• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    celosvětově bylo 2,4% prodaných aut elektromobilů
    v červnu 3,3%
    EV Sales: Global Top 20 June 2019
    http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/global-top-20-june-2019.html
    1,11 milióna za půlroku
    264k za červen
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Vrak ihned odtažen, garáž zbourána...
    Vrak má zdemolovaný čumák, ale boky a střechu nikoliv, ačkoliv baterie je pod celou podlahou...
    Weird...

    Podle diskuse ale v té vlně veder hoří kdeco, rozdíl je v tom, že 100 shořelých ICEV je "normálka", 1 shořelé EV "globální škandál"....
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ja se tesim az se EV rozmuzou po cechach, to bude explozi u pojistnych podvodnicku, jake by ani Copperfield nesvedl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: zalezi jak maju tu baterku nadesignovanu, tesla to ma tak aby sa ten ohen odviedol bokom, takze by k explozi nemalo dojst, ak to ma kona nejako viac zakrytovane, tak sa tam mohol spravit nejaky vacsi tlak, ktory by sposobil exploziu, ale myslim ze to auto by potom vyzeralo inak :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: no podle fotky vraku mi to vubec nepripada jako explozi baterie, to byl spise jenom sekundarni pozar.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a pak ze vybuchuju iba tesly :)

    Hyundai Kona EV exploded in a garage, blowing the door off - Electrek
    https://electrek.co/2019/07/27/hyundai-kona-ev-explodes-garage-blowing-door-off/
    PER2
    PER2 --- ---
    Inside The World's First Fully-Electric Racing Grand Prix
    http://www.youtube.com/watch?v=aeJjdVShhhw
    ADAM
    ADAM --- ---
    CHIX
    CHIX --- ---
    Jedná ahoj


    SUMAC
    SUMAC --- ---
    JIMIQ: no ono nejde jen o final assembly line, VW Wolfsburg montuje okolo 1m rocne, ale to jsou jen Golfy plus jeho derivaty. pokud jde o lisovny unibody modulu, tak tam se da nabouchat daleko vic vylisku rocne, ktery se pak posilaji do Audi/Skoda/VW atd., kde se to montuje. otazka je pak logistika a just-in-time manufacturing, Wolsfburg je tak velky ze ma vlasnti lisovnu samozrejme, takze prijede valcovany plech a vyjede auto, ale rada fabrik koncernu jsou jen montovny jidne vylisovanych dilu. to same maji napr. Japonci v UK kde montuji posilane unibody plechy ktere se lisuji jinde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Což ale hovoří spíš ve prospěch Tesly, kde aspekty jako NVH, Multi-body Modeling budou limitované na kontaktní body baterky, podvozku a karoserie, ne...?

    SUMAC: Zas je otázkou, kolik z těch 5 M aut ročně se reálně prodá a kolik jde někam na sklad.
    U Tesly navíc bude nutné brát v potaz výrazně vyšší životnost, než u klasického ICEV, limitem budou nejspíš bouračky, u ocelových konstrukcí pak i malá ťuknutí a následné reznutí...
    A tak po 20-50 letech pak baterie...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Fabrika tesly v Californii mela pred teslou kapacitu 500k kusu rocne a ma ji i ted. To same prave stavena fabrika v Cine. Jednotlive tovarny asi nemaji kapacitu 5m vozu rocne, ne?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: lifetime 500 tisic kusu je porad malo. nebo 500tis rocne? porad malo.

    modularni sestavy kocernu napr jako ma VW - PQ35 jede nejakych deset-patnact let na stejnem zakladu a stavej se z neho s malymi modifikacemi A3, TT, Q3, Golf, Octavia, Altea, Jetta, Beetle, Toledo, etc. to mas i pet milionu kusu rocne a nejakejch 50 mil total. navic dalsi platformy se stavej na stejnejch linkach, akorat se meni formy, takze dalsich 20 mil PQ45.

    50 mil kusu, to uz se vyplati postavit a zainvestovat do neceho jako je tohle:
    Reference installations
    https://www.schulergroup.com/...echnologien/produkte/pressenlinien_hydraulisch/Referenzen/index.html

    JLR uz neco takoveho ma, protoze objemem trefuje spodni hranici. Tesla je jeste dost daleko.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SUMAC: 500 tisic kusu?

    tie sucasne predikcie rocnej vyroby vychadzaju niekde na urovni mazdy 3, co uznavam nie je na leveloch modelov od VW ale uz sa to da brat ako "seriozna automobilka"

    MAZDA: Mazda Production and Sales Results for December 2018 and forJanuary through December 2018 (Flash Report) | News Releases
    https://www2.mazda.com/en/publicity/release/2019/201901/190130a.html
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    Tesla Model 3: here's the alloy mix of the Model 3 body - Electrek
    https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/

    tady koukam u vyssich serii modelu 3 se odsunuli od Al smerem k ocelim. ale porad tohle je mix ktery neni vhodny na milion kusu a uz vubec ne pro 500 kusu.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAJCHE: jo Tesla jede hot press quenching proces Al slitin coz je OK pro objem jejich vyroby, ale nehodi se to na lvl Audi a ani na vyssi objemy, ekvivalent je neco jako Aston Martin nebo Ferrari, kde jedou na o neco mensim objemu vyroby SPF process + kompozity.

    pokud by se Tesla chtela posunout v objemu na level VW tak by musela zmenit jak linky a vyrazne investovat do silnejich odolnejsich lisu za studena a odolnejsich forem, ci vrnout se na lisovani RTM kompozitu, jenze na tom BMWi pohorelo a ac to funguje pro objemy premium levelu jako McLaren, na objemy Tesly je to pomale a drahe.

    to je proc napr VW ma uple jinou vyrobu a architekturu a linky pro neco jako VW up! co funguje na milion kusu rocne, a neco totalne jineho pro Porsche GT series zase neco uplne jineho pro Bugatti.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasne. Samozrejme, ze to je jeden z duvodu. To bez pochyb.

    Chassis Tesly (konstrukci, technoligii, materialy, atp.) jsme meli samozrejme celkem dobre nastudovany. Dost automobilek by se z toho mohlo ucit .... coz myslim, ze se deje :)

    Jenze ono proste nejde vzit a "oblehnout" pokud ta automobilka, pro kterou prave delas, tak ma v umyslu vyrabet vozy v jinych objemech. Rekneme o jeden rad, pripadne o dva rady mensi. V takove situaci neni budget na investice do drahych nastroju a forem, protoze by se to nikdy nevratilo.

    A jak pise Sumac, NVH a Multi-Body Modelling jsou dalsi veci, ktere je nutne zohlednit a optimilazovat.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SUMAC: Ano, zapomnel jsem. :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAJCHE: k bodu 3) nehlede jen na crash, dulezite je zapocitatat take NVH - tohle je pata urazu u dost modularnich sestav SUVs, neco se malo posune a musi se vsechno prepocitat a nove kompenzovat na vibrace, takze veskere vyhody investovani do mudulu tim padaji.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: A nebude to spíš snahou naroubovat baterii do konstrukce, která k tomu nebyla určená a byla navržena tak, aby snášela zatížení úplně na jiných místech...?

    Co jsem koukal na videa Rich Rebuilds, tak u Tesly se auta skládají ze 2-3 relativně samostatných částí, podvozku+baterie a karoserie.

    To předpokládám dost výrazně zjednodušuje design jak co do použitelných variací (stačí kompatibilní konektory) tak i bezpečnosti (bezpečnost je řešena přímo u jednotlivých modulů)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam