budiž Alfa Romeo - když si sedneš do Alfy Giulietta, jejíž vývoj určitě stál minimálně stovky milionů eur, možná i miliardy, tak z ní cejtíš, že ve srovnání třeba s ekvivalentním Fordem (Focus) nebo Volkswagenem (Golf) je taková "nedotažená". Má technicky super podvozek, super motor, high-tech převodovku a všechny elektronický kraviny, který od ní čekáš.
Ale tu chybí odhlučnění, tu má převodovka debilní software, onde je zase podvozek blbě naladěnej, takže je ve městě nepohodlnej a funguje jen při ostrý jízdě, támhle jsou blbě udělaný tlačítka, takže se blbě používaj a brzo upadnou...
Drahý na vývoji aut je to, že musej splňovat miliony různejch, často velmi protichůdnejch požadavků, a očekává se od nich, že všechny budou splňovat perfektně. Když stavíš sporťák, jako většina malejch automobilek, tak ti zákazník odpustí, že tam není místo na nohy, tlačítka jsou na blbejch místech, na budíky je špatně vidět nebo špatně funguje držák na pití.
Když vyvíjíš auto, který hodláš prodávat normálním lidem, tak tě bude vývoj toho držáku na pití stát stejně, jako u Caterhamu nebo Morganu stojí vývoj novýho modelu.
Vývoj podvozku tak, aby jeho naladění fungovalo ve všech představitelnejch podmínkách tak, jak si dnešní zákazník představuje, znamená miliony kilometrů naježděnejch prototypama, což je několik let intenzivní práce tisíců lidí.
A totéž platí o každý blbosti, od hadru, kterým jsou potažený sedačky po tvar zpětnejch zrcátek, ve kterejch musí bejt něco vidět a zároveň nesměj dělat kravál.
Proto jsou i drahý malosériový sporťáky v mnoha ohledech horší než běžný tuctový auto - protože třeba takovej Aston Martin si nemůže dovolit tu úroveň vývoje a zpracování jako BMW nebo třeba i pitomej Jaguar, kterej je proti Astonu jen asi desetkrát větší.
Pokud jde o Teslu, tak jsem taky slyšel ne moc pěkný věci o tom, jak jsou ty auta zpracovaný, a dost pochybuju, že se v těch "každodenních věcech" bude schopná vyrovnat třeba Mercedesu nebo BMW, kde na každý píčovině pracovalo pomalu tolik lidí jako na celý Tesle dohromady.