• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Není to rozdíl. Když už je v něčem rozdíl, tak v tom, že v BMW je mnohem víc počítačů, protože v Tesle není těch X řídících jednotek, který ovládají motor a převodovku.

    Jinak to, že ta věc je celá v podstatě CAN-Bus počítačová síť s x-počítačema, to platí třeba u BMW pro úplně každý z nich už tak 20 let. U většiny dnešních aut už pomalu i to, že stáhneš okýnko, jde přes řídící jednotku, tedy počítač.

    Ad dotykový ovládání - tady má COMODOR_FALKON: naprostou pravdu. A je to taky vidět na tom, že drahý auta od levnejch se dneska typicky liší tím, že ty levný mají infotainment celej přes dotykáč, ty dražší (BMW, Audi, Mercedes, Lexus) mají nějakou formu fyzickýho ovladače, typicko kolečko/mačkátko/kroutítko s tlačítkama okolo jako je iDrive u BMW. Plus třeba ovládání gestama nebo něco.

    Ovládání čistě přes dotykáč je neskonale debilní a existujou v podstatě jen dva důvody to tak dělat.
    1) Futuristickej "čistej" vzhled.
    2) A to je hlavní důvod – prachy. Dotykovej displej je levnější než fyzický tlačítka.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Zrovna ten all-controlling dotykáč je IMHO fail, protože vyžaduje vizuální pozornost...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1) I pokud přistoupím na Tvoje čísla, 2 Kč/km pořád znamenají, že se těch 400k rozdíl v kupní ceně umaže jen na palivu - reálně ještě dřív skrze náklady na opravu dílů, které u EV buď nejsou vůbec, nebo se mnohem méně opotřebovávají.

    LPG je spíš slepá ulička s bídnou infrastrukturou, která se špatně používá ve městě (parking) a ještě hůř na vesnici (dostupnost paliva).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten rozdiel je ze tesla je skor pocitac na kolesach, kdezto bmw je auto s pocitacom v kabine a srandovne je ako vsetci prechadzaju na ovladanie cez dotykac miesto tlacitiek, to co tesle na zaciatku vycitali, tak ako sa ostatne telefony zacali opicit po iphone ked prisiel s dotykacom miesto tlacitiek, tiez to uz bol skor pocitac, ktory vedel telefonovat, nez telefon s kalkulackou
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: S tím souhlasím, v USA už cena dolů šla...
    The CHEAPEST Electric Cars You Can Buy!
    http://www.youtube.com/watch?v=XJrYj7YZXJE
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Plus samozřejmě má elektromobil lepší zrychlení, tišší provoz a tak.

    Ale myslel jsem to tak, že ve srovnání s tím, jak převratnej rozdíl je iPhone XR nebojaksetodneskamenuje proti Nokii 3310, je rozdíl mezi Teslou Model 3 a BMW 330d poměrně malej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Já mluvil o tom, co nabízí to auto jako takový, ne o tom, že na něj je nějaký zvýhodnění.

    V tomhle máš samozřejmě pravdu, auto se značkou EL dává komukoliv bydlícímu třeba v Praze spoustu smyslu.

    Na druhou stranu, EL značky jsou pořád i pro PHEV. Takže než si koupit pseudoauto jako Zoe, tak si radši koupím Octavii iV a mám vyřešíno.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ja s tebou souhlasim v lecems, ale ne v tomto bode... Viz specialni povoleni pro parkovani v meste pro elektricka auta. Omezovani vjezdu pro ice pohony. To neni scify, to je realita sirici se exvropou...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JANOS: aha tak to jo. Ty jsou kolem 10k kč To už rozdíl je :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KASPAREK: Jenomže rozdíl je v tom, že ten elektromobil nic navíc neumí. A navíc telefon může doma nebo v práci nabít každej a když se ti vybije, neznamená to, že zůstaneš někde trčet a utratíš tisíce za odtahovku.

    Elektrický auta dojdou masivního rozšíření, ale postupně s tím, jak se vyřeší jejich problémy. Nebude to tak, že si najednou všichni řeknou "juhů, chci elektrický auto" a za pět let tím budeme jezdit všichni.

    Ono to ostatně ani technicky nejde, obměna vozovýho parku trvá zhruba 20 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak, není to úplně precizní statistika, ale lepší najít nikde nemůžu. Počet BMW řady 3 z let 2019 a 2020 na Mobile.de:
    Benzín: 1 141
    Diesel: 2 546
    Hybrid: 111

    Auta jako trojkový BMW se pořád kupujou víc v naftě, stejně jako se v naftě kupujou třeba Superby.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    Ale me treba prijde do ted neuveritelny ze si lidi zvykly na telefony co stoji 3x vic a vydrzi sotva jeden den a nevejdou se do kapsy. Ano, umi toho vic, nez smsky a volani na 3310, ale tak ty novy auto toho umi taky o dost vic. Takze bych se ani nedivil ze by si lidi zvykly na nepohodlne nabijeni, kdyz to bude zajimavy necim jinym, treba ze to bude umet posilat fotky rovnou na instac.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: U nas je diesel tak zdanenej, ze uspora mensi spotrebou je diky tomu temer eliminovana. Diesely stojej ale vic, proto si je lidi ktery hledaj neco levnyho kupujou min.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, ta udělala ten pokles mezi 2014 a 2018. Předtím byly u aut jako je BMW řady 3 diesely třeba 90 % prodejů.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: tak zkus rok 2019 nebo mesice 2020. Slysel jsi uz o Dieselgate?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, mám. Respektive ne u BMW obecně, ale konkrétně u BMW řady 3.

    Trojka je manažerskej sedan, auto typicky používaný na delší cesty a na větší nájezdy. Velmi málo se kupuje jako rodinný, na to si dneska většina lidí pořizuje spíš X3 nebo něco takovýho, když už BMW.

    Podíl benzínových motorů je výrazně větší u malých aut, kde se naftový nevyplatí z řady důvodů, větší u soukromých aut a naopak tím menší, čím je to větší, těžší a víc se s tím jezdí.

    Tady je třeba statistika:
    BMW jako takový mělo v roce 2018, tedy už po propadu způsobeným Dieselgate, pořád nadpoloviční většinu aut na naftu.

    • EU diesel car sales share by brand | Statista
    https://www.statista.com/statistics/425324/eu-car-sales-share-of-diesel-engines-by-brand/

    Trojka bude mít navíc nadprůměrnej podíl dieselů i na poměry BMW, protože je to často třeba služebák.

    Navíc já jsem srovnával top motorizace, aby se vyrovnal výkon Tesly. Benzíny se spíš prodávají ty levný, 3- a 4válcový (318i, 320i, 330i). M340i je, jak už naznačuje přítomnost emka v označení, sportovní model, přestupeň M3, má to zbytečně moc výkonu (asi 370 koní), třílitrovej šestiválec, prostě hračka pro velký kluky.

    V týhle kategorii se mnohem víc prodává právě M340d, která jede o něco málo hůř (má 340 koní vs. 374 u M340i) a žere třeba o třetinu míň.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: ve Svycarsku je podil novych aut s dieslem jenom 20 %

    auto-schweiz: Zulassungen neuer Personenwagen nach Marken
    https://www.auto.swiss/statistiken/pw-zulassungen-nach-marken
    JANOS
    JANOS --- ---
    TOMBRIDER: Mam tam preklep. Stejnosmerny chranic je Typ B, a ty jsou drahe jak krava.
    Jedna firma vyrabi typ A-EV, ktery ma byt nejaky kockopes, snad to vyhlaska povoluje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    Volkswagen Solves “Massive Software Problems” for New Electric Car, and is On Track Industrially and in PLM > ENGINEERING.com
    https://www.engineering.com/...ems-for-New-Electric-Car-and-is-On-Track-Industrially-and-in-PLM.aspx

    jsem docela zvedavv na testy ze strany zakazniku
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: 51 % novych aut za kveten 2020 v Nemecku jsou benziny, 32 % diesly, 14 % hybridy (4 % pluginy) a 3 % EV.

    Mas nejaky specialni duvod myslet si, ze je to u BMW jinak?

    Aktuelle KBA-Zulassungszahlen (Mai 2020) | autozeitung.de
    https://www.autozeitung.de/zulassungsstatistik-140455.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, tohle je další problém tý současný generace half-assed elektromobilů s malejma baterkama.

    Jejich zůstatková hodnota půjde v horizontu pěti let úplně do hajzlu.

    Dneska si spousta lidí myslí, jak to bude super, že elektromobily budou držet cenu jako je to doteď. A ano, Tesly a podobný smysluplný věci si tu cenu udržej. První Modely S co ještě mají unlimited charging dost možná budou stát milion ještě za 10 let.

    Ale to, že drží cenu krámy jako Fiat 500E, první Leaf a podobně, je daný jen tím, že je obecně na trhu málo ojetých elektromobilů. S jejich masivním nástupem v dalších letech se na trh přivalí mnohem lepší elektrický auta v mnohem větším počtu. Hádám, že tak za 10 let bude mít ten Ioniq hodnotu materiálů v baterce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam