• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, pokud už máš tlačítko, který tam chceš použít, tak ho nemusíš znovu vyvíjet a testovat. Což je taky důvod, proč třeba Peugeot používá snad ještě teď páčku pod volant, kterou poprvé dali do 307 někdy před skoro 20 lety.

    Ano, teoreticky by se dalo udělat očesaný auto z kvalitnějších komponent, jehož hlavní výhoda bude, že dlouho vydrží.

    Kdyby někdo takový auto chtěl, tak ho někdo vyrábí. Nechce, tak nevyrábí.

    A ne, nestálo by to 30 tisíc. Posunout kvalitu celý věci prostě nestojí 30k, i když to může změnit o 30k cenu vyrobení jednoho auta.

    Hint:
    Pokud máš jako totální outsider, který danýmu oboru nerozumí a nemá v něm žádnou kvalifikaci, dospěješ k přesvědčení, že jsi vymyslel něco, na co tisíce špičkových manažerů a vývojářů v daným průmyslu nepřišly, tak to patrně není tím, že bys byl chytřejší než oni a měl pravdu, ale bude to o tom, že oni vědí něco, co ty ne a tvůj nápad je píčovina.

    Totéž platí k tlačítkům u dotykových infotainmentů. Můžete tady mlít desítky příspěvků plných fantasmagorických sraček o tom, proč by to nemělo mít na cenu vliv a proč by výrobce neměl řešit, jestli někam dá nebo nedá čtyři tlačítka navíc, ale faktem prostě je, že levnější auta mívají infotainmenty bez tlačítek a dražší je mívají s tlačítkama. A důvodem je opravdu to, že řešení bez tlačítek je levnější.

    U drahých aut někdy přicházejí alternativy, kdy třeba k dotykovýmu displeji máš místo tlačítek druhej dotykovej displej někde jinde, kterej částečně eliminuje některý problémy (typicky třeba displej ve spodní části středovýho panelu, kde jsou normálně tlačítka, jako třeba u Range Roveru Velar – kde má mimo jiný i ty HW kolečka, kterýma debata začala), a je sice z ergonomickýho hlediska furt horší než ty tlačítka, ale někdy vyhrajou designéři, protože je to na pohled cool.



    Deal with it.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ad vývoj - jak otestovat...? Vždyť je to furt to samé tlačítko od OEM subdodavatele jako posledních 5+ let, akorát se mění pouzdro, do kterého je to nacvaklé. Klidně to pouzdro můžou sebrat z linky na výrobu superbu...

    Ad Dacia - v podstatě ano. Dacia za 200k, vyměnit díly za lepší (nebo je vzít vinylovou fólií, ta tak 10 let vydrží) a voila, za 30k je tu auto "v hodnotě 600k"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Enyaq vypadá uvnitř podle fotek (naživo jsem zatím neviděl) o hodně líp. Jestli bude rozdíl stejnej jako Golf VIII v. Octavia IV, tak ano, bude.

    Škodovce se poslední dobou nějakou záhadou daří dělat auta, který vypadají vevnitř dražší a solidnější než VW.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a enyaq vypadá jak? Odpovídá provedení ceně? Bude to konečně zabiják tesel? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, a taky to u levnějších aut takhle je. Viz zmiňovaný Citroeny, kde máš ovládání HVAC (topení, větrání, klima) jako submenu v infotainmentu.

    A to i v případě, že je ta klimatizace manuální a tedy potřebuješ neustále korigovat míru topení/chlazení a rychlost větráku. Je to úplně kokotský řešení, ale dodělávat tam kolečko na teplotu a kolečko na větrák by stálo peníze.

    Náklady na vývoj:

    No každý to tlačítko musíš třeba otestovat, aby vydrželo patřičně dlouho, vyzkoušet ho ve všech možných konstelacích apod.

    Nárůst ceny:

    Vývoj a další věci pohltí většinu toho rozdílu. A s tím, jak začneš montovat dražší komponenty, se posouváš cenou vejš a musíš tomu přizpůsobit i jiný komponenty atd.

    Nebo obráceně – abys z toho Mini, který stojí 600 tisíc, udělal Fabii, která může stát 250 tisíc, musíš z toho vyházet úplný maximum.

    Zbytečný nesmysly:

    Ano, když z auta vyházíš všechny zbytečný nesmysly, vznikne ti něco jako Dacia v základu. Věc, za kterou budou lidi ochotný zaplatit 200 tisíc (a budeš jí muset udělat z levných věcí, aby ti z toho něco zbylo). Lidi, který jsou ochotný utratit za auto milion, chtějí aby umělo zbytečnosti.

    Proto má problém ID.3, který zevnitř vypadá jako Dacie (akorát ty tlačítka má hezký a volant je z Golfa) a stojí milion.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Což ale znamená, že máš tlačítka někde v proklikávacím menu, tj. musíš se k nim nejdřív dostat a tím přerušit cokoliv v tu chvíli právě děláš... Třeba zrušit navigaci...

    BOBASH: Náklady na vývoj...? Seriously....? Jaký vývoj je potřeba na změnu materiálu na tlačítku, když jsou tam asi 4 možnosti...?
    A s Tvejma číslama se tu tedy teď bavíme o tom, že když stoupnou výrobní náklady Fabie z 60 tisíc na 90 tisíc, tak koncová cena vzroste z 300 tisíc na 600 tisíc.

    Čímž se dostáváme tomu, že se někam vypaří 240 tisíc marže u běžné Fabie a 510 tisíc marže u "feel good" Fabie.....

    Druhá věc jsou ty "technologie" - spousta zbytečných nesmyslů, ačkoliv reálně by v autě stačilo mít volant, volič "dopředu/dozadu", posilovač brzd s ABS, posilovač řízení, stěrače předního a zadního skla, vyhřívání zadního skla a v případě EV i nějaké minimalistické vyhřívání vzduchu proudícího na přední sklo. A to je vlastně všechno...
    ...víceméně vše ostatní jsou zbytečnosti, jejichž přínos je zanedbatelný, avšak navýšení nákladů značné a navýšení koncové ceny významné...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: No ovládání HVAC na dotykovým displeji bylo hodně kreténský.

    I když u toho tvýho to bylo ještě relativně dobrý, protože to mělo autoklimu.

    Vrchol kretenismu byla základní verze, kterou jsem viděl nevím jestli v Cactusu nebo v C3 nebo v čem to bylo. To mělo ovládání MANUÁLNÍ KLIMATIZACE na dotykovým displeji.

    To je asi nejzářnější příklad toho, jak může být umístění něčeho na dotykáč projevem cost-cuttingu.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: zrovna to odmlzovani okna tam ma tlacitko. :-) Zrovna cactus tohle mel vyreseny relativne pekne, byt bych tlacitko/kroutitko na teplotu uvital.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Battery Cost Has Reached $110/kWh But Prices Are Taking Longer To Fall
    https://insideevs.com/news/458106/battery-cost-110-kwh-prices-decreasing-slower/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Hlasový ovládání nefunguje vždycky spolehlivě, nefunguje na všechno, těžko se lokalizuje (třeba v češtině dokáže úspěšně fungovat jen u Škodovky) a spousta lidí ho z principu nemá ráda.

    Stejně tak spousta lidí nechce používat gesta, spousta lidí nemá ráda dotykáče a prostě chce nějakej fyzickej ovladač, protože ten je ve výsledku nejpohodlnější.

    Sedni si do BMW a vyzkoušej jejich iDrive, nebo COMAND v Mercedesu a nebo MMI v Audi. Pochopíš, proč je to lepší. Ale taky je to drahý, protože to zahrnuje sofistikovanej kroutící/mačkací/šoupací ovladač a hejno tlačítek kolem něj, plus na to navázanou spoustu dalších věcí. A proto je tohle řešení v Audi, ale ve Škodovce a Volkswagenu je dotykáč bez tlačítek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Když do Fabie dáš lepší tlačítka, lepší plasty, lepší látky, líp uděláš pár dalších věcí, tak ti stoupne výrobní cena třeba o 50% (což může bejt klidně 30 tisíc), ale taky ti stoupnou náklady na vývoj a podobně, což jsou další peníze, zároveň ses tím posunul cenově z úrovně, kdy můžeš konkurovat Renaultu Clio a Opelu Corsa někam vejš, čemuž ale musí odpovídat i zbytek auta, protože zákazník nebude chtít platit víc peněz jen za hezčí plasty a zaplatil by za něj jen když bude mít třeba lepší motor nebo něco dalšího, čímž utratíš další peníze, a na konci ti vznikne to Mini, který stojí 600.

    Obecně je tohle problém u malejch a levnejch aut, protože za malý auto jsou lidi ochotný platit málo peněz, ale jeho výroba není levnější než výroba velkýho. Když dáš do Fabie stejný technologie jako do Superbu, tak její výroba bude stát stejný peníze, rozdíl bude jen v tom, že na Fabii koupíš o pár set kilo oceli míň. Ale Fabii za milion neprodáš, protože kdo by dával milion za malý auto.

    Proto se malý auta musí udělat levný. A aby byly levný, musí se ušetřit úplně na všem. A to zahrnuje i to, že tam nedáš tlačítka k infotainmentu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nemusí být větší nijak výrazně, spousta aut má třeba vyřešený ovládání klimy/vyhřívaných sedaček tak, že je to někde v překlikávacím menu.

    Krásným příkladem budiž infotainmenty v levných Citroenech před pár rokama (aktuálně nevím jestli to ještě někde je stejně), pamatuju si to třeba z C4 Cactus, ale bylo to i v dalších.

    Tam bylo ovládání celýho HVAC v sub-menu, takže prostě proti fyzickejm ovladačům přibyla jen jedna ikonka vlevo.

    Výsledek je samozřejmě galaticky kreténskej, protože aby sis změnil nastavení teploty nebo zapnul odmlžování okna, musíš přepnout třeba z navigace nebo z něčeho jinýho co zrovna potřebuješ, a navíc je to na asi pět kliknutí, při kterejch musíš sledovat display.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, o tom to celý od začátku bylo, o rozdílu "všechno na dotykáči" vs. "dotykáč a k tomu fyzický ovladače".

    Dotykáč je tam v obou případech, u levnějších aut jsou na něm i věci jako vyhřívání sedaček, u dražších aut jsou k němu tlačítka, u nejdražších něco jako iDrive od BMW + tlačítka + dotykáč.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    moj kolega je bmw srdcar, ale z tych story co hovori o tych svojich vozidlach, jake rozne patalie s tym mal by som asi tie na omak prijemne tlacitka ozelel pri cene toho vozidla a servisu :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Musí - minimálně proto, aby tam po zobrazení "přiměřeně velkých" tlačítek zbyl i nějaký prostor na původní obsah...

    BOBASH, BOBASH: Tímhle se v podstatě velmi dlouhým kruhem vracíš k COMODOR_FALKON.
    Tj. kdyby se do Fabie za 300k dala hezká tlačítka a plasty a lepší látka a tím stoupla výrobní cena třeba o 30k (to bychom asi už byli u zlacených klik, ale OK) tak ta Fabie nebude za 330k, ale za 600k, protože AuToMoTiVe LoGiC...


    ABS: Tak 22 kwh/100km je sice dost, ale třeba ID.3 žere cca 19 kwh/100km i za tepla...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: 88! nahoda? nemyslim si!

    88 Tesla Voice Commands: Every Voice Command (January 2020)
    https://www.youtube.com/watch?v=TlNFXqJj9aY
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: tlacitka jsou super na volante. jinak nevim proc zrovna ve scifi aute co s epomalu samo ridi na vsceko nefunguje offline hlasovy ovladani.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:tohle je asi nějaká kognitivní disonance reality. BOBASH - hned první řádek: Ale že vyjde levnějc o kousek větší dotykáč než dotykáč plus tlačítka je tak nějak jasný.

    Jestli celou dobu chceš vést debatu na téma alespoň jedno tlačítko je dražší než nula tlačítek, tak si asi kontumačně vyhrál, to je moc paralympiáda i na mě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale on ten dotykáč nemusí bejt větší, aby nahradil ty tlačítka...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    VW ID.3 completes 17,500-mile trip — showing what electric car charging infrastructure can enable - Electrek
    https://electrek.co/...-completes-17500-mile-trip-showing-what-electric-car-charging-infrastructure/

    The charging infrastructure is already relatively well developed nowadays. 652 stations were compatible with We Charge. However, at some sites there is still potential for improvement, for instance, some charging stations are located off the beaten track or they are poorly lit at night.”

    ...

    On average, the test vehicle consumed 19 kWh per 100 km covered during this marathon test drive while the longest stretch without charging was 420 kilometres.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    konec tlacitek.

    Tesla releases service manuals, diagnostic tools, more for free - Electrek
    https://electrek.co/2020/12/04/tesla-releases-service-manuals-diagnostic-tools-more-free/amp/

    The new right-to-repair initiative should help owners who want to tinker with their vehicles themselves.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam