• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    Teď mě tak napadá, co se tady vyskytujeme, shodneme se na tom, že klimatická změna existuje a že se děje a proto se děje i elektromobilita, že ano.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jseš o auditko vedle
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: nejaky vyvoj tam je a tam som zas u inej automobilky nez tesla nevidel, ze by ti softwarovym updatom zvysili vykon auta o 5% zadarmo, pokial sa to niekde stalo tak sa o tom tak nepise

    Tesla releases update with more power, automatic navigation, and more - Electrek
    https://electrek.co/2019/10/26/tesla-update-power-automatic-navigation-more/
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: to nedává smysl.
    Přesnost těch dat je i v době největšího růstu lepší než 0,5°C (včetně tvého grafu).
    Kdyby rostla teplota 2x rychleji než dnes, tedy 100x rychleji než podle dostupných dat, tak by největší krok nebyl 0,5°C, ale 50°C.
    Tuto tvou hypotézu vyvrací i data, která jsi sám sdílel.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: ÚDAJNÝ 50x rychlejší růst teploty než kdykoliv v historii...

    Před 100000 lety se mohlo oteplovat 2x tak rychle co dnes, ale už to nezjistíš, protože tak detailní záznamy nevyfrézuješ - ono když na to přijde, tak většina těch záznamů se rekonstruuje z ledu, který zachytil de facto jen takovou ozvěnu toho, co se dělo na zbytku planety...
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: hej, neřešim hokejku, přečti si MINER: problém je 50× rychlejší růst teploty než kdykoliv v historii
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Samozřejmě, i nový 2.0 TDI se klepe dost, ale pořád se neklepe tolik, aby to rozjebalo sváry karoserie a snížilo její tuhost. Respektive má na tom naprosto minimální podíl ve srovnání s tím, co za rázy to dostává od podvozku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: a zase bych se s tebou mohl dohadovat o tom, co je to motor moderního auta... moje V8 z '80 se taky neklepe, maximálně se zhoupe když sešlápneš plyn, ale 1.2HTP, což je výrazně novější motor, se klepe jak ratlík ikdyž máš velkou část hmotnosti motoru tvořenou vyvažovacíma hřídelema.
    Takže spíš než na moderní vs "starý" motory, bych se soustředil na počet a uspořádání válců ;) protože nezávisle na věku jsou motory který neklepou nikdy - Wankel, V8, V10, I6, I8, některý V12 pokud mají dobře vyváženou kliku. A některý motory se klepou pořád - tříválce, většina čtyřválců na volnoběh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vím, že průměrný stáří aut je 15 let. Což znamená, že poměrně logicky jezdí spousta těch kterým je 30 let.

    A vývoj baterek bude extrémně dramatickej, ale baterka půjde měnit a je dost pravděpodobný, že bude možnej retrofit (zůstane velikost baterky a co z ní leze).

    Co se bude naopak vyvíjet velmi málo jsou motory samotný, protože tam není tolik co vymyslet.

    Dokážu si představit, že do 2012 Modelu S bude někdo za 15 let dávat tehdejší aktuální baterii od Tesly, protože bude zpětně kompatibilní, a že to nebude gigantickej projekt ale normální věc.

    S ICE tohle víceméně nejde, respektive jde a dělá se to, ale dává to smysl jen pro hobbisty (je cool mít 50 let starý auto s novým motorem), ne žádnej praktickej smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tradičně nemáš pravdu, největší namáhání kvůli vibracím je práce od nerovností, který žádný mimo svět čar a magie existující odpružení není schopný odfiltrovat.

    Nevím, kolikrát v životě jsi viděl motor moderního auta, ale na leckterým z nich můžeš postavit dvacetikorunu i když běží a ona nespadne.

    Fakt mě, prosím, přestaň poučovat o autech, když o nich víš úplnou píču.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: průměrné stáří auta je u nás 15 let.
    Vývoj baterek a rychlosti nabíjení bude ještě dramatičtější než u motorů. Tam je naopak teď závod jak sviň, protože je to na začátku. Motory jsou v porovnání s tím už skoro na hranici techniky.
    2,5 byla to poslední nabídka:)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nezapomínej, že v EV chybí ICE - což znamená, že případné namáhání svárů postrádá vibrační složku, která by je imrvére rozklepávala a krom vlastního strukturálního zatížení je konstrukce opotřebovávána toliko selháním odpružení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ten nejvíc eko interiér u Enyaqu je s čalouněním z látky která je 30% vlna a 70% recyklovaný petflašky, nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Co si myslí prodejci látek je mi jedno, u Škodovky je ekokůže tohle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Elektrický auto bude morálně stárnout míň, protože na elektrice není tolik co vyvíjet, kromě baterek.

    A důvod, proč všichni nejezděj 30letejma Jaguarama je ten, že na to, abys jezdil třicetiletým Jaguarem musíš bejt poněkud excentrická duše a malinko masochista, protože v praktických ohledech už to není moc dobrý auto, zato jeho údržba furt odpovídá tomu, že jako novej stál 3 miliony.

    Ale třicetiletejma Golfama nebo Corollama lidi normálně jezděj.

    Ostatně většina vozovýho parku Česka funguje na tomhle "sharingu v dlouhým úseku". Většina Čechů jezdí autama, který si kupujou jako 5-10 let starý a typicky z Německa, tady se s nima jezdí dalších 10-20 let a pak teprve skončí ve šrotu, nebo ještě stihnou jít dál na východ.

    Kdyby nebylo trhu s ojetinama, lidi by si nemohli kupovat nový auta tak často, protože i ten, kdo má na nový, na něj má jen díky tomu, že za těch 5 let vlastnictví ztratí třeba jen třetinu, max polovinu ceny.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak to běž prosím vysvětlit prodejcům látek, že ve Škodě rozhodli, že od 1.9.2020 došlo ke změně obsahu pojmu...
    MINER
    MINER --- ---
    TEAPACK: auto-pejsek zní super:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No jednou ta chvíle přijde, dlouhodobej provoz opotřebovává třeba sváry karoserie a takový věci, u starýho auta poznáš málo/hodně jetý i při pečlivý údržbě.

    Navíc intenzivně sharovaný auto může tě miliony najet relativně rychle.

    Maximálně, jestli se podaří aby EVs opravdu vydržely násobně víc než ICEV, se zvýší doba výdrže obecně. Třeba soukromý auto vydrží 50 let místo 30 a intenzivně sharovaný 10 místo 5. Ale princip je stejnej.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: 2,5 auta na 5, a vejš nejdu, poslední nabídka:) Auto stárne i morálně. Jinak by všichni jezdili v 30 letejch Jaguárech, jako ty (thumbs up)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Zkušenosti s Teslou ukazují, že 1,7 milionu km jsou v pohodě, auto se do šrotu nechystá...
    https://twitter.com/gem8mingen/status/1283401746623193092?s=19
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam