• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Já jen říkám, co je realistický za předpokladu zachování současný úrovně individuální mobility, a co jak velkej dává smysl z hlediska poměru náklady a úsilí / snížení emisí.

    Rozdíl mezi tím, jestli se z výroby vytěsní ICE za 10 let (do 2030) nebo za 20 let (do 2040) je z hlediska průmyslu i spotřebitelu gigantickej. Ta druhá varianta je vcelku nenásilnej vývoj, ta první znamená průser pro spotřebitele i pro výrobce a tím pádem ekonomiku.

    Zároveň bez drastický změny energetickýho mixu, která za těch let nenastane, nemá EV proti ICEV takovou výhodu, aby se to vyplatilo. Naopak zákaz výroby ICEV za 10 let by způsobil, že bychom patrně museli navyšovat výrobu elektřiny z fosilních paliv.

    Takže pro následujících 20 let je cesta postupný zvyšování podílu EV na trhu ze současnýho cca 1% na cca 100%, a mezi tím jejich doplnění o kombinaci:

    - PHEV
    - úsporný diesely, případně úsporný diesel-PHEV (když to není SUV, je reálný, aby auto rodinný velikosti jezdilo za 4 litry nafty i bez hybridu)
    - CNG, plus hybridní CNG
    - biopaliva

    Plus samozřejmě dvě důležitý věci:
    - Přesvědčit lidi aby míň jezdili. Dva dny homeoffice v týdnu můžou bejt větší eko přínos než koupit si Teslu.
    - Přesvědčit lidi, aby si nekupovali SUV. Menší, lehčí a aerodynamičtější auta jsou dost možná větší krok než změna paliva.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    TUHO: Jako určitě, ale bojím se, že s ohledem na Jevonsův paradox stejně elektroauta tuhle situaci v důsledku jenom zhorší :D
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: no hele tak problem ale je, ze behem velmi kratky doby (max 20 let) potrebujem dostat z hlediska klimaticky stabilizace net emise na nulu. je jasny, ze s tim souvisi zmena infrastruktury, vyroby energie, etc. nejak si medokazu predstavit, ze toho dosahnes se stroji na bionaftu.
    kazdopadne ale vyvoj musi pokracovat po vice liniich. nektery holt nejakou dobu lagujou za jinejma.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Není, to ale ani nikdo netvrdí. Bobash jen psal, že z určitého úhlu pohledu je to aktuálně nejekologičtější auto na světě. Navíc, díky hliníku je nejen lehký, ale prakticky nerezne, takže se dají i po těch 20 letech sehnat v dobrém stavu :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A kolik je jich k dispozici? A co kdyz nekdo potrebuje krom ekologickeho jezdeni i reprezentovat? A nebo mu nevadi uhlikova stopa oprav ale vadi mu ze by tema opravama 20 leteho srotu ztratil hromadu casu?

    Neni to reseni pro kazdeho
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: To jsem tušil, ale stejně nepochopil :-D

    Ale to je jedno, zpět k elektromobilům, jestli k nim má někdo něco konstruktivního. A nebo můžete zkusit změnit můj názor, že Audi A2 jezdící na bionaftu je z hlediska globálního oteplování v tuhle chvíli (přinejmenším pro člověka, který nemá nějaký extrémní nájezd) patrně volba s nejmenší uhlíkovou stopou.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: To byl jen fór :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Cože?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: Taky je to auto ohleduplný, cituplný, duchaplný a Bůh ví, čeho všeho je ještě plný. Je posedlý cenou nemovitostí a život tráví ve starožitnictví, kde hledá výhodný koupě a pije víno. Nikdy ne pivo, že jo, vínečko! „Co si dáš k těm cornflakeům, zlato?“ „Dám si trochu vína, pusinko.“
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak tady si o tom můžeš přečíst, hrochu.

    Audi A2 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A2
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Takže ty máš mimo jiné v hlavě superpočítač, kterej dokáže spočítat aerodynamiku auta z fotky, nebo jak?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: uz to vidim, ma neprirozene vysoko miniaturni spoiler
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA:

    Ad Audi: Cx podle verze 0,25 až 0,29.

    Že něco vypadá aerodynamicky neznamená, že to aerodynamický je, a vice versa.

    Ad metan: On se možná spaluje ještě teď. Já jen konstatoval, že na spočítání emisí CO2 včetně výroby elektřiny nejspíš nemáme data.

    Ostatně je stejně tak otázka, jestli třeba do výroby uhlí je započítaná celá uhlíková stopa uhlí, od vytěžení přes dopravu po spálení až k asanaci dolu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: az ti dojde, ze se jeste do nedavna pri tezbe ropy, metan rovnou namiste spaloval

    BOBASH: Myslim, ze sis spletl klub. 20 leta auta patri mezi veterany. A navic tenhle hroch nema s aerodynamikou nic, je to spise takova parodie na brouka.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    DZODZO: výrobu, dopravu na místo tankerem, a tak
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jo, ale když máš trubky a nemáš dráty, může být lepší postupně opouštět trubky než nataháš dráty.

    Zase tu sférických krávy.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele v mým vesmíru bude vždycky efektivnější, levnější a bezpečnější přepravovat energii elektronama drátem, než ne/aromizovanejma uhlovodíkama trubkou.
    DRZEEF
    DRZEEF --- ---
    Elektromobily jezdici na elektrinu z uhli jsou symbolem klimaticke sabotaze a vrazdy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je good point, ale nevím, jestli jsou na to data.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tych 100g bude ale stopa priamo zo spalovania, ked uz do elektriny zapocitavame jej vyrobu, tak by som zapocitaval do spotreby aj vyrobu paliva nech je to fer
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak pokud bych měl hledat auto s nejmenší možnou uhlíkovou stopou, který je možný v tuhle chvíli pořídit, tak by to bylo tohle (a mimochodem o tom vážně přemýšlím jako o druhým autě, Jaguara bych nechal jen na výlety):



    Je to Audi A2 a v tuhle chvíli je to nejekologičtější auto na světě, co mě tak napadá. A je 20 let starý.

    Důvody:
    - To auto má extrémně nízkou spotřebu paliva (umí jezdit pod 4 litry, v nejvíc eko verzi s 1.2 TDI i za 3), dosaženou díky tomu, že je nejen malý, ale taky super aerodynamický a celý hliníkový, takže váží 900 kilo. Tehdy to byl propadák, protože v době levnýho paliva a malýho zájmu o ekologii to bylo sice chytře vymyšlený a praktický, ale pořád auto velikosti Fabie za zhruba 2-3 násobek ceny.
    - To auto je 20 let starý, takže uhlíková stopa spojená s výrobou se už dávno zamázla.
    - To auto pochází z doby, kdy byly auta od VW nejspolehlivější, takže uhlíková stopa s náhradníma dílama taky skoro není.
    - Ten motor je ještě relativně jednoduchej diesel, kterej by měl zkousnout bionaftu (moderní s ní budou mít problém).

    Jo, má emise Euro 4, takže vypustí trochu víc bordelu. Ale jestli vám záleží na globálním oteplování, který je asi důležitější než smog (kterej už je skoro vymýcenej, i Euro 4 auta už jsou dost čistý), tak se vyserte na Teslu a běžte si za 50 tisíc koupit tohle Audi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 70 g/km v reálným světě nejde se spalovacím motorem bez dobíjení z vnějšku udělat, pokud se bavíme o reálně použitelných autech a ne nějaký lehoučký ultraaerodynamický podivnosti.

    Realisticky se s normálně velkým naftovým autem (u nafty tolik nezáleží na tom, jak je auto velký) dostaneš na nějaký 4 - 4,5 litru / 100 km, pokud budeš jezdit úsporně (styl jízdy spotřebu hrozně ovlivní), to je kolem 100 g/km CO2.

    Tím se v našem energetickým mixu dostaneš na dosah od elektrickýho auta, s mnohem nižší počáteční ekologickou stopou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam