• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: a zase bych se s tebou mohl dohadovat o tom, co je to motor moderního auta... moje V8 z '80 se taky neklepe, maximálně se zhoupe když sešlápneš plyn, ale 1.2HTP, což je výrazně novější motor, se klepe jak ratlík ikdyž máš velkou část hmotnosti motoru tvořenou vyvažovacíma hřídelema.
    Takže spíš než na moderní vs "starý" motory, bych se soustředil na počet a uspořádání válců ;) protože nezávisle na věku jsou motory který neklepou nikdy - Wankel, V8, V10, I6, I8, některý V12 pokud mají dobře vyváženou kliku. A některý motory se klepou pořád - tříválce, většina čtyřválců na volnoběh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vím, že průměrný stáří aut je 15 let. Což znamená, že poměrně logicky jezdí spousta těch kterým je 30 let.

    A vývoj baterek bude extrémně dramatickej, ale baterka půjde měnit a je dost pravděpodobný, že bude možnej retrofit (zůstane velikost baterky a co z ní leze).

    Co se bude naopak vyvíjet velmi málo jsou motory samotný, protože tam není tolik co vymyslet.

    Dokážu si představit, že do 2012 Modelu S bude někdo za 15 let dávat tehdejší aktuální baterii od Tesly, protože bude zpětně kompatibilní, a že to nebude gigantickej projekt ale normální věc.

    S ICE tohle víceméně nejde, respektive jde a dělá se to, ale dává to smysl jen pro hobbisty (je cool mít 50 let starý auto s novým motorem), ne žádnej praktickej smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tradičně nemáš pravdu, největší namáhání kvůli vibracím je práce od nerovností, který žádný mimo svět čar a magie existující odpružení není schopný odfiltrovat.

    Nevím, kolikrát v životě jsi viděl motor moderního auta, ale na leckterým z nich můžeš postavit dvacetikorunu i když běží a ona nespadne.

    Fakt mě, prosím, přestaň poučovat o autech, když o nich víš úplnou píču.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: průměrné stáří auta je u nás 15 let.
    Vývoj baterek a rychlosti nabíjení bude ještě dramatičtější než u motorů. Tam je naopak teď závod jak sviň, protože je to na začátku. Motory jsou v porovnání s tím už skoro na hranici techniky.
    2,5 byla to poslední nabídka:)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nezapomínej, že v EV chybí ICE - což znamená, že případné namáhání svárů postrádá vibrační složku, která by je imrvére rozklepávala a krom vlastního strukturálního zatížení je konstrukce opotřebovávána toliko selháním odpružení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ten nejvíc eko interiér u Enyaqu je s čalouněním z látky která je 30% vlna a 70% recyklovaný petflašky, nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Co si myslí prodejci látek je mi jedno, u Škodovky je ekokůže tohle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektrický auto bude morálně stárnout míň, protože na elektrice není tolik co vyvíjet, kromě baterek.

    A důvod, proč všichni nejezděj 30letejma Jaguarama je ten, že na to, abys jezdil třicetiletým Jaguarem musíš bejt poněkud excentrická duše a malinko masochista, protože v praktických ohledech už to není moc dobrý auto, zato jeho údržba furt odpovídá tomu, že jako novej stál 3 miliony.

    Ale třicetiletejma Golfama nebo Corollama lidi normálně jezděj.

    Ostatně většina vozovýho parku Česka funguje na tomhle "sharingu v dlouhým úseku". Většina Čechů jezdí autama, který si kupujou jako 5-10 let starý a typicky z Německa, tady se s nima jezdí dalších 10-20 let a pak teprve skončí ve šrotu, nebo ještě stihnou jít dál na východ.

    Kdyby nebylo trhu s ojetinama, lidi by si nemohli kupovat nový auta tak často, protože i ten, kdo má na nový, na něj má jen díky tomu, že za těch 5 let vlastnictví ztratí třeba jen třetinu, max polovinu ceny.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak to běž prosím vysvětlit prodejcům látek, že ve Škodě rozhodli, že od 1.9.2020 došlo ke změně obsahu pojmu...
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: auto-pejsek zní super:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No jednou ta chvíle přijde, dlouhodobej provoz opotřebovává třeba sváry karoserie a takový věci, u starýho auta poznáš málo/hodně jetý i při pečlivý údržbě.

    Navíc intenzivně sharovaný auto může tě miliony najet relativně rychle.

    Maximálně, jestli se podaří aby EVs opravdu vydržely násobně víc než ICEV, se zvýší doba výdrže obecně. Třeba soukromý auto vydrží 50 let místo 30 a intenzivně sharovaný 10 místo 5. Ale princip je stejnej.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: 2,5 auta na 5, a vejš nejdu, poslední nabídka:) Auto stárne i morálně. Jinak by všichni jezdili v 30 letejch Jaguárech, jako ty (thumbs up)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zkušenosti s Teslou ukazují, že 1,7 milionu km jsou v pohodě, auto se do šrotu nechystá...
    https://twitter.com/gem8mingen/status/1283401746623193092?s=19
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: sem http://www.autopejsek.cz/kontakt/ =) (kousek od Slanýho)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Klidně, kam?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Proč máš vždycky potřebu lidem vysvětlovat věci, o kterých víš prd?

    V případě Enyaqu není ekokůže koženka, ale kůže, na jejíž činění je použitej extrakt z olivovejch listů místo chemie.

    Kožence nemůžeš říkat ekokůže, protože by to bylo klamání zákazníka.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Když bude sraz v nějaký rozumný čas (po práci), tak dorazím.

    MINER, SHEFIK: Ta hokejka je vejš ale na 99% jen proto, že měřítko vpravo je významně jemnější, než vlevo...
    Ve chvíli, kdy měřítka srovnáš, tak z toho vyjde spíš ochlazování...

    KEB: "eko kůže" je označení pro druh koženky.
    Pokud je povrch z PVC, nebo z mixu PVC a PU na libovolné tkanině, nebo netkanině, je to klasická koženka.
    Pokud je povrch z čistého PU zavsáknutého do bavlněné pleteniny, je to prémiová koženka, tzv. eko kůže.

    Eko kůže je kvůli dražšímu materiálu dražší, ale je pružnější (míň praská), má solidní odolnost proti oděru a protože je to furt v jádru pletenina, tak i trochu větrá - na druhou stranu to ale znamená, že když se Ti na ní rozkydne zmrzlina a ty ji rychle neotřeš, tak (narozdíl od kůže/nepopraskané koženky) proteče do sedačky...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nova anoda do Li baterii, vcetne baterii pro EV

    UCSD team develops new disordered rock salt anode for fast-charging, safer lithium-ion batteries - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200902-ucsdrocksalt.html

    The disordered rock salt Li3V2O5 can perform more than 1,000 charge–discharge cycles with negligible capacity decay and exhibits exceptional rate capability, delivering more than 40% of its capacity in 20 seconds.

    ...zbytek pry v radu minutes
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Tady bych doplnil poznámku, že Taycan je extrémně drahá věc, začíná někde na 3 milionech, nejvýkonnější verze kolem 5 milionů, plus šíleně drahý příplatky, takže průměrná cena novýho bude tak 4-5 milionů. Přesto je nestíhají vyrábět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže to je to, o čem jsem tady mluvil. Opotřebení auta nutnost ho nahradit novým způsobuje provoz, ne stání.

    Tím, že v danou chvíli budeš mít míň aut, ještě nedocílíš toho, že těch aut míň vyrobíš.

    Typický soukromě vlastněný auto vydrží 20-30 let. To, že si je lidi kupujou na 5 let, neznamená, že tolik vydrží – auto typicky projde rukama tak 3-10 majitelů a málokterý jde do šrotu před 20. rokem věku.

    Sharovaný auto mnohem rychleji najezdí tolik kilometrů, že bude potřeba jeho výměna.

    Takže v horizontu třeba 30 let nevyrobíš místo 5 aut jedno, ale třeba 4.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam