• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Takový ten ozdobný papír, bez kterého nesmí na auto sahat, aby nezrušil záruku...

    BOBASH: Matláš 2 věci dohromady.
    1) Již X let existují servisy schopné s EV pracovat a do určité míry je i vytvářet refitem ICEV
    2) Vzhledem k prakticky nulovému alternativnímu marketu jsou k opravám EV potřeba originální díly. Pokud k nim nemá servis přístup, tak smolík...

    BOBASH: 170km je pro mne postačujících a spartánské vybavení je spíš výhoda, než problém, ale těch 100k+ už ano...
    ...ale třeba by to šlo zčásti obejít registrací jinde v EU...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Elektrifikaci ICEV na klíč? To už pak není servis, ale úpravce, protože předělá celý auto. A "originální díly" u toho nejspíš nepoužije, protože to by z toho zůstalo ICEV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jakou certifikaci od výrobce auta, prosímtě?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Je jedno jestli to budou mít v osnovách nebo se to naučí sami nebo se rekvalifikují nebo whatever. Prostě potřebuješ lidi co to uměj. A to znamená, že se to musej naučit a to se nestan hned.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Wuling's Hong Guang MINI EV Surpasses 50,000 Orders Within Weeks
    https://insideevs.com/news/440136/wuling-hong-guang-mini-ev-50000-orders/

    Tohle by mi stačilo, škoda, že fo EU to nejspíš nikdy nedostane homologaci...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Záleží, jestli tam výrobce nezabuduje sebedestrukční mechanismy s detekcí modifikace (Apple-style), nezaleje to nějakým lepidlem (Apple-style), nebo Tě neodřízne od služeb (Tesla-style)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    DZODZO: Zamky ti vymeni i dneska kazdej, jde o to pohonny ustroji nebo vetsi bouracky. Do toho se ti pak nikdo s pajkovackou a mozkem stourat jen tak nebude..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Pokial by existovali schemy zapojenia, tak by to snad zvladol aj niekto s pajkovackou, zrovna nejake elektricke zamky alebo motory by sa nemuseli vymienat cele, tam snad staci vymenit nejaky prdly odpor alebo kondik ne? Tie elektromobily by mali byt sustainable aj v tomto ohlade, ze kvoli malej poruche nebudem vymienat cely diel, tak ako u spotrebnej elektroniky
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    COMODOR_FALKON: Nic jako "originalni" licence na dily neexistuje - za patnact let co jsem delal v oboru jsem narazil na jedinou vec, co se nedala koupit od zastoupeni - strukturalni veci k Ferrari, kde si delaj ksefty pro svoje klempirny, protoze si to muzou dovolit. Pro normalni znacku je nerealny, ze by ti nechteli prodat dily.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    DZODZO: Budou muset.. Ale bojim se, ze jakmile se nekdo nauci elektriku, tak ze servisu utece pri prvni prilezitosti do "normalni" firmy hlidat za stejny prachy rozvadec.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    LOPIK: to je naprosto nereálné... elektrikářů je už takhle dost málo a automechaniků, kteří poznají něco víc, než co jim nahlásí OBD, je ještě míň a jejich počty stále klesají.
    To by se musel stát nějaký zázrak aby na učňáky začali chodit lidi, co nemaj v hlavě nasráno... ten jede/dva v ročníku, kteří tam chodí, protože je to baví jsou sice fajn a jsem za ně rád (protože jeden takový k nám teď nastupuje), ale dva lidi ročně na okres fakt nemají šanci vytrhnout nedostatek kvalifikovaných lidí v jakémkoli řemesle, hlavně když teď hromada řemeslníků odchází do důchodu.

    DZODZO: někteří jo, ale 3/4 zaměstnanců ve velkých servisech jsou techničtí negramoti, které musí neustále někdo hlídat a kontrolovat. a tyhle 3/4 mají tak velkou fluktuaci, že je na EV nepřeškolíš aby to bylo použitelný a tobě jako zaměstnavateli se to vyplatilo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Jsou i "neautorizáky" kde si můžeš už pár let objednat elektrifikaci ICEV na klíč...
    ...akorát nemají licenci a tím ani originální díly, přičemž alternativ zpravidla moc není.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    A co stavajuci mechosi, ti nemaju ambicie zvysit svoju kvalifikaciu? Clovek sa uci cely zivot
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    TEAPACK: TEAPACK: Vychavat generaci v tomhle pripade znamena, ze budes muset najit elektrikare, ktery ti pujdou delat automechaniky. A to neni tak jednoduchy - vsechno kolem auticek je extremne neatraktivni obor pro kohokoliv, kdo ma kvalifikaci delat neco jinyho.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    COMODOR_FALKON: O tohle fakt nejde - v neatorizaku se ti v tom nikdo nebude stourat, protoze nechce usmazit sebe nebo to auto a to ani v takovym, kde ti jinak klidne vymeni na Ferrari, co zvedaj s paletakem, protoze to je na hever moc nizky, prevodovku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tím "vychovat generaci" myslíš upravit školní osnovy, aby se na učňácích začali dozvídat, že kromě dvoutaktu a čtyřtaktu, taky může být hybrid a čisté EV? na to si IMHO počkáš tak 15 let.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Nejen to... Hlavně musí mít certifikaci od výrobce auta, že od sebe rozezná šroub a hřebík a je možné mu poskytnout časově limitovanou exclusivitu na náhradní díly...
    Pochopitelně hodně drahou certifikaci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: No právě. A hlavně to musí reálně umět. Vychovat novou generaci mechaniků na elektrický auta nebude hned.

    Stejně jako nebude hned to, aby se dodavatelský řetězce přeorientovaly na výrobu pro elektrický auta.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: U servisu "logistika" znamena to, ze ti nestaci manik s racnou, nebo autoelektrikar, ale navic musi mit jeste vyhlasku na elektriku. Tohle bude problem na dlouhy leta..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Na dlouhý cesty má Ioniq furt malou baterku. S Konou nebo e-Nirem už si to představit dokážu.

    A servis asi ještě nějakou dobu problém bude, no. To je mimochodem jedna z těch věcí, kvůli kterým nejde přejít na EV za 10 let... všechna logistika včetně právě třeba servisů je přizpůsobená ICE.
    ABS
    ABS --- ---
    pro zajemce o EV: Hloupa oprava jednoho dilu meho Ioniq, drobnost v zamku dobijeni, trvala bouzel 3 tydny. Nahradni dily na EV a i specialiste jsou nedostatkove casto, normalni technik servisu, jak jsem zjistil, na tom krome kol skoro nic opravit nemuze. Dost lidi kolem mne ma Teslu a pry to je jeste horsi.
    Poprve v zivote jsem jel alespon k mori, logiscky spalovakem, a uprimne moc si tu cestu pres 1k km elektroautem nedovedu prestavit s detmi, jsem si jisty, ze pauzu na dobijeni by prospali a kdyz bych mohl jet, tak by rvali, ze chteji pauzu >> EV jsou super, ale stale to ma rezervy. Do AT Alp asi v pohode, ale do 30+ stupnu v jiznim Chorvatsku jiz ne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam