• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: hh, je pravda ze ak nemecku firmu dokaze nieco polozit, tak su to komousi z odborov :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Je to mimo téma klubu, ale jak moc může ovlivňovat celej akciovej trh to, že do něj tečou prachy miniinvestorů přes online platformy?

    K tématu:

    V tom SW nevím, fakt nedokážu posoudit. Třeba proti VW nejsou napřed technologicky, ale současná verze softwarů od VW je průser kvůli tomu, že je to zabugovaný a bude trvat než se to odstraní. Proti ostatním je to asi jak proti komu.

    Jedna věc je autonomie, která se zvlášť blbě srovnává, protože Tesla má přístup "vypustíme to jako Betu a uvidíme co se stane", takže vidíš jejich aktuální vývoj, kdežto ostatní mají "až to dotestujeme do totální jistoty, tak to představíme", takže nejnovější vývoj vidíš s větším zpožděním.

    Ve zbytku softwaru v autě už si vůbec nejsem jistej, tam nemám úplně pocit, že by Tesla měla nějakej reálnej, objektivní náskok v něčem důležitým.

    Důchody:

    To je problém americkejch automobilek, v Evropě to tak moc není, protože tady nejsou důchody placený firmama. A i americký automobilky se části toho zbavily bankrotama po minulý krizi.

    Tesla má pořád trochu náskok v baterkách, i když už ne velkej, a má nejspíš hodně velkej náskok v efektivitě výroby. Gigafactory je reálně nejspíš nejdůležitější produkt tý firmy.

    Naopak zaostávají ve věcech jako je zákaznický servis, dealerská síť (jo, jasně, hrajou to na to, že dealery nechtěj – to je přejde) a třeba kvalita zpracování.

    Zatím prodávají zákazníkům, kterým je spousta nevýhod jedno, protože jsou nadšený z toho, že mají hi-tech věc. Ale kolik lidí si koupí Teslu, když ztratí konkurenční výhodu elektromobilu se zdaleka nejlepším dojezdem na trhu?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jasně, že to táhne retail. A je to taky poprvé v historii, kdy retail vyběhnul s institucionálníma investorama, na těch shortech se propálily neuvěřitelný peníze. Už u hodnoty 300 se říkalo, že to je přepálený a bublina - a hups na 2300.

    Nicméně v budoucnu to tu hodnotu mít bude, před tradičníma automobilkama jsou namíle dopředu co se týče SW a o tom to u EV celé je. Navíc nejsou zatížení starýma strukturama a důchodovýma závazkama.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    LA_PIOVRA: Jj, ale Son nekupoval jen TSLA, bral víc věcí z NASDAQu. Každopádně si myslím, že zrovna u té Tesly to byl ještě ten menší parametr, zrovna s těma opcema se robinhoodaci chlubili jak kupují cally na 3000 a tlačili to neuvěřitelným způsobem nahoru.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    LA_PIOVRA: Ještě dva týdny zpátky, když měla market cap přes 500 miliard dolarů byla. Teď spadla na 318 billion, největší automobilky světa dohromady mají 464 miliard dolarů valuaci, takže už to neplatí.

    Fiat Chrysler ($20 billion), Ford ($24 billion), Ferrari ($32 billion), General Motors ($36 billion), BMW ($41 billion), Honda ($46 billion) and Volkswagen ($74 billion), Renault Nissan 7,4 billion Toyota 184 billion

    Samozřejmě je to bublina co táhnou ohromným způsobem retail investoří a blázni na robinhoodu, nicméně tu hodnotu do 10 let mít bude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tak se podívej ještě jednou na graf, kterej jsem už sdílel o kouse níž: https://www.google.com/...tsla&oq=tsla&aqs=chrome..69i57j35i39j0l6.1222j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    Klikni si na zobrazení 5 let nebo max.

    Nebo ono stačí za rok.

    Pak mi zkus vysvětlit, proč má Tesla 7,5x vyšší než před rokem, přestože její hodnota od začátku měsíce spadla o cca 15% (na přelomu srpna/září měla 10x vyšší hodnotu než rok předtím).

    Já to připisoval spíš naivitě malých investorů, kteří do toho jdou s tím, že Musk určitě změní svět a že když to stoupalo, tak to stoupá dál, ale jak se ukázalo, tak machinace Softbank s technologickými akciemi budou větší viník.

    Realistická hodnota Tesly může být srovnatelná třeba s Fordem, ale ta současná je blbost. A taky akcie poletí dolů jak šutr.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    FEDAJKIN: tohle si cetl? BOBASH
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    FEDAJKIN: opravdu vsechny dohromady?
    Ted jeste jak tu soucasnou trzni kapitalizaci interpretovat.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tesla je aktuálně hodnotnější než všechny automobilky světa dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Dvě tuny neuveze, teď jsem to řešil, protože o víkendu povezu nějaký psí granule pro jakejsi útulek, tak kolik jich můžu vzít. Užitná hmotnost 975 kg.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: až se zastavíš, tak do toho můžeme zkusit naložit 2 tuny =) jsem dost zvědavej jak se s tím popere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Je, a znovu zopakuju, že Teslu obdivuju, je to jedinej případ za posledních asi 40 let, kdy někdo od nuly vybudoval novou automobilku, což není jen tak.

    Ale furt je to (možná zatím) "jen" automobilka. Úspěch Tesly je v tom, že umí vyrobit lepší elektrický auta než ostatní a umí je vyrobit dost levně aby na nich měla profit.

    Většina toho ostatního zajímá technogeeky (možnost koupit auto na klik, OTA updates atd.), ale není to ten hlavní důvod, proč Tesla je tam kde je. A navíc tohle všechno je furt součást toho "umět udělat dobrý auto".
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hele, i to je dost. Vyrabet jinak Musk umi a vysledky jsou fantasticky- treba to, co predvadi se SpaceX je famozni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Tesla umí rychle stavět fabriky a efektivně vyrábět auta. Až těch Gigafactory bude mít 10, tak se dostane někam na chvost desítky největších automobilek.

    Ale to není novej byznysmodel, to je efektivnější provedení toho starýho.

    Ten novej byznysmodel jsi mi pořád nějak neukázal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No a já snad někde řekl že nemůže?

    Já netvrdil, že se to nemůže stát, jen to, že to není úplně pravděpodobný a že ještě míň pravděpodobný je, že Tesla zcela změní fungování automotive, jak si tu někteří představujou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tak sa napriklad pozri na to akou rychlostou sa postavila gigafactory v cine a ako rychlo rastie giga v berline a v texase, a to musk niekolko rokov dozadu hovoril ze tych giga bude tak 10 a mozno aj vyse
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Možná četl, ale špatně :) Vzhledem k tomu, že mi píšeš, ať čtu dál než k nadpisu (ve kterém se to prohlášení neobjevuje) a tomu, jak se mi naprosto nepochopitelně snažíš vysvětlit, že Diess neřekl, že to bude nutně Tesla (navzdory tomu, že já nikde nic takového nenapsal), máš asi problém s pochopením psaného textu. Což je u novináře docela smutné :D

    Já moc dobře rozumím tomu, co Diess řekl a pro tebe asi dost překvapivě jsem to i napsal – tedy, že podle něj "Tesla může být největší technologická firma na světě" (bacha, cituju ten svůj post), ne že musí, nebo bude. Ale hej, ty mě musíš opravit, protože to chápu blbě a následně napsat to samé, tedy "neřekl, že by to měla být nutně Tesla. Řekl tohle…" (tl;dr, že to může být Tesla, což jsem psal, VW, Apple, nebo taky kdokoliv jiný). Vážně by ses měl smazat.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ... A ještě dlouho vypadat nebude, mimo prahu určitě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady něco k tématu. Zatím to mám doma pár hodin a ujel jsem s tím asi 30 kilometrů, tak uvidíme...

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže to jsou právě ty bláboly, kvůli kterým se tady hádáme.

    Co na tom, jak se dnes prodávají auta, v budoucnosti nebude fungovat, a co dnes dělá v prodávání aut Tesla tak zázračně jinak?

    Já tady pořád slyším tunu buzzwordů jako "změna paradigmatu", kecy o tom, jak Tesla nemusí vyrábět spoustu aut, protože funguje "jinak", žvásty o jiným byznysmodelu, ale zatím mi nikdo neřekl, co je ten úžasnej byznysmodel.

    Myslím nějakej reálně fungující, ne vzdušný zámky typu "budou pronajímat robotaxíky" nebo "prodají auta díky solárním střechám".

    A jinak... vážně vám někomu přijde, že tenhle graf má nějakej podklad v reálným světě:

    tsla - Hledat Googlem
    https://www.google.com/...tsla&oq=tsla&aqs=chrome..69i57j35i39j0l6.1222j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ale my nepotrebujeme, aby sa stala "normalnou" automobilkou, to ako sa predavaju auta proste v buducnosti nebude fungovat, v anglictine na to maju vyraz "paradigm shift"

    z predajnych cisel to ovsem vyzera, ze krachuju nielen ostatne automobilky ale aj Tesla, aj ked teda vykazala v oboch prvych kvartaloch 2020 zisk

    2020 U.S. Auto Manufacturer Sales Figures | GCBC
    https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-auto-sales-figures-by-manufacturer/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Já bych spíš tipoval na merger. A to s někým, kdo zaostává v elektrickejch technologiích, ale má zase to, co Tesla potřebuje nejvíc, tedy obří výrobní kapacity a dealerskou síť.

    Nicméně na druhou stranu by to bylo hrozně komplikovaný v tom, že Tesla vyrábí auta o dost jinak než ostatní, má jinej dealerskej model a tak.

    Ale tohle právě může bejt taky jeden z kroků toho procesu, kdy se začne stávat normální automobilkou a spousta jejích "výjimečností" časem zmizí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam